Wat heeft paard nodig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Wat heeft paard nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 10:32

Sinds kort samen met mijn moeder ons eerste paard, een Franse Volbloed van ongeveer 3,5 jaar. (1.65m)

Overdag staat hij in de paddock met een hooinet (voordroog) , waar hij het eigenlijk wel de hele dag mee red.
's Avonds gaan ze naar stal, meestal is de ruif wel gevuld en redden ze het er de nacht mee. Een enkele keer is de ruif nog voor een kwart gevuld en vragen wij af of hij het hiermee doet tot de volgende ochtend.. Verder krijgt hij 2x een halve schep brok (basis brok).

Paard staat niet op het gras, stal zegt hem er minimaal 4 uur op te zetten en mijn dierenarts zei om dit dagelijks op te bouwen ivm kans op graskoliek. Aangezien we ook nog fulltime werken en het zo'n gedoe is met andere paarden van het gras halen (die ik niet ken, wat ik dus eigenlijk niet wil doen) en waarvan ik niet weet waar ze moeten komen te staan.. staat hij niet op het gras. Dierenarts zei de eerste week 7 dagen 1 uur per dag op het gras, tweede week 2 uur per dag 7 dagen, etc.. Om op die manier op te voeren. Maar wij redden dit dus qua tijd niet, helaas pindakaas. Af en toe grazen aan de hand op het gras en verder is het even niet anders.

We waren in de veronderstelling dat er sportbrok gegeven werd, dat is dus niet zo blijkbaar. Omdat we leken zijn, ben ik benieuwd naar jullie mening wat een paard nodig heeft? Dit beestje is jong, nog in de groei en mag wel wat meer vet op z'n ribben krijgen..

We voeren nu op advies pavo vital bij en firebeet, om te kijken of we zo het paard wat meer op gewicht krijgen en qua vitaminen dat hij ook genoeg binnen krijgt.
We willen geen haver voeren, we willen geen heet paard..

Wat voeren jullie je paard naast ruwvoer/basisbrok?

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:43

Misschien lees ik het verkeerd ?
Maar staat alleen jouw paard in de paddock en de rest op het land ?
En hij heeft 1 hooinet wat hij niet leeg eet ?
Dan zie ik een beeld voor me van een paard wat heel graag met de andere paarden op het land loopt/ bij zijn soortgenoten is en daardoor enkel ontevreden langs de paddockrand loopt.
Dit paard zal niet snel dikker worden.
Is er niets af te spreken met de stalgenoten en jullie paard gewoon bij de rest op het land te zetten ?
Natuurlijk vraagt dat de eerste weken even wat, omdat het langzaam opgebouwd moet worden.
Hoewel ik me er niet zo heel druk over zou maken nu , omdat het geen vet voorjaarsgras meer is.
En jullie willen geen heet paard , maar kiezen dan wel voor een jong Frans volbloed ?
Dan zou ik hem zeker op het land laten lopen.
Dat geeft al veel meer rust in het hoofd.

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:48

Jouw paard heeft op dit moment een stal nodig inclusief binnen- en buitenzet service, aangezien jullie daar geen tijd voor hebben, een stal waar bovendien 's nachts gewoon altijd een volle ruif/volle slowfeeder met hooi hangt en een stal waarbij eigenaren/andere klanten bereid en in staat zijn een paar leken op weg te helpen. Zo te lezen staan jullie er nu onervaren alleen voor, en dat is niet fair tov je paard.

De rest is een kwestie van in overleg (extra) krachtvoer. Maar zo te lezen komt je paard vooral ruwvoer tekort op dit moment én gezelschap/beweging in de kudde.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:21

Vaak is op een stal wel een hoop te regelen, maar daar moet je wel even moeite in steken.
Je kan natuurlijk ook vragen hoe het met die andere paarden zit op het moment dat je zelf op stal bent in het weekend bijvoorbeeld.

Maar waar een wil is, is een weg. Ik werk ook fulltime maar regel het met mijn werk wel zo dat ik kan opbouwen in het begin van het weideseizoen. Je bent samen met je moeder, dus dat scheelt ook weer.

Overigens, als 4 uur de max weidegang is kan dat best sneller. Ik bouw dit binnen een week op, elke dag een half uur langer op het land. En ja, daar neem ik vrije uren voor op of schuif met mijn werk om dit mogelijk te maken. Het is een weekje investeren en daar heeft je paard heel veel plezier van.

Verder, basisbrok is prima voor de meeste paarden, de vital vult aan wat hij verder te kort komt en verder gewoon even een week de tijd nemen om op te bouwen.

Is er geen stalgenoot die dit (evt tegen betaling) voor je kan regelen?

Mijn tip, investeer daarom in de relatie met je stalgenoten, je zal ze vaak genoeg nodig hebben en als jij ook soms wat voor hun kan doen kunnen jullie elkaar helpen. Anders ga je het echt niet redden.
Als allerlaatste, je ontkomt er echt niet aan om af en toe vrij te nemen voor je paard. Niet iedereen kan en zal zich schikken naar jullie werktijden, hou hier rekening mee.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:34

Je hebt hierboven al een hoop goede tips gehad. Ik probeer voorzichtig te zijn met mijn woordkeuze, maar ik ben het absoluut niet eens met je stelling "helaas pindakaas". Nee, jouw paard heeft er niet voor gekozen om bij een baasje terecht te komen dat fulltime werkt, en hierdoor zelf geen tijd heeft om hem binnen en buiten op het gras te zetten. Dus dat betekent dat je of een andere stal zoekt met binnen en buitenzet service, of dat je een regeling treft met je stalgenoten.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat heeft paard nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:38

Qua voer hebben de meeste paarden genoeg naar vital met onbeperkt ruwvoer. Sportbrok is zelden nodig.

Verder, zo snel mogelijk de kudde in. Zonder sociaal contact kunnen paarden niet.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:40

Kun je het binnen halen niet met 1 ander iemand samen regelen (of 2) Dan ken je het paard en weet je waar het staat. Dat laatste leer je overigens vrij snel en er zijn vast mensen die je de juiste box willen wijzen.

Staat jouw paard met een ander paard op de paddock?
Ik denk als je snachts een volle portie ruwvoer geeft dat je qua voer helemaal niet verkeerd bezig bent. Zo een jong ding groeit nou eenmaal dus zal niet snel dikker worden. Hoe vaak wordt hij gereden/getraind?
En hoe veel kilo zou hij moeten aankomen? (Veel mensen vinden hun paard te dun terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is, of een gebrek aan spier ipv vet).

Mijn mini appaloosa krijgt 25 gram vitaminebrok per dag en onbeperkt ruwvoer uit een slowfeeder. Hij is netjes op gewicht en krijgt 4 a 5x per week beweging (mennen, dressuur aan de lange teugel, lange lijnen, longeren of wandelen). Hij staat 24/7 buiten op de paddock in een groep.
Verder heb je al veel goede tips gekregen denk ik. :)

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:52

Ha TS.
Wat leuk, een eigen paard!
Ik mis wat informatie. Krijgt ze nu wel of geen basisbrok? En hoe veel hooi krijgt ze?
Probeer dit zo precies mogelijk te achterhalen. Vraag het anders na op je stal.
Staat je paard alleen op de paddock? En hoe is haar gedrag? Als ze rustig op de paddock staat en de andere paarden kan zien of misschien wel aanraken over het hek hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Maar als ze gespannen heen en weer rent en steeds naar de andere paarden roept heeft ze wel onrust. Waardoor ze mogelijk niet aan komt.
Ik lees dat de dierenarts is geweest. Had hij nog advies over voeding? En vond de da ook dat je paard te mager was?

Opties
Niks doen. Paard is op haar gemak. Misschien wat schraal maar niet te dun (kan ik niet oordelen) Jonge paarden zijn naar verhouding rank en zwaren pas uit op latere leeftijd. Misschien is de bouw al rank en nog weinig bespreking waardoor het er te mager uit ziet maar wel mee valt.

Je zou een paard in de paddock erbij kunnen zetten. Even rondvragen op stal.

Het gras groeit steeds minder in het najaar. En hier valt de hoeveelheid zon ook tegen. Dus mogelijk kun je wat soepeler omgaan met het schema dat je van de da hebt gekregen.

Of je zet het paard een uurtje op de wei als het kan. Lukt het een dagje niet dan maar in de paddock. Kunnen jij of je moeder of iemand anders (vriendin, stalgenoot) haar op de wei zetten dan is het voor die dag geregeld.

Op een pensionstal mag je wel wat hulp verwachten van stalgenoten en pensionhouder. Wat begeleiding zou fijn zijn. (Of hebben jullie dat?)

Ik zou niet zomaar iets gaan bijvoeren. De jonge paarden hier krijgen alleen hooi en gras en een handje brokken om ze naar stal te lokken. En daar doen ze het prima op.
Maar ik ken de precieze situatie niet en misschien heeft jouw paard echt meer nodig.
Succes!

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 12:10

mirim schreef:
Misschien lees ik het verkeerd ?
Maar staat alleen jouw paard in de paddock en de rest op het land ?
En hij heeft 1 hooinet wat hij niet leeg eet ?
Dan zie ik een beeld voor me van een paard wat heel graag met de andere paarden op het land loopt/ bij zijn soortgenoten is en daardoor enkel ontevreden langs de paddockrand loopt.
Dit paard zal niet snel dikker worden.
Is er niets af te spreken met de stalgenoten en jullie paard gewoon bij de rest op het land te zetten ?
Natuurlijk vraagt dat de eerste weken even wat, omdat het langzaam opgebouwd moet worden.
Hoewel ik me er niet zo heel druk over zou maken nu , omdat het geen vet voorjaarsgras meer is.
En jullie willen geen heet paard , maar kiezen dan wel voor een jong Frans volbloed ?
Dan zou ik hem zeker op het land laten lopen.
Dat geeft al veel meer rust in het hoofd.


Er blijven altijd een paar paarden op de paddock staan, er gaat een groepje op het land. Dus hij staat niet alleen daar in de paddocks, hij kan met z'n hoofd over de omheining naar z'n buren kijken die er dan ook nog staan. Dat gaat prima.

Als hij als laatste naar binnen wordt gehaald, is het een ander verhaal.

Er is inderdaad nog weinig bespiering. Daar zijn we mee bezig, met lessen om hem wat te gaan trainen. :) Ik heb het nogmaals gevraagd ja, of er in de paddock nog een paard bij kan. Het zijn immers kuddedieren.

We gaan eens kijken, wat we met het gras kunnen doen inderdaad. Alle beetjes helpen. Dank je wel.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:16

Beste optie? Van die eenzame paddock halen en lekker met vrienden op een wei waar het paard daadwerkelijk zijn benen kan strekken en misschien nog kan schuilen voor zon en regen mits er bomen zijn uberhaupt. Over een draad neuzen, vind ik niet echt 'contact' hebben, voóral niet voor een 3 jarige... Hoe groot zijn de paddocks? Ik heb gestaan op een stal met 6x6 paddockjes en geloof me, daar wil je geen 2 paarden in. Als er dan ruzie komt... De mijne is toen door het draad gegaan.
Stalgenootje wil vast helpen en anders staleigenaar vragen tegen extra betaling.
Zorgen dat hij al zijn vitamine heeft, hier doe ik het met pavo koeken maar je moet even zoeken wat voor jullie past. Voor de rest kun je van alles bij voeren, slobber, bietenpulp, etc. maar het is maar de vraag of een 3.5 jarige echt nodig heeft. Probeer hem eerst eens lekker met de rest de wei op te gooien en niet maar een kwart hooiruif in de nacht maar helemaal gevuld, aan een kwartje heeft hij niks natuurlijk. Nog gefeliciteerd met je eigen paard ts. Het is soms even puzzelen maar zolang je het beste voor hem wilt, is er altijd een mogelijkheid.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat heeft paard nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:27

Het klinkt alsof je jonge paard van een binnenstal naar een buitenstal, wat de naam paddock niet mag hebben, gaat.

Alsjeblieft zet dit paard op een stal waar hij elke dag met vriendjes staat.

Sorry maar een houding heb jij, ik werk fulltime dus paard heeft pech 8)7

Doe dit dier een lol en breng hem heel snel terug naar waar je hem vandaan hebt en verdiep je eerst in het wezen paard en de behoeften van een paard.
Helaas pindakaas voor jou!

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Wat heeft paard nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 13:04

De discussie gaat hier niet over of mijn paard wel of niet alleen staat, dit wordt op korte termijn opgelost. De vraag is meer: wat voeren jullie / adviseren jullie qua voer om een jong paard ietsje meer aan te laten komen op een verantwoorde manier?

irmaz

Berichten: 4747
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:09

Stephsi1991 schreef:
De discussie gaat hier niet over of mijn paard wel of niet alleen staat, dit wordt op korte termijn opgelost. De vraag is meer: wat voeren jullie / adviseren jullie qua voer om een jong paard ietsje meer aan te laten komen op een verantwoorde manier?

Gras. Paard dus op de weide zetten. Ik neem aan dat je zaterdag vrij hebt? Dan 1 uurtje weiden. Kijk hoe hij het er op doet en zondag 2 of 3 uur weiden. Dan zit je maandag op 4 uur en dat was te doen zei je.

Koliek van gras is op dit moment vrij minimaal, er is geen zon en allang geen voorjaar meer dus de groei is er redelijk uit.
Als je zorgt dat het paard z'n buik vol met hooi heeft voordat het de wei op gaat dan is dat helemaal ideaal.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 23-08-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:10

leuk omzeild, dat 'op korte termijn opgelost' gaat over dat er een paard bij komt in de paddock?
Zo'n dier hoort gewoon in de wei, voor het gras maar ook zeker voor z'n geestelijke welzijn.
Ga er zelf mee wandelen zodat hij gras kan eten, zo kun je het ook opbouwen.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:12

Kinke schreef:
leuk omzeild, dat 'op korte termijn opgelost' gaat over dat er een paard bij komt in de paddock?
Zo'n dier hoort gewoon in de wei, voor het gras maar ook zeker voor z'n geestelijke welzijn.
Ga er zelf mee wandelen zodat hij gras kan eten, zo kun je het ook opbouwen.


De stalbaas heeft belooft .....
Nadat hij al eerdere beloftes niet nakomt.

Paard inpakken en wegwezen.
Dit dier heeft vriendjes en de ruimte om te rennen nodig.

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 13:16

Kinke schreef:
leuk omzeild, dat 'op korte termijn opgelost' gaat over dat er een paard bij komt in de paddock?
Zo'n dier hoort gewoon in de wei, voor het gras maar ook zeker voor z'n geestelijke welzijn.
Ga er zelf mee wandelen zodat hij gras kan eten, zo kun je het ook opbouwen.



Eind van de maand is dat opgelost. Maar die discussie wil ik hier niet voeren, ik had vragen over het voerbeleid. Niet over of een paard wel of niet alleen staat, over 8 dagen is dat opgelost.

Hij MAG niet onbeperkt in de wei, want hij is het niet gewend. Hij mag niet ineens 4 of 8 uur op de weide.

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 13:17

Kinke schreef:
leuk omzeild, dat 'op korte termijn opgelost' gaat over dat er een paard bij komt in de paddock?
Zo'n dier hoort gewoon in de wei, voor het gras maar ook zeker voor z'n geestelijke welzijn.
Ga er zelf mee wandelen zodat hij gras kan eten, zo kun je het ook opbouwen.


Doen we nu ook al inderdaad, aan de hand wat laten grazen want dat vindt hij heel fijn. Zocht eigenlijk een soort van 'tussen oplossing' tussen aan de hand grazen en gewoon de weide op doen.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:23

Stephsi1991 schreef:
Kinke schreef:
leuk omzeild, dat 'op korte termijn opgelost' gaat over dat er een paard bij komt in de paddock?
Zo'n dier hoort gewoon in de wei, voor het gras maar ook zeker voor z'n geestelijke welzijn.
Ga er zelf mee wandelen zodat hij gras kan eten, zo kun je het ook opbouwen.


Doen we nu ook al inderdaad, aan de hand wat laten grazen want dat vindt hij heel fijn. Zocht eigenlijk een soort van 'tussen oplossing' tussen aan de hand grazen en gewoon de weide op doen.


Opbouwen op het land. Misschien kun je een paar dagen vrij nemen van je werk zodat je kunt helpen opbouwen? Of desnoods een paar halve dagen?

Maximaal 4 uurtjes op het land is al niet veel, maar dat kun je best vlot opbouwen. Maandag en dinsdag een uurtje, woensdag en donderdag 2 uurtjes, vrijdag en zaterdag 3 uurtjes en dan vanaf zondag 4 uur naar buiten met de rest van de groep.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:25

Stephsi1991 schreef:
Eind van de maand is dat opgelost. Maar die discussie wil ik hier niet voeren, ik had vragen over het voerbeleid. Niet over of een paard wel of niet alleen staat, over 8 dagen is dat opgelost.

Hij MAG niet onbeperkt in de wei, want hij is het niet gewend. Hij mag niet ineens 4 of 8 uur op de weide.


Ik zeg niet dat hij direct opbeperkt de wei op moet. Dat zou ik ook niet doen.
Je moet er toch echt zelf energie en tijd in gaan steken als de stalbaas dat niet doet.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:31

Is het niet mogelijk dat je pensionhouder hem er 's middags op zet en jullie hem er dan een paar uur later af halen? Als hij geen gras gewend is, zul je toch echt moeten opbouwen als je hem op de wei wilt hebben.
4 uur weidegang kan nu overigens prima in deze tijd van het jaar. In het voorjaar zou ik het niet doen, maar nu kun je daar echt wel mee starten. Zeker als hij met een volle buik de wei op gaat, dat voorkomt in hoog tempo eten.

Lukt dat niet? Dan zou ik in ieder geval onbeperkt voordroog geven op de paddock en voor de nacht. Verder zou ik het aanvullen met een andere vorm van ruwvoer, zoals luzerne, grasbrok, fibrebeet.

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 13:32

Kinke schreef:
leuk omzeild, dat 'op korte termijn opgelost' gaat over dat er een paard bij komt in de paddock?
Zo'n dier hoort gewoon in de wei, voor het gras maar ook zeker voor z'n geestelijke welzijn.
Ga er zelf mee wandelen zodat hij gras kan eten, zo kun je het ook opbouwen.


Doen we nu ook al inderdaad, aan de hand wat laten grazen want dat vindt hij heel fijn. Zocht eigenlijk een soort van 'tussen oplossing' tussen aan de hand grazen en gewoon de weide op doen.[/quote]

Opbouwen op het land. Misschien kun je een paar dagen vrij nemen van je werk zodat je kunt helpen opbouwen? Of desnoods een paar halve dagen?

Maximaal 4 uurtjes op het land is al niet veel, maar dat kun je best vlot opbouwen. Maandag en dinsdag een uurtje, woensdag en donderdag 2 uurtjes, vrijdag en zaterdag 3 uurtjes en dan vanaf zondag 4 uur naar buiten met de rest van de groep.[/quote]

Tnx, dat is al een stuk sneller dan het uurtje per week wat de dierenarts zei op te bouwen. We gaan dit eens proberen!

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 13:33

Daihyo schreef:
Is het niet mogelijk dat je pensionhouder hem er 's middags op zet en jullie hem er dan een paar uur later af halen? Als hij geen gras gewend is, zul je toch echt moeten opbouwen als je hem op de wei wilt hebben.
4 uur weidegang kan nu overigens prima in deze tijd van het jaar. In het voorjaar zou ik het niet doen, maar nu kun je daar echt wel mee starten. Zeker als hij met een volle buik de wei op gaat, dat voorkomt in hoog tempo eten.

Lukt dat niet? Dan zou ik in ieder geval onbeperkt voordroog geven op de paddock en voor de nacht. Verder zou ik het aanvullen met een andere vorm van ruwvoer, zoals luzerne, grasbrok, fibrebeet.


Bedankt. Hij is geen gras gewend, maar las dat je wel sneller kan opbouwen hier boven. Dus dan gaan we dat doen. En aanvullen is ook een goede tip, dank je!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat heeft paard nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:36

Ja scheelt dat het al eind augustus is. Het gras is minder rijk dan het voorjaar. En zeker als je zorgt dat hij eigenlijk al verzadigd de wei op gaat, dan vreet hij zich ook niet meteen vol aan het gras.
Dan kun je al veel sneller opbouwen :j

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:02

Heb je misschien een foto van je paard? Volbloeden zijn vaker wat ranker en lijken eerder schraal. Misschien is je paard helemaal niet te mager? En mocht het komen van te weinig bespiering, dan heeft het natuurlijk nog weinig zin om hem vol te stoppen met eten, van eten krijgt hij immers geen bespiering.

Zoals eerder gevraagd: wat krijgt hij nu precies te eten?

Miss_Mii21

Berichten: 526
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:11

fohadie schreef:
Heb je misschien een foto van je paard? Volbloeden zijn vaker wat ranker en lijken eerder schraal. Misschien is je paard helemaal niet te mager? En mocht het komen van te weinig bespiering, dan heeft het natuurlijk nog weinig zin om hem vol te stoppen met eten, van eten krijgt hij immers geen bespiering.

Zoals eerder gevraagd: wat krijgt hij nu precies te eten?


Hij krijgt nu 2x daags halve schep brok & overdag en 's avonds ruwvoer - het is niet onbeperkt maar heb het idee dat hij wel meestal de hele dag door kan eten.