Voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 01:56

Angeldr14 schreef:
superpony schreef:
Maar van welke slobber ga je meer geven? Ik zou echt eerst gaan bijvoeren met ruwvoer varianten. Juist als je meer slobber gaat geven, voer je vaak veel suikers en zetmeel, zeker als je paardje van de foto nog dik wil gaan krijgen. Dat gaat niet meer om een schepje dat gaat hellpen. Daar moeten echt kilo's in. En ook dat moet je opbouwen, weten wat je geeft, hoeveel etc.
En of het dan nog helpt??


Ik wil 1 of 2* dan slobber geven en dan wat musli en brokken bij voeren.
Hij krijgt nu ook kuil bij (droog gras en wat natter kuil)


Maar welke slobber?

Je zou echt eerst moeten aanvullen met ruwvoer mixen of ruwvoer vervangers.

Muesli en brok zijn in principe aanvullende voeren.

Natte kuil is niet echt goed voor een paard. Maar soms eet het wel makkelijker weg en paardje is 30, dus als het gebit niet goed is, kan dat wel schelen. Maar het kan ook tegen je werken.

Maar fibrebeet, speedibeet, nugget/wiesencobs en sp kan je vrij veel van bijvoeren en gaat wel helpen als de rest goed is om iets bij te trekken. Maar dan moet je meerdere malen per dag wel wat geven of voor de hele dag een grote bak kunnen neerzetten. In 1 keer heel veel is niet zo goed, maar hij zal waarschijnlijk ook niet zo vlot eten.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 02:06

Afbeelding
Omgeveer zo iets

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:41

Die foto doet het niet. Welk merk slobber en welke dan precies (naam) geef je nu?

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:21

Dat is wel een heel erg klein schepje.

Om aan de komen zul je minimaal 2x een kilo bijv seniores priores moeten geven.

Met water erbij wordt dit 2x een halve emmer ongeveer

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:18

Nibbit schreef:
Dat is wel een heel erg klein schepje.

Om aan de komen zul je minimaal 2x een kilo bijv seniores priores moeten geven.

Met water erbij wordt dit 2x een halve emmer ongeveer


Ze geeft niet aan welke slobber en er zit wel een verschil tussen een "lekkere" slobber en sp.

Beestje is echt vrij mager, dus zou meerdere keren per dag een portie moeten hebben en dan opbouwen qua hoeveelheid. Maar wel dus op basis van ruwvoer of een ruwvoer vervanger. Niet vol stoppen met biks en of muesli.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 21:18

superpony schreef:
Nibbit schreef:
Dat is wel een heel erg klein schepje.

Om aan de komen zul je minimaal 2x een kilo bijv seniores priores moeten geven.

Met water erbij wordt dit 2x een halve emmer ongeveer


Ze geeft niet aan welke slobber en er zit wel een verschil tussen een "lekkere" slobber en sp.

Beestje is echt vrij mager, dus zou meerdere keren per dag een portie moeten hebben en dan opbouwen qua hoeveelheid. Maar wel dus op basis van ruwvoer of een ruwvoer vervanger. Niet vol stoppen met biks en of muesli.


Subli senoire pories als ik het goed schrijf.
Hij krijgt ook hooi bij. 2 van die maat bekers. ik probeer de slobber nu op te bouwen naar 2* per dag 3 schepjes soms 4 schepjes (maar dan 1* perdag

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:21

Opbouwen?? Je wilt toch dat hij aankomt? :j
Bij te weinig voer gebeurt dat niet

Gewoon 2x per dag een kilo geven (+ water)

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 21:29

Nibbit schreef:
Opbouwen?? Je wilt toch dat hij aankomt? :j
Bij te weinig voer gebeurt dat niet

Gewoon 2x per dag een kilo geven (+ water)


Ja ik geef nu 4 van die maat bekers dus dat is hele emmer vol doe ik 2* per dag

Alleen ik doe het alleen.dus soms lukt het maar 1* vandaar dat ik opbouwen ben.
Ik wil zeker dat hij aankomt.
Zie hem nu liever te dik

En ik ga een zak musli of brok bij halen. wat is beste optie:
conditie brok of 18 plus musli

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:44

Ah oke top! Hopelijk werkt het zo en komt hij aan :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:54

Voor keer zoveel...........Van brok komt hij niet aan.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 22:08

superpony schreef:
Voor keer zoveel...........Van brok komt hij niet aan.



? Hoebedoelt u voor keer zoveel?

Ik wilde brok of musli bij voeren appart van de slobber

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 22:09

Nibbit schreef:
Ah oke top! Hopelijk werkt het zo en komt hij aan :j

Hoop het ook alleen wat is beter brok bij voeren of musli

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:21

Wat superpony bedoelt is dat ze al meerdere malen heeft gezegd dat het geen zin heeft om brok of muesli te voeren.

Persoonlijk zou ik eerst de hoeveelheid Seniores Priores ophogen, dat een tijd volhouden (3-4 weken) en kijken of dat verschil maakt. Daarna ga je pas nadenken over nog meer voer.

Seniores priores is een ruwvoervervanger en kan dienen als totaal voer. Dus als het paard geen hooi of gras meer kan geven, zou Seniores Priores dat helemaal kunnen vervangen.
In dat geval voer je 1 kg per 100 kg gewenst lichaamsgewicht. Zo te zien is het een wat groter paard en zal hij dus zo’n 600 kg moeten wegen als hij op gewicht is. Dan kun je dus 6 kg SP voeren per dag (dat is gewogen voordat je er water bij doet).

Weeg eerst wat je nu voert, daarna kun je een plan maken over het vergroten van de hoeveelheid.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 02:12

Hilary schreef:
Wat superpony bedoelt is dat ze al meerdere malen heeft gezegd dat het geen zin heeft om brok of muesli te voeren.

Persoonlijk zou ik eerst de hoeveelheid Seniores Priores ophogen, dat een tijd volhouden (3-4 weken) en kijken of dat verschil maakt. Daarna ga je pas nadenken over nog meer voer.

Seniores priores is een ruwvoervervanger en kan dienen als totaal voer. Dus als het paard geen hooi of gras meer kan geven, zou Seniores Priores dat helemaal kunnen vervangen.
In dat geval voer je 1 kg per 100 kg gewenst lichaamsgewicht. Zo te zien is het een wat groter paard en zal hij dus zo’n 600 kg moeten wegen als hij op gewicht is. Dan kun je dus 6 kg SP voeren per dag (dat is gewogen voordat je er water bij doet).

Weeg eerst wat je nu voert, daarna kun je een plan maken over het vergroten van de hoeveelheid.


Er werd tegen mij gezegt hij mocht maar 2 maat bekers van de slobber.
En ik voer dus heb het verhoogd.
Maar is er ook andere manier om te wegen wij hebben helaas geen weegschaal. alleen boven waar ze lammetjes op wegen zou dat ook ongeveer werken.

En hij krijg slobber en hooi onbeperkt en binnenkort ook weer onbeperkt gras

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:03

Een ouder paard dat zo mager is, moet je rustig opbouwen. Dus misschien hebben ze gezegd; begin maar met 2x zo een beker. Of ze hebben je paard niet gezien.

Je verteld ook niet of het gebit is nagekeken? Heeft het paard ppid?

Je wil niet teveel geld uitgeven, maar beestje is 30, we weten er niks van behalve dat hij mager is. We weten niet de oorzaak.

Dik worden doen ze doorgaans echt van hooi, gras en ruwvoer vervangers, zoals al vaker is genoemd. SP is een complete vervanger. Pavo Nuggets, fibrebeet, speedibeet, dat kan je allemaal weken en voeren. Ga ik er vanuit dat dit voor het paard makkelijker te eten is, dan de losse ruwvoermixen.

18+ kan ook geweekt gegeven worden, maar je moet dan echt wel veel geven en vooral altijd verdelen over de dag.

Er zitten 24 uur in een dag. Het paard eet de grootste tijd van de dag. Teveel in 1 keer is niet goed. Dus of je moet een specikuip vullen waar het paard zelf naartoe kan lopen om uit te eten of vaker iets gaan voeren.
Bij een kuip eten de andere paarden er ook juit, dus is lastig. En als dat je basis wordt, betaal je je scheel.

Of gras voldoende is, ligt ook aan de kwaliteit en hoeveelheid van het gras. Met hooi zelfde. Daarom voeren mensen bij.

Als je nu veel brok of muesli gaat voeren, denk ik juist dat je een risico gaat lopen op bijv koliek.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 22:58

superpony schreef:
Een ouder paard dat zo mager is, moet je rustig opbouwen. Dus misschien hebben ze gezegd; begin maar met 2x zo een beker. Of ze hebben je paard niet gezien.

Je verteld ook niet of het gebit is nagekeken? Heeft het paard ppid?

Je wil niet teveel geld uitgeven, maar beestje is 30, we weten er niks van behalve dat hij mager is. We weten niet de oorzaak.

Dik worden doen ze doorgaans echt van hooi, gras en ruwvoer vervangers, zoals al vaker is genoemd. SP is een complete vervanger. Pavo Nuggets, fibrebeet, speedibeet, dat kan je allemaal weken en voeren. Ga ik er vanuit dat dit voor het paard makkelijker te eten is, dan de losse ruwvoermixen.

18+ kan ook geweekt gegeven worden, maar je moet dan echt wel veel geven en vooral altijd verdelen over de dag.

Er zitten 24 uur in een dag. Het paard eet de grootste tijd van de dag. Teveel in 1 keer is niet goed. Dus of je moet een specikuip vullen waar het paard zelf naartoe kan lopen om uit te eten of vaker iets gaan voeren.
Bij een kuip eten de andere paarden er ook juit, dus is lastig. En als dat je basis wordt, betaal je je scheel.

Of gras voldoende is, ligt ook aan de kwaliteit en hoeveelheid van het gras. Met hooi zelfde. Daarom voeren mensen bij.

Als je nu veel brok of muesli gaat voeren, denk ik juist dat je een risico gaat lopen op bijv koliek.


Ik ben niet de eigenaar ik doe de extra dingen zelf. Ik weet niet wanneer laatse keer gebit controle was.
En de persoon die zei maar 2 schepjes vond mag 1* per dag. En ik vind dat veel te weinig dus ik doe 4 schepjes 2* op de dag met 7 uur er tussen.
Maar anders ga ik kijken naar de firebeet of de andere dingen.
Heel erg bedankt ik kijk nu eerst hoe het gaat met meer slobber en ik bouw rustig op hij kreeg eerst 3 schepjes. dus ben niet in een keer naar 4 gegaan.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:08

Nogmaals, je hoeft niet op te bouwen!
Hij is te mager dus moet nu echt meer eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:40

Nibbit schreef:
Nogmaals, je hoeft niet op te bouwen!
Hij is te mager dus moet nu echt meer eten.


Ligt er wel echt aan wat ze gaat geven! Heb je gelezen wat ze allemaal wil kopen en voeren? En dan 1x per dag......
Beestje is 30 en mager. Ze weet niet waarom, maar wil er gewoon wat in stoppen.

Nu bergen biks of muesli gaat wel echt koliek geven.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:02

superpony schreef:
Nibbit schreef:
Nogmaals, je hoeft niet op te bouwen!
Hij is te mager dus moet nu echt meer eten.


Ligt er wel echt aan wat ze gaat geven! Heb je gelezen wat ze allemaal wil kopen en voeren? En dan 1x per dag......
Beestje is 30 en mager. Ze weet niet waarom, maar wil er gewoon wat in stoppen.

Nu bergen biks of muesli gaat wel echt koliek geven.

Ze schrijft subli seniores priores ;)

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 21:21

superpony schreef:
Nibbit schreef:
Nogmaals, je hoeft niet op te bouwen!
Hij is te mager dus moet nu echt meer eten.


Ligt er wel echt aan wat ze gaat geven! Heb je gelezen wat ze allemaal wil kopen en voeren? En dan 1x per dag......
Beestje is 30 en mager. Ze weet niet waarom, maar wil er gewoon wat in stoppen.

Nu bergen biks of muesli gaat wel echt koliek geven.


Ik ga niks meer kopen zoals een van de leden hier zei. ik ga eerst paar weken kijken Hoe het gaat aangezien ik meer slobber geef.
En ik geef nu 2 keer op een dag 4scheppen slobber

En dat aan kijken of hij er wat dikker van word. hij krijgt onbeperkt hooi en gaat bij beter weer over dag de wei op en snachts weer hooi.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 20:25

Afbeelding
Update hij komt aan

Anoniem

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:42

Fijn dat hij aankomt, heb je zijn mest al gecontroleerd? Gewoon met het blote oog, zitten er lange stukken hooi in?

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 20:31

AMCM schreef:
Fijn dat hij aankomt, heb je zijn mest al gecontroleerd? Gewoon met het blote oog, zitten er lange stukken hooi in?

Ja heb ook gekeken voor wormen maar zijn mest is normaal.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:41

Jeetje wat is dat dier mager! Gooi daar alsjeblieft minimaal een kilo of 4 aan brok in per dag. Verder onbeperkt hooi, een wormenkuur en een vitaminespuit. Dit is echt niet oké.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 09:19

Suzanne F. schreef:
Jeetje wat is dat dier mager! Gooi daar alsjeblieft minimaal een kilo of 4 aan brok in per dag. Verder onbeperkt hooi, een wormenkuur en een vitaminespuit. Dit is echt niet oké.



Van brok komt hij niet aan zoals in de reacties hij heeft al onbeperkt hooi of gras. Wormkuur is al gegeven
En hij krijgt extra slobber hij is al aangekomen maar hij is ook 30+ en dus duurt het aankomen wat langer