Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:02

Ga je dat ook nog uitproberen Janouk? Ik ben benieuwd waar je dan op uit komt. Het zou toch fijn zijn als Pure Horse eens wat meer onderbouwing zou geven voor de door hen openbaar gemaakte methode. Op vragen komt (nog) geen antwoord. Het wachten is nog steeds op een blog die binnenkort moet komen met antwoorden. Het zal mij benieuwen.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:11

Jammer Janouk dat het niet overeen komt..

@Vur, bij mij komt er niet eens zoveel vocht uit dat ik kan 'mengen' op een bord. Ben al blij als ik een klein beetje sap op de refractometer krijg. :=

Ik gebruik de resultaten nu voornamelijk om de verschillende partijen hooi die we nu voeren met elkaar te vergelijken en de 'suiker-armste' aan onze pssm1'er te voeren.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:47

janouk schreef:
De partij hooi voor de winter was vorige week goed om te voeren. Het eerste pak opengemaakt en een mengsel opgestuurd aan Pavo.

Uitslag Pavo 13% suiker.

Hetzelfde mengsel thuis
Met refractometer gemeten
Meting 1 9%
Meting 2 10%
Meting 3 7%
Meting 4 7,5 %
Gemiddeld 8.3%

Balen. Bij ons komt de uitslag niet over een. Zo jammer want ik had graag gehad dat de indicatie in de buurt was.

:(:)


Is de refractometer wel geijkt? bij de meeste zit er een stelschroefje op en kun je met een heldere vloeistof waarvan het suikergehalte bekend is instellen (bijvoorbeeld cristal clear zonder prik)

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 14:11

De refractometer is goed gecalibreerd.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:50

janouk schreef:
De refractometer is goed gecalibreerd.



irmaz schreef:
Misschien wordt het nauwkeuriger wanneer je 100 gram hooi neemt en 60 gram water? Als je dan het vocht dat je uit het hooi knijpt even laat staan zodat eventuele troep naar de bodem kan zakken en dan voorzichtig van bovenuit wat (helder)vocht neemt voor in de refractometer?


Had je nog geprobeerd? (het beste is om het vocht in een smal buisje/glaasje op te vangen en dan te laten staan, dus niet een bord oid)

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:23

Ik heb zojuist dit "oude" topic doorgelezen. Wij hebben zelf veel kleine partijen hooi en kuil + een haflinger die gevoelig is voor hb, dus voor mij wel interessant om het zelf te meten, maar het moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn, en daar twijfel ik nog wat aan.

Als ik de reacties zo lees, moet je dus wel eerst de droge stof weten van je hooi, zodat je het water kunt aanvullen tot 1:1 (DS : water + vocht in hooi)?
Want als je de droge stof niet weet en je gaat uit van 1:1 dan geeft dat een heel vertekend beeld als de droge stof van de verschillende partijen niet gelijk is.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:15

Ik schop deze even omhoog met de vraag of mensen nog steeds dit apparaat gebruiken om hun hooi te testen.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:19

Ja zeker.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:20

Zo heb ik mooi een partij op laten halen.
Geef dat maar aan de koeien zo hoog.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:38

Goed dat je me helpt herinneren. Ik zal weer eens een poging wagen

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Interessant: zelf thuis suiker waardes meten in hooi en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:05

Ja hoor doe het regelmatig

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 14:28

Net weer het suikerpercentage gemeten. Op het stuk wat al een keer kaal is gegeten en alweer lang is zat het tussen de 6-8%. Het gras wat ze nu met strookbegrazing krijgen en nog niet kort is gegeten dit jaar zit het percentage op 10%. Vorig jaar zat het de gehele zomer rond de 2-3% en in september 5-7%. Jammer dat het zo hoog is. Aan de pony’s te zien lijkt het wel te kloppen dat het suikerpercentage hoger is.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:26

Hoe is het nu met de metingen?