Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 213 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

 
Profiel   

:D ik heb wel wat los gemaakt met de hooimeting

Maar zonder gekheid. Het is super lastig om goed paardenhooi te maken/kopen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 17:45 



 
Profiel   

janouk schreef
:D ik heb wel wat los gemaakt met de hooimeting

Maar zonder gekheid. Het is super lastig om goed paardenhooi te maken/kopen


Absoluut!
Helemaal omdat we steeds kritischer worden.
Maar gelukkig hebben we nu ons kleine kijkraampje om het vette van het wat magerdere te onderscheiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 18:16 



 
Profiel   

Naar mijn weten is engels raaigras voornamelijk hoog in eiwit gehalte. Koeien hebben dit nodig voor de melkproductie.
Dus het kan dat het suikergehalte in engels raaigras minder is als in de paardenmengeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 18:36 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ja was al een paar keer gemaaid. Nu moet ik even jokken of dat 2 of 3 keer was dat jaar. 2 dus zeker.
Nee jong vers gras vond ik geen eerlijk vergelijk tegenover oud koeiengras.

Dit was ongeveer het jaar voor meten gezaaid.


Maar dan nog was het 'nieuwer' gras, en geen oudere grasmat met, afhankelijk van de leeftijd, waarschijnlijk (behoorlijk) wat ander spul erin als enkel raai (en zelfs raai komt in heel wat verschillende soorten). Of had je de kant van raai ook doorgezaaid met raaigras? Zo niet, dan is vergelijken van een doorgezaaide grasmat al niet echt eerlijk tegenover een ouder, niet doorgezaaid stuk. Daarnaast is het ook het beste om van verschillende plekken te plukken en dat te mengen, grondlagen kunnen echt verschillen door de wei heen (ook in hoe erg ze zijn aangetrapt en dus in grondleven) en ja, ook het doorzaaien en de lucht die je daardoor de bodem in hebt gebracht telt mee. Verder neem ik wel aan dat je het hele stuk die twee a drie keer gemaaid hebt, en niet enkel het stuk met het paardenmengsel.

Niettemin snap ik de frustratie wel, bedoel mijn post dus ook zeker niet rot, en helaas heb je maar tot zoveel in de hand. Vind het wel een enorm positieve ontwikkeling dat steeds meer paardeneigenaren zich bewust worden dat het ene ruwvoer het andere niet is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 19:15 



 
Profiel   

Ik heb wel op 10 plekken geplukt. Dus daar lag het niet aan.

Maar als ouder zoveel beter is. Nu met zelf test ook geen verschil geeft. Zal ik zeggen koop nooit meer die dure rommel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 20:00 



 
Profiel   

Hahaha heerlijk. Ik snap je. Heb het zelf wel vorig najaar doorgezaaid met een mengsel na veel onkruid te hebben bestreden. Niet als paardenmengsel gelabeld, maar wel met soorten die daar ook wel voor gebruikt worden. Ook een lading ertussen gekozen wat goed tegen droogte kan, sta ik dan deze zomer met mijn goede gedrag :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 21:00 



 
Profiel   

Interessant topic. Ik volg.

Ook wel interessant dst er nog best een range zit in de metingen die mensen zelf doen. Ik vraag me ook af of het allemaal super betrouwbaar is. Evenals de pavo test. Stalgenoot heeft ooit 4x eenzelfde baal (voordroog skippy) laten testen en 4 heel verschillende uitslagen. Toch lastig om een overal goed beeld te krijgen. Als het al zo wisselt ook al pak je van meerdere plekken uit dezelfde baal, vraag ik me af of het een goede weergave geeft van een hele partij.

Zelf thuis testen is dan iig goedkoper... Maar als je met de diverse methodes of keren dat je test van 6 tot 16% verschilt is dst ook al best een grote range lijkt mij. Of vinden jullie dat meevallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 07:12 



 
Profiel   

Haha Kimmej, dat gevoel ken ik :+

Gisteren heb ik zo'n meter besteld en dan ga ik het hooi uit die baal zelf ook eens testen (en uiteraard ook het andere hooi dat we momenteel voeren) Ik ben heel benieuwd! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 07:13 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Interessant topic. Ik volg.

Ook wel interessant dst er nog best een range zit in de metingen die mensen zelf doen. Ik vraag me ook af of het allemaal super betrouwbaar is. Evenals de pavo test. Stalgenoot heeft ooit 4x eenzelfde baal (voordroog skippy) laten testen en 4 heel verschillende uitslagen. Toch lastig om een overal goed beeld te krijgen. Als het al zo wisselt ook al pak je van meerdere plekken uit dezelfde baal, vraag ik me af of het een goede weergave geeft van een hele partij.

Zelf thuis testen is dan iig goedkoper... Maar als je met de diverse methodes of keren dat je test van 6 tot 16% verschilt is dst ook al best een grote range lijkt mij. Of vinden jullie dat meevallen?


Bij mij waren van de 12 tests, van 1 pak voordroog uit verschillende gedeeltes gepakt, maar 2 duidelijk hoger dan de rest, maar het verschil was niet zo groot als jij beschrijft. Maar goed, dat haalt het gemiddelde wel duidelijk omhoog. Als mijn monster dat naar pavo is gegaan dan net die pluk is waar meer in zit, dan krijg ik geen representatieve uitslag van mijn pak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:56 



 
Profiel   

Nee dat is idd waar. Ik twijfel ook aan of Pavo handig is. Dan kan je beter zelf 12 test uit 1 pak doen, scheelt ook kosten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:11 



 
Profiel   

Ik heb het al eens eerder in een topic genoemd maar je kunt ook echt proeven als er een hoog suikergehalte in hooi zit. Je moet dan met name op de holle sprieten kauwen en dan proef je echt zoetigheid als het suikergehalte hoog is. Ik heb in de afgelopen jaren behoorlijk veel partijen laten testen en kwam er echt uit. Het is natuurlijk geen goede maatstaf maar vond het wel grappig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 16:21 



 
Profiel   

Nou, ik heb de refractometer binnen. Gisteren van alle 3 de balen hooi (verschillende kwaliteiten) die aangebroken waren alvast een zakje hooi mee naar huis genomen. Vanavond maar eens testen op suiker gehalte.. Wordt dus nog vervolgd. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 07:10 



 
Profiel   

Mjoor op missie. Goed bezig

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 07:20 



 
Profiel   

Hoe monsteren jullie? Ik ga dan naar de verkoper, en haal uit misschien wel 10 pakken sprietjes. Niet alleen een monster uit 1 pak, dat is niet representatief.

Vind dit wel heel interessant en ben geneigd zo'n ding aan te schaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 07:23 



 
Profiel   

Ninx schreef
Hoe monsteren jullie? Ik ga dan naar de verkoper, en haal uit misschien wel 10 pakken sprietjes. Niet alleen een monster uit 1 pak, dat is niet representatief.

Vind dit wel heel interessant en ben geneigd zo'n ding aan te schaffen.


Ik haal ook uit meerdere balen een plukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:22 



 
Profiel   

Ik heb nu een monster naar Pavo gestuurd, en zit er aan te denken ook maar zo'n meter te kopen en dan mijn eigen metingen ook te doen. Kijken wat (en of) het verschil is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 08:55 



 
Profiel   

judithM schreef
Ik heb het al eens eerder in een topic genoemd maar je kunt ook echt proeven als er een hoog suikergehalte in hooi zit. Je moet dan met name op de holle sprieten kauwen en dan proef je echt zoetigheid als het suikergehalte hoog is. Ik heb in de afgelopen jaren behoorlijk veel partijen laten testen en kwam er echt uit. Het is natuurlijk geen goede maatstaf maar vond het wel grappig....


Heel gek: ik meen het te ruiken. Maar ik ben sowieso een beetje raar want ik kan ook ruiken of er suiker in de thee zit. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:38 



 
Profiel   

Ik heb ook een meter besteld, zou vandaag binnen moeten komen!
Wij hooien hier van eigen land, dus veel verschillende samples pakken is geen probleem en op deze manier zou ik van elke snede makkelijk kunnen testen.
Verder ben ik vooral benieuwd wat er nog in het graszaad hooi dat ik bij koop zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:41 



 
Profiel   

mysa schreef
judithM schreef
Ik heb het al eens eerder in een topic genoemd maar je kunt ook echt proeven als er een hoog suikergehalte in hooi zit. Je moet dan met name op de holle sprieten kauwen en dan proef je echt zoetigheid als het suikergehalte hoog is. Ik heb in de afgelopen jaren behoorlijk veel partijen laten testen en kwam er echt uit. Het is natuurlijk geen goede maatstaf maar vond het wel grappig....


Heel gek: ik meen het te ruiken. Maar ik ben sowieso een beetje raar want ik kan ook ruiken of er suiker in de thee zit. :)


Haha dat is ook grappig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:55 



 
Profiel   

ik heb verschillende partijen hooi gemeten volgens deze methode
weide hooi a 5.1
weide hooi b 4.1

graszaadhooi a 1.3
graszaadhooi b 5.1

weidehooi c 6.3 labuitslag 6.0

de labuitslag en mijn meting van weide hooi c komen mooi overeen.
opvallend is graszaadhooi b: 5.1!! dit hooi zag er ook uit als gewoon hooi, en werd ook verdacht goed gegeten, in tegenstelling tot het stoachtigere graszaadhooi a met een suikergehalte van 1.3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:05 



 
Profiel   

Mooie lage waardes Zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:36 



 
Profiel   

ja dat is heel mooi laag.
Ook fijn dat de test gelijk is met je thuistest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:39 



 
Profiel   

dioni schreef
ik heb verschillende partijen hooi gemeten volgens deze methode
weide hooi a 5.1
weide hooi b 4.1

graszaadhooi a 1.3
graszaadhooi b 5.1

weidehooi c 6.3 labuitslag 6.0

de labuitslag en mijn meting van weide hooi c komen mooi overeen.
opvallend is graszaadhooi b: 5.1!! dit hooi zag er ook uit als gewoon hooi, en werd ook verdacht goed gegeten, in tegenstelling tot het stoachtigere graszaadhooi a met een suikergehalte van 1.3.


Vraagje, de meetresultaten a en b zijn je eigen meetresultaten als ik het goed begrijp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 14:04 



 
Profiel   

Ik heb een vraag over de eenheden waarin de resultaten worden weergegeven. In een analyse van een lab lees ik 51 gram en de Brixwaarde is in %. Hoe vergelijk ik dat met elkaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 14:10 



 
Profiel   

Ik vermoed dat het gaat om 51 gram per …? Ik denk 1.000 gram droge stof. Dus dan heb je 5,1%.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 213 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen