Welk supplement of extra vitamine bij stijf paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1065
Geregistreerd: 02-05-19

Welk supplement of extra vitamine bij stijf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 00:31

Mijn paard heeft door omstandigheden (paard ziek, ik ziek) geruime tijd ‘stil’ gestaan. Dwz. niet bereden, wel dagelijkse beweging zoals wandelen, longeren en overdag op de wei.
Inmiddels het rijden weer opgepakt, echter ze is best lang stijf. Langer dan voorheen. Na een tijdje, als ze er doorheen is, loopt ze gelukkig heel fijn, als voorheen.
Merrie is 16 dus ik begrijp dat ze sowieso wellicht wat langer nodig heeft om alles los te werken.

Is er een aanvulling waarbij ik haar wat kan helpen? Het rijden hoeft echt niet sneller qua opbouw, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar ook niet heel prettig is.
Wellicht heeft ze toch een tekort?

Ivm. intolerantie voor heel veel qua voeding (met name suikers) mag ze alleen vitalbix (in kleine hoeveelheid) en voldoende ruwvoer.

Graag jullie advies!

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Re: Welk supplement of extra vitamine bij stijf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 00:42

Je zou eens kunnen kijken naar devil’s reliëf icm glucosamine (als de stijfheid uit gewrichten komt) of vitamine E (als de stijfheid vanuit de spieren komt)

Duran123
Berichten: 1065
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 00:47

BOTtraining schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar devil’s reliëf icm glucosamine (als de stijfheid uit gewrichten komt) of vitamine E (als de stijfheid vanuit de spieren komt)


Lastig te zeggen waar de crux precies zit.

Kan ik dat op een bepaalde manier testen?

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Welk supplement of extra vitamine bij stijf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 03:05

Ik voer zelf van kramer de landmuhle gelenke saft (gewrichten sap) aan mijn oudere merrie, is een kruidensap zonder suikers en daar doet ze het heel goed op, als onderhoud 40ml per dag, en zo'n fles is ongeveer €15 dus je bent geen godsvermogen kwijt. Heb ook wel eens iemand erbij en die doet ook met lecher antenne, ik vind dat bijzonder hoe t werkt maar ze test blijkbaar ook heel goed erop, 2 onafhankelijke zonder informatie hoe ze het erop doet waren verbaasd door hoe positief het testte _O-

Duran123
Berichten: 1065
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 09:03

Maddy_Paola schreef:
Ik voer zelf van kramer de landmuhle gelenke saft (gewrichten sap) aan mijn oudere merrie, is een kruidensap zonder suikers en daar doet ze het heel goed op, als onderhoud 40ml per dag, en zo'n fles is ongeveer €15 dus je bent geen godsvermogen kwijt. Heb ook wel eens iemand erbij en die doet ook met lecher antenne, ik vind dat bijzonder hoe t werkt maar ze test blijkbaar ook heel goed erop, 2 onafhankelijke zonder informatie hoe ze het erop doet waren verbaasd door hoe positief het testte _O-

Die methode ken ik niet eerlijk gezegd

Zoek echt specifiek naar een vitamine of goed supplement om het ons paard wat makkelijker te maken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:09

BOTtraining schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar devil’s reliëf icm glucosamine (als de stijfheid uit gewrichten komt) of vitamine E (als de stijfheid vanuit de spieren komt)


Ik zou gaan voor glucosamine met MSM in eerste instantie, dat helpt als het artrose is.

Vitamine e inderdaad voor de spieren, dat kun je ook gewoon halen uit zonnebloemolie over het voer.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:46

Duran123 schreef:
Maddy_Paola schreef:
Ik voer zelf van kramer de landmuhle gelenke saft (gewrichten sap) aan mijn oudere merrie, is een kruidensap zonder suikers en daar doet ze het heel goed op, als onderhoud 40ml per dag, en zo'n fles is ongeveer €15 dus je bent geen godsvermogen kwijt. Heb ook wel eens iemand erbij en die doet ook met lecher antenne, ik vind dat bijzonder hoe t werkt maar ze test blijkbaar ook heel goed erop, 2 onafhankelijke zonder informatie hoe ze het erop doet waren verbaasd door hoe positief het testte _O-

Die methode ken ik niet eerlijk gezegd

Zoek echt specifiek naar een vitamine of goed supplement om het ons paard wat makkelijker te maken.


Ik kende m ook niet, maar beide chiropracters die het ook deden zijn in basis dierenarts, zal vast wel iets van kloppen dan.

Die gelenke saft is ook een supplement, tegen stijfheid, zonder is ze een nog ergere diesel

Union_Bolero

Berichten: 93
Geregistreerd: 19-02-21

Re: Welk supplement of extra vitamine bij stijf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:23

Mijn oudere ruin geef ik pure vitamine E, Glucosamine/MSM en kurkuma. De meeste vitamine E supplementen bevatten namelijk ook selenium, wat vaak onnodig is omdat het reeds verwerkt zit in het meeste krachtvoer. Neemt een paard teveel selenium, dan kan het zelfs vergiftigingsverschijnselen krijgen. Ik heb altijd het potje van Grovet met soft capsules, te halen bij de dierenarts. Redelijk goedkoop en je doet er een lange tijd mee! Ook geef ik mijn ruin Glucosamine met MSM tegen de artrose. Ik heb uit ervaringen van mensen gehoord dat Glucosamine met MSM/chondroïtinen en kurkuma erg werkend zijn tegen de stijfheid veroorzaakt door artrose. Kurkuma heeft een ontstekingsremmende werking en zou daarom een goede toevoeging zijn op het dieet van een paard met artrose.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Welk supplement of extra vitamine bij stijf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:32

Naf superflex pro (wel de pro en niet de gewone superflex). De pro is een stuk completer en ik merk in korte tijd veel meer verbetering dan met gebruik van glucosamine MSM. Bij de EJ is het nu 3 halen 2 betalen zag ik.
Van Audevard zijn er volgens mij ook wel fijne supplementen. Meeste dierenartspraktijken verkopen dit ook en zou je advies kunnen vragen.