Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard vol bulten; allergische reactie op wat??

 
Profiel   

Kun je hier een biopt van laten nemen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 08:39 



 
Profiel   

mairead schreef
Ik heb dit begin deze maand aan de hand gehad na een bosritje!
De bulten lijken er heel erg op. Er zaten erg veel insecten in het bos en daar reageerde ze ook duidelijk op (stampen, schudden, zelfs willen gaan rollen!).
Haar neus, mond en ogen waren ook opgezwollen aan het einde...
Afspoelen met water leek te helpen en de volgende dag was het nagenoeg weg, behalve de bulten waar ze echt gestoken was. Ze heeft daarna s nachts op stal ook niet extreem staan schuren ofzo, dus jeuk had ze (toen) gelukkig niet (meer).
Veearts zei dat ze gewoon te vaak gestoken was en medicatie was op dat moment ook niet nodig.
Ik heb wat nagezocht op internet en een reactie op de eikenprocessierups schijnt hier ook heel erg op te lijken!

Waren de neus, mond en/of ogen bij die van jou ook opgezwollen?


Geen opgezwollen hoofd of zo gelukkig. Het is aannemelijk dat het door insecten wordt veroorzaakt omdat hij voor deze reactie behoorlijk veel last had van insecten. Was echt vaak gestoken. Maar dan zou het nu toch niet meer terug moeten komen in een andere omgeving en na 2 spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:45 



 
Profiel   

Govi1990 schreef
mairead schreef
Ik heb dit begin deze maand aan de hand gehad na een bosritje!
De bulten lijken er heel erg op. Er zaten erg veel insecten in het bos en daar reageerde ze ook duidelijk op (stampen, schudden, zelfs willen gaan rollen!).
Haar neus, mond en ogen waren ook opgezwollen aan het einde...
Afspoelen met water leek te helpen en de volgende dag was het nagenoeg weg, behalve de bulten waar ze echt gestoken was. Ze heeft daarna s nachts op stal ook niet extreem staan schuren ofzo, dus jeuk had ze (toen) gelukkig niet (meer).
Veearts zei dat ze gewoon te vaak gestoken was en medicatie was op dat moment ook niet nodig.
Ik heb wat nagezocht op internet en een reactie op de eikenprocessierups schijnt hier ook heel erg op te lijken!

Waren de neus, mond en/of ogen bij die van jou ook opgezwollen?


Geen opgezwollen hoofd of zo gelukkig. Het is aannemelijk dat het door insecten wordt veroorzaakt omdat hij voor deze reactie behoorlijk veel last had van insecten. Was echt vaak gestoken. Maar dan zou het nu toch niet meer terug moeten komen in een andere omgeving en na 2 spuiten.

Ja idd...
Bij mij waren het wss ook de insecten en was het idd over in een andere omgeving: de bosrit was in een andere streek dan 'thuis' en thuis was er niks meer aan de hand en is het ook weg gebleven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 10:48 



 
Profiel   

Mijn dierenarts zei dat de kans aanzienlijk is dat de volgende reactie nog erger wordt dan de eerste omdat hij het al een keer heeft gehad en dat nu “getriggerd” is. Dan blijft ie er gevoeliger voor. Zou dat niet wat bij jou kunnen verklaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:00 



 
Profiel   

beegee schreef
Mijn dierenarts zei dat de kans aanzienlijk is dat de volgende reactie nog erger wordt dan de eerste omdat hij het al een keer heeft gehad en dat nu “getriggerd” is. Dan blijft ie er gevoeliger voor. Zou dat niet wat bij jou kunnen verklaren?

Ik heb na de reactie van mijn paard wat gezocht op het internet en er zijn ook genoeg verhalen waarbij het eenmalig was en de reactie nooit meer terug was gekomen. Het kan dus beide kanten op gaan, alleen lijkt dit bij de TS niet het geval...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:03 



 
Profiel   

Govi1990 schreef
mairead schreef
Ik heb dit begin deze maand aan de hand gehad na een bosritje!
De bulten lijken er heel erg op. Er zaten erg veel insecten in het bos en daar reageerde ze ook duidelijk op (stampen, schudden, zelfs willen gaan rollen!).
Haar neus, mond en ogen waren ook opgezwollen aan het einde...
Afspoelen met water leek te helpen en de volgende dag was het nagenoeg weg, behalve de bulten waar ze echt gestoken was. Ze heeft daarna s nachts op stal ook niet extreem staan schuren ofzo, dus jeuk had ze (toen) gelukkig niet (meer).
Veearts zei dat ze gewoon te vaak gestoken was en medicatie was op dat moment ook niet nodig.
Ik heb wat nagezocht op internet en een reactie op de eikenprocessierups schijnt hier ook heel erg op te lijken!

Waren de neus, mond en/of ogen bij die van jou ook opgezwollen?


Geen opgezwollen hoofd of zo gelukkig. Het is aannemelijk dat het door insecten wordt veroorzaakt omdat hij voor deze reactie behoorlijk veel last had van insecten. Was echt vaak gestoken. Maar dan zou het nu toch niet meer terug moeten komen in een andere omgeving en na 2 spuiten.


Dat het na spuiten terug komt hoor ik wel meer. Insecten beperken zich toch ook niet tot 1 plek?
Een antihistaminicum werkt 24 uur-48 uur. Als de trigger (bijv nieuwe beet of prik) dan weer komt, volgt dezelfde reactie.
Denk aan mensen met hooikoorts, die moeten ook blijven druppelen, neusspray of tablet nemen. Simpel weg omdat de werkzame stof uitgewerkt raakt.

Ik zou dus beginnen met een deken, want als het om insecten gaat, kan je die trigger uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:27 



 
Profiel   

Bij ons zien twee van de drie paarden er ook zo (iets minder gelukkig, maar wel heel heftig) uit als we ze zonder vliegendeken buiten zetten. Snapte eerst ook niet waarvan het kwam. Tot ik ze toen ik ze naar binnen haalde in een wolk met stekende muggen zag staan. De bulten hebben er bij ons een week opgezeten. Nu met de dekens gelukkig niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:35 



 
Profiel   

mairead schreef
beegee schreef
Mijn dierenarts zei dat de kans aanzienlijk is dat de volgende reactie nog erger wordt dan de eerste omdat hij het al een keer heeft gehad en dat nu “getriggerd” is. Dan blijft ie er gevoeliger voor. Zou dat niet wat bij jou kunnen verklaren?

Ik heb na de reactie van mijn paard wat gezocht op het internet en er zijn ook genoeg verhalen waarbij het eenmalig was en de reactie nooit meer terug was gekomen. Het kan dus beide kanten op gaan, alleen lijkt dit bij de TS niet het geval...

Ja, maar de reactie hoeft dus niet terug te komen als het paard bijv niet gestoken wordt. Maar als deze wel gestoken wordt, dan kán die reactie dus weer optreden, al dan niet erger. Dat is meer waar ik op doelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:37 



 
Profiel   

Onze jonge hengst had dit ook. Hij kwam uit een andere omgeving en stond vrij weinig buiten. Kwam bij ons, kwam meer buiten, andere omgeving, ander voer......

De veearts is een paar keer geweest en dat hielp deels en kort. We hebben van alles gedaan, maar naar mijn idee voelde hij zich ook niet lekker.

Ik stond er enorm sceptisch tegenover, maar toen naar Steffi vd Laarse gegaan. Zij begon met acupunctuur waar we gelijk al een reactie van hem voor ons neus zagen. Daarna een mix van kruiden mee gekregen.
Van sommigen gaf je maar heel weinig. Maar het werkte. Met stoppen kwam het weer terug, dus echt een jaar gegeven. Ook steeds goed overleg gehad tussendoor.

Als het even iets opspeelde hadden we hooikoort tabletjes en dan zakte het weer erg snel weg.

Zijn dieet was al netjes, dus verder alles zo gelaten, ook om het effect echt te kunnen beoordelen.

Hij kwam er vrijwel helemaal vanaf. Later zag ik wel dat het na zweten iets opspeelde, dus hebben we hem altijd afegespoten of even met de spons erover.

Achteraf bleek hij wel meer te mankeren, maar de laatste jaren had hij iig geen bulten meer.

We zitten nu aan een bosrand en onze paarden hebben weleens last van de beesten. Pakken ze in, maar er is altijd wel iets vrij of ben te laat met inpakken. Dat zijn imo toch andere bulten en trekken ook beter en sneller weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:42 



 
Profiel   

mairead schreef
beegee schreef
Mijn dierenarts zei dat de kans aanzienlijk is dat de volgende reactie nog erger wordt dan de eerste omdat hij het al een keer heeft gehad en dat nu “getriggerd” is. Dan blijft ie er gevoeliger voor. Zou dat niet wat bij jou kunnen verklaren?

Ik heb na de reactie van mijn paard wat gezocht op het internet en er zijn ook genoeg verhalen waarbij het eenmalig was en de reactie nooit meer terug was gekomen. Het kan dus beide kanten op gaan, alleen lijkt dit bij de TS niet het geval...


Bij mijn paard is het helaas ook niet over gegaan of minder geworden, die reageert nog steeds heftig bij elke steek…
Ik heb van alles geprobeerd qua druppels etc om reactie te verminderen maar nog niks gevonden dat helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 11:54 



 
Profiel   

Ik haak even aan en lees vooral mee. Hier ook sinds 2 weken een paard met bulten. Stond met een vliegendeken een paar uur per dag op de wei en daarbuiten op stal met een zandpaddock. De bulten begonnen aan een kant van zijn lichaam onder de deken. Toen het na een kleine week wel heel erg werd een DA gebeld en die heeft een ontstekingsremmer en een vochtafdrijver ingespoten. DA vermoedde een allergische reactie op iets. De bulten bleven maar werden wel kleiner. Paard had geen jeuk of koorts. Op heel arm hooi gezet en steeds afgesponst met azijn. Het leek iets te verbeteren. Hij staat op een vitaminekorrel en voer van agrobs. De blauwe hengst, zij adviseren mij ook met voer, heeft mij aangeraden om een hoge dosering vitamine c te geven en druppels die moeten helpen bij allergische reacties. Met een dag of 10 moet het een heel eind weg zijn. De DA wilde meteen aan de prednisolon en daar had ik niet zo veel trek in. Het leek iets te verbeteren maar sinds een paar dagen zijn de bulten op de billen veranderd in wat ruwere bultjes die met poetsen erg gaan schilferen ook begint hij hier en daar wat kale plekken te krijgen. Omdat er 2 paarden in de kudde schimmel hadden heb ik gewasssen met imaverol. Vandaag is die schilfer plek kleiner maar heeft hij weer meer bulten. Geen idee wat ik hiermee moet …

[ img ]


[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 18:56 



 
Profiel   

Ik kan je foto's niet goed zien...

Apart is het wel... mijn ruin heeft ook wat van dit soort bulten, niet veel, maar toch...
Mijn merrie heeft haar hele leven nooit jeuk of gekke plekken en dit jaar wel, evenals mijn mini die ook nooit gekke plekken heeft gehad.
Qua dieet niks ingrijpends veranderd, en qua voer echt netjes/ gezond....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:40 



 
Profiel   

Vind de foto's wel erg ts! Hier staan ze alle 2 ook met zulk soort bulten en die zijn echt van de muggen, dazen, etc. Ze staan hier beide van top tot teen ingepakt. Shetlander heeft er dan weer geen last van.
Zou in jouw geval even de dierenarts vragen en des al niet te min een goede deken opgooien met hals en buik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 19:52 



 
Profiel   

Heb je al bloed laten controleren? Onstekingswaarden afwijkend in het bloed?


Mijn Janouk heeft ook zulke bulten aanvallen gehad begin van het jaar.
Het kwam zomaar op, terwijl ik er naast stond en een ander paard aan het inspannen was. Na 1 dag verdween het weer. Ze heeft binnen een paar weken 5 keer zo'n aanval gehad.

Ze had er geen last van leek het. Geen jeuk.

Bij haar bleek het uiteindelijk een reactie op medicijnen, de koortsremmer die ze kreeg.
Na een paar maanden bleek de koorts te komen door tumoren en ontstekingen in haar longen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 20:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen