Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Is dit jacobskruiskruid in hooi??

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Ik heb sinds kort een pony, meteen wat hooi gekocht bij de locale boer. Was prima hooi dus groter ingeslagen. Nu zie ik dus deze gele rakkers er tussen en vrees ik het ergste. Ik heb het nog extra nagevraagd maar nee hij controleerde het weiland vaak en trok alles er uit. Maar ik kan niet bedenken wat dit anders moet zijn. Wat denken jullie??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 12:16 



 
Profiel   

Ziet er meer uit als kamille?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 12:30 



 
Profiel   

Ik zou geen nee erop durven zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 12:32 



 
Profiel   

Het kan ook prima wat anders zijn. Kamille is het in elk geval niet, die vormt geen witte pluisjes en heeft een andere bouw van de bloem.

Maar het zou ook maar zo klein kruiskruid kunnen zijn bijvoorbeeld (of een van de andere planten uit de kruiskruid-familie).
Op deze website staat heel goed uitgelegd hoe je Jacobskruiskruid kunt herkennen, dat is met het echte plantje altijd wat makkelijker dan een foto van een gedroogd plantje. Wie weet kun je er wat mee.

https://www.hartog-lucerne.com/kennisba ... -herkennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 12:48 



 
Profiel   

DiantaM schreef
Ziet er meer uit als kamille?

De blaadjes zijn wel echt geel maar je hebt ook een gele variant. Maar ik zie dat die echt per bloem een stengel heeft en dit is echt een tros bloemen bij elkaar.. ‍♀️

Irritant hoor dit.. Omdat ik het niet zeker weet pluis ik maar steeds het hele hooi uit... :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 12:51 



 
Profiel   

Kun je een paar bladeren op de foto zetten?
Die zijn behoorlijk specifiek bij jkk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:04 



 
Profiel   

Dit lijkt op boerenwormkruid. Maar een paar bladen erbij is vaak duidelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:09 



 
Profiel   

x_Rebecca schreef
Het kan ook prima wat anders zijn. Kamille is het in elk geval niet, die vormt geen witte pluisjes en heeft een andere bouw van de bloem.

Maar het zou ook maar zo klein kruiskruid kunnen zijn bijvoorbeeld (of een van de andere planten uit de kruiskruid-familie).
Op deze website staat heel goed uitgelegd hoe je Jacobskruiskruid kunt herkennen, dat is met het echte plantje altijd wat makkelijker dan een foto van een gedroogd plantje. Wie weet kun je er wat mee.

https://www.hartog-lucerne.com/kennisba ... -herkennen


Kruiskruidfamilie bestaat niet. De kruiskruiden (en ook b.v. paardenbloemen en distels) behoren tot de composieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:11 



 
Profiel   

Boerenwormkruid is het zeker niet. Die bloemetjes pluizen niet als ze drogen.

Zitten er paarse stengels bij ? Dan zou het best wel JKK kunnen zijn, maar met zekerheid durf ik het ook niet te zeggen zonder de blaadjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:15 



 
Profiel   

Sjaco schreef
x_Rebecca schreef
Het kan ook prima wat anders zijn. Kamille is het in elk geval niet, die vormt geen witte pluisjes en heeft een andere bouw van de bloem.

Maar het zou ook maar zo klein kruiskruid kunnen zijn bijvoorbeeld (of een van de andere planten uit de kruiskruid-familie).
Op deze website staat heel goed uitgelegd hoe je Jacobskruiskruid kunt herkennen, dat is met het echte plantje altijd wat makkelijker dan een foto van een gedroogd plantje. Wie weet kun je er wat mee.

https://www.hartog-lucerne.com/kennisba ... -herkennen


Kruiskruidfamilie bestaat niet. De kruiskruiden (en ook b.v. paardenbloemen en distels) behoren tot de composieten.


Mijn excuses, ik probeerde het niet te ingewikkeld te maken, waardoor ik biologisch gezien een enorme fout heb begaan.
Ik bedoelde natuurlijk het geslacht kruiskruiden uit de composietenfamilie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:27 



 
Profiel   

En om dan nog even écht te miereneuken, de compositae heten tegenwoordig asteraceae ~~}> :+

Gedroogd JKK heeft vaak ook geen paarse stengels meer (trouwens, ook niet alle verse JKK heeft paarse stengels), dus paarse of geen paarse stengels is geen criterium.

Streepzaad krijgt donkere stengels en gaat pluizen bij drogen, JKK gaat bij drogen echter ook pluizen, dus boerenwormkruid zou ook eerder mijn gok zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:53 



 
Profiel   

Ik heb hier hele bossen boerenwormkruid staan maar nog nooit 1 pluis ervan gehad.
Die bloemetjes drogen gewoon op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 14:04 



 
Profiel   

Iemand die weet of dit het ook is?


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 16:43 



 
Profiel   

Dat laatste is denk ik kleinhoefblad

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 16:52 



 
Profiel   

Heb je het tegen mij of tegen TS :D ?

Mijn 1e en 2e foto is dezelfde plant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 16:53 



 
Profiel   

Tegen jou. Ik heb het over de twee laatste foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 16:56 



 
Profiel   

Coentjuh schreef
Iemand die weet of dit het ook is?


[ [url=m/3Ew6d0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H8mLJm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat lijkt op paardenbloem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 16:58 



 
Profiel   

rien10 schreef
Tegen jou. Ik heb het over de twee laatste foto's.


Oké top dankjewel. Of misschien iets van akker of melkdistel. Net stress heel mijn hooi uitgepluist! Eigenlijk niet te doen natuurlijk. Het bloemetje lijkt anders idd.

@ ElfBeau_067; Paardenbloem? Nee joh gekkie :') Die moet je in april dan maar eens van dichtbij gaan bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 17:01 



 
Profiel   

Zou het voor de zekerheid laten testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 17:23 



 
Profiel   

_Tristan schreef
Zou het voor de zekerheid laten testen

Hoeft niet want het is geen JKK. Ik denk Havikskruid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-24 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen