Voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:00

Mijn oudje komt goed bij van luzerne of luzernebrok ( geweekt ivm gebit)

Daar kan je ook zo 3 overscheppen van geven

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:30

Heeft hij nou een dikke bult op de borst of lijkt dat zo>

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 16:25

SilvanoN schreef:
Mijn oudje komt goed bij van luzerne of luzernebrok ( geweekt ivm gebit)

Daar kan je ook zo 3 overscheppen van geven


Er werd gezegt dat ik juist geen luzerne of brok moest geven?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:41

Angeldr14 schreef:
SilvanoN schreef:
Mijn oudje komt goed bij van luzerne of luzernebrok ( geweekt ivm gebit)

Daar kan je ook zo 3 overscheppen van geven


Er werd gezegt dat ik juist geen luzerne of brok moest geven?


Luzernebrok is brok wat in elkaar is gestampt met alleen Luzerne.

Ik zou inderdaad ook geen zware zetmelen en suikers dmv "gewone" brok willen aanvullen.
Meeste basis (of andere brok) zit algauw op een 33 procent suiker en zetmeel.
Een paardenlichaam is er niet op gemaakt om zoveel suikers en zetmeel in één x te verteren.
Maag en darmstelsel wordt lui van suikers en zetmeel en de alvleesklier krijg elke x een klap.

Seniores priores, of iets wat daar op lijkt, zou veel veiliger zijn als bijvoeding. (Ontsuikerde bietenpulp bevat namelijk nog maar weinig suikers en zetmeel!)
Daarnaast luzerne en een olie op basis van een hoge omega drie (dus absoluut geen zonnebloemolie, helemaal in dit geval niet!)
Olie is namelijk een langzaam vrijkomende energiebron.

En inderdaad, goed kwaliteit ruwvoer.

Even een editje.

Luzerne kan wél pittig op de maag zijn, omdat het wat stengelig is.

Espracette is misschien ook wel een goede aanvulling.

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:44

Geweekte bietenpulp is een goede dikmaker en kunnen ze gemakkelijk weg krijgen. Eerlijk gezegd als ik een 30jarige had die er zo bijstaat ging hij naar de paardenhemel.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 20:27

pillow schreef:
Geweekte bietenpulp is een goede dikmaker en kunnen ze gemakkelijk weg krijgen. Eerlijk gezegd als ik een 30jarige had die er zo bijstaat ging hij naar de paardenhemel.


Ik ga niks hier over zeggen maar ik weet dat hij een vorige winter bijna niet had gehaald maar er werd weinig opgelet en nu let ik er op en komt hij langzaam aan

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:50

Angeldr14 schreef:
pillow schreef:
Geweekte bietenpulp is een goede dikmaker en kunnen ze gemakkelijk weg krijgen. Eerlijk gezegd als ik een 30jarige had die er zo bijstaat ging hij naar de paardenhemel.


Ik ga niks hier over zeggen maar ik weet dat hij een vorige winter bijna niet had gehaald maar er werd weinig opgelet en nu let ik er op en komt hij langzaam aan


Heb ik goed gelezen dat het niet jouw eigen paard is?
Gewoon een oprechte open vraag zonder enige lading er achter.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:10

Ik kom juist van de dierenkliniek in Merelbeke met een oudje en daar zeiden ze dat je tot 150ml aan maïsolie mag geven per dag (best verdeeld over meerdere maaltijden).
Dit is een goede aanvulling voor als je niet te veel eiwitten en suikers wilt geven.
Verder moet je “krachtvoer” geven met veel gefermenteerde granen, deze zijn al voorbewerkt zodat ze door het speeksel makkelijk oplossen (dit is meestal het geval bij voeding voor oudere paarden).
Het gebit laten nakijken is ook een belangrijke! Als er in de mestlange stukken hooi of granen/brokken terug te vinden zijn dan wijst dit op een slecht gebit.
Eventueel kan je dan het hooi door geweekte grasbrok vervangen (en de tanden laten nakijken natuurlijk)

pillow
Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:27

We kunnen wel van alles aandragen, maar het is natuurlijk wel aan de eigenaar van het paard om te bepalen wat het dier te eten krijgt. TS kan hooguit een idee aandragen, maar dat is het dan ook.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 23:29

pillow schreef:
We kunnen wel van alles aandragen, maar het is natuurlijk wel aan de eigenaar van het paard om te bepalen wat het dier te eten krijgt. TS kan hooguit een idee aandragen, maar dat is het dan ook.



Ik mag zelf hooi en slobber bij voeren en als ik musli of brok wil bij voeren vind de eigenaar dit prima