Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoog selenium: welke balancer?

 
Profiel   

Ik ben benieuwd welke balancer geschikt is te voeren bij een paard die een hoog selenium heeft zónder supplementatie. Het is nog niet te hoog, maar dit wil ik dan ook graag voorkomen.

Wat verder van belang is: hij heeft een wat hoog kalium, hij mag absoluut geen granen of melasse en het suiker/zetmeel gehalte moet laag blijven.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus erg benieuwd naar tips! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 13:14 



 
Profiel   

Misschien is Equilin een optie.
https://www.equilin.eu/nl/
Ik voer nu een kuur Immuno en ga daarna verder met de Balancer aangezien paard niet hoeft te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 13:33 



 
Profiel   

Wat bijzonder. Selenium komt namelijk meestal onvoldoende voor in het Nederlandse ruwvoer. Heb je je ruwvoer wel eens laten testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 23:43 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Wat bijzonder. Selenium komt namelijk meestal onvoldoende voor in het Nederlandse ruwvoer. Heb je je ruwvoer wel eens laten testen?


Ja, vreemd hè? Ik denk eerder dat het van bodemkwaliteit komt dan van het ruwvoer. Het ruwvoer is namelijk altijd van wisselende partijen.. testen heeft wat dat betreft dus ook geen zin. Mijn idee is om zijn bloed over een paar maanden nog eens te testen, kijken hoe het er dan voor staat, mogelijk was het een momentopname?


Kabouterdans schreef
Misschien is Equilin een optie.
https://www.equilin.eu/nl/
Ik voer nu een kuur Immuno en ga daarna verder met de Balancer aangezien paard niet hoeft te werken.


Deze was ik ook al tegen gekomen. Maar bevat wel ook organisch selenium. Maar mogelijk bestaat er geen balancer zonder of met maar heel weinig selenium?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 07:17 



 
Profiel   

geen idee voor de balancer, maar v.w.b. het hoge kalium (dat veel in gras, hooi, lucerne etc, ruwvoer dus, zit) kan zout, NaCi oftewel gewoon keukenzout (zonder jodium!) goed helpen. Die balans is namelijk vaak zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 07:43 



 
Profiel   

Kalium kan geloof ik ook deels uit ruwvoer geweekt worden.

Ik weet vooral balancers met juist extra selenium. Zijn er tekorten gemeten? Anders die los voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 08:17 



 
Profiel   

Staat je paard toevallig in een gebied waar wel ruim voldoende selenium in de grond zit?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5415829/figure/Fig1/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 08:28 



 
Profiel   

TS apart, ik heb laatst bij 1 vd pony's bloedonderzoek laten doen en daar kwam ook alleen een te hoog selenium gehalte uit. Dat verbaasde mij ook zo.

Ik gaf oerbalans bij en ik zag dat daar aardig veel selenium in zit. Ik geef nu een halve dailyfit koek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 09:02 



 
Profiel   

Er zit tegenwoordig bijna overal extra selenium in.
Ik zat met mijn paard vorig jaar ook ineens behoorlijk hoog terwijl ik slechts een lepeltje balancer bij geef.
Ik ken ook iemand waarvan het paard seleniumvergiftiging had, die kwam van een sport stal en daar ging duidelijk te veel „spieropbouw“ supplement standaard naar binnen.
Het is een bijeffect van de hype van een paar jaar geleden ben ik bang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 09:07 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
geen idee voor de balancer, maar v.w.b. het hoge kalium (dat veel in gras, hooi, lucerne etc, ruwvoer dus, zit) kan zout, NaCi oftewel gewoon keukenzout (zonder jodium!) goed helpen. Die balans is namelijk vaak zoek.


Ik voer hem nu inderdaad al zout bij, dankje voor de tip! :)


fransje23 schreef
Staat je paard toevallig in een gebied waar wel ruim voldoende selenium in de grond zit?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5415829/figure/Fig1/


Verhelderend! Als ik de kaart moet geloven denk ik inderdaad dat hij in een gebied staat met een hoog gehalte selenium in de bodem.


puppy1128 schreef
Kalium kan geloof ik ook deels uit ruwvoer geweekt worden.

Ik weet vooral balancers met juist extra selenium. Zijn er tekorten gemeten? Anders die los voeren?


Van wat verder gemeten is geen tekorten in mineralen. Magnesium was ook goed, maar dat supplementeer ik los bij en blijf ik dus ook doen. Het was geen vitamine profiel, dus helaas weet ik die niet. Mogelijk handig die toch ook nog te doen..


Wat hij nu verder krijgt aan voeding is maar zeer minimaal, agrobs mash een halve schep per dag met yea sacc, zout en magnesium. Daarnaast onbeperkt hooi uit slowfeeders en overdag op (een nu vrij kaal) land met ook toegang tot hooi.


Bestaat er niet een losse vitamine balancer, aangezien zijn mineralen dus al op orde zijn door de huidige voeding en liksteen? Ik vraag me ook af of een balancer voeren dan altijd wel zo goed is, want een selenium overschot lijkt mij nog altijd schadelijker dan te weinig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 09:11 



 
Profiel   

Zeker! Bijv “Pavo Multifit 15”

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 15:35 



 
Profiel   

Een seleniumoverschot is net zo gevaarlijk als een seleniumtekort, de klachten zijn ook vrij vergelijkbaar. Maar een seleniumoverschot is met Nederlands ruwvoer en 0.2mg Se/100kg paard aan supplement niet mogelijk, behalve als hij standaard ruwvoer/gras van een land krijgt dat extreem bemest is met selenium.

De bovengrens van Selenium zit voor een paard tussen de 4 en 5mg Se/100kg. Pas dan ga je over gevaarlijk hoge dosering spreken voor chronische toediening. Zelf houd ik maximaal 1mg Se/100kg aan, want een enkel paard vertoont ergens tussen de 1-4 mg Se/100kg al enige overschotstekenen, maar dat is al erg ongebruikelijk.

Een enkele keer ontstaat er inderdaad wel een echte seleniumvergiftiging. Dit is eigenlijk altijd omdat er én 3x een schep biks gegeven wordt én meerdere supplementen waar ook selenium in zit gegeven wordt én het dan ook nog toevallig hooi gegeven wordt met vrij veel selenium. Cavalor Juniorix zit bijvoorbeeld op 1.0mg Se/kg product. Dan heb je de eerste 3-3.5mg selenium dus al te pakken met alleen het krachtvoer.

Het verhaal van paardnatuurlijk over selenium is dan ook onzin, maar ze verkopen wel F4F, wat een balancer is zonder selenium en dus aan jouw vraag voldoet: https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/equilife.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 15:48 



 
Profiel   

Dank voor de uitgebreide reactie, Mizora :) Ik zit dus schijnbaar op selenium rijke bodem, want hij krijgt niks van krachtvoer en zit toch op een bovengrens van selenium in zijn bloed. Volgens de idexx referentie dan.

Die balancer ga ik even uitzoeken, want die ziet er zeker uit als wat ik zoek!

De vitamine die genoemd wordt bevat toch ingrediënten die ik niet wil, verder lijkt het ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 18:01 



 
Profiel   

Voor zover ik weet zegt het seleniumgehalte in het bloed eigenlijk niet zoveel omdat dit niet overeenkomt met het gehalte in het weefsel. Qua balancer zou ik dan vooral kijken naar iets met anorganische selenium ipv organische selenium. Organisch wordt niet gereguleerd door de darmwand, anorganisch wel wat de kans op een overschot verkleind. Je kunt dan denken aan de Metazoa SuperFit Broxxx, Je Paard Gezond en Fit Balancer Brok (de Pro Plus zit wel organische selenium in) of de Mineraal producten van Okapi

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 14:52 



 
Profiel   

NienkeV, ik heb na contact met equilin in ieder geval begrepen dat je beter de waarde GSH-PX kan meten in het bloed dan de daadwerkelijke selenium waarde. Hier had ik niet eerder van gehoord, maar wel interessant :)


Na wat speurwerk kom ik ook vita-min van puur tegen. Dit staat me wel aan! Kan gewoon door de slobber en het selenium is laag (de rest van de waarden mogelijk ook? Ik heb daar geen kennis van...). Ik denk dus dat ik deze eens probeer en kijk wat het doet.


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 22:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen