Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Govi1990
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-08-21

Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 23:46

Onze 3-jarige hengst zit vol bulten, een allergische reactie op iets, maar wat??

Hij heeft tot 7 augustus dag en nacht in de wei gestaan met een maatje. Op 7 augustus is hij in training gegaan op een andere locatie.. .
De dag voor hij vertrok zat hij ineens onder de bulten. Ze zaten overal, de meeste op de hals, borst en schouder en het minst op de rug en billen. Hij leek er geen last van te hebben. Wij hadden het vermoeden dat het door insecten kwam omdat hij daar vrij panisch op reageerde.
Op de trainingslocatie staat hij op stal, geen wei meer, wel in de paddock! De dierenarts heeft hem 2x gespoten waarna het helemaal verdween maar het kwam beide keren weer terug.

Toen hij dag en nacht op de wei liep, kreeg hij dagelijks wat vitaminebrokjes (Pavo Vital) en de laatste weken ook een handje muesli (Pavo Natures Best). Op de trainingslocatie krijgt hij Horsefood Speedmix, ook een muesli. Ik heb het vermoeden dat het een reactie is op één van de ingrediënten die in beide muesli’s zitten.
De dierenarts houdt het op insecten alhoewel hij hier sinds 7 augustus niet meer mee in aanraking is geweest. Of het moet in de paddock op de trainingslocatie zijn.

Hij had in de weideperiode geen strooisel in de schuilstal, geen deken op, geen halster aan, nooit gewassen, niet ingesprayd met iets, niet geënt recent en laatste keer ontwormd in juni.
Begin juli had hij wat dunne mest en dit hebben we laten checken op zand. Er zat ietwat zand in de mest dus voor de zekerheid heeft hij toen een kuur psyllium gehad.

Is er iemand die dit ook heeft gehad en erachter is gekomen wat de heftige reactie veroorzaakte?
Hij lijkt er overigens totaal geen last van te hebben, hij is top fit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Govi1990 op 24-08-21 00:06, in het totaal 2 keer bewerkt

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:52

Ja onze pony van 20 had t gister ook opeens! Het konden mijn foto’s zijn, precies hetzelfde! Kwam heel plotseling nadat buurmeisjes haar hadden gepoetst
Pony werd opeens helemaal gek en Rennen vliegen incl vallen en toen ik haar op stal zette sprong ze bijna over de deur! Veearts was er snel en heeft iets gespoten en toen was t weg. Heeeel raar en nog niet achter wat t is geweest. Ik verdenk die meiden van het sprayen van veerust want dat is het enige nieuwe wat er staat op stal. Maar nu ik jouw bericht lees het weet ik t helemaal niet meer. Maf hoor
Laatst bijgewerkt door PLK op 23-08-21 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:53

Wow. Ik moet zeggen, ik heb het nog nooit zo heftig gezien.... Heb je toevallig eikenbomen in de buurt staan? Ik zou denken aan de processierups. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het door voer komt.
En je vermeld dat je paard op de trainingsstal alleen maar op stal staat? Komt hij helemaal niet buiten in een paddock? Als ik jou was, zou ik zorgen dat je paard wel genoeg buiten komt....

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:53

Ik heb precies dit gehad met mijn paard en dat kwam wel van een insect. Die is onder zijn lange manen gekomen en heeft hem daar vermoedelijk meermaals gestoken. Kon niets anders zijn want er is niets veranderd in in management op dat moment. Spuit van de dierenarts en direct alles voorbij.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 00:07

Yep,DA bellen spuit erin. Meestal binnen 1 - 3 dagen weer helemaal weg...

Govi1990
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 00:09

Pareltjes schreef:
Yep,DA bellen spuit erin. Meestal binnen 1 - 3 dagen weer helemaal weg...


Al 2x gespoten maar komt na een paar dagen weer terug helaas.

Govi1990
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 00:11

PLK schreef:
Ja onze pony van 20 had t gister ook opeens! Het konden mijn foto’s zijn, precies hetzelfde! Kwam heel plotseling nadat buurmeisjes haar hadden gepoetst
Pony werd opeens helemaal gek en Rennen vliegen incl vallen en toen ik haar op stal zette sprong ze bijna over de deur! Veearts was er snel en heeft iets gespoten en toen was t weg. Heeeel raar en nog niet achter wat t is geweest. Ik verdenk die meiden van het sprayen van veerust want dat is het enige nieuwe wat er staat op stal. Maar nu ik jouw bericht lees het weet ik t helemaal niet meer. Maf hoor


Hoop dat de bulten wegblijven bij jullie pony. Bij ons kwamen ze toch weer terug

Govi1990
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 00:13

Maureen95 schreef:
Wow. Ik moet zeggen, ik heb het nog nooit zo heftig gezien.... Heb je toevallig eikenbomen in de buurt staan? Ik zou denken aan de processierups. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het door voer komt.
En je vermeld dat je paard op de trainingsstal alleen maar op stal staat? Komt hij helemaal niet buiten in een paddock? Als ik jou was, zou ik zorgen dat je paard wel genoeg buiten komt....

Uiteraard komt hij dagelijks in de paddock!!
En er staan geen eikenbomen bij de wei waar hij stond

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 00:25

Onze pony heeft het ook. Vorig najaar nadat hij droes had gehad en daar goed van was hersteld, zat hij van een op andere dag helemaal onder de bulten. Uiteindelijk dmv holistische dierenarts onder controle gekregen. De reguliere dierenarts durfde geen corticosteroïden spuit te geven ivm gevaar op hoefbevangenheid. Uiteindelijk trok het weg en een aantal maanden geen last meer tot aantal weken terug. Exact hetzelfde. Onze pony lijkt er zelf geen last van te hebben dwz het jeukt niet want hij schuurt niet oid. De bulten gaan uiteindelijk open en dan komt we straaltje etterig vocht uit en dan blijven er kale plekjes over welke geleidelijk wegtrekken. Wat nou de trigger is daar zijn we nog niet achter. De laatste keer begonnen de bulten nadat ik een nieuwe baal hooi had open gemaakt. Wel een baal van dezelfde oogst als de baal daarvoor. Eerder deze week heb ik hem helemaal met betadine shampoo ingezeept en toen was er duidelijk verbetering voor 2 dagen maar nu zie ik ze toch weer terug komen. Ik probeer hem zo puur mogelijk te voeren, laag in suikers en heel schraal. Afbeelding
Afbeelding

Bienotje

Berichten: 10868
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 03:29

Hier ook paard gehad die ineens dit had, redelijk kort na vaccinatie waardoor weerstand waarschijnlijk net ff wat lager was.

Ingespoten en weg was het, maar kwam na 1 of 2 dagen weer terug. Huidige baal hooi waar die van at weg gedaan en vervangen door baaltje uit andere hoek van de hooizolder en ging weg en is niet meer terug gekomen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 03:59

Ik heb dit begin deze maand aan de hand gehad na een bosritje!
De bulten lijken er heel erg op. Er zaten erg veel insecten in het bos en daar reageerde ze ook duidelijk op (stampen, schudden, zelfs willen gaan rollen!).
Haar neus, mond en ogen waren ook opgezwollen aan het einde...
Afspoelen met water leek te helpen en de volgende dag was het nagenoeg weg, behalve de bulten waar ze echt gestoken was. Ze heeft daarna s nachts op stal ook niet extreem staan schuren ofzo, dus jeuk had ze (toen) gelukkig niet (meer).
Veearts zei dat ze gewoon te vaak gestoken was en medicatie was op dat moment ook niet nodig.
Ik heb wat nagezocht op internet en een reactie op de eikenprocessierups schijnt hier ook heel erg op te lijken!

Waren de neus, mond en/of ogen bij die van jou ook opgezwollen?

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 06:54

Hier ook gehad. Hier waren het de kleine vliegjes

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:14

Hier een pony gehad die het elk jaar kreeg. Was bij hem een allergie voor een boom die rond deze tijd naar voren kwam.

_Tarzan

Berichten: 11168
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:22

Hier stond m'n paard vorige week opeens met een compleet gezwollen gezicht.
Afbeelding
Afbeelding
Dag erna was z'n hoofd weer normaal maar zat hij onder de bulten.
Duidelijk een allergische reactie, maar vraag mij echt af waarvan!

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:23

Mijn paard krijgt dit als reactie op biet(enpulp), bij haar is het dus voergerelateerd.
Maar ze had ook enorm veel jeuk dan

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 07:41

Hier ook zo’n heftige reactie op insectensteken, ook veel zwelling op het hoofd.

Als jouw paard het al had voor de verhuizing lijkt het me niet het voer te zijn op de nieuwe plek, want dat kreeg hij op de wei nog niet.
Lastig hoor, dat het is gebleven na de verhuizing…

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:15

Ik zou zelf eens testen wat een vliegendeken of zomerdeken doet. Om uit te sluiten dat het vd vliegen komt.

Bij ons helpt dat. Bij mijn paard zijn het echt muggenbulten. Ik spray er verdunde azijn op en vliegenspray met hertshoornolie als hij wel bloot staat. Vanaf morgen begin ik nog met cetirizine om te kijken of dat helpt (antihistamine tegen allergische reactie).

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:22

Mijn pony heeft dit gehad nadat ik een proefverpakking van Pavo had.
Als je steeds 1 onderdeel weg laat, kan je uitsluiten wat het was.
Ik zou persoonlijk zelf de pavo weg laten. Zit toch nog vaak een hoop rommel in.

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:33

Uni had dat vroeger ook (elk jaar) , was een allergische reactie op een bepaalde mug die aug/sep er was... Horsebodybalance heeft hem er toen vanaf geholpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:36

Allergische reactie door daas of hertenluisvlieg?

Govi1990
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 09:29

c_alsemgeest schreef:
Uni had dat vroeger ook (elk jaar) , was een allergische reactie op een bepaalde mug die aug/sep er was... Horsebodybalance heeft hem er toen vanaf geholpen.

Hoe lang heeft het geduurd voordat je resultaat van de behandeling zag? Meerdere behandelingen of slechts één?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:31

Bij ons op stal ook 1 pony onder zulke bulten. Spuit erin en volgende dag zo goed als weg. Sommige paarden hadden dik hoofd (stonden wel in ander land en groep)

Wat geweest is geen idee.

Govi1990
Berichten: 11
Geregistreerd: 23-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 09:31

MyWishMax schreef:
Hier een pony gehad die het elk jaar kreeg. Was bij hem een allergie voor een boom die rond deze tijd naar voren kwam.

En wat deden jullie als hij het kreeg? Da laten spuiten of afwachten tot het over ging? Hoe lang bleven die bulten?

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:34

Govi1990 schreef:
MyWishMax schreef:
Hier een pony gehad die het elk jaar kreeg. Was bij hem een allergie voor een boom die rond deze tijd naar voren kwam.

En wat deden jullie als hij het kreeg? Da laten spuiten of afwachten tot het over ging? Hoe lang bleven die bulten?


Nee, echt de da laten komen om te spuiten en daarna kregen we zelf de spuiten in de koelkast. Ik kon hem echt niet laten lopen met die bulten. Hij is langere tijd bij de da gestald om te onderzoeken waar hij allergisch voor was. Waren altijd een paar weken dat het continu terug kwam en daarna was het een jaar weg. Zo van begin augustus tot half september oid?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:38

De kortste klap is even alles buiten hooi uit zijn dieet wegstrepen en onder een exceemdeken. Als het dan niet terugkomt eerst een voorzichtig weer gras proberen en dan na verloop van tijd weer een mineralenvoer en ook weer eens zonder deken. Stap voor stap met genoeg tijd er tussen.
Ik heb 1x meegemaakt dat een paard grasallergie bleek te hebben en 1x tegen pollen van een bepaalde plant. Dat laatste bleek op te lossen door het hele jaar een beetje honing uit de directe regio bij te geven (tolerantie opbouwen).