Manieren om ruwvoer te geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heracles

Berichten: 3
Geregistreerd: 09-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:17

KittyDylan schreef:
Zo'n frame wilt mijn vader (van metaal met net) ook maken voor in de kuubskist. Hij is van plan dit met kettingen te maken zodat het zakt. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen maar moet het eerst zien. Hopelijk volgende week.


Mijn ervaring met deze oplossing is dat de paarden proberen hun neus eronder te krijgen, zodat ze sneller kunnen eten en daarbij hun gezicht openhalen aan de randen. Geen ernstige verwondingen, maar wel telkens kleine plekjes op neus en jukbeenderen. Ik vind het niet ideaal.

KittyDylan

Berichten: 8881
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:44

Het is een metalen frame met pastic verbindingstukken geworden en ze doen het er prima mee. Nog geen wondjes gezien, eten er al bijna 2 weken uit
Ook het veulen kan er goed bij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

martinevJarig

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:55

Daihyo schreef:
Daarom vind ik een frame zo fijn :j
Met voeren maak ik die aan 1 kant los, zet het tegen de bak aan, gooi hooi in de bak vanuit de kruiwagen, laat het frame er weer overheen zakken en zet het vast. Dan hoef je niet te tillen.
Wij hebben ons frame van pvc buizen gemaakt. Die zaag je makkelijk op maat, met lijm 4 hoeken er aan vast maken en dan het net spannen. Dat laatste duurde nog het langst en was het rotste werk :+


Zo deden wij het ook, al had ik het rek van steigerbuizen gemaakt, die zet je makkelijk met hoekjes en een inbussleutel aan elkaar. Je draait die hoekjes even los en rijgt het net er zo doorheen. Wij gebruikten het aanhangwagennet van de action, daar haalden we voor 4 bakken net uit. Met kettinkjes zat het frame 'vast' het kon makkelijk omhoog en naar beneden glijden Het zag er bij ons zo uit:

Afbeelding

Nu de veulens jaarlingen zijn geworden en steeds meer eten, en we inmiddels 6 paarden hebben staan, wilden we een oplossing waarbij we niet een paar keer per dag de bakken hoefden te vullen, we willen ze namelijk wel graag onbeperkt voeren. De oplossing is deze ruif geworden, we zijn er echt zo onwijs blij mee! De ruif bestaat uit drie delen die je heel makkelijk uit elkaar kan halen en om de baal in elkaar zet, ideaal! Met zijn zessen doen ze nu 9 nachten met een grote baal (ze staan overdag nog op de wei en we zetten het dan zo af dat ze niet bij het hooi kunnen). Het morsen valt enorm mee, we hadden maar een klein bodempje van de kruiwagen verlies van de hele baal. Onze paarden doen gelukkig totaal niet moeilijk om nat hooi, dat eten ze zonder problemen, de baal is opgegaan tot het laatste sprietje. Schimmelen doet het ook niet, daar eten ze te snel voor denk ik. Als ze straks de hele dag op de paddock staan zullen we een baal per week voeren denk ik, de balen die we daarvoor hebben zijn een stuk zwaarder en strakker geperst dan die we nu voeren dus zullen langer meegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

martinevJarig

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:58

Heracles schreef:
KittyDylan schreef:
Zo'n frame wilt mijn vader (van metaal met net) ook maken voor in de kuubskist. Hij is van plan dit met kettingen te maken zodat het zakt. Hij heeft het geprobeerd uit te leggen maar moet het eerst zien. Hopelijk volgende week.


Mijn ervaring met deze oplossing is dat de paarden proberen hun neus eronder te krijgen, zodat ze sneller kunnen eten en daarbij hun gezicht openhalen aan de randen. Geen ernstige verwondingen, maar wel telkens kleine plekjes op neus en jukbeenderen. Ik vind het niet ideaal.


We hebben ze twee jaar gevoerd uit deze bakken met dit systeem, zie de foto in mijn post hierboven. Ik heb nog nooit wondjes gezien, het frame is ook maar een heel klein beetje kleiner dan de kuubskist, daar kunnen ze hun neus nooit tussen krijgen, zelfs onze twee mini's niet!