Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voer advies bij allergie en overgewicht

 
Profiel   

Hoi,

Ik had in het overgewicht topic mijn vraag gesteld. Maar dacht later, misschien kan ik beter zelf een topic aanmaken.
We hebben onze pony nu dik een jaar. Hij zou eigenlijk voor de verkoop zijn. Maar hij is zo leuk en we hebben allemaal een klik met hem. Later hoorde we dat hij veel verhuisd is en niet de fijnste plekken heeft gehad. Daarom blijft hij lekker bij ons <3
We hebben in het begin niet veel verandert in zijn voerschema en hem eerst een paar weken laten wennen. Na een tijd van opbouwen zijn we nu een aantal maanden fanatiek aan het rijden. Mijn dochter en een vriendinnetje van mijn dochter rijden hem en onze andere pony. We hebben elke week priveles en rijden bij de ponyclub. We wisselen het rijden af met boritjes en longeren.
De pony was obesitas toen hij bij ons kwam. Hij zag er heel grappig uit. De da riep gelijk, direct afvallen!!! Dat zijn we nu een aantal maanden aan het doen. Hij is 100kilo kwijt. We doen het afvallen rustig aan, omdat hij maagzweren heeft gehad.
We lopen er gegaan dat hij de laatste tijd niet voorruit te branden is.
Hij krijgt Vitalvix daily complete timothee. Hoeveelheid zoals aanbevolen. En 4x per dag hooi. Dit wegen we op advies van de da. Overdag staan ze op de wei waar niet veel gras meer staat.
Als supplement krijgt hij magnesium, vitamine E en glucobalance.
De afgelopen maanden is de arbeid niet verandert.
Wel krijgt hij Vitalbix timothee omdat hij niet goed tegen Luzerne kan (allergie test) en krijgt hij wat minder hooi.

Wat zou ik hem kunnen voeren zodat hij wat meer energie heeft. Liefst zonder veel suikers, zetmeel en Luzerne. Op advies van een stalgenoot heb ik red cell besteld, voor een boost

Ik kom er zelf niet uit.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:10 



 
Profiel   

waarom geef je de magnesium?
dat zit ook in de vitalbix he, ik zou dat echt weg laten,is helemaal niet nodig.


kijk ook even wat er in die red cell zit.
nadeel is als je van alles gaat geven omdat een ander dat zegt je soms juist teveel of verkeerde hoeveelheden kunt geven waardoor de goede verhoudingen weg zijn.
ga dus echt even zelf zoeken en lezen wat er in zit en of dat dan klopt.
op de site van voervergelijk staat heel veel info, op vitalbix zelf ook wel.

op zich moet de pony genoeg gras of hooi en een vitaminesupplement het allemaal wel kunnen doen.
kan zijn dat je misschien met je training iets moet aanpassen?
want wat is niet vooruit te branden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:21 



 
Profiel   

ellepel schreef
waarom geef je de magnesium?
dat zit ook in de vitalbix he, ik zou dat echt weg laten,is helemaal niet nodig.


kijk ook even wat er in die red cell zit.
nadeel is als je van alles gaat geven omdat een ander dat zegt je soms juist teveel of verkeerde hoeveelheden kunt geven waardoor de goede verhoudingen weg zijn.
ga dus echt even zelf zoeken en lezen wat er in zit en of dat dan klopt.
op de site van voervergelijk staat heel veel info, op vitalbix zelf ook wel.

op zich moet de pony genoeg gras of hooi en een vitaminesupplement het allemaal wel kunnen doen.
kan zijn dat je misschien met je training iets moet aanpassen?
want wat is niet vooruit te branden?


Bedankt voor je reactie.
Ik plaats hier mijn vraag zodat ik wat dingen kan gaan uitzoeken. Ik ben zelf niet thuis in het voer. En ik denk dat hier veel mensen zitten met ervaring. Ik heb mij ingelezen over Vitalbix. Hij krijgt dit mede omdat er geen Luzerne in zit. Maar hij wordt hier dus heel sloom van. Magnesium krijgt hij vanwege zijn allergie. We hebben een bloedtest gedaan en daar kwamen wat dingen uit. Hij schudde iets met zijn hoofd. We zijn het nu ook aan het afbouwen.

Ipv actief stappen en draven, sloft hij meer. Hij reageert minder op het been en houdt het minder goed vol tijdens het rijden. We hebben priveles en rijden bij de ponyclub. Twee verschillende instructrices en die vielen het ook op. Het enige dat verandert is, is het voer. Vandaar mijn vraag over het voer. De da is met enten geweest en heeft advies gegeven en hem nagekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:48 



 
Profiel   

Een kwart schep haver per dag erbij en dan kijken of het effect heeft. Is het niet genoeg dan kan je het ophogen. Haver is goed verteerbaar en levert veel energie zonder veel ballaststoffen voor scherpe energie. Zo hebben wij eens een fries aan het lopen gekregen. Die deed het perfect op hooi en 2 scheppen haver per dag. Vergat je de haver een paar dagen dan was ze niet vooruit te branden.

Voor langzame energie kan je ook olie proberen. Let dan wel op het omega 6 tov 3 gehalte van de olie. Zonnebloemolie heeft bv veel omega 3 wat ontstekingsbevorderend werkt tov lijnzaadolie die veel meer omega 6 heeft wat ontstekingsremmend is.

Je kan wel allerlei dure supplementen proberen maar haver en olie zijn relatief goedkoop te proberen en leveren beide veel energie zonder dat ze er meteen dik van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:58 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Een kwart schep haver per dag erbij en dan kijken of het effect heeft. Is het niet genoeg dan kan je het ophogen. Haver is goed verteerbaar en levert veel energie zonder veel ballaststoffen voor scherpe energie. Zo hebben wij eens een fries aan het lopen gekregen. Die deed het perfect op hooi en 2 scheppen haver per dag. Vergat je de haver een paar dagen dan was ze niet vooruit te branden.

Voor langzame energie kan je ook olie proberen. Let dan wel op het omega 6 tov 3 gehalte van de olie. Zonnebloemolie heeft bv veel omega 3 wat ontstekingsbevorderend werkt tov lijnzaadolie die veel meer omega 6 heeft wat ontstekingsremmend is.

Je kan wel allerlei dure supplementen proberen maar haver en olie zijn relatief goedkoop te proberen en leveren beide veel energie zonder dat ze er meteen dik van worden.


Worden ze van haver niet super heet? Er rijden jonge kinderen op. Dus durfde het niet zo aan. Maar lees nu dat haver best kan. Beginnen bij een handje s ochtends en handje s avonds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 22:20 



 
Profiel   

Hoe zwaar is de pony nu en hoeveel hooi krijgt hij? Tenzij een pony echt hard werkt moeten ze uit genoeg ruwvoer de energie kunnen halen die ze nodig hebben, maar als ze te weinig krijgen gaat dat niet op. Dierenartsen willen nog wel eens te weinig hooi aanraden wat ook bij overgewicht niet gezond is. Is het ruwvoer geanalyseerd? En is het onverpakt of verpakt hooi? Wat kreeg hij voordat hij Vitalbix kreeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 22:29 



 
Profiel   

je kan rustig beginnen met een handje haver. en kijken wat dat doet. en dan aanpassen indien nodig. werkt hier prima bij verschillende pony's.

maar is het werk niet te veel voor je pony. en heeft hij er (nog) plezier in? sommige paarden/pony's vinden het niet leuk om vooral in de rijbak hun rondjes te doen.
ga eens meer buiten rijden. lekker het bos in en kijk eens of hij daar wel graag loopt of dat hij actiever wordt. of rijdt wat korter in de rijbak en misschien daarna nog even buiten.

ik zou trouwens niet zomaar vanalles bij gaan voeren zonder te weten of hij bepaalde dingen wel nodig heeft of niet te veel krijgt. ( bijv. ijzer )


Laatst bijgewerkt door dingogirl op 30-07-21 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 22:40 



 
Profiel   

NienkeV1994 schreef
Hoe zwaar is de pony nu en hoeveel hooi krijgt hij? Tenzij een pony echt hard werkt moeten ze uit genoeg ruwvoer de energie kunnen halen die ze nodig hebben, maar als ze te weinig krijgen gaat dat niet op. Dierenartsen willen nog wel eens te weinig hooi aanraden wat ook bij overgewicht niet gezond is. Is het ruwvoer geanalyseerd? En is het onverpakt of verpakt hooi? Wat kreeg hij voordat hij Vitalbix kreeg?


Ik weet niet meer precies welk voer hij voorheen kreeg. We stonden toen volpension. Het was wel iets van sport muesli en een brok tussen sport en basis in. Hij kreeg daar 2x een kwart schep per dag. Met 3 pony’s werd deze pensionstal een beetje duur. Hij kreeg daar 3x per dag heel droog licht bruinig hooi. Het hooi wat hij nu krijgt is ook droog, maar groener dan voorheen. Wel hooi, geen voordroog en onverpakt. Of hij echt hard werkt weet ik niet. Het zijn jonge kinderen, tijdens de les moet de pony wel aan de bak.
De pony krijgt wel iets meer dan de da zei. De porties die we met de da hebben gewogen, vond ik wel erg zielig :+

Hij was ongeveer 400 kilo en het is een C pony. Nu zit hij ongeveer rond de 325

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 22:45 



 
Profiel   

Bij hard werken bedoel ik topsport :) Dat doet hij niet als ik het zo lees. Deze pony zou genoeg uit ruwvoer moeten halen, mits hij genoeg krijgt, maar dat kan ik uit je bericht zo niet opmaken. Als hij eerder ongezonde voeding kreeg kan het zijn dat de darmen de energie uit ruwvoer niet optimaal op kunnen nemen als de pony wel genoeg krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 23:31 



 
Profiel   

je zegt jonge kinderen, kan het niet gewoon zijn dat het daar van komt.
mijn ruin liep met kleintjes er op ook geen pas harder dan nodig was, zat ik er zelf op dan was er niks aan de hand.
en inderdaad…wat doet hij op buitenrit,vind hij dat leuker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 08:51 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken!
We gaan regelmatig op buitenrit. De stal ligt bijna aan het bos. Met losrijden en uitstappen, pakken we soms wat paden om de stal heen. De kinderen willen zelf ook niet elke dag in de bak rijden, haha. Buiten is de pony niet heel veel anders. Misschien heel iets makkelijker actiever te rijden. Tijdens het rijden heeft hij eigenlijk altijd zijn oortjes erop. Ik probeer zelf signalen van hem op te vangen. De pony is op de foto geweest, rug en hals. Het lijkt er niet op dat hij pijn heeft. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen natuurlijk.

Zijn darmen zou kunnen. Ik merk niks aan zijn ontlasting. Maar denk dat het nooit kwaad kan om daar iets voor te geven. Ik heb nog een emmer biergist staan, zou dat wat zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 10:15 



 
Profiel   

Zoals ik het hoor is het gewoon een soort van manegepony geworden. Die worden vaak wel afgestompt flegmatiek.

Ik snap dat voeren nooit zo. Geef gewoon onderhoudsbrok en goed hooi. Al die voermixen zijn cash cows voor die verkopers. Zolang jouw paard of pony gewoon een beetje in de basissport loopt heb je daar genoeg aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 10:24 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Zoals ik het hoor is het gewoon een soort van manegepony geworden. Die worden vaak wel afgestompt flegmatiek.

Ik snap dat voeren nooit zo. Geef gewoon onderhoudsbrok en goed hooi. Al die voermixen zijn cash cows voor die verkopers. Zolang jouw paard of pony gewoon een beetje in de basissport loopt heb je daar genoeg aan.


Volgens mij vraag ik tips. Niet jou mening!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 10:52 



 
Profiel   

Ik stopte voorheen in de zomer altijd helemaal met brok, alleen nog wat vitaminekorrel na het rijden. En paard werd elke zomer wat slomer dan de rest van het jaar.
Voer nu twee drinkbekertjes draversbrok van havens bij en hij is gewoon net wat scherper en houdt het wat makkelijker vol. Ondanks dat iedereen roept dat basis werk moet kunnen zonder krachtvoer, doet de mijne het daar gewoon beter op. Weet niet of die draversbrok echt aan jouw eisen voldoet. Maar als je het niet probeert om wat krachtvoer of haver bij te geven weet je ook niet of het werkt. Wel rustig opbouwen natuurlijk, helemaal vanwege de kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 11:10 



 
Profiel   

Pure feed heeft allerlei soorten voer gebaseerd op ruwvoer maar zonder lucerne, er zit ook voer bij de hoger in de energie is.
Ik heb qua looplust en spieropbouw ook wel goede ervaringen met Muscle Impuls van superhorse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 13:49 



 
Profiel   

Ik zou eens een andere vitamine brok proberen.

Mijn wakkere en hete ZZ pony kwam geen B proef door op vitalbix omdat ik haar vooruit moest duwen. Op de Equilin gaat ze weer als de brandweer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 14:18 



 
Profiel   

Hoeveel Vitalbix geef je hem nu? En het vitamine E supplement, bevat dat ook Selenium? Is er een speciale reden om naast de vitalbix nog extra vitamine E te voeren, vitalbix bevat zelf ook al vitamine E.

Vitalbix bevat trouwens relatief veel magnesium dus ik zou daar geen extra supplement bij geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 14:22 



 
Profiel   

Sommige pony’s zijn gewoon niet fit op enkel vitalbix of vitaminekorrel.
Mijn C pony heb ik van alles geprobeerd en hij was zelfs in de omgang moe en niet zichzelf.
Speelde niet, had wel licht cushing bleek achteraf maar hij kan gewoon niet zonder extra krachtvoer met suiker en zetmeel.
Ik ben uitgekomen op vitaminekorrel van pavo icm een sportbrok met hoog oliegehalte en een handje natures best van havens.
Laatste is een suiker en zetmeelbom, maar zo zit hij goed in zijn vel.
Hij valt ook af zonder, nu loopt hij les, en hij eet al een halve kilo sportbrok alleen al.
Alles bij elkaar gaat er een kilo krachtvoer in die kleine uk, het andere deel is muesli hoog in eiwit laag in suiker, voor een noodzakelijk poedertje.
Hij lust geen slobber en is erg kieskeurig.
Maar die van mij loopt echt niet zonder krachtvoer ondanks onbeperkt hooi en vitaminekorrel.
En daar heb ik er meer van gezien.
Er is op stal een periode geweest dat veel mensen vitaminekorrel gaven maar dat werkte op termijn voor 90% niet.
Nu geeft het grootste deel voer laag in suikers of heel gericht eiwitrijke muesli, maar niemand geeft alleen nog vitaminekorrel.
Wat veel mensen vergeten is dat je ook voer kunt geven hoog in suiker en zetmeel, en dan gewoon minder. :+
Nu zie ik mensen suikerarm voeren maar ging er wel 4x zoveel in als bij mijn pony die ik maar een kwart gaf qua hoeveelheid.
Verschil was in resultaat dat ik maar 2 of 3 zakken voer per jaar nodig had, zij 12.
Ik keek echt naar hoeveel gram suiker/zetmeel hij binnen kreeg, tot x aantal gram ging goed.
Dus daar bleef ik binnen en dat ging top.
Als je twijfelt aan het voer zou ik eens beginnen met een kwart schep simpele brok.
Heb je ineens een andere pony weet je genoeg.

Ik heb er op vitalbix genoeg compleet sloom zien worden, mijn pony was zo traag dat zijn beste vriendje hem in elkaar stond te meppen omdat hij niet reageerde.
Na een week al, oude voer erin, vitalbix eruit, blije pony terug.
Ik heb er geen goede ervaring mee van wat ik om me heen gezien heb, tenzij de paarden van zichzelf al pit zat hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 14:33 



 
Profiel   

Wat fijn om jullie reacties te lezen. Mijn gevoel zei vanaf het begin dat hij meer nodig had qua voer. Normaal doe ik mijn eigen ding en volg ik vooral mijn gevoel. Tijdens de stal bbq kwam dit stukje ter spraken en zei bijna iedereen dat het ruwvoer voldoende moest zijn. Toen begon ik te twijfelen. Nu weet ik weer, volg vooral je eigen gevoel! Op advies van Havens heb ik havens kentucky lite e gekocht. Hier zit geen Luzerne in. S ochtends en s avonds twee kleine handjes. Ze zeiden dat ik dit voor nu niet als enige voer kiest geven, alleen voor erbij.
Ik lees nu meer ervaring dat sommige paarden van Vitalbix wat flegmatiek worden. Misschien dat het daar aan ligt. De pony wordt heel afwisselend gereden, bos, springen, dressuur, bitloos en zonder zadel, longeren, spelen in de bak. We rijden bij ons op stal, bij de ponyclub, bij degene van wie we priveles hebben. We zorgen wel voor afwisseling, voor de pony maar ook voor de kinderen.
Naar equilin en superhorse ga ik ook eens kijken. Had even snel op de site gekeken en dat zag er wel interessant uit.

We geven hem vitamine e en magnesium omdat we eerst dachten dat het misschien een spierkwestie was. Magnesium voeren we ook vanwege zijn allergie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 16:41 



 
Profiel   

Mss is een bloedonderzoek ook geen slechte zaak, kan je zien of hij specifiek een tekort heeft of dat het effectief aan de vitalbix ligt (hier leek heel mijn kudde ook direct 5 jaar ouder met vitalbix). Mss is het vermageren net iets te hard gegaan?

Die Redcell ken ik, is voor bloedarmoede, had ik voor de mijne ook gekocht toen ze bloedarmoede en allerlei tekorten had door een te streng dieet (gelukkig had ik aangedrongen bij mijn toenmalige DA, hij wou dat ik haar nog minder voederde), maar heb ik toen niet kunnen geven omdat dit veel ijzer bevat en ze al een teveel aan ijzer had in haar bloed, haar lever kreeg al wat last om dit te verwerken. Ik wou dit toch eventjes meegeven dat je toch wat oppast hiermee, zeker aangezien Vitalbix toendertijd (inmiddels 10 jaar geleden denk ik) ook nogal hoog zat in ijzer (maar dat was de variant met luzerne, en luzerne is nogal ijzerrijk).

Ik snap niet wat magnesium met allergie te maken heeft? Werkt dat anti allergeen tegen bepaalde zaken?
Magnesium is ook wel ontspannend (bijvoorbeeld Pavo Nerv Control voor te hete paarden is grotendeels gebaseerd op magnesium), dus kan er ook wat mee te maken hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 16:53 



 
Profiel   

Uit het bloedonderzoek kwamen geen tekorten naar voren. Wat wel opviel is dat er een paar waardes vrij laag zaten, waaronder vitamine e. Maar niet zo laag dat je het een “ te kort aan”, kan noemen. Vandaar ook onze keus voor Vitalbix. Volgens de da mogen we hem sneller laten afvallen en moet hij minder hooi. Ik durf dat niet aan en vind het ook een tikkeltje zielig. Hij valt nu ook af, alleen niet zo snel.

Ik weet niet of het perse anti allergeen werkt. Met een andere pony zijn we bij SMDC geweest. En na overleg met Utrecht gaven zij voor de andere pony aan, dat we magnesium en Cetirizine moesten gaan voeren vóór zijn allergie. Vandaar dat ik bij deze pony ook Magnesium ben gaan geven. We stonden eeest met de pony’s volpension en meer richting de woonwijk. Nu staan we richting het bos en tussen de weilanden. Twee pony’s reageerde daar in het begin op door veel te hoesten, proesten en soms te schudden met het hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:36 



 
Profiel   

zat selenium toevallig ook laag?
want die veroorzaakt namelijk echt moeheid, en sloom zijn bij tekorten.
selenium word vaak wel samen met E getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:00 



 
Profiel   

Even een update.
We voeren hem nu de Kentucky bij, bij elke voerbeurt twee handjes. Bij Een handje per keer merkte we geen verschil. Of dit gaat helpen is nog even afwachten. Ik zit ook in het “paarden met overgewicht” topic. Daar de tip gekregen om condition van Pavo bij te gaan voeren. De Vitalbix is ook bijna op, dus ik wil sowieso wat anders erbij. Ik heb ook via pb best wat reactie gehad over dat de Vitalbix zorgt voor wat slome paarden. Ik ben nog wel terughoudend met de Kentucky, ik wil niet dat de pony schrikkerig of zenuwachtig gaat worden.
We hebben wel weer een afspraak bij de fysio gemaakt voor september. De vorige keer kon waren er geen bijzonderheden. Ook niet bij de osteopaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 12:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen