Voerschema maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Voerschema maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 20:54

Hi,

sinds kort ben ik de eigenaresse van een net 6 jarige PRE. De afgelopen 2 jaar is hij niet correct getraind en hij mist behoorlijk wat spieren. Hij is nu serieus opgepakt met trainen (5 dgn per week) en ik wil hem graag met de voeding hierin ondersteunen.

Hij krijgt ‘s ochtends en ‘s avonds krachtvoer, een combi van muesli en brok. Dit voeren de staleigenaren op geleide van training.
‘s ochtends krijgt hij van NAF de M Power, ik heb een verpakking voor 3 mnd en dan wil ik het ook stoppen (is ook het advies).

Na de training krijgt hij een volle voerschep Fibrebeet van Pavo, met het water erbij is dit toch wel een halve emmer.

Hooi heeft hij vrijwel onbeperkt, geen gras in de paddocks, enkel als ik aan de hand ga grazen. Paard staat wel overdag hele dag buiten.

Nu heb ik van Vitalbix de Pure Lucerne+ nog besteld. Zou ik deze nog naast de Fibrebeet voeren of afwisselen? Kan het een overkill aan eiwitten worden? Wanneer zou deze het beste gevoerd kunnen worden, ‘s avonds laat bij de muesli/brok?

In de maand dat ik hem ziet hij er zeker al een stuk beter uit. Dus we zitten op de goede weg, wil het alleen graag zo goed mogelijk doen. Dit is echter de eerste keer dat ik zelf zo met de voeding bezig ben.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Voerschema maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:00

Behalve dat hij spieren mist, hoe is zijn gewicht verder? Te dun, goed op gewicht, te dik?

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Voerschema maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:08

Hij is niet mager gelukkig. Dus wil echt ondersteunen qua spieren.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voerschema maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:10

Naast het voer ook opletten dat je niet teveel of te zwaar traint. Spieren hebben ook rust nodig. Dus 5 dagen trainen kan, alleen ligt het eraan wat je doet.

En geduld. Je kan honderden euro's aan voer erin stoppen, maar het heeft vooral tijd en goede training nodig.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Voerschema maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:28

4 dagen erop en 1 dag longeren. Niet elke dag is even zwaar qua trainen, daar word idd wel op gelet. Twee dagen ook lekker niks doen. Besef dat het tijd kost en het hoeft niet supersnel te gaan.

Petunia27

Berichten: 205
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:36

De combinatie luzerne van vitalbix met fibrebeet heb ik ook gevoerd, ik gaf van beide twee scheppen verdeeld over 4 voerbeurten, zichtbaar verbetering voor paard met flink spierverlies. Ik heb wel met zemelen gecompenseerd voor de scheve calcium fosfor verhouding

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:47

Petunia27 schreef:
De combinatie luzerne van vitalbix met fibrebeet heb ik ook gevoerd, ik gaf van beide twee scheppen verdeeld over 4 voerbeurten, zichtbaar verbetering voor paard met flink spierverlies. Ik heb wel met zemelen gecompenseerd voor de scheve calcium fosfor verhouding


Ik las bij meer dan 1kg luzerne per dag idd compenseren. Nu voer ik echter maar 1 schep fibrebeet omdat ik deze voeding zelf geef, dus 2x pd is niet mogelijk en 2 scheppen in 1x vind ik wel veel. Daarom dacht ik aan aanvullen met pure luzerne.

Ben jij er weer mee gestopt toen je paard aangekomen was? Ik denk dat ik het dan afbouw naar een lagere dosering en dus niet stop.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:09

Ik voer zelf in de winter sojaschroot bij voor de eiwitten bij zeer oude paard en sportpaard. (S zomers in de wei niet nodig). Hier zijn topics genoeg op bokt over. Het is een goedkope manier van eiwitten voeren (300 gram per paard per dag. Zak 20kg a 22 euro).

Ik voer ook nog wel lucerne, maar dan als ruwvoer toevoeging/vulling bij de biks. Zoveel eiwit zit er nou ook weer niet in lucerne.

Trouwens geef je wel genoeg biks/muesli voor de vitamines?
Je zou hiervoor nog vitaminebrokjes kunnen geven, dan weet je zeker dat hij alle vitamine per dag binnen krijgt (bv pavo vital).

En hoe is hij wat betreft energie?

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 12:44

Hij krijgt genoeg muesli/brok en zijn energie is prima ;) Wil daar niet meer van gaan voeren, zoek het liever in de fibrebeet, luzerne etc.

Zal eens kijken naar de sojaschroot.

Petunia27

Berichten: 205
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Voerschema maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:17

Wij waren nog niet gestopt want wij kwamen van ver, maar ik zou inderdaad ook naar de sojaschroot kijken