Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 213 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

 
Profiel   

vur schreef
Ik heb een vraag over de eenheden waarin de resultaten worden weergegeven. In een analyse van een lab lees ik 51 gram en de Brixwaarde is in %. Hoe vergelijk ik dat met elkaar?


Dit ligt eraan hoeveel droge stof je hebt per kilo hooi. Het is 5,1% suiker van je droge stof, alleen als je droge stof 80% is, dan is je percentage suiker in je hooi 6,375%.

(als ik het goed in mijn hoofd heb)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 14:42 



 
Profiel   

@fur: ja dat zijn de resultaten van mij zelf met de test zoals die in de link staat.
Ter controle had ik hooi c van een vriendin, daar was een analyse al van gedaan.
Ik heb eerst het hooi getest, daarna de officiele lab test pas bekeken, om zeker te zijn dat ik de refractometer zuiver aflas.

Voor mij is deze test echt super handig! Ik had de refractometer al op mijn werk.
Wij hebben de paarden in eigen beheer, en ik haal steeds 2 pakken van 14 balen bij de groothandel. Dat zijn dus steeds andere partijen. Als ik dat steeds moet opsturen, heb ik de uitslag als de baal op is, nog buiten de kosten om.
Met 3 hoefbevangengevoelige shetlanders en een tinker wil ik echt geen suikerrijk hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 08:03 



 
Profiel   

Ik heb niet alle reacties gelezen, mijn excuses daarvoor. Suikergehalte in hooi meten met een refractometer lijkt handig, maar het is onzin. Een refractometer meet het percentage opgeloste stoffen in een vloeistof.
Hooi heeft een droge stof gehalte van 80 tot 85%. Daar krijg je met een refractometer echt geen sap meer uit.

In de blog van purehorse wordt gezegd dat je het hooi met water moet mengen in een verhouding 1:1. Ik betwijfel of je op die manier werkelijk sap uit het hooi perst, maar zelfs als dat het geval zou zijn, is dat sap voor de helft verdund met water. Wat betekent dat het suikergehalte de helft te laag zal worden ingeschat.

Dat is dan in de veronderstelling dat door te weken écht hooisap vrij komt. Zoals gezegd, ik heb daar mijn twijfels over. Waarschijnlijk krijg je een afgietsel van hooi, dat bestaat uit water, met daarin stof, zand, en deeltjes organisch materiaal. Waarschijnlijk is dat het aandeel dat je meet met de refractometer.

Het suikergehalte in gras meten kan wél met een refractometer. Bij gras is het namelijk net omgekeerd, het bestaat voor 80 tot 85% uit sap. Met een robuuste knoflookpers kun je sap uit gras persen. Wat je meet is het percentage van alle suikers samen, dus sucrose, fructose maar ook oligosaccharides, zoals fructaan.

Dat is trouwens de enige juiste meting. Als je met een blender aan de slag gaat komt er organisch materiaal in je sap terecht, waardoor het percentage "opgeloste" stoffen constant te hoog zal worden ingeschat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 12:15 



 
Profiel   

Het water wordt vrijwel helemaal in het hooi opgenomen. Er blijft vrijwel geen los water achter in het zakje.
Je moet flink knijpen om uit de gerehydreerde sprieten wat vocht te persen maar dat lukt wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 12:37 



 
Profiel   

BigBen schreef
Ik heb niet alle reacties gelezen, mijn excuses daarvoor. Suikergehalte in hooi meten met een refractometer lijkt handig, maar het is onzin. Een refractometer meet het percentage opgeloste stoffen in een vloeistof.
Hooi heeft een droge stof gehalte van 80 tot 85%. Daar krijg je met een refractometer echt geen sap meer uit.

In de blog van purehorse wordt gezegd dat je het hooi met water moet mengen in een verhouding 1:1. Ik betwijfel of je op die manier werkelijk sap uit het hooi perst, maar zelfs als dat het geval zou zijn, is dat sap voor de helft verdund met water. Wat betekent dat het suikergehalte de helft te laag zal worden ingeschat.

Dat is dan in de veronderstelling dat door te weken écht hooisap vrij komt. Zoals gezegd, ik heb daar mijn twijfels over. Waarschijnlijk krijg je een afgietsel van hooi, dat bestaat uit water, met daarin stof, zand, en deeltjes organisch materiaal. Waarschijnlijk is dat het aandeel dat je meet met de refractometer.

Het suikergehalte in gras meten kan wél met een refractometer. Bij gras is het namelijk net omgekeerd, het bestaat voor 80 tot 85% uit sap. Met een robuuste knoflookpers kun je sap uit gras persen. Wat je meet is het percentage van alle suikers samen, dus sucrose, fructose maar ook oligosaccharides, zoals fructaan.

Dat is trouwens de enige juiste meting. Als je met een blender aan de slag gaat komt er organisch materiaal in je sap terecht, waardoor het percentage "opgeloste" stoffen constant te hoog zal worden ingeschat.


Interessant....

Wat ik me afvraag: hoe wordt het ruwvoer bemonsterd wanneer je dat instuurt naar agro bijv?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:03 



 
Profiel   

Wel frappant dan dat de analyse van mijn graszaadhooi overeenkomt met de eigen meetwaardes. En ook mijn suikerrijke hooi volgens de quickscan nagenoeg overeenkomt met mijn waardes? Ik ben ook nog steeds niet overtuigd. Mis de wetenschappelijke onderbouwing, maar het valt me wel op. Of zou het toeval zijn of een andere plausibele reden hebben dat het suikerrijke hooi inderdaad een meer dan 2 x hogere uitslag geeft met de refractometer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:33 



 
Profiel   

ik ben wel heel benieuwd, waarschijnlijk kan ik er wel een lenen om eens te testen. Heb hier ook analyses van de 2 partijen die wij nu hebben. Moet wel zeggen dat dat wat duurdere (profesionele) scan is dan de pavo . Deze analyse wordt door het bedrijf zelf gemonsterd uit het midden van de balen en uit meerdere balen het gemiddelde

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 14:10 



 
Profiel   

BigBen schreef
Ik heb niet alle reacties gelezen, mijn excuses daarvoor. Suikergehalte in hooi meten met een refractometer lijkt handig, maar het is onzin. Een refractometer meet het percentage opgeloste stoffen in een vloeistof.
Hooi heeft een droge stof gehalte van 80 tot 85%. Daar krijg je met een refractometer echt geen sap meer uit.

In de blog van purehorse wordt gezegd dat je het hooi met water moet mengen in een verhouding 1:1. Ik betwijfel of je op die manier werkelijk sap uit het hooi perst, maar zelfs als dat het geval zou zijn, is dat sap voor de helft verdund met water. Wat betekent dat het suikergehalte de helft te laag zal worden ingeschat.

Dat is dan in de veronderstelling dat door te weken écht hooisap vrij komt. Zoals gezegd, ik heb daar mijn twijfels over. Waarschijnlijk krijg je een afgietsel van hooi, dat bestaat uit water, met daarin stof, zand, en deeltjes organisch materiaal. Waarschijnlijk is dat het aandeel dat je meet met de refractometer.

Het suikergehalte in gras meten kan wél met een refractometer. Bij gras is het namelijk net omgekeerd, het bestaat voor 80 tot 85% uit sap. Met een robuuste knoflookpers kun je sap uit gras persen. Wat je meet is het percentage van alle suikers samen, dus sucrose, fructose maar ook oligosaccharides, zoals fructaan.

Dat is trouwens de enige juiste meting. Als je met een blender aan de slag gaat komt er organisch materiaal in je sap terecht, waardoor het percentage "opgeloste" stoffen constant te hoog zal worden ingeschat.

Ha BigBen :wave:
Ik denk dat ze er bij de hooimeting van uit gaan dat hooi alleen (bij benadering) uit droge stof bestaat (vandaar de 1:1 hoeveelheid toegevoegd water) en dat alleen de suikers in het toegevoegde water oplossen. Pers je dan het water er weer uit dan meet je met de refractometer (bij benadering) het suikerpercentage. Je meet overigens het percentage suiker van het sap, niet het percentage van het hooi of gras ;)
Ik ben wel benieuwd waarom je bij het gras geen zand of andere stoffen verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:11 



 
Profiel   

irmaz schreef
Ha BigBen :wave:
Ik denk dat ze er bij de hooimeting van uit gaan dat hooi alleen (bij benadering) uit droge stof bestaat (vandaar de 1:1 hoeveelheid toegevoegd water) en dat alleen de suikers in het toegevoegde water oplossen. Pers je dan het water er weer uit dan meet je met de refractometer (bij benadering) het suikerpercentage. Je meet overigens het percentage suiker van het sap, niet het percentage van het hooi of gras ;)


Precies dit

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 21:25 



 
Profiel   

Brix staat voor ‘brekingsindex’. Dit wordt toegepast omdat een vloeistof een andere brekingsindex heeft als er andere stoffen in opgelost zijn. Een refractometer geeft dus een schaalverdeling aan, die exact aangeeft hoeveel van een bepaald stofje in het water zit. In de praktijk werkt dit echter niet zo eenvoudig. Dit kan dan alleen als er één stof in zit, die je wil meten (denk bijvoorbeeld aan alleen suiker in water). 


In de praktijk werkt dit als volgt: de sap uit een vrucht zal niet alleen uit water en suiker bestaan. De waarde die afgelezen wordt op de refractometer is dus niet het ‘echte’ suikergehalte. Dit omdat de brekingsindex ‘verstoord’/veranderd zal zijn door de andere opgeloste stoffen die ook in de sap zitten. Daarom moet je het vooral zien als een ervaringscijfer. Het is goed om te kijken naar een bepaalde trend in de brix-waarde.

Even wat uitleg op internet opgezocht. Ben nog steeds informatie aan het zoeken om de meetresultaten juist te kunnen interpreteren. Ben nog steeds niet veel wijzer, maar wilde jullie deze bovenstaande info niet onthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 08:58 



 
Profiel   

Nou.. ik ben ook aan het testen geweest. Mijn hooi blijft nog erg droog nadat ik water heb toegevoegd, het in de vriezer heb gelegd onder grote ijsbloken.
Vervolgens heb ik het natste plukje in de zak gepakt om er iets van vocht uit te persen.

Sample 1: 5%, 6,5%
Sample 2: 7%, 4%
Sample 3: 7%, 6,5%

Toen kwam ik erachter dat je genoeg hooi in de knoflookpers moet doen om geconcentreerde sap eruit te krijgen. En toen kreeg ik met de 'drogere' plukjes
Sample 1: 9,5%; 12%; 12%;
Sample 2: 7%; 7%; 7%
Sample 3: 13%; 10%; 14%

Het eerste sample heb ik ook door Pavo laten testen. Toen lag het suikerpercentage. Tussen de 10 en 13%

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:21 



 
Profiel   

Mijn hooi getest van eigen land.
Gemiddeld 8%

Morgen ga ik mijn weide met paarden gras vergelijken met de koeien gras weide wat er naast ligt.
Maar wat alleen gebruikt word voor hooi van te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 17:26 



 
Profiel   

De partij hooi voor de winter was vorige week goed om te voeren. Het eerste pak opengemaakt en een mengsel opgestuurd aan Pavo.

Uitslag Pavo 13% suiker.

Hetzelfde mengsel thuis
Met refractometer gemeten
Meting 1 9%
Meting 2 10%
Meting 3 7%
Meting 4 7,5 %
Gemiddeld 8.3%

Balen. Bij ons komt de uitslag niet over een. Zo jammer want ik had graag gehad dat de indicatie in de buurt was.

:(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:09 



 
Profiel   

janouk schreef
De partij hooi voor de winter was vorige week goed om te voeren. Het eerste pak opengemaakt en een mengsel opgestuurd aan Pavo.

Uitslag Pavo 13% suiker.

Hetzelfde mengsel thuis
Met refractometer gemeten
Meting 1 9%
Meting 2 10%
Meting 3 7%
Meting 4 7,5 %
Gemiddeld 8.3%

Balen. Bij ons komt de uitslag niet over een. Zo jammer want ik had graag gehad dat de indicatie in de buurt was.

:(:)

Geeft Pavo ook het droge stof percentage van het hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:23 



 
Profiel   

irmaz schreef
janouk schreef
De partij hooi voor de winter was vorige week goed om te voeren. Het eerste pak opengemaakt en een mengsel opgestuurd aan Pavo.

Uitslag Pavo 13% suiker.

Hetzelfde mengsel thuis
Met refractometer gemeten
Meting 1 9%
Meting 2 10%
Meting 3 7%
Meting 4 7,5 %
Gemiddeld 8.3%

Balen. Bij ons komt de uitslag niet over een. Zo jammer want ik had graag gehad dat de indicatie in de buurt was.

:(:)

Geeft Pavo ook het droge stof percentage van het hooi?

Gevonden, ja dus. Daar kun je al een verschil uithalen met de meting die jij doet. Mogelijk zit er in het suikerpercentage van Pavo ook het zetmeel verwerkt. Zetmeel lost niet op in water dus dat meet je niet met je refractometer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:29 



 
Profiel   

Ik merk dat het heel precies komt hoe je meet. Ik vang het sap op op een bord, en neem dan pas met een pipetje een monster. Als je de boel met water schoonmaakt voor een volgende meting, dan alles goed droog maken en een droog, schoon pipetje, anders verdunt het en krijg ik zomaar een 3 of 4% lagere uitslag. Ook als ik het plukje hooi niet helemaal uitknijp en eerst verzamel, maar meteen een paar druppels op de meter laat vallen, wijkt het nog wel eens wat af. Ik moet eerlijk zeggen, ik heb al best veel getest en het komt eigenlijk heel goed overeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:55 



 
Profiel   

@irmaz
Suiker 131 gram/kg ds

Ds 791


@var ik druppel meteen op de refractometer.

Ik zal zo eens meten via een pipet

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 11:59 



 
Profiel   

Via pipet vanaf bord, dezelfde Meting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 14:00 



 
Profiel   

Ok. Het was het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 14:26 



 
Profiel   

janouk schreef
@irmaz
Suiker 131 gram/kg ds

Ds 791


@var ik druppel meteen op de refractometer.

Ik zal zo eens meten via een pipet


Ds 791 wil zeggen dat je een droge stof percentage van 80% (79,1%) hebt, dus een vochtpercentage van 20%.

Wanneer je van jouw hooi 50 gram pakt dan zit daar dus standaard al 10 gram water in en "maar" 40 gram Ds.
Doe je daar 50 gram water bij dan meet je het suikerpercentage t.o.v. 60 gram, en krijg je een te lage waarde voor je suiker. Je suikergehalte zal dan dichter bij de 6/4 * de gemeten waarde van de refractometer liggen en dat komt wel aardig overeen met de gemeten waarde van Pavo (6/4*8=12% )

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:27 



 
Profiel   

@irmaz
Thanks
Ga ik proberen de heveelheid water aan te passen en dan kijken wat de meting refractometer aan geeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:35 



 
Profiel   

Wat een stuk terug in dit topic ook al is genoemd, met een refractometer meet je alle stoffen die zijn opgelost in de vloeistof. Hier zullen ook andere stoffen dan suiker in zitten, waardoor je van de metingen niet kan zeggen dat je puur en alleen de suiker meet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 17:11 



 
Profiel   

janouk schreef
@irmaz
Thanks
Ga ik proberen de heveelheid water aan te passen en dan kijken wat de meting refractometer aan geeft



Gemeten met 50gram hooi en 40gram water.
Resultaat gemiddeld 9% suiker op refractometer

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 17:20 



 
Profiel   

janouk schreef
janouk schreef
@irmaz
Thanks
Ga ik proberen de heveelheid water aan te passen en dan kijken wat de meting refractometer aan geeft



Gemeten met 50gram hooi en 40gram water.
Resultaat gemiddeld 9% suiker op refractometer

Je hoeft maar 30 gram water toe te voegen ;) . De bedoeling is dat je evenveel gewicht water als droge stof hebt. 50 gram van jouw hooi is 40 gram droge stof + 10 gram water; in totaal heb je dan 40 gram water nodig en je hebt er al 10 uit het hooi.

Misschien wordt het nauwkeuriger wanneer je 100 gram hooi neemt en 60 gram water? Als je dan het vocht dat je uit het hooi knijpt even laat staan zodat eventuele troep naar de bodem kan zakken en dan voorzichtig van bovenuit wat (helder)vocht neemt voor in de refractometer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 18:22 



 
Profiel   

Ik kan wel leven met wat verschilletjes.
Wil wel heel graag onder de 10% blijven.
En voor mij omdat mijn hooi wel eens wisselt,zou ik mooi het suikerspinnen hooi kunnen weren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 19:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 213 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen