Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 09:05

Hoihoi!

Mijn haflingermerrie was eigenlijk altijd te dik en is in een ver verleden (zo'n 10 jaar geleden) eens hoefbevangen geweest. Sindsdien veel op het voer gelet, geen weidegang meer, alleen hooi en een vitamine brokje + eventueel aanvullende supplementen. Dat ging heel goed!

Paar weken terug werd ze sloom, futloos en wilde niet meer goed eten. Bloed afgenomen, week op de kliniek.. conclusie: darminfectie, maagzweer (heel minimaal) en bloedarmoede. Na veel medicatie waaronder prednison gaat het nu een stuk beter, ze is blij, wil redelijk goed eten, darmen zien er goed uit op de echo, maagzweren zijn weg en bloedarmoede is opgelost + bloedbeeld ziet er super uit. Door het hele avontuur is ze alleen erg afgevallen, waar ik altijd zo weinig/arm mogelijk probeerde te voeren moet ze nu aankomen. (ze komt van ruim 500kg en was nog 427kg)

Ik merk dat ik dat best spannend vind in verband met haar verleden met hoefbevangenheid. Ze heeft al jaren niet meer op de wei gestaan, alleen doen we een paar keer per week een kwartiertje grazen aan de hand. Van de dierenarts op de kliniek zou ze zelfs wel op de wei mogen (paniek bij mij :Y) ).

Ik ben opzoek naar tips/voer om haar gezond te laten aankomen. Op dit moment staat ze nog helemaal op rust om haar zo goed mogelijk te laten herstellen maar wil dit binnenkort wel weer oppakken omdat ze aangeeft hier aan toe te zijn (beginnen met stapritjes etc..).
Ze staat van 8 tot 16 buiten op de paddock met onbeperkt hooi én voordroog (zodat ze kan kiezen) en een klein strookje gras ca 3 meter breed waar ik elke dag ongeveer een meter van bij geef.

Wat ze nu krijgt:
's ochtends +- 8 uur:
2/3 schep Bonpard Colon (op advies van de kliniek)
1,5 scheppen Fibernuggets geweekt
60ml lijnzaadolie (op advies van de kliniek)
Glucobalance van Phytonics
Prednison + Ulcergold (zijn we aan het afbouwen)

Tussen de middag +- 12 uur:
1 schep Hartog Digest Luzerne
1 schep Hartog Senior Luzerne
1/2 schep Bonpard Colon

's avonds +- 20:00
2/3 schep Bonpard Colon (op advies van de kliniek)
1,5 scheppen Fibernuggets geweekt
60ml lijnzaadolie (op advies van de kliniek)
1 schep Hartog Senior Luzerne
+- 1 kg Subli Slobber

In de stal heeft ze ook altijd onbeperkt toegang tot in ieder geval 2 verschillende soorten ruwvoer.

Graag ontvang ik tips voor het gezond laten aankomen.. vind het zelf super spannend om haar zo veel te voeren... :') Advies van de kliniek was wel dat ze écht moet aankomen omdat ze bijna geen reserves meer over had.

Alvast bedankt! Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk :j

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:15

Doe eens een goede standfoto van opzij?

Een kliniek die bij een Haf van 425 kg zegt 'dat ze bijna geen reserves over heeft' heeft nog nooit een mager 'Brooke's hospital' paard gezien zou ik zo zeggen.

Als je trouwens bang bent voor hoefbevangenheid zou ik die prednison (die ook funest voor de maag is!) in ieder geval versneld afbouwen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:16

jeetje, ik vind deze hoeveelheden eigenlijk al best veel voor een haflinger....
Ga je deze voerhoeveelheid ook afbouwen naarmate je weidegang gaat opbouwen?
Anders wordt het misschien wel erg veel... je doet al aan strook begrazing, ik denk dat je het eigenlijk gewoon goed doet nu..... je paard kan ook zonder weidegang aankomen....

Wat betreft de prednison : mijn paard staat al 1.5 jaar op een hoge dosering prednison, is reeds chronisch HB gewraakt járen geldden maar heeft echt geen HB gekregen van prednison geven.
Het wordt altijd gezegd dat het kán gebeuren.... maar het valt reuze mee in de praktijk. Dit hebben 3 dierenartsen al gezegd tegen mij omdat ik er ook huiverig voor was.
Dus voor een korte periode gewoon geven, en juist rustig afbouwen met de dosering, van te snel afbouwen krijgt je paard echt problemen met zijn organen
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 13-08-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:17

Wat ontzettend vervelend dat ze zo ziek was! Gelukkig gaat het nu een stuk beter!

Helaas kan ik je geen tips geven, maar lees wel graag mee. Erg interessant en misschien steek ik er wat van op :o

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:22

Ik vind 500 kg voor een haflinger flink hoor, die van mij weegt 420 kg voor een van 1.43 qua hoogte.
Heb jij een hele grote?

Ik zou het schema niet uitbereiden, als ik kijk dat ze onbeperkt krijgt en gras met strookbegrazing, dan zou ik dit eerst zo laten en over een paar weken kijken of ze wat is bijgetrokken.
Met een meetlint valt dit goed te controleren. Nu meten, en dan bv elke twee weken om het in de gaten te houden.

Schrik een beetje van de gigantische hoeveelheid voer die je er in moet stoppen, naast het onbeperkte ruwvoer.

Zou zeker bij een paard wat al hoefbevangen is geweest, het niet aandurven. Laat staan ook nog weidegang er bij.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 10:29

Ibbel schreef:
Doe eens een goede standfoto van opzij?

Een kliniek die bij een Haf van 425 kg zegt 'dat ze bijna geen reserves over heeft' heeft nog nooit een mager 'Brooke's hospital' paard gezien zou ik zo zeggen.

Als je trouwens bang bent voor hoefbevangenheid zou ik die prednison (die ook funest voor de maag is!) in ieder geval versneld afbouwen.

Ze is niet broodmager hoor, maar zou een zelfde opname/behandelingen/ periode slecht eten niet zo goed aan kunnen en dat willen we graag voorkomen.
Ik bouw de prednison af in overleg met de kliniek in een periode van 4 weken. Daarnaast krijgt ze dus nog de Ulcegold voor de maag erbij (halve dosering).



MarliesV schreef:
Ik vind 500 kg voor een haflinger flink hoor, die van mij weegt 420 kg voor een van 1.43 qua hoogte.
Heb jij een hele grote?

Ik zou het schema niet uitbereiden, als ik kijk dat ze onbeperkt krijgt en gras met strookbegrazing, dan zou ik dit eerst zo laten en over een paar weken kijken of ze wat is bijgetrokken.
Met een meetlint valt dit goed te controleren. Nu meten, en dan bv elke twee weken om het in de gaten te houden.

Schrik een beetje van de gigantische hoeveelheid voer die je er in moet stoppen, naast het onbeperkte ruwvoer.

Zou zeker bij een paard wat al hoefbevangen is geweest, het niet aandurven. Laat staan ook nog weidegang er bij.

Mijn bedoeling is ook niet om het verder uit te breiden, maar zou eerder graag tips ontvangen om het dieet te optimaliseren want ben mij ervan bewust dat ze echt niet meer nodig heeft dan ze nu krijgt.
Controleren met het meetlint is een goeie tip! Ga ik doen.
De fibernuggets krijgt ze wel als 'vervanger' voor het ruwvoer omdat ze dat slecht wilde eten.
De weidegang is wel écht heel minimaal hoor.


ElCamino schreef:
jeetje, ik vind deze hoeveelheden eigenlijk al best veel voor een haflinger....
Ga je deze voerhoeveelheid ook afbouwen naarmate je weidegang gaat opbouwen?
Anders wordt het misschien wel erg veel... je doet al aan strook begrazing, ik denk dat je het eigenlijk gewoon goed doet nu..... je paard kan ook zonder weidegang aankomen....

Wat betreft de prednison : mijn paard staat al 1.5 jaar op een hoge dosering prednison, is reeds chronisch HB gewraakt járen geldden maar heeft echt geen HB gekregen van prednison geven.
Het wordt altijd gezegd dat het kán gebeuren.... maar het valt reuze mee in de praktijk. Dit hebben 3 dierenartsen al gezegd tegen mij omdat ik er ook huiverig voor was.
Dus voor een korte periode gewoon geven, en juist rustig afbouwen met de dosering, van te snel afbouwen krijgt je paard echt problemen met zijn organen

Ik ben niet van plan om de weidegang verder op te bouwen, heb haar ivm haar verleden liever niet op de wei. Maar als ze meer op gewicht is dan wil ik zeker weer minder gaan voeren.
Prednison is inderdaad een risico voor HB daar ben ik me zeker van bewust, maar in overleg met de kliniek wel het risico genomen omdat het risico klein is en het wel nodig was.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:22

Is een graasmasker niet iets voor op de wei?Dan kan ze zich niet volproppen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:37

Wat mij opvalt is de grote hoeveelheid lucerne icm een maagzweer. Lucerne is erg scherp in de maag.

Ik zou eerder iets met bietenpulp voeren, bijv 2x pd 1kg seniores priores (met water wordt het 2x een halve emmer)

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 14:45

Britta31 schreef:
Is een graasmasker niet iets voor op de wei?Dan kan ze zich niet volproppen.

Hebben we voorheen wel geprobeerd maar ze werd daar erg ongelukkig van en wilde dan niet meer eten... vandaar dat we het nu op deze manier doen.


Nibbit schreef:
Wat mij opvalt is de grote hoeveelheid lucerne icm een maagzweer. Lucerne is erg scherp in de maag.

Ik zou eerder iets met bietenpulp voeren, bijv 2x pd 1kg seniores priores (met water wordt het 2x een halve emmer)

Seniores priores zat ik ook aan te denken inderdaad. Luzerne voer ik ook op advies van de kliniek. In principe zijn de maagzweren helemaal weg, zou dat dan nog problemen kunnen geven? Ze eet het wel goed.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:47

Ben ik de enige die het erg vind, dat een grazer jarenlang niet op de wei mag? Ken je het merk Nutri mash van vital bix. Misschien dat je die eens om advies kan vragen?

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 14:52

Dinopino schreef:
Ben ik de enige die het erg vind, dat een grazer jarenlang niet op de wei mag? Ken je het merk Nutri mash van vital bix. Misschien dat je die eens om advies kan vragen?

Waarom vind je dat erg? Ze staat wel gewoon de hele dag buiten met andere paarden (alleen nu even nog niet), kan hele dag eten en drinken. Hoefbevangen worden, dat is pas erg.. Op de wei met een graasmasker werd ze doodongelukkig dus dat leek voor nu nog steeds de beste optie.

Ik ken Vitalbix inderdaad en heb bij hen een voedingsadvies aangevraagd! :j

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:00

Ik zou niks veranderen nu en echt een tijdje afwachten.
Het is al best heel veel eten voor een pony vind ik. Ik kan mijn 3 grote paarden zelfs niet onbeperkt hooi laten eten want dan kan ik ze rollen na een paar weken :D

Maar ze mag een kwartier grazen aan de hand en ze krijgt elke dag een strook gras van 1m erbij ? Dan heeft ze toch wat gras of begrijp ik dat verkeerd ? Misschien kan je dit de volgende weken wat uitbreiden naar 2m erbij elke dag. De graswaarden zijn nog bijzonder gunstig voor hb-gevoelige paarden op dit moment.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 15:02

Pandora2 schreef:
Ik zou niks veranderen nu en echt een tijdje afwachten.
Het is al best heel veel eten voor een pony vind ik. Ik kan mijn 3 grote paarden zelfs niet onbeperkt hooi laten eten want dan kan ik ze rollen na een paar weken :D

Maar ze mag een kwartier grazen aan de hand en ze krijgt elke dag een strook gras van 1m erbij ? Dan heeft ze toch wat gras of begrijp ik dat verkeerd ? Misschien kan je dit de volgende weken wat uitbreiden naar 2m erbij elke dag. De graswaarden zijn nog bijzonder gunstig voor hb-gevoelige paarden op dit moment.

Het grazen aan de hand was voordat ze ziek werd :). Precies, ik hou de fructaanindex wel in de gaten. Het stukje gras grenst aan de paddock dus kan ik altijd dicht gooien als het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:04

Ik zou er ook rekening mee houden dat voordroog en paarden die gevoelig zijn op de maag (zeker als ze al zweren heeft gehad, ook minimaal) geen goede combinatie is. Dan zou ik liever voor alleen hooi gaan!

Even een aanvulling nog op bovenstaande berichten: eenmaal gevoelig op de maag blijft gevoelig, dus ook de luzerne zou ik persoonlijk minimaliseren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-21 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:04

Fructaanindex is redelijk waardeloos :o
Beter kan je de Agrifirm grasmonitor in de gaten houden.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:08

Is ze echt te mager? Voor een haf is 500 kg echt wel veel hoor... Mijn rijpaard van 1,65 en breed is 525 kg.

Veel haflingers zijn veel te dik waardoor dat voor het oog normaal geworden is :=

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 15:09

Jorienn schreef:
Ik zou er ook rekening mee houden dat voordroog en paarden die gevoelig zijn op de maag (zeker als ze al zweren heeft gehad, ook minimaal) geen goede combinatie is. Dan zou ik liever voor alleen hooi gaan!

Even een aanvulling nog op bovenstaande berichten: eenmaal gevoelig op de maag blijft gevoelig, dus ook de luzerne zou ik persoonlijk minimaliseren.

Waarom luzerne minimaliseren?

Citaat:
Eiwitten en calcium beschermen tegen maagzweren en reduceren de zuurtegraad in de maag. Luzerne is rijk aan eiwitten en calcium, waardoor het bijvoeren van luzerne erg goed is voor paarden die last hebben van maagzweren. Luzerne heeft namelijk een bufferende werking op de pH waarde in de maag.


Wat betreft de voordroog, helemaal mee eens hoor. Het was alleen het enige wat ze nog redelijk wilde eten. Daarom hebben we er (tijdelijk) voor gekozen om dat te geven, beter dan niet eten.... (iets met kiezen uit kwaden enzo :Y) )

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:49

Flicka12 schreef:
Jorienn schreef:
Ik zou er ook rekening mee houden dat voordroog en paarden die gevoelig zijn op de maag (zeker als ze al zweren heeft gehad, ook minimaal) geen goede combinatie is. Dan zou ik liever voor alleen hooi gaan!

Even een aanvulling nog op bovenstaande berichten: eenmaal gevoelig op de maag blijft gevoelig, dus ook de luzerne zou ik persoonlijk minimaliseren.

Waarom luzerne minimaliseren?

Omdat gehakselde luzerne de maagwand irriteert: http://www.voervergelijk.nl/nieuws/368/ ... maagzweren

Luzerne kun je wel geven, is zelfs helpend, maar dan in een andere vorm (brokje dat weekt).

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:52

Je zou in plaats van de fibrenuggets en de Lucerne nog de fibrebeet kunnen geven. Daar zit wat meer eiwit in en is speciaal voor paarden die moeten aankomen. Heeft bij een snel groeiend jong paard bij mij flink wat zoden aan de dijk gezet!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 16:01

_Nelleke_ schreef:
Je zou in plaats van de fibrenuggets en de Lucerne nog de fibrebeet kunnen geven. Daar zit wat meer eiwit in en is speciaal voor paarden die moeten aankomen. Heeft bij een snel groeiend jong paard bij mij flink wat zoden aan de dijk gezet!

Dat heb ik inderdaad gekocht en dat ga ik proberen, dankjewel!

Anoniem

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:31

Inderdaad wat IR111 aangeeft. Vrijwel alle luzerne prikt in de maagwand wat uiteraard irriteert.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 16:37

Jorienn schreef:
Inderdaad wat IR111 aangeeft. Vrijwel alle luzerne prikt in de maagwand wat uiteraard irriteert.

Dat wist ik niet, goed om te weten!
De senior luzerne van hartog is erg zacht en fijn van structuur dat lijkt me dan beter om te geven dan ‘gewone’ luzerne

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:08

Ik zou haar helemaal niet laten aankomen zolang ze op rust staat. En als je weer mag trainen ook niet extreem veel (zoals je schema nu) voeren. Het normale dieet met meer ruwvoer en een multi erbij zal voldoende zijn, en zorgen voor een langzame gewichtstoename ipv een “aankomdieet”. Ze mag er gerust 5-6 maanden over doen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:32

Ik heb een merrie van 26 met PPID en chronische bevangenheid. Zij is altijd al (ik heb haar nu 17 jaar) eerder te mager geweest dan te dik. Ik moet bij haar extra moeite doen om haar op gewicht te houden. Een wat minder goed gebit helpt daar niet aan mee en dat ze (vermoedelijk door de medicatie voor de PPID) niet alles meer lust is ook lastig.

Het advies voor haar wat is opgesteld door de voedingsdeskundige van Utrecht:
- onbeperkt hooi (we maken het nat ivm hoesten en ze krijgt fijn hooi omdat ze grof niet weg krijgt)
- vitaminebrok
- per dag 1 kg speedibeet
- per dag 1,5 kg luzernebrok

Met dat advies keerden we na opname in Utrecht huiswaarts en gingen we aan de slag om dit op te bouwen. We liepen tegen wat probleempjes aan:
- van de speedibeet kreeg ze bij iets grotere hoeveelheden koliek; we vermoeden (ze heeft een scopie gehad) dat ze moeite had om dit uit de maag te krijgen, waardoor een soort vaste bal in de maag ontstond die we alleen wegkregen met heel veel Coca Cola Zero (want gewone cola geef je niet bij een hb’er; er is een co-assistent op de fiets naar de supermarkt gestuurd om nieuwe Zero te halen)
- de luzernebrok kreeg ze niet goed weg, de brokjes zijn te hard.
- geweekt vond ze de luzernebrok niet echt heel erg lekker

En daar sta je dan, met je goeie intenties en een nog steeds te dunne pony (ze woog 250 kg, 275 zou beter zijn). Seniores Priores was uitgesloten, daar was ze nou juist bevangen op geraakt.
We hebben zelf de voedingswaarden van de speedibeet en de luzernebrok op een rij gezet en zijn naar vergelijkbare producten gaan zoeken.
Inmiddels eet ze ruim twee jaar Marstall Bergwiesen Mash, momenteel ongeveer een kilo per dag.
In eerste instantie begonnen we met relatief veel luzernebrok en dan een beetje Mash erbij, samen weken. Maar omdat ze het dan toch niet altijd goed at, verschoof de verhouding steeds meer naar relatief veel Mash en een beetje luzernebrok erbij.
Ik heb ook Marstall Wiesen Fasern staan, dat gooi ik bij de Mash als ze die niet helemaal opeet of als het te nat is.

Hartog 5* krijgt ze overigens ook wel eens, maar ik heb het idee dat haar mest daar slechter van wordt.
Inmiddels ben ik er wel achter dat darmgezondheid cruciaal is in relatie tot hb en dus loopt pony bij Den Hoek onder behandeling. Daar weten ze net altijd dat extra zetje te geven om haar nog iets beter in haar vel te laten zitten.

Oh edit: pony heeft als de nachttemperaturen hoger zijn dan 10 graden 24/7 toegang tot de wei met voor haar onbeperkt gras. Ze kan met haar kuddegenoten mee de wei op, maar ook in een privé-stukje staan als ze dat wil.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:50

Mijn oudjes kregen op den duur ook koliek van senior prices.