Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, wat te voeren?

 
Profiel   

hallo allemaal!

ik had een vraagje over het krachtvoer voor mijn paarden.

momenteel 24/7 op het land maarhet gras is niet mega rijk van suikers en straks gaan ze naar binnen en krijgen ze veel hooi en krachtvoer

maar wat zou ik mijn paarden voor krachtvoer moeten geven.

ik heb een haflinger van 13 jaar oud waar ik vooral recreatief mee rij maar straks ook wat intensiever ga trainen. ze kan goed eten maar heeft wel een stop. ze is nog nooit hoefbevangen geweest of iets in die richting maar wel te dik maar ze heeft dus wel een stop met eten en eet niet de hele dag door

ook heb ik een ruin van 5 jaar oud, ras is onbekend maar hij is 1.60. er zit waarschijnlijk iets iers in. hij heeft niet zo veel vlees op de botten en de ribben kan je ook zien maar dat is omdat hij nog niet goed getraind is. ik ga hem nu intensief vaker rijden en hoop hem te kunnen uitbrengen in de springsport maar hij moet nog heel veel leren.


dus weet iemand wat ik ze kan voeren? ze krijgen 1x per dag voer dus liever niet gelijk 2 kilo in 1 keer erin *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 14:54 



 
Profiel   

Ik zou starten met onbeperkt ruwvoer en een vitaminekorrel (zoals pavo vital). Probeer dat een maand en kijk wat er gebeurt.
-te weinig spier ontwikkeling? Eiwitrijk ruwvoer zoals luzerne erbij.
-ze worden te dun? Bietenpulp gebaseerd voer erbij. Zoals speedybeet/ fibrebeet/ seniores priores.
- te weinig pit? Deze is lastig want komt vaak niet uit het voer, maar je zou sportmuesli kunnen proberen.

Alles gaat goed? Perfect, niks veranderen! Oh enne, verreweg de meeste paarden hebben genoeg aan een vitaminebrokje.

Brok zou ik afraden, want rijk aan suiker en daar worden maar weinig paarden beter van. Wordt vooral gevoerd omdat mensen het gewend zijn en het makkelijk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 15:03 



 
Profiel   

Ik geef mijn 12 jarige ruin (welsh/new forrest kruising) en mijn 25 jarige merrie (Shetland/IJsland kruising) nu sinds een tijdje 1x per dag Pavo Liga, speciaal voor sobere rassen. De ruin heeft aanleg om snel te dik te worden en de merrie is gevoelig voor hoefbevangenheid. De rest van de dag krijgen ze alleen hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 15:26 



 
Profiel   

kijk ook hier
http://www.voervergelijk.nl/

staat heel veel info over voer.
dan kun je zelf een beetje uitzoeken wat het beste bij ze past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 15:35 



 
Profiel   

Mijn paard heeft onbeperkt ruwvoer, een himalaya steen en krijgt een schep pavo inshape sochtends. Waarom? Omdat daar de pavo vital (balancer) doorheen zit en het laag in suikers en hoog in eiwitten zit wat weer bijdraagt aan spieropbouw voor hem. Inshape hoort bij een afval programma van pavo maar in principe kun je dit ook 'normaal' voeren. En ik doe ook clickertraining, dan neem ik de brokjes van metazoa snaxxx, zijn ook gewoon vitamine brokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 16:34 



 
Profiel   

Nojoukus schreef
Ik geef mijn 12 jarige ruin (welsh/new forrest kruising) en mijn 25 jarige merrie (Shetland/IJsland kruising) nu sinds een tijdje 1x per dag Pavo Liga, speciaal voor sobere rassen. De ruin heeft aanleg om snel te dik te worden en de merrie is gevoelig voor hoefbevangenheid. De rest van de dag krijgen ze alleen hooi.


Dan zou ik zeker geen Liga voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 15:57 



 
Profiel   

Muze schreef
Nojoukus schreef
Ik geef mijn 12 jarige ruin (welsh/new forrest kruising) en mijn 25 jarige merrie (Shetland/IJsland kruising) nu sinds een tijdje 1x per dag Pavo Liga, speciaal voor sobere rassen. De ruin heeft aanleg om snel te dik te worden en de merrie is gevoelig voor hoefbevangenheid. De rest van de dag krijgen ze alleen hooi.


Dan zou ik zeker geen Liga voeren.


Want?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 10:23 



 
Profiel   

Snel dik worden en sober voeren gaan niet samen met de hoeveelheid suiker en zetmeel in Liga.
Die brok is niet geschikt voor sobere en suiker gevoelige dieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 10:26 



 
Profiel   

Dat lijkt me toch gek, als het speciaal is voor IJslanders en andere sobere rassen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 10:35 



 
Profiel   

tinker, haflinger en shetlander krijgen hier onbeperkt hooi en een handje pavo vital. Gaat prima, :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 11:08 



 
Profiel   

Nojoukus schreef
Dat lijkt me toch gek, als het speciaal is voor IJslanders en andere sobere rassen

Wat Muze zegt inderdaad. Dat is puur marketing dat dit voor sobere rassen gemaakt zou zijn, want als je naar de ingredienten en suiker/zetmeel gehaltes kijkt is dat absoluut niet zo. Al die granen en 31% suiker en zetmeel heeft een sober paard helemaal niet nodig en ook geen baat bij, daar worden ze juist dik van

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 11:14 



 
Profiel   

Dat dus…
Als consument zou je echt meer zelf naar ingrediënten en waardes moeten leren kijken Ipv blind een merk vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 11:14 



 
Profiel   

Ik voer dit overigens op aanraden van de veearts, dus ik ga ervan uit dat die weet wat hij adviseert. De merrie waarvoor het advies geldt is ook juist aan de magere kant, dus kan in dit geval helemaal geen kwaad. De ruin is niet te dik, maar heeft daar wel sneller aanleg voor. Maar die krijgt dezelfde hoeveelheid als zijn kleinere zus, en voorlopig doen ze het er allebei goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 11:37 



 
Profiel   

De gemiddelde dierenarts heeft bar weinig kennis van voeding helaas, dus daar zou ik niet per se op vertrouwen. Een te mager paard laat je ook niet aankomen met granen, suiker en zetmeel. Maar goed, dat is off topic. Wat betreft de vraag van TS, ik zou inderdaad beginnen met een balancer en indien nodig aanvullen met een eiwitproduct zoals esparcette of een grasbrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 12:07 



 
Profiel   

In ieder geval bedankt voor de uitleg NienkeV1994 en Muze! Als deze zak leeg is, zal ik eens kijken of ik wellicht dan toch overstap op iets anders.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 12:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen