Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Supplement voor stresskip?

 
Profiel   

Nee, dwang werkt niet. Maar schoudervoor, afsnijden ( en als de spanning minder wordt steeds dichter bij) werkt wel :j . En schoudervoor is echt geen moeilijke oefening. Beetje stelling en dan iets meer doorvragen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 07:58 



 
Profiel   

Popstra schreef
Als je paarden gaat dwingen door de hoek te gaan door moeilijke oefeningen worden ze juist gestressed en gaan ze juist rennen.


Helaas is niet elk paard hetzelfde en geeft het daardoor niet altijd het gewenste effect.

Hier canabidol gaan voeren.
Nu drie ml per dag.

Scherpe randjes zijn er echt af. Maar zij reageert ook in de kudde nogal wiedes.
Als het strookje gras verplaatst wordt staat mevrouw driftig op haar achterbenen.
Als de koeien en kalveren worden verwisseld. Nou nou! Dat is wat.

Als ik de kat aai ipv haar. Pfoe!!!

Dus de mijne is over het algemeen gewoon behoorlijk n dame met eisen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 08:00 



 
Profiel   

Mijn stresskip heb ik ook altijd geprobeerd om hem in het werk / afleiding langs spannende situaties te krijgen. Uiteindelijk werd hij daar (vaak) alleen maar hectischer van (opkrullen / dribbelen / er niet meer aan kunnen zitten). Ik heb ooit op een clinic de tip gehad om steeds bij spanning een overgang terug te maken en desnoods weer op een “volte terug” of stilstaan. Om echt de ontspanning erin te houden. Dat vond ik destijds een hele slechte tip. Maar ik heb daar achteraf toch vaak aan terug gedacht.

Zenuwachtige en angstige gedrag bleek later ook gerelateerd aan maagzweren en IBD, naast gewoon een heel apart karakter (helpt niet mee). Ik moet hem weer oppakken na heel lange pauze en ik ben blij dat hij er nog is, en ik hoop echt met minder spanning te kunnen gaan trainen. De gouden tip heb ik ook nog niet. Bij hele slechte / spannende dagen voer ik valeriaan bij, dat iets te helpen bij het verwerken van stress. Maar dat valt onder doping. NAF doet weinig, optima forma ook niet (wel betere mest), EQ confidence ook niet. Hoor ook wel eens goede dingen over chill pil (vita style) of sensi pharma. Daar geen ervaring mee, dus lees graag mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 08:25 



 
Profiel   

Nee overgangen terug werkt bij die van ons juist averechts. Hij heeft dan juist al de neiging met de handrem erop te lopen. Die moet echt naar voren, snel galop meepakken ook. Dat werkt bij hem het beste. Grappig dat dit per paard zo verschilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 11:06 



 
Profiel   

De vele afwisseling, is misschien ook niet handig met zo'n onzeker dier.
Misschien kan je een paar weken juist heel voorspelbaar te zijn. Wat hij moeilijk vind niet doen. Zijn hoeken eng? Lekker op de volte bij x, des noods met een longeur er nog bij. Maak het juist eens heel makkelijk voor hem en kijk of hij zo vertrouwen kan vinden, en merkt dat hij zich openstelt om naar andere plekken in de bak te gaan of dingen proberen zonder direct in de stress te schieten.

Hoeft niet bij de jouwe te werken natuurlijk, maar soms helpt het!

Wat betreft supplementen, helaas helpt dat alleen als de oorzaak uit een tekort komt zoals bv magnesium ofzoiets. Is dat op orde, dan gaat het niks doen l

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 11:15 



 
Profiel   

Begin eens met een bloedonderzoek om tekorten vast te stellen en verdiep je eens in parelli.

Daar krijgen wij hier stress kippen heel rustig mee...
En die stress kippen lopen gewoon wedstrijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 11:18 



 
Profiel   

Ik zou bij zo'n paard juist er niet direct op gaan zitten. Heb je al geprobeerd om voor het rijden even te longeren? Gewoon in de 'enge' bak totdat hij enigszins rustig is en daarna pas gaan rijden. Mocht je dan een halfuur longeren voordat hij ontspant kan je ook alleen eventjes onder het zadel uitstappen in de bak en de dag erna weer nieuwe ronden, nieuwe kansen.

Ik zie overigens niet het nut van op wedstrijd enz. gaan als je thuis de bak nog niet eens door komt. Dan kan je natuurlijk wel verwachten dat dit ergens anders ook niet gaat.

Tuurlijk moet je met zo'n paard kilometers maken, maar je autorijschool stuurt je ook niet direct de snelweg op als je nog niet op een parkeerplaats kan autorijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 11:29 



 
Profiel   

Mindim schreef
Hoe neemt men de ogen eigenlijk mee in een klinische keuring? Gewoon uit interesse hoor.
Als de keuring van 2020 is en het schrikken is van deze zomer, dan zit daar een jaar verschil tussen en is verder eigenlijk in de omgeving niets veranderd, dan kan het misschien toch nog het zicht zijn?
Is er een aanleiding verder voor het veranderde gedrag?


Nee dit gedrag is altijd aanwezig geweest. In begin konden we alleen op het midden een volte rijden uiteindelijk konden we dit uitbreiden na heel veel lessen en intensief trainen. Zelfs inmiddels gestart en is hij redelijk snel door de B klasse heen gevlogen.

Nu heeft hij weer een terug val van extreem moeilijk doen, als ikzelf te snel gefrustreerd raak stap ik af en laat ik mijn instructeur verder rijden en het oplossen. Maar ook die heeft zijn handen vol aan hem en soms is het paard hem ook nog voor.

Het is ook een stukje aanvoelen hoor in het rijden wat wellicht bij mij fout ligt, voorheen voelde ik hem opbollen en wist ik dat ik hem voor moest zijn, inderdaad afleiden en doorrijden alsof mijn neus bloed. Inmiddels voel ik dat niet meer en geeft hij het amper aan en keert hij in 1 seconden om 90 graden. Vaak zit ik hem uit, naar de laatste keren niet.

Voorbeeld, in de hoek staat een bank, altijd al zolang we in deze bak rijden circa 1,5 jaar. Op het bankje zit iemand dan is het bankje bijna niet eng en komen we bijna door de hoek. Tot er niemand meer zit, bankje bijt en ik mag blij zijn als ik overkan steken van E naar M . Maar het was warm in de les en de persoon zat op bankje met haar vest naast haar, ik reed die kant op naar bankje hij zit de vest ineens liggen en is voorbij E al omgekeerd als een gek zonder aankondiging. Plop daar lig ik dan :+ }>

We hebben een hoop geprobeerd, eerst de medische molen maar daar is hij gezond op verklaard.

Doorrijden en doen alsof er niks is, boos worden en stem verheffen. Eerst longeren van te voren, dan is hij ontspannen en loopt prima door zijn hoeken heen.
Zadel is gecheckt door de zadelmaker in aug nog. Tandarts is in juli nog geweest.

Dus het zal ergens wel rijtechnisch te maken hebben en ongetwijfeld zal ik ook niet alles gelijk correct doen maar we moeten wel samen een middenweg vinden.
Dus als er wat is om hem iets te helpen is dat natuurlijk mooi.

Maar hij is ook heel lief hoor, heeft ook z’n goede kanten. Zo kan ik hem bijv heel simpel bijzetten zodat hij wat nageeflijk is en dan rijden er zo kinderen van 10/11 jaar mee weg in alle gangen los en kunnen ze zo heerlijk rijden, en dan schrikt hij niet in de hoeken.
Heel soms als er wat gebeurt wilt hij schrikken maar dat is dan verklaarbaar. Maar anders doet hij echt zijn best }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 11:47 



 
Profiel   

Hier ook een paard wat enorm gevoelig is voor stress.

We hebben haar volledig van de brok afgehaald en voeren nu een balancer van Equi-Xcel en Cavalor Fibreforce, daarnaast onbeperkt hooi en/of gras. Ze krijgt dus veel minder suikers binnen en dit scheelt echt veel. Daarnaast geven we haar Cannabidol druppels.

Ze is hierdoor al veel minder gestresst, maar nog wel altijd heel scherp en alert, dat is gewoon iets wat bij haar hoort. Maar *even afkloppen* sinds die tijd geen uitspattingen meer gehad en niet meer gevallen.

We werken veel aan de hand en longeren regelmatig om haar zelfverzekerder en sterker te maken.

Wat bij haar ook helpt is regelmatig een beetje masseren en wij gebruiken voor het rijden altijd een Back warmer wat ervoor zorgt dat haar spieren fijn ontspannen. Hier heeft ze ook veel baat bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 11:54 



 
Profiel   

Ts jouw paard lijkt toch wel heel erg op die van ons. Ik zou het ook niet alleen zoeken in anders eten, maar ook alles eromheen meenemen. Hoe benader je hem op stal, tijdens poetsen, met zadelen. Wij hebben die van ons ook een tijd gelongeerd voor het rijden. En soms nog, zoals gisteren. Dat werkt het beste, want dan is hij de spanning kwijt. En altijd eerst minstens 1 rondje links en 1 rondje rechtsom stappen aan de hand voor we erop gaan zodat hij alles heeft gezien. Kun je zelf ook al aanvoelen hoe hij is. Die van ons is ook zo precies en ziet meteen als er 1 detail anders is. Mijn man heeft er ook al naast gelegen omdat iemand eerst gewoon op een stoel zat, en een rondje later een deken om zich heen had geslagen. Buiten de deken om was er niks veranderd. Zo gevoelig is hij nu gelukkig niet meer, maar het blijft natuurlijk een heel gevoelig paard. Daar houden wij in de omgang rekening mee door zelf rustig en voorspelbaar te zijn, en hem de tijd te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 12:00 



 
Profiel   

Dat is herkenbaar. Heb wel eens de eerste proef gewonnen en de tweede proef af gegroet omdat de jury haar jas uit had gedaan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 12:19 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Dat is herkenbaar. Heb wel eens de eerste proef gewonnen en de tweede proef af gegroet omdat de jury haar jas uit had gedaan :+


Okey, dit geeft mij weer hoop voor de toekomst :')
Wat herkenbaar hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 12:26 



 
Profiel   

Dan heb je nog geluk dat je bent blijven zitten en af hebt kunnen groeten. Die van ons was in het begin zo snel, die draaide om en zette het op een rennen. En dat is zoveel beter geworden :j dus echt er is hoop. Al kan ik hem soms nog wel achter het behang plakken hoor. Maar dat hele heftige is er wel af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 12:32 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Eerst longeren van te voren, dan is hij ontspannen en loopt prima door zijn hoeken heen.

Dus het zal ergens wel rijtechnisch te maken hebben

Zo kan ik hem bijv heel simpel bijzetten zodat hij wat nageeflijk is en dan rijden er zo kinderen van 10/11 jaar mee weg in alle gangen los en kunnen ze zo heerlijk rijden, en dan schrikt hij niet in de hoeken.
Heel soms als er wat gebeurt wilt hij schrikken maar dat is dan verklaarbaar. Maar anders doet hij echt zijn best }>


Even wat zinnetjes uit je verhaal gelicht. Als je dit achter elkaar zet lijkt het inderdaad meer op iets rijtechnisch dan op iets waar een supplement bij zou helpen. Misschien wordt er onbedoeld toch iets teveel druk op hem wordt gelegd door jou en je instructeur, meer dan hij aan kan op dit moment?

En misschien toch de tip van Popstra eens serieus en consequent proberen? Waarbij het dan wel belangrijk is dat het enge punt ook echt een rustpunt wordt. Niet zomaar stilstaan, maar echt rust. Dus geen teugel, geen been, ontspanning (denk dan ook aan je ademhaling) bij jou/de ruiter. Om te beginnen bijvoorbeeld net nadat je met hem hebt gewerkt, zodat het stilstaan op de enge plekken echt een beloning gaat worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 13:05 



 
Profiel   

SusanH schreef
Dan heb je nog geluk dat je bent blijven zitten en af hebt kunnen groeten. Die van ons was in het begin zo snel, die draaide om en zette het op een rennen. En dat is zoveel beter geworden :j dus echt er is hoop. Al kan ik hem soms nog wel achter het behang plakken hoor. Maar dat hele heftige is er wel af.


Op veilige afstand, kwam niet voorbij X. Overigens ook weleens onvrijwillig de rijbaan verlaten… Zelfs een keer een stuk van de ring doormidden gebroken (iets met dressuurpaard en half over de ring springen) . Kan er een boek over schrijven. Wel fijn die herkenning! Er is dus hoop :) als meelezer ook fijn alle ervaringen.

Las hierboven iets over Cannabidol, is dat geen doping?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 14:43 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
SusanH schreef
Dan heb je nog geluk dat je bent blijven zitten en af hebt kunnen groeten. Die van ons was in het begin zo snel, die draaide om en zette het op een rennen. En dat is zoveel beter geworden :j dus echt er is hoop. Al kan ik hem soms nog wel achter het behang plakken hoor. Maar dat hele heftige is er wel af.


Op veilige afstand, kwam niet voorbij X. Overigens ook weleens onvrijwillig de rijbaan verlaten… Zelfs een keer een stuk van de ring doormidden gebroken (iets met dressuurpaard en half over de ring springen) . Kan er een boek over schrijven. Wel fijn die herkenning! Er is dus hoop :) als meelezer ook fijn alle ervaringen.

Las hierboven iets over Cannabidol, is dat geen doping?


Cannabidol is dopingvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 15:04 



 
Profiel   

Ik gebruik kruiden van equiprana
Ik vind dit heel fijn dat dit pure kruiden zijn, zonder toevoegingen zoals suikers en troep.

[ img ]

Naast het grondwerk (desensibiliseren) geef ik haar fit ter ondersteuning. Maar denk dat desensibiliseren ook belangrijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 17:26 



 
Profiel   

Zag net dit voorbij komen:

[ img ]

Nou is de werking van therapie dekens / magnetische dekens wetenschappelijk niet bewezen. Maar tijdens mijn opleiding heb ik een infrarood “mutsje” gezien waar paarden wel echt van ontspannen. Je kan deze gratis uitproberen. Mocht iemand dat gaan doen, ben ik wel benieuwd of je iets merkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 07:57 



 
Profiel   

met mijn stresskip gebruik ik de relax mix (kruiden) van Aveve, maar ik ga die van equiprana eens proberen: is deels vergelijkbaar, maar de helft goedkoper! https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... -mix/1b99a

de equiprana is Hop, citroenmelisse, lavendel, valeriaan, brandnetel, appel, kamille.
de Aveve is Hop, citroenmelisse, lavendel, passiebloem, lindebloesem

Verder geef ik swinters magnesium van horseflex erbij. Dat haalt de scherpe randjes eraf. Het duurt wel zeker 1 week voor je iets merkt. Ik heb ook hun magensium relax combi geprobeerd maar dat was echt zonde van het geld.

Ook geef ik Bach Bloesems (eigen mix gemaakt). Ik zet hierbij in op omgaan met angst en paniek, en overprikkeling. Er wordt mij ook vaak gevraagd: ziet hij wel goed? Nou, hij ziet een kat bewegen die 100 meter verderop haar kopje wast, dus dat zit wel snor :D , en wandelaars die een km verder aan de horizon bewegen. Het is juist een kwestie van teveel zien en geen onderscheid kunnen maken tussen eng en niet eng waardoor hij volledig overprikkeld raakt.

Ik longeer altijd voor ik opstap, zodat hij teveel energie even kwijt kan. Daarbij ben ik er een paar keer bij zo'n panische omdraai actie afgevallen en ben ik helaas geen held meer. Aan de longe zie ik meteen hoe hij in zijn vel zit.

Ik rijd niet als ik het zelf erg druk heb: hij neemt mijn stress direct over.

En sinds kort ben ik in het grondwerk bezig om naast hem te lopen zodat hij zich niet achter mijn rug verschuilt maar meer vertrouwen krijgt dat ik het oplos voor hem. Na 8 jaar samen zou je denken dat hij dat wel weet, maar het is gewoon geen leiderspaard en raakt onzeker als hij het alleen moet doen. Als ik op zijn rug zit en er is iets engs dan vergeet hij dat ik er ben en sluit zich op in zichzelf, net als bij TS. Met grondwerk werk ik toe naar de lange lijnen om het rijden nog meer na te bootsen.

Mijn conclusie: het zit in het beestje, maar je kunt het wel hanteerbaar maken, al kost dat tijd en inspanning en dat vergt een totaalaanpak: niet alleen maar voer, of alleen maar supplementen, maar de hele omgeving en interactie met het paard. Wat je niet wilt is een totaal prikkelarme omgeving. Je wilt naar een paard dat kan omgaan met prikkels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 08:41 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Popstra schreef
Een tip voor als hij de hoeken niet door wil. Rij naar de hoek, zet hem daar stil en laat hem daar even een paar minuten rusten, dus alle druk weg en gewoon stil staan. Doe dat in elke hoek
Het paard gaat die hoeken dan met rust associëren en loopt graag die kant op.


Dat werkt niet, dan krijg je een paard wat iets zoekt en het op rennen zet. Ja we krijgen goede begeleiding hoor, maar het is een geval apart. :+

Een stresskip begeleiden is inderdaad een dun lijntje, en dat lijntje ligt voor elk paard anders.

Rust in de enge hoek is een methode die b.v. Tristan Tucker gebruikt, er kwam laatst nog een video voorbij van een "child eating crocodile chair". Ik gebruikt dit graag bij mijn merrie als ik merk dat iets écht eng is. Is het gewoon een beetje gezeur dan zet ik haar aan het werk zodat ze op mij let. Wanneer het een beter is en wanneer het ander is dat dunne lijntje.


Verder kom ik in het Koersdraverstopic van ruitje de Trust Technique tegen. En het topic over een Bokker die met haar tuigpaard is gaan mennen omdat het paard de stress van het tuigen niet aan kon is ook interessant. Belangrijk uit die topics is dat het paard niet kan leren als mentaal het emmertje vol zit. In de dagelijkse routine moet er dus zoveel rust zijn dat het paard het hoofd leeg kan maken. En van daaruit leren om met prikkels en enge situaties om te gaan. Een paard veel mee op wedstrijd nemen "zodat het gewoon wordt" kan bij sommige paarden averechts werken omdat het emmertje dan voller en voller wordt en tenslotte maar blijft overlopen. Bij andere paarden werkt het wel goed. Het dunne lijntje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 09:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen