Weinig spieropbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:04

Om spieren te kweken heb je veel calorieën nodig, en dan vooral uit eiwit.

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:18

Hihi Dees en Superpony mijn ervaring is dat jullie allebei gelijk hebben :D
Ik heb warmbloeds (grote!) en die heb ik afgelopen jaren 24/7 buiten gehad in de zomer, ik moet zeggen dat ze het er perfect op hebben gedaan, mooi glimmend velletje, fijne bespiering en goed humeur. Ik heb 1 van de paarden vroeger ook wel eens 24 uur per dag buiten gehad en ze was binnen een week gesloopt. Waarom dat verschil? Waarschijnlijk iets met een gevoel van veiligheid.
Overigens wilden mijn warmbloeds in de herfst echt weer naar binnen (zijn zelf 'snachts de wei uitgesprongen en hebben via de buren de stal proberen te bereiken.

Mijn ervaring met wat grotere paarden is dat ze pas vanaf een jaar of 8 echt uit gaan zwaren (en sommigen echt :oo ) Maar ik heb ook de ervaring van Biancaa, een paard met maagzweren en darmproblemen kun je in stoppen wat je wilt, die zetten geen fatsoenlijke spieren aan.

Ook vind ik 6/7 keer per week trainen met een paard dat niet op gewicht wil blijven niet erg verstandig, je bent dan schade aan het lichaam aan het brengen dat zich niet herstelt.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:21

irmaz schreef:
Hihi Dees en Superpony mijn ervaring is dat jullie allebei gelijk hebben :D
Ik heb warmbloeds (grote!) en die heb ik afgelopen jaren 24/7 buiten gehad in de zomer, ik moet zeggen dat ze het er perfect op hebben gedaan, mooi glimmend velletje, fijne bespiering en goed humeur. Ik heb 1 van de paarden vroeger ook wel eens 24 uur per dag buiten gehad en ze was binnen een week gesloopt. Waarom dat verschil? Waarschijnlijk iets met een gevoel van veiligheid.
Overigens wilden mijn warmbloeds in de herfst echt weer naar binnen (zijn zelf 'snachts de wei uitgesprongen en hebben via de buren de stal proberen te bereiken.

Mijn ervaring met wat grotere paarden is dat ze pas vanaf een jaar of 8 echt uit gaan zwaren (en sommigen echt :oo ) Maar ik heb ook de ervaring van Biancaa, een paard met maagzweren en darmproblemen kun je in stoppen wat je wilt, die zetten geen fatsoenlijke spieren aan.

Ook vind ik 6/7 keer per week trainen met een paard dat niet op gewicht wil blijven niet erg verstandig, je bent dan schade aan het lichaam aan het brengen dat zich niet herstelt.


Veel paarden worden in het begin moe als ze niet gewend zijn aan 24/7 buiten staan. Dat went vanzelf.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 03:49

En toch is mijn ervaring dat 24/7 buiten voor mijn grote ruin gewoon niet werkt, ongeacht het seizoen. Ik heb het echt geprobeerd ruim een half jaar lang en hij werd er bot mager van. Dat terwijl mijn merrie het juist fantastisch doet op 24/7 buiten. Mijn ruin is sinds hij ‘s nachts op stal staat (ongeveer een jaar geleden) echt zienderogen aangekomen, ik denk inmiddels al zo’n 80 kilo en hij is nog steeds niet te dik.

Mijn merrie staat wel echt uber natuurlijk op een natuurgebied van 100 hectare in een grote gemengde kudde, dichter bij de natuur ga je het in Nederland bijna niet vinden.

Ik ben er van overtuigd dat 24/7 voor de meeste paarden erg goed is, maar niet dat het per definitie beter is voor alle paarden. Ik wilde het echt voor mijn ruin, maar het werkte gewoon niet goed voor hem. Die 9 tot 11 uur op stal (even afhankelijk van hoe lang hij ‘s morgens over zijn slobber doet) heeft echt wonderen voor hem gedaan, zowel fysiek als mentaal.

Dan kunnen sommigen nog zo hard roepen dat 24/7 buiten altijd beter is, maar dat is dus echt niet per definitie zo. Er moet naar de behoefte van het paard gekeken worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 07:29

Het is ook onzin. Je legt je gedomesticeerde hond ook niet zomaar dag en nacht buiten. Er wordt te vaak een vergelijk getrokken met "wilde paarden" maar dat zijn de onze allang niet meer dus zul je per individueel geval moeten bekijken wat haalbaar is.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:28

Maar met 24/7 buiten moet er toch ook een goede stal / schuil mogelijkheid zijn? Een paard kan toch zelf kiezen om binnen te gaan staan?

Ik ga toch weer 24/7 proberen maar juist omdat ik denk dat mijn paard ook overdag zijn stal op wil zoeken. Overigens kan ik ze wel altijd “binnen” zetten / 2 aparte stallen.

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:59

janderegelaa schreef:
Het is ook onzin. Je legt je gedomesticeerde hond ook niet zomaar dag en nacht buiten. Er wordt te vaak een vergelijk getrokken met "wilde paarden" maar dat zijn de onze allang niet meer dus zul je per individueel geval moeten bekijken wat haalbaar is.

Ik denk niet dat de winst voor het paard er in zit dat deze 24 uur buiten staat maar vooral dat het 24 uur de mogelijkheid heeft zich voluit te bewegen. Veel boxen zijn daar gewoon te klein voor, het paard kan dan alleen maar wat om z'n as draaien. Het heeft m.i. dus niks met "wilde paarden" te maken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:29

Voor spieropbouw zijn eiwitten en aminozuren nodig. Eiwitten uit bijvoorbeeld sojaschroot, fibrebeet of luzerne. Aminozuren kan je als los supplement geven of in een complete brok. Daarnaast misschien toch wat meer rust geven, weefsel heeft ook tijd nodig om te herstellen tussen trainingen door. Bij twijfel altijd verder zoeken naar een eventuele onderliggende oorzaak.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:49

Hier waren eiwitten, aminozuren (3 amino van Vaesen) en meer rustdagen de oplossing. Paard staat 24/7 buiten met goede(!) schuilmogelijkheden en onbeperkt getest hooi en ziet er super uit nu :) Wel staat hij met regen onder een regendeken en met erge kou onder een dikkere deken.