Welke bottelrozen zijn veilig voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Welke bottelrozen zijn veilig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 12:19

Hoi!

Ik was laatst aan het rondspeuren op internet op zoek naar supplementen voor paarden met slechte hoefgroei, en zag toen ook rozenbottels voorbij komen. Ik las ook dat veel mensen zelf rozenbottels plukken en voeren aan hun paarden, versgeplukt maar ook gedroogd in de oven, zoals het ook bij webwinkels voor paarden wordt verkocht.
Bij mij in de buurt staan ook rozenstruiken, maar een aantal daarvan zijn egelantier/ eglantier (rosa rubiginosa) en een paar zijn rimpelroos (rosa rugosa). Bij webwinkels worden alleen maar rozenbottels van de hondsroos (rosa canina) verkocht, geen rozenbottels van de egelantier en/ of rimpelroos. Nu dacht ik dat dat misschien was omdat de rozenbottels van de hondsroos misschien wat groter zijn.

Nu heb ik een paar vragen;

Zijn de rozenbottels van de egelantier en/of de rimpelroos ook goed om te geven aan paarden?

En wanneer zou je het beste de bottels kunnen plukken? Zit er dan verschil in tussen wanneer je de bottels van de hondsroos, de egelantier en van de rimpelroos het best kunt plukken?

Ik las ook dat de bottels hard moeten zijn om te kunnen plukken, waarom is dat en wat is er mis met zachte bottels?

Verder vind ik het soms ook best lastig om het verschil te zien tussen deze 3 verschillende soorten, dus is er een manier om goed het verschil te kunnen zien tussen de soorten?

Ik heb veel vragen, dus ik hoop dat er iemand is die toevallig de antwoorden hierop weet. Linkjes naar sites met informatie zijn ook welkom, al denk ik dat ik al wel zo'n beetje elke site die ik kon vinden hierover heb doorgespit :')

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Welke bottelrozen zijn veilig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:25

Welke soort je moet hebben voor paarden durf ik zo even niet te zeggen. Ik pluk ze voor mijn papegaai voornamelijk.
Van wat ik weet zijn ze allemaal wel prima maar is de 1 wat makkelijker te vinden dan de ander. Voornamelijk gekweekte rozen uit tuinen hebben kleine bottels maar wilde rozen (staan vaak bij snelwegen of andere verkeersaders zodat mensen daar niet gaan lopen) hebben grotere en meerdere bottels.

Ze moeten hard zijn omdat je ze anders tot moes maakt als je ze van de plant af trekt. Dat schiet niet op natuurlijk. En ook voor het invriezen blijven ze beter als ze harder zijn. En minder kans op beesten in de bottels maar die was ik er vaak toch wel uit met zout water.

Ik ben nog niet naar planten toe gegaan maar ik zie onderweg dat ze bijna rijp zullen zijn. De rest van het jaar zijn ze mwah om te plukken en nu hangen er enorm veel.

DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 16:23

Muiz schreef:
Welke soort je moet hebben voor paarden durf ik zo even niet te zeggen. Ik pluk ze voor mijn papegaai voornamelijk.
Van wat ik weet zijn ze allemaal wel prima maar is de 1 wat makkelijker te vinden dan de ander. Voornamelijk gekweekte rozen uit tuinen hebben kleine bottels maar wilde rozen (staan vaak bij snelwegen of andere verkeersaders zodat mensen daar niet gaan lopen) hebben grotere en meerdere bottels.

Ze moeten hard zijn omdat je ze anders tot moes maakt als je ze van de plant af trekt. Dat schiet niet op natuurlijk. En ook voor het invriezen blijven ze beter als ze harder zijn. En minder kans op beesten in de bottels maar die was ik er vaak toch wel uit met zout water.

Ik ben nog niet naar planten toe gegaan maar ik zie onderweg dat ze bijna rijp zullen zijn. De rest van het jaar zijn ze mwah om te plukken en nu hangen er enorm veel.


Bedankt voor de info! Ik denk dat ik dan maar tot oktober wacht met plukken dan, dan zullen ze vast wel rijp zijn.
Voor zover ik weet is het trouwens niet een heel goed plan om bottels te plukken van struiken die vlak naast een drukke weg staan, omdat er dan allemaal uitlaatgassen over de planten heen komen. Gelukkig staan hier in de buurt wel planten op plaatsen waar geen verkeer langs komt, dus dan zal dat wel goed zijn.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Welke bottelrozen zijn veilig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:57

Ligt er ook maar net aan welke plant en waar je plukt natuurlijk. En uitlaatgassen zullen zich niet braaf beperken tot 10 meter om een drukke weg heen hoor ;)
En ik ben (zeker met vogels) voorzichtiger met onkruidverdelgers of andere rommel die soms gespoten wordt. En honden pies is ook geen aanrader natuurlijk.
Mocht je een struik hebben welke beter staat is dat beter natuurlijk, ik heb dus een struik die bij een oprit staat waar precies net geen weg langs loopt en ver genoeg weg is om geen strooizout enzo op te vangen. Dat leek mij wel prima.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke bottelrozen zijn veilig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:58

Op paard en plant zie je meerdere soorten aangeboden staan die dus sws veilig zijn. Ik zit nu zelf te zoeken om te bestellen en te planten.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Welke bottelrozen zijn veilig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:09

Ik zou niet wachten tot oktober.
Ben gister aan het plukken geweest, maar al veel die al niet meer plukbaar waren zo zacht.
Ook nog genoeg die nog even konden wachten.
Maar mss is het elders in het land nog niet zo ver dat kan natuurlijk.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Welke bottelrozen zijn veilig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:51

Volgens mij zijn alle rozenbottels veilig, alleen hebben gecultiveerde rozen weinig bottels