Supplement voor stresskip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 17:34

Eigenlijk is het zoals de titel het al zegt,
Voor mijn stresskip zoek ik iets waar hij wat rustiger van kan worden.

Hij is zo gestresst en bezig met zijn omgeving dat hij geen rust meer heeft met het rijden. Waar we voorheen nog door de hoeken konden rijden kunnen we dit niet meer. Elke week is de les in de zelfde rijbak en elke week is elke hoek eng. Op buitenrit schrikt hij minimaal wel 3 keer met het gevolg dat hij 90 graden keert en weg is. Hij verlaat de kudde het liefst ook niet alleen.

In zijn box is hij wel rustig als alle paarden binnen staan. Vooral zijn buurvrouw, waar hij gehecht aan is.

Ik zoek iets waar hij wat kalmer van gaat worden, hij komt hierdoor ook wat slecht aan, blijft wat achter terwijl de spieren er wel opkomen.
We hebben nerv controll gevoerd van pavo, dit lijkt niks te helpen en lijkt hij soms wat gestresste van te worden.

Kleine noot:
We krijgen begeleiding met het rijden, rijden nooit alleen buiten. Blijven alles herhalen en geduldig zijn.
Wisselen veel af, nemen hem veel mee om kilometers te maken in zijn gedrag.
Zijn stal omgeving is hetzelfde en zijn groep ook. Hier zit geen verandering in. Wat voer betreft ook niet, kilo brok op een dag, weidegang overdag en ochtend en avond voldoende hooi.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:00

Voor mijn stresskip van 16 jr oud ben ik ten eerste verhuisd naar een stal waar niet allemaal activiteiten (aannemersbedrijf, stenenhandel) plaatsvinden. 'Mijn' huidige rijbaan is omringd door weilanden. Een bak tussen de bosjes en steeds mensen die vanachter schuurtjes ed tevoorschijn komen trekt mijn paard echt niet!
Verder maar een kwart schep dieetvoer per dag, met een schepje magnesium citraat.
En blijven oefenen en leuke dingen doen om de band te versterken.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 18:03

Rubs schreef:
Voor mijn stresskip van 16 jr oud ben ik ten eerste verhuisd naar een stal waar niet allemaal activiteiten (aannemersbedrijf, stenenhandel) plaatsvinden. 'Mijn' huidige rijbaan is omringd door weilanden. Een bak tussen de bosjes en steeds mensen die vanachter schuurtjes ed tevoorschijn komen trekt mijn paard echt niet!
Verder maar een kwart schep dieetvoer per dag, met een schepje magnesium citraat.
En blijven oefenen en leuke dingen doen om de band te versterken.


Verhuizen is geen optie, staat op mijn eigen stalling, hier is geen toeloop van andere en een vaste groep aan paarden voor hem.
Rijbaan ligt achter op terrein wat voor niemand zichtbaar is. En de andere baan is een binnenbaan bij de lesgever, daarnaast is het wel mijn wedstrijd paard dus hij moet mee naar de wedstrijden, het ging lang goed maar sinds deze zomer is zijn gedrag erger geworden.

DuoPenotti

Berichten: 29502
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:03

Begin eens met die kilo brok er af te halen en te vervangen voor een vitamine brokje zoals bijvoorbeeld marstall force.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:26

Voor die van mij, die soms zo met de omgeving bezig was dat hij soms vergat dat ik er ook nog was, hielp Feelingscontrol heel fijn.
Hier werd hij geen "dooie" van, hij vergat alleen niet meer dat ik er ook nog was en reageerde nog wel op mijn hulpen.
Terwijl hij zonder dus een soort muur om zichzelf heen bouwde en mijn hulpen om hem weer tot rust te brengen, kwamen daar dan niet doorheen.

snorkel1986

Berichten: 3012
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:49

Ik zou ook brok er af met mijn paardvlieg ik ook als ik 1 kilo per dag voer..

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 19:07

Brok eraf of niet heeft geen invloed, dit hebben wij ookal geprobeerd en niet een weekje eraf maar dik 2 maanden om verschil te kunnen testen. Op wat minder actief na blijven zijn schrik reacties het zelfde helaas.
Het zal ook puur te maken hebben met kilometers maken gezien zijn leeftijd 5 jaar. Vorig jaar april hebben we hem pas doorgereden met 2 x per week opbouwend naar nu 4 x per week.
Toen nog eens besloten om hem een maand de wei op te gooien met vriendjes om alles te verwerken, wellicht zou het daarna minder worden. Maar het blijft heftiger worden ipv afnemen.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 19:11

Marije_jiplover schreef:
Voor die van mij, die soms zo met de omgeving bezig was dat hij soms vergat dat ik er ook nog was, hielp Feelingscontrol heel fijn.
Hier werd hij geen "dooie" van, hij vergat alleen niet meer dat ik er ook nog was en reageerde nog wel op mijn hulpen.
Terwijl hij zonder dus een soort muur om zichzelf heen bouwde en mijn hulpen om hem weer tot rust te brengen, kwamen daar dan niet doorheen.


Die ken ik nog niet, ga ik eens naar kijken.
Het jammere is dat hij vlucht en alles en iedereen vergeet. Voorheen voelde ik hem “groot” worden onder het zadel waardoor ik hem kon afleiden met een extra figuurtje te rijden en spanning af te blazen.
Tot hij nu doorheeft dat omkeren meer effect heeft en hij de ruiters vergeet..

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:07

Is hij lichamelijk helemaal gezond?

Paarden die slechter zien kunnen nerveus lijken, maar zijn continue bezig met de omgeving om geen gevaar te missen.
Paarden waarvan het lijf niet goed meewerkt, kunnen om diezelfde reden dus overdreven alert zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:22

Wij voeren cavalor pianissimo. Dat zou je kunnen proberen. Ons paard is veel rustiger geworden, maar kan ook komen doordat hij verhuisd is naar een plek waar minder prikkels zijn voor hem. Succes, ik weet wat voor puzzel het is om hier mee om te gaan.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:24

NAF magic vind ik zelf heel fijn. En daarnaast, de juiste begeleiding...leer hem om te gaan, met dingen. En dan niet door bijv hem af te leiden door figuren te gaan rijden want daarmee doe je aan symptoom bestrijding ipv de oorzaak aan te pakken. Verder terug, zoek het waarom, werk aan het vertrouwen en dan kan je dit gedrag echt enorm verbeteren.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:36

Hoi, ik geef de stresskip die ik rijd Infocus van de Paardendrogist. Het haalt de scherpe randjes ervan af, maar de nervositeit zit wel echt in de aard van het beestje. En inderdaad werk aan zijn zelfvertrouwen. Maak hem stoerder (het is zo mooi om dat te zien groeien <3 )

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 21:31

different1 schreef:
Is hij lichamelijk helemaal gezond?

Paarden die slechter zien kunnen nerveus lijken, maar zijn continue bezig met de omgeving om geen gevaar te missen.
Paarden waarvan het lijf niet goed meewerkt, kunnen om diezelfde reden dus overdreven alert zijn.


Ja hij is klinisch en röntgenologisch gekeurd met extra foto’s van hals in april 2020.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:29

Ik heb zelf ook zo’n heerlijke stresskip. Bij mij helpt de magnesium van HorseFlex allereerst goed. Verder moet ik hem een beetje “moe” rijden. Pas dan kan ik hem de hoeken doorrijden en is hij meer op mij gericht dan op openslaande deuren, wegvliegende vogels oid.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:43

Ik zou ook zeggen magnesium. Mijn haflinger krijgt al jaren elke dag magnesium en ik vind haar sindsdien aanzienlijk relaxter over het algemeen.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:50

Een tip voor als hij de hoeken niet door wil. Rij naar de hoek, zet hem daar stil en laat hem daar even een paar minuten rusten, dus alle druk weg en gewoon stil staan. Doe dat in elke hoek
Het paard gaat die hoeken dan met rust associëren en loopt graag die kant op.

Deze oefening kan ook op andere plekken gedaan worden waar paarden niet graag naar toe gaan.

twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:25

Ik geef mijn stresskip NAF Magic dat werkt heel goed bij hem Stapelde voorheen echt de stress op en nu schrikt hij nog wel eens maar kunt eraan blijven rijden

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:00

Hier goede ervaringen met Infocus van de paardendrogist en Nerv Control van Horseadds. Naf magic en Pavo NervControl maakte hier beiden geen verschil.

carrie79

Berichten: 1003
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:27

MIjn 5 jarige stresskip krijgt NAF Magic en magnesiumcitraat, sindsdien is hij nog wel alert maar blijft ook op mij letten. Hij is er ook één die heel veel onzeker is en waar ik met alle nieuwe dingen hem vertrouwen moet geven. Daarbij helpt alleen rust en duidelijkheid. Heb overigens ook een tijdje Pavo nerv control gebruikt maar daarvan merkte ik weinig verschil.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 20:54

Popstra schreef:
Een tip voor als hij de hoeken niet door wil. Rij naar de hoek, zet hem daar stil en laat hem daar even een paar minuten rusten, dus alle druk weg en gewoon stil staan. Doe dat in elke hoek
Het paard gaat die hoeken dan met rust associëren en loopt graag die kant op.

Deze oefening kan ook op andere plekken gedaan worden waar paarden niet graag naar toe gaan.


Dat werkt niet, dan krijg je een paard wat iets zoekt en het op rennen zet. Ja we krijgen goede begeleiding hoor, maar het is een geval apart. :+

Ik heb nu magnesium gehaald en ga dit vanaf morgen voeren. Binnen welke tijd zagen jullie verschil?

Mocht dit niet helpen kijk ik eens naar NAF. Deze komt ook veelvuldig hier voor in topic.

Ben benieuwd

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:14

Wat voor brok voer je? Van welk merk en welk soort?

Anoniem

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:22

Hoe neemt men de ogen eigenlijk mee in een klinische keuring? Gewoon uit interesse hoor.
Als de keuring van 2020 is en het schrikken is van deze zomer, dan zit daar een jaar verschil tussen en is verder eigenlijk in de omgeving niets veranderd, dan kan het misschien toch nog het zicht zijn?
Is er een aanleiding verder voor het veranderde gedrag?

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Supplement voor stresskip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:15

So calm solution, werkt hier super!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:14

Spaansepony schreef:
Popstra schreef:
Een tip voor als hij de hoeken niet door wil. Rij naar de hoek, zet hem daar stil en laat hem daar even een paar minuten rusten, dus alle druk weg en gewoon stil staan. Doe dat in elke hoek
Het paard gaat die hoeken dan met rust associëren en loopt graag die kant op.

Deze oefening kan ook op andere plekken gedaan worden waar paarden niet graag naar toe gaan.


Dat werkt niet, dan krijg je een paard wat iets zoekt en het op rennen zet. Ja we krijgen goede begeleiding hoor, maar het is een geval apart. :+

Ik heb nu magnesium gehaald en ga dit vanaf morgen voeren. Binnen welke tijd zagen jullie verschil?

Mocht dit niet helpen kijk ik eens naar NAF. Deze komt ook veelvuldig hier voor in topic.

Ben benieuwd


Ik zou dat stil zetten ook niet adviseren. Die van ons gaat dan alleen maar meer loeren, waardoor je juist krijgt wat je niet wil ( schrik reacties) . Wij moeten juist lekker actief rijden, alsof er niks aan de hand is. Beetje schoudervoor, desnoods de hoek wat afsnijden en buitenteugel goed erbij. Veel wendingen rijden zodat de focus op de ruiter ipv de omgeving komt te liggen.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:54

Als je paarden gaat dwingen door de hoek te gaan door moeilijke oefeningen worden ze juist gestressed en gaan ze juist rennen.