Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard valt in tijdens verharingsperiode | Marstall producten

 
Profiel   

Lieve lezer,
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken. Mijn 18-jarige merrie heeft al jaren last van dat wanneer het verhaar seizoen in de herfst begint ze wat begint in te vallen.
Normaal loste ik dit op door een dekentje op te doen, olie bij het voer, meer hooi en een grasbrok extra te geven, waarbij ze met minder kauwen toch veel ruwvoer naar binnen kreeg. Vaak was het na 2-3 weken en 1-2 zakken grasbrok wel weer goed, ware het niet dat ik niet meer in EU woon, dus iets moeilijker aan de standaard producten die ik voerde kon komen. Mijn keuze bestaat vooral uit Marstall producten (volledig assortiment).

Mijn paard tussen 10-5 op de weide, maar daar is nog weinig voedzaam uit te halen (ze kan wel gewoon nog grazen). Helaas is het hier wel de keuze tussen paard binnen houden, stapmolen en hooi of buiten zonder hooi. Wanneer ze naar binnen gaan krijgt ze ongeveer 10-12 kg hooi, ze heeft´s ochtends altijd nog wat hooi liggen. Verder hangt er een zak met stro, maar deze wordt niet veel aangeraakt. Ze eet verder prima. Wanneer we door de verhaarperiode heen zijn komt ze ook prima bij, dus aan bovenstaande heeft ze buiten deze periode echt voldoende. Ze weegt ook niet minder dan tijdens de zomer periode: tussen 600-650 kilo op 1.76m.

Afin,´s ochtends krijgt ze ongeveer 0,75 liter luzerne (basis-structur) en Marstall Lumbago (ik mix 1 zak basis-structur op 2 zakken Lumbago) samen met Marstall force 30gr en supplementen MSM+Glucosamine van Pharmahorse.´s Avonds krijgt ze 1 liter Luzerne en Marstall Lumbago. Ik ga er lijnzaadolie bijgeven zodra dit binnengekomen is. Regendeken ligt al op, 100 gram is echt nog te warm.

Ik denk zelf misschien nog een zak Bergwiesen Mash (slobbber) of wiesenchips (dit leek vorig jaar wel wat te helpen) of toch OPTIBEETS, of Wiesen-heu of RicePower Pellets bij te halen? Iemand ervaring met deze producten? Andere tips voor producten graag enkel binnen het Marstall assortiment.

(Qua energieverbruik: ze loopt 3-4 dagen in de week onder het zadel, normale arbeid, dressuur en 'langzame' buitenritjes).

Ik hoor het graag :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 21:45 



 
Profiel   

Heb je Marstall zelf al gebeld of gemaild? Zijn altijd super behulpzaam in hun advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 22:02 



 
Profiel   

Nu had ik meer tijd ;)
Hoe veel valt ze trouwens in eigenlijk?

Heb even naar het assortiment gekeken, je gebruikt de buitenlandse namen van producten (leuk, marstall gebruikt in Nederland voornamelijk de officiële marstall producten en soms onder een andere naamgeving). Zoals die optibeet, die is van Optimanova/Marstall. Ik zou het als ik jou was simpel houden. Je kunt ook wat je nu geeft (de basis-struktur en lumbago) verdubbelen in de ochtend en avond. Dus twee liter smorgens en twee liter savonds. Dat zou samen met je olie genoeg moeten zijn. Wil je de struktur/lumbago niet verdubbelen of eet ze dat niet goed op, dan zou je bijvoorbeeld die optibeet kunnen gaan geven in de ochtend en avond. Bijv 1 liter struktur/lumbago en 1 liter optibeet (wel weken) in de ochtend en avond. Daar zit al rijst-proteïne/zemelen bij in dus ik zou dan naast je gewone dieet met de lijnzaadolie alleen optibeet toevoegen.

Het is wel gezond als een paard wat op en neer gaat in gewicht, zeker wanneer dat is tijdens de rui. Ze moeten natuurlijk geen gratenpakhuis worden, en je wilt ook niet je duurzaam getrainde spieren total verliezen. Maar dat ze er een aantal weken net wat “droger” uit gaan zien is eigenlijk erg gezond. Lees daar hier maar meer over: https://www.facebook.com/71818257819755 ... 91275/?d=n

Edit; 8)7 ik bedoel ipv Optimanova natuurlijk Optimera. https://www.optimera.ch/shop/optibeets/

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 10:35 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Nu had ik meer tijd ;)
Hoe veel valt ze trouwens in eigenlijk?

Heb even naar het assortiment gekeken, je gebruikt de buitenlandse namen van producten (leuk, marstall gebruikt in Nederland voornamelijk de officiële marstall producten en soms onder een andere naamgeving). Zoals die optibeet, die is van Optimanova/Marstall. Ik zou het als ik jou was simpel houden. Je kunt ook wat je nu geeft (de basis-struktur en lumbago) verdubbelen in de ochtend en avond. Dus twee liter smorgens en twee liter savonds. Dat zou samen met je olie genoeg moeten zijn. Wil je de struktur/lumbago niet verdubbelen of eet ze dat niet goed op, dan zou je bijvoorbeeld die optibeet kunnen gaan geven in de ochtend en avond. Bijv 1 liter struktur/lumbago en 1 liter optibeet (wel weken) in de ochtend en avond. Daar zit al rijst-proteïne/zemelen bij in dus ik zou dan naast je gewone dieet met de lijnzaadolie alleen optibeet toevoegen.

Het is wel gezond als een paard wat op en neer gaat in gewicht, zeker wanneer dat is tijdens de rui. Ze moeten natuurlijk geen gratenpakhuis worden, en je wilt ook niet je duurzaam getrainde spieren total verliezen. Maar dat ze er een aantal weken net wat “droger” uit gaan zien is eigenlijk erg gezond. Lees daar hier maar meer over: https://www.facebook.com/71818257819755 ... 91275/?d=n

Edit; 8)7 ik bedoel ipv Optimanova natuurlijk Optimera. https://www.optimera.ch/shop/optibeets/


HI, bedankt voor je reactie. Ze droogt als het ware flink up, niet per definitie erg mager, maar ik zie haar liever wat voller. Heb je zelf ervaring met deze producten en bijvoeren? Ik kan zelf via de website wel inschatten wat extra te voeren, ik zoek vnl ervaringen of het ook het gewenste effect had op je paard (of juist niet).

Ik hoor graag als er nog andere ervaringen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 13:19 



 
Profiel   

Wat ik zelf erg fijn vond aan de Bergwiesen Mash is het hoge eiwit gehalte door toevoeging van lijnzaad. Juist in de verharingsperiode kan dit enorm helpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 08:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen