Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kleine witte beestjes in muesli

 
Profiel   

Hi mede bokkers,

Zojuist wilde ik het emmertje voor de muesli van mijn paard opnieuw vullen. Ik bewaar dit thuis in een luchtdichte voerton (zo'n blauwe met een metalen klemrand om de deksel). Om de paar weken vul ik dan een kleiner emmertje en die gaat mee naar stal, hij krijgt namelijk maar een handje per dag.

Echter aan de binnenkant van de deksel zaten allemaal kleine witte beestjes :r en bij nadere inspectie ook door de hele muesli heen allemaal witte spikkels...
Tot zover emmertje vullen, het is een vuilniszak vullen geworden...

Iemand enig idee wat voor beestjes dit zijn en waar ze vandaan komen?
Zijn dit voermijten? Of zijn die niet met het blote oog te zien?
En hoe voorkom ik dit een tweede keer? Best zonde van nog zo'n 10kg muesli namelijk :=


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Yinthee op 03-09-21 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 16:21 



 
Profiel   

Ik denk iets van stofluizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 16:29 



 
Profiel   

Meelmijt :) Even in de vriezer doen en het is weg; of inderdaad alles weggooien en de boel met kokend heet water schoon spoelen. Waarschijnlijk is de boel vochtig geworden, dan ontstaan ze explosief. Deze beestjes reageren op luchtvochtigheid. Heb ik een keer in een zak met slobber gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 16:31 



 
Profiel   

Daar lijken ze inderdaad wel op xDenies. Maar vochtig is het niet geworden, alles was nog kurkdroog verder.. En zoals ik ook al scheef, zit (zat) het in een lucht- (en dus ook vocht-) dichte voerton. :)
Het zit hier echt al jaaaaaren in, zelfs jaren in weer en wind buiten in de tuin gestaan, maar het is nog nooit vochtig geworden en heb dit nu ook voor het eerst :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 16:36 



 
Profiel   

Dit kan natuurlijk ook al in de zak gezeten hebben voordat je die in de ton hebt gevuld.
In de ton zijn de mijten lekker doorgegroeid.
Misschien toch even melden bij de voerleverancier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 17:14 



 
Profiel   

Zijn het geen springstaartjes? Die zouden compleet onschadelijk moeten zijn. Maar kan het niet goed zien op de foto.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 17:19 



 
Profiel   

Ik zou dit melden bij de voerleverancier.
Meestal ( als jij het bewezen goed droog bewaard hebt tenminste ) krijg je een nieuwe zak voer.
Voermijt is bijna niet uit te sluiten met deze vochtige zomer, maar vervelend is het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 17:21 



 
Profiel   

ik heb het een keer gehad met een zak voer en mocht dit toen omruilen voor een andere.
neem dus even contact op met de zaak waar je het vandaan hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 17:34 



 
Profiel   

Yinthee schreef
Daar lijken ze inderdaad wel op xDenies. Maar vochtig is het niet geworden, alles was nog kurkdroog verder.. En zoals ik ook al scheef, zit (zat) het in een lucht- (en dus ook vocht-) dichte voerton. :)
Het zit hier echt al jaaaaaren in, zelfs jaren in weer en wind buiten in de tuin gestaan, maar het is nog nooit vochtig geworden en heb dit nu ook voor het eerst :=


Zoals andere zeggen kan het ook eerder zijn gebeurd of tijdens het moment dat de deksel een keer open is geweest. Deze beestjes reageren op luchtvochtigheid. Heel veel mensen hebben er op het moment last van. Wij zien het dan terug in terrariums voor hamsters.

https://www.kad.nl/kennisbank/dierplage ... NNiW-H_izQ

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 17:52 



 
Profiel   

Hoe krijg ik die krengen uitgeroeid?
Heb de ton nu al 3x helemaal uitgespoeld, 1x met kokend water en flink met een borstel er door, maar er blijven witte spikkels/korrels (eitjes?) achter... _-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:50 



 
Profiel   

Maden van de fruitvlieg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 18:56 



 
Profiel   

Maden zijn het zeker niet, die hebben geen pootjes. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 19:13 



 
Profiel   

He gatsie!
Misschien de voerton even een paar dagen droog en open laten staan? Als hij helemaal schoon is dan is er voor de beestjes niks meer te halen en zullen ze misschien vanzelf wel de ton verlaten.
Het is alleen niet zo handig dat je de ton dan even niet kan gebruiken maar zolang ze erin zitten kan je hem ook niet gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 20:39 



 
Profiel   

Heb je aceton in huis ? Of terpentine of iets dergelijks ?
Dit kun je op een doekje of een wattenschijfje doen en dan in de ton leggen.
Waarschijnlijk maken ze dan dat ze wegkomen of gaan dood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:16 



 
Profiel   

Schoonmaken met heet water en soda en dan een dag laten drogen in de zon....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:24 



 
Profiel   

Ik ken een adresje waar je voor 7,50 een nieuwe ton kunt kopen ;)

Wat vet balen zeg! En super zonde!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen