Weinig spieropbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malil
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-05-20

Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 17:34

Hallo,

Ik plaats dit voor een stalgenootje. Ze heeft een 7-jarige KWPN ruin die ze traint (aantal dagen onder het zadel, aantal dagen aan de longe, 1 vrije dag per week, soms op buitenrit/wedstrijd met de trailer). Dit paardje staat nu 24/7 op het land met onbeperkt ruwvoer en wanneer de nachten kouder zijn met deken. Ondanks dat ze best serieus traint blijft het paardje wat schraal, zit ook niet echt glimmend in de vacht en bouwt eigenlijk geen spieren op. Wanneer ik dit met mijn eigen merrie vergelijk, die ik kocht toen ze 7 was, is hij echt heel smal. Het is overigens wel een groot paard, stokmaat zo'n 1,80m.

Ondanks het onbeperkte ruwvoer eet hij daar niet super veel van, hij staat vaak een beetje te suffen in het land en we hebben dus ook het idee dat hij gewoon te weinig binnenkrijgt en te veel verbrandt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ondersteunt ze hem zonder te veel suikers te hoeven voeren? Met zijn energieniveau zit het goed, is gewoon actief tijdens het bewegen, maar gewoon slechte spieraanzet en hij valt relatief snel af.

Graag hoor ik tips! :)

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:37

Eiwitten verhogen dmv luzerne\esparcette\... icm bv amino complex van horseflex met pre active van equifyt en vitalbix\puur g was hier de oplossing.
Ook heb ik daarbij een darm protocol gedaan om de opname te bevorderen

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:13

Misschien is 6 dagen wel wat teveel van het goede?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:49

Waarschijnlijk niet genoeg bouwstoffen voor spieren. Ruwvoer kan erg eenzijdig zijn, zeker voor een paard dat daarbij werkt en prestaties moet leveren. Een KWPN'er is daarnaast ook geen zogenaamd 'sober' ras.

Ik zou ook in eerste instantie kijken naar een lucerne of lucernemix vanwege de proteïnen. Een scheut olie of Omega 369 kan ook helpen met de vacht en wat aanzetten.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:51

Op wormen gecontroleerd?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:51

kan van alles zijn,slecht gebit,wormen, slechte kwaliteit hooi of gras.
denk dat het wel goed is om alles eens na te gaan kijken.
misschien een bloedonderzoek om te kijken of er iets mis is.

en kijk of er misschien juist een vitaminesupplement bij moet(pavo vital,marstall force of wat anders.
kwa voer is er tegenwoordig echt zo ontzettend veel.
op https://www.voervergelijk.nl staat echt heel veel info en kan ze zelf kijken wat bij haar paard past.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:52

Lekker goedkoop, 24/7 op het land met een baal hooi.

Laat eerst een tandarts komen en ga daarna fatsoenlijk brok voeren. Een paard van 1.80 die iedere dag moeten werken eet gerust een paar kilo weg.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 19:54

Voor sportprestaties heeft zo'n dier krachtvoer nodig.
Een warmbloedpaard dat zo intensief gereden wordt, komt echt niet in de problemen van wat suiker in zijn brok. Sterker nog die komt in de problemen als hij moet lopen op uitsluitend ruwvoer (lucerne is ook slechts ruwvoer).

Laat de eigenaar zichzelf en zijn paard een plezier doen, laten ze zoiets als Havens Draversbrok oid kopen en daar dat dier minstens 2kg daags van voeren op werkdagen. Zal ie echt van opknappen.

Malil
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-05-20

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 20:24

Ik zie nu dat ik verdere info over het voeren ben vergeten: hij krijgt 2x daags voer, 1x 1 1/2 kilo brok en tijdens de andere voerbeurt luzerne, brok en muesli. Soms bietenpulp. Ze probeert nu ook linamix, heeft geen effect of iets. Staat dus niet alleen op ruwvoer (ging er een beetje vanuit dat dat logisch was gezien de prestaties van het paard, oeps).

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:42

dan zou ik hem helemaal eens goed na laten kijken voor ze van alles gaat proberen met voer :j

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:55

janderegelaa schreef:
Lekker goedkoop, 24/7 op het land met een baal hooi.

Laat eerst een tandarts komen en ga daarna fatsoenlijk brok voeren. Een paard van 1.80 die iedere dag moeten werken eet gerust een paar kilo weg.


Je kunt ook proberen niet meteen te veroordelen. Beetje jammer dit soort reacties.




TS, een paard op dat formaat groeit lang door en daar gaat veel van de extra energie in zitten. Ik herken heel erg het deel van weinig interesse in eten, terwijl er voldoende te eten is. Dat hoeft ook niet aan de tanden te liggen, die van mij werd elk half jaar bijgewerkt omdat ik ook bang was dat het aan de tanden lag, maar daar lag de oorzaak niet. Pas toen ik hem ‘s nachts weer op stal zette met meer dan genoeg te eten (en minder afleiding) begon hij echt wat aan te komen. De mijne is nu 8 jaar, wel een ander ras, maar dat hoeft niet per definitie verschil te maken.

Ik had hem als 5 jarige gekocht op 173 cm en hij is doorgeschoten tot ruim over de 180.

Ik heb veel aan dit topic gehad:

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Voor de mijne maakte de toevoeging van Sojaschroot aan de slobber het beste verschil, in combinatie met ‘s nachts toch op stal kwam hij eindelijk goed aan.

Malil
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 21:06

Daphara schreef:
janderegelaa schreef:
Lekker goedkoop, 24/7 op het land met een baal hooi.

Laat eerst een tandarts komen en ga daarna fatsoenlijk brok voeren. Een paard van 1.80 die iedere dag moeten werken eet gerust een paar kilo weg.


Je kunt ook proberen niet meteen te veroordelen. Beetje jammer dit soort reacties.




TS, een paard op dat formaat groeit lang door en daar gaat veel van de extra energie in zitten. Ik herken heel erg het deel van weinig interesse in eten, terwijl er voldoende te eten is. Dat hoeft ook niet aan de tanden te liggen, die van mij werd elk half jaar bijgewerkt omdat ik ook bang was dat het aan de tanden lag, maar daar lag de oorzaak niet. Pas toen ik hem ‘s nachts weer op stal zette met meer dan genoeg te eten (en minder afleiding) begon hij echt wat aan te komen. De mijne is nu 8 jaar, wel een ander ras, maar dat hoeft niet per definitie verschil te maken.

Ik had hem als 5 jarige gekocht op 173 cm en hij is doorgeschoten tot ruim over de 180.

Ik heb veel aan dit topic gehad:

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Voor de mijne maakte de toevoeging van Sojaschroot aan de slobber het beste verschil, in combinatie met ‘s nachts toch op stal kwam hij eindelijk goed aan.


Thanks voor dit super nuttige antwoord! In een paar weken gaan ze weer op stal 's nachts dus ik zei ook al dat dat ook wat verschil zal gaan maken aangezien ze dan idd minder afgeleid worden. Bij ons op stal staan alle paarden in de zomer 24/7 buiten en ze vindt het zelf ook fijn dat ie op het land staat, maar ja dat helpt niet met dit soort dingen... Ik zal dat topic sowieso doorsturen naar haar.

Ik weet dat de tandarts voor hem een paar maanden terug nog is geweest en gezien hij nog wat jong is zijn er uiteraard ook bloedwormen aanwezig maar daar wordt hij regelmatig voor ontwormd (na mestonderzoek), dus tja... Meer valt daar ook niet aan te doen.

Ik zal sojaschroot ook als tip doorgeven!

Nogmaals bedankt :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:27

Bloedworm zie je niet in de mest. Die zijn het grootste gedeelte van het jaar ingekapseld in de darmwand.

Malil
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 21:58

janderegelaa schreef:
Bloedworm zie je niet in de mest. Die zijn het grootste gedeelte van het jaar ingekapseld in de darmwand.


Bloedworm (eitjes) zie je wel degelijk in de mest, maar sure :j

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:01

Bloedworm moet je echt fanatiek behandelen, het lijkt mij verstandig dat de eigenaar samen met de dierenarts daar een plan voor op zet, want dat kan wel degelijk grote invloed hebben. Het is niet wat er uit komt dat een probleem is, maar wat ingekapseld is en vrij komt in de darm na een ontworming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:50

Malil schreef:
janderegelaa schreef:
Bloedworm zie je niet in de mest. Die zijn het grootste gedeelte van het jaar ingekapseld in de darmwand.


Bloedworm (eitjes) zie je wel degelijk in de mest, maar sure :j

Bloedworm(eitjes) zie je alleen in de zomermaanden in de mest. In de wintermaanden zijn ze ingekapseld in de darmen en komen er geen eitjes vrij. Mijn paard heeft ook bloedwormen en we zijn echt fanatiek aan het behandelen. Mijn paard geeft een beetje het zelfde beeld als die van jouw stalgenoot (4 jaar, ong. 1,72 groot, schraal, doffe vacht). In mei heb ik bloedworm geconstateerd. Sinds we fanatiek aan het ontwormen zijn begint ze wat bij te komen en begint ze bespiering op te bouwen. Daarnaast laat ik volgende week nog bloedonderzoek doen om een beter beeld te krijgen van eventuele afwijkingen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:00

Daphara schreef:
Bloedworm moet je echt fanatiek behandelen, het lijkt mij verstandig dat de eigenaar samen met de dierenarts daar een plan voor op zet, want dat kan wel degelijk grote invloed hebben. Het is niet wat er uit komt dat een probleem is, maar wat ingekapseld is en vrij komt in de darm na een ontworming.


Dat precies. Een enkele ontworming heeft bij bloedworm dus weinig zin, het paard blijft de besmetting gewoon houden. Ook is het niet slim het niet adequaat aan te pakken, want de weide is nu ook besmet, en die besmetting blijft jarenlang bestaan, tenzij dagelijks de mest geruimd wordt.
Er kunnen een paar stapjes genomen worden; wormen aanpakken, wat meer rustdagen tussendoor voor zo'n jong schraal paard, en wat rijker ruwvoer erin. En dan de balans tussen goede training en voldoende in-en opname van ruwvoer zoeken. Wat hierboven ook al gezegd is, die grote lummels groeien wat langzamer uit.
Van op stal gaan worden ze wel dikker, want de hele nacht geen beweging, maar voor de spieropbouw doet het natuurlijk niks.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 08:14

Nachten buiten doet voor spieropbouw ook helemaal niets. Op stal is rust en beschutting en alle tijd om in vrede te rusten en te eten. Bovendien kun je dan ook echt gericht bijvoeren.

Ik zou een paard met deze uitdagingen echt snachts op stal zetten. Nachten buiten (kou!) kost alleen maar energie die je er extra bij moet voeren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:43

Dees schreef:
Nachten buiten doet voor spieropbouw ook helemaal niets. Op stal is rust en beschutting en alle tijd om in vrede te rusten en te eten. Bovendien kun je dan ook echt gericht bijvoeren.

Ik zou een paard met deze uitdagingen echt snachts op stal zetten. Nachten buiten (kou!) kost alleen maar energie die je er extra bij moet voeren.


Dat is echt onzin en ook achterhaald.

Als je een paard in goede omstandigheden buiten hebt lopen, is daar ook beschutting. Er wordt daar hooi gegeven en er is gras. Dus alleen voor het bijvoeren moet het paard even apart.

Stil staan doet ook helemaal niks voor een paard.

Nachten koud?? Welke nachten? Zeker nu zijn de temperaturen voor een paard ideaal. En waar paarden het zwaar hebben ( ik heb oudjes) kan je ondersteunen met een goede deken. Maar een paard heeft het echt niet snel koud.

Als dit paard voldoende goed hooi eet, houdt hij zichzelf ook goed op temperatuur. Daarvoor is bewegen zelfs fijn. Dat lukt niet op stal.
En 's Winters is het op de meeste stallen echt niet warmer binnen dan buiten. Door het dicht gooien van alles, heb ik wel veel stallen meegemaakt waar het mega vochtig is en paarden staan te dampen onder 3 dekens.

Daarbij voelen paarden zich in een goede groep veel veiliger. Dan zie je veel samenwerking. Als hier een luchtballon, apache of straaljager over gaat, kijken ze samen. Bij vuurwerk en carbid net zo. In pension heb ik solo paarden helemaal uit hun plaat zien gaan.

Een jong groot paard in de groei en met wormen, moet je eerst de oorzaak aanpakken. Hoe is de kudde? Daar kan je bijv wel naar kijken. Als een paard ergens niet fijn tussen staat, kan dat ook effect hebben.

Hij is groot, werkt, dus gooi er maar brok in, zegt niks. Het voer moet passen en de ene brok/muesli is de andere niet. Het voer moet goed opgenomen worden, dus je wil een gezonde darmflora. Dat betekent vezelrijk voer en bewegen. Eiwitten zijn wel echt belangrijk, dus eiwitarm voeren moet je dan niet doen.
Lucerne voer je dan bij de brok of muesli.

6 Dagen werken is echt wel veel. Een paard leert en ontwikkelt door rust tussendoor. Straks ook in de winter na het werk nog even laten lopen, op paddock, wei of bak.

Dus eerst; het wormen probleem aanpakken. Goed voer beleid, evt vaker voeren. Tanden misschien een second opinion. Met veearts ook eens bekijken of het paard evt maagzweren kan hebben. Zeker als een paard weinig lijkt te eten, kan dat best snel gaan.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:59

Ik weet niet of het werk erg intensief is, maar mijn eerste gedachte is ook: na laten kijken.
Bij mij zouden wel wat alarmbellen afgaan als een groot paard van 7 staat te suffen in de wei en niet eet.
Speculeren over oorzaken, natuurlijk! Kwaliteit ruwvoer, hoeveelheid werk, misschien wormen of een maagzweer, .... alles kan. Ik zou in ieder geval de DA even langs laten komen. Mest en bloedonderzoek doen, dan sluit je al het eea uit.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:22

superpony schreef:
Dat is echt onzin en ook achterhaald.....


Tja, je schrijft een heleboel waar ik het eigenlijk in het geheel niet mee eens ben. Zo zou ik het iig niet doen. Heb hier in ruim 20 jaar warmbloedpaardenhouderij vrijwel nooit conditieproblemen op stal (gehad). Bij de spannende situaties die jij beschrijft, heb ik ze ook echt liever op stal dan met gebroken benen in de sloot. Bovendien: snachts op stal heb je ook minder kans op rare idioten die je paard mishandelen.
Maar het belangrijkste argument voor juist wel op stal in de nacht:

Warmbloedpaarden 24/7 buiten is vragen om een schrale conditie en een vettige, fale vacht met hooguit een matte glans. Die dieren zijn zo doorgefokt, die zijn echt niet geschikt om te houden als shetlandpony. Tenzij je wilt dat ze er zo gaan uitzien. Wil je een sportpaard, dan houd je hem niet 24/7 buiten. Heb ik werkelijk nog nooit goed zien gaan (al geef ik toe: mijn lat in deze ligt wel hoog).

Kwa voeren vind ik persoonlijk dat veel mensen echt doorschieten in "speciaal voer". Het is geen complex maatwerk, geloof niet alles wat je op social media leest of wat fabrikanten beweren. Maak het niet zo moeilijk voor jezelf. Een goed geproduceerde en door de jaren heen bewezen brok als Havens Draversbrok is gewoon gezond voor verreweg de meeste paarden. Dat is een mooie basis om mee te beginnen, naast ruim voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:23

Hier ook groot paard dat moeite had met op gewicht blijven / bespiering en opgegeven moment niet meer fit was en weinig at. Stond onder de maagzweren (en IBD). Hoeft niet zo te zijn natuurlijk maar zou het wel voorleggen aan de dierenarts.

Na behandeling van maag / darmen kwam hij weer goed aan. Vooral weinig brok (vitaminebrok op soja basis), onbeperkt hooi en fibre beet. Dik paard zal het niet worden maar hij is goed bijgekomen:

Op zijn slechts
Afbeelding

Recent
Afbeelding

Met betrekking tot stalling. Paard stond initieel op traditionele sport stal, wel veel buiten maar ‘s nachts op stal en is daar ziek geworden en altijd tobben met gewicht. Daarna 27/4 in paddock paradise gehad om te zien of dat hem hielp maar dat hielp ook niets. Mijn ervaring is dat kijken naar je paard belangrijkste is en alle eventuele problemen oplossen. Overigens wil 24/7 buiten niet zeggen dat er geen fatsoenlijke inloopstal aanwezig dient te zijn?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:42

Dees schreef:
superpony schreef:
Dat is echt onzin en ook achterhaald.....


Tja, je schrijft een heleboel waar ik het eigenlijk in het geheel niet mee eens ben. Zo zou ik het iig niet doen. Heb hier in ruim 20 jaar warmbloedpaardenhouderij vrijwel nooit conditieproblemen op stal (gehad). Bij de spannende situaties die jij beschrijft, heb ik ze ook echt liever op stal dan met gebroken benen in de sloot. Bovendien: snachts op stal heb je ook minder kans op rare idioten die je paard mishandelen.
Maar het belangrijkste argument voor juist wel op stal in de nacht:

Warmbloedpaarden 24/7 buiten is vragen om een schrale conditie en een vettige, fale vacht met hooguit een matte glans. Die dieren zijn zo doorgefokt, die zijn echt niet geschikt om te houden als shetlandpony. Tenzij je wilt dat ze er zo gaan uitzien. Wil je een sportpaard, dan houd je hem niet 24/7 buiten. Heb ik werkelijk nog nooit goed zien gaan (al geef ik toe: mijn lat in deze ligt wel hoog).

Kwa voeren vind ik persoonlijk dat veel mensen echt doorschieten in "speciaal voer". Het is geen complex maatwerk, geloof niet alles wat je op social media leest of wat fabrikanten beweren. Maak het niet zo moeilijk voor jezelf. Een goed geproduceerde en door de jaren heen bewezen brok als Havens Draversbrok is gewoon gezond voor verreweg de meeste paarden. Dat is een mooie basis om mee te beginnen, naast ruim voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.


Blijft onzin wat je schrijft en het groeiende aantal paarden 24/7 buiten OOK sportpaarden laat dat al zien.

Onze paarden glimmen en zitten heel goed in hun vel.

Bij iets wat "eng" is, kan er op stal net zoveel gebeuren. Dan heb je het gewoon nooit ervaren wat kudde gedrag doet.
Paarden die weinig buiten komen, een vierkante postzegel hebben en geen kant op kunnen, alleen staan etc, ja die draaien door als er een apache over komt. Ik heb zo gestaan en zag het naast me gebeuren met dat soort paarden.
En onze paarden, 24/7 buiten, SAMEN gehouden reageerden niet.

Steeds vaker weten mensen, ook ervaren mensen dat op stal houden slecht is en beweging een noodzaak. Voor ELK paard. Stilstaan of niet geloven in ontwikkeling is echt een persoonlijk probleem.
Ik rij mn hele leven en heb 35jr eigen paarden, paarden waren mn werk en al die jaren schoppen mensen tegen alles wat nieuw is, anders is etc.

Toen ik jong was, bestonden er ook geen 100 soorten biks en al helemaal geen muesli. Slobber maakten we zelf. Hooi was standaard, maar kregen ze veel minder, want men wilde geen paard met een ruwvoer buik.
Zomers de wei op en s'Winters op stal, manege paarden op stand. Dan waren de paarden "wild" want het was koud. Zooooooo achterhaald. Maar dat dacht men. Nu weten we dat het komt door stil staan, energie niet kwijt kunnen.

En qua voer......Mensen doen al jaren mee aan de ontwikkelingen zonder dat ze het doorhebben. Ik hoef geen commercieel gedoe te volgen of hype's. Wat een vooroordeel.

Het gaat om een paard met vage klachten zonder bekende oorzaak in dit topic. Lukraak maar extra brok erin gooien, want het is jong en groot is gewoon een slecht advies.

Maar ik neem aan dat mensen die tegen ontwikkeling zijn, ook geen internet gebruiken, geen moderne telefoon willen etc. Gooi schillen in het paard en laat het met 10jr oud inslapen na een leven lang hard werken, want zo was het vroeger.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:56

Superpony, je zit erg vol met vooroordelen en persoonlijk denk ik dat je full of... nou ja, er behoorlijk naast zit.

Goed, TS heeft nu veel input gehad en in ieder geval door jou en mij twee kanten van het spectrum belicht gekregen. Wat mij betreft laten jij en ik het er daarom bij. Mij kun jij iig niets leren.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Weinig spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:57

6/7 trainen levert niet noodzakelijk betere resultaten qua spieropbouw. Heb paarden geweten die in opbouw fase na een operatie super mooi in de spieren kwamen omdat de nadruk op ontspanning lag en van zodra ze echt in het werk kwamen door zich druk te maken enorm verzuurden en spiermassa verloren door verzuring en foutief spiergebruik.
Ook eiwitrijker gaan voeren of meer gaan bijvoeren kan ook een engatief effect hebben als het paard snel verzuurd.

Maw sluit wormbesmetting uit, controleer de tanden, check bloedwaardes op tekorten of sporen van verzuring of overbelasting en neem het trainingsschema onder de loep.