Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dikke darm paard heeft moeite met voer verteren

 
Profiel   

Hoi allemaal!

De dikke darm van mijn paard heeft een beetje moeite met het verteren van zijn huidige voedsel. Dit uit zich in buikpijn. Nu wil ik mijn paard helpen door misschien lichter verteerbaar voedsel te gaan voeren of op een andere manier voeren, maar ik weet niet goed hoe en wat omdat er zoveel keuze is :o

Hij krijgt momenteel qua krachtvoer:
‘S ochtends een halve schep subli slobber
‘S avonds 1 schep horsefood basis sportbrok, 1 schep horsefood omega power mix muesli en hier door heen wat luzerne

Qua energie is hij erg fijn te rijden op dit voer, verder is hij goed op gewicht, neigt zelfs wat naar de dikke kant.

Hij staat momenteel de hele dag in de wei met voldoende gras en krijgt s nachts op stal ruwvoer (voordroog) en dit heeft hij de volgende ochtend nooit helemaal op.

Wat is jullie advies? Ander voer proberen? Verdelen over meer maaltijden? Of nog iets anders?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 15:09 



 
Profiel   

Af en toe een kuur Darm Balans van Vitalstyle voeren?
Mijn pony had opeens moeite met de overgang naar het gras, dit voorjaar. Ik heb haar toen 4 a 5 weken Darmbalans gegeven en daar leek ze het erg goed op te doen!

Vitalbix Nutrimash slobber is ook heel hele fijne slobber (en laag in suikers/zetmeel) om de darmflora te stimuleren. Mss overstappen van de Subli slobber op de Nutrimash?

Als de luzerne moeilijk te verteren is, dan kan je ook eens kijken naar Vitalbix Fibermix. Deze wordt ook geadverteerd als zijnde goed voor de spijsvertering en goed vertreerbaar.


Laatst bijgewerkt door mairead op 17-08-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 15:21 



 
Profiel   

Krachtvoer en daarmee zetmeel wordt verteerd via aanmaak amylase in de dunne darm, dat doet een paard maar zeer beperkt en wat daar niet opgenomen wordt komt in de dikke darm terecht waar de darmflora er niet goed mee om kan gaan met opname en gezondheidsproblemen tot gevolg.
Kijk naar je ruwvoer (liever echt hooi dan voordroog, maar ook grof of juist fijner hooi kan veel verschil maken) en ga of kijken naar ruwvoervervangers voor je krachtvoer of splits het in flink meer voerbeurten. Verschil tussen 1/2 schep (+water) of 2 scheppen is nogal wat qua hoeveelheid zwaar verteerbaar voer in 1x. En te stevig = teveel calorien of te weinig werk. Slobber is een dikmaker, zeker met 34,5% zetmeel/suiker. Gooi die er om te beginnen uit en verdeel de avondscheppen over ochtend en avond. Dan ben je qua krachtvoer al beter verdeeld over je voerbeurten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 15:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen