Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jaarling vreet d’r “zandweg-brokjes” niet

 
Profiel   

Gegroet,

Mijn jaarling heeft zandweg brokjes gezien ze teveel zand in haar mest (duh).
Synovium sand oil 369 om precies te zijn. Speciaal gekocht omdat dit voor de moeilijke eter is
Ze vreet het alsnog niet, ondankbaar! Ze eet wel gewoon haar normale vitamine veulenbrokjes.

Wat ik al heb geprobeerd
- appelmoes
- slobber
- door haar normale brokjes, ze merkt de vreemde brokjes op en kijkt me aan alsof ik melaats ben
- gemeng met vitalbix active +. Dit vind ze lekker, maar zodra ik het meng duurt het +/- 20 min voor ze 50 gram heeft gegeten met veel dwang
- gebeden tot de zandweg goden. Hielp ook niet

Ik ga morgenochtend sowieso de da bellen voor advies om het toch snel een beetje door dr strot te krijgen want dit is pas dag 2 van de 21. Maar ik vrees dat de opties er niet smakelijker op gaan worden dus daarom: wie heeft de gouden tip?! Er is vast iemand op bokt die mij kan redden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:25 



 
Profiel   

[VS] Weer zo'n psyllium-topic

Edit: als ik naar het middel kijk wat jij hebt aangeschaft, moet je ongeveer een kilo in één keer geven om het effect te laten hebben…


Laatst bijgewerkt door Hilary op 20-10-21 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:27 



 
Profiel   

Hilary schreef


Dank! Maar, welk gedeelte is exact dé tip? Dit gaat over psyllium en ik voer brokjes. Of bedoel je dat ze dit liever eten? Of bedoel je dat onder dwang met een zonde psyllium vezels toedienen het beste is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:29 



 
Profiel   

Jouw middel bevat 400 gram vlozaadomhulsel (=psylliumhusk) per kilo van het spul zelf. Ik weet niet wat jouw jaarling weegt, maar met aangetoond zand in de mest wil je minimaal 1 week 1 gram psyllium per kilo lichaamsgewicht geven. Dus stel dat je jaarling 200 kg weegt, moet je 200 gram psyllium voeren. In jouw geval is dat dan 500 gram van het middel dat je hebt aangeschaft (want er zit 400 gram psyllium in een kilo product).

Dus ehh dan doe je met een pot van 1,5 kg wel 3 dagen…

Mijn tip: via pitpit losse zakken psyllium kopen en verder olie (lijnzaadolie, omega gold, etc) gebruiken om de psyllium door voldoende lekker voer te mengen. Zie mijn berichten in dat topic over meer achtergrondinformatie en mijn recept.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:34 



 
Profiel   

Precies mijn gedachte, hele zaadjes voeren door het voer dat ze gewoon eet

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:37 



 
Profiel   

Ah oke, ik zal dat morgen met de da overleggen. Dit is wel op aanraden van de da en met hoeveelheden aangeraden door de da. Het is een 21 daagse kuur. Dus Hilary kun je enigszins aangeven waar het staat want ik blader nu enkele pagina’s maar kan geen recepten of voertips vinden? Daarnaast zijn dit brokken. Het is niet dat ik psyllium advies niet waardeer integendeel. Maar ik zoek meer advies over hoe het door dr strot te krijgen. Ik vrees dat als ik psyllium koop ze dat ook niet gaat eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:44 



 
Profiel   

Hier werkt het met de vitamine brokjes om laagje voor laagje te doen,

1 laagje lucerne
1 laagje wortels/snoepjes/iets wat ze echt lekker vinden
1 laagje lucerne
1 laagje vitamine brokjes
1 laagje lucerne

Anders eten ze het ook niet :')
Ook gooi ik overal een beetje lijnzaadolie op zodat het een beetje aan elkaar plakt, anders schuiven ze ook de brokjes weg.

Altijd leuk kieskeurige paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:48 



 
Profiel   

Als je in dat topic (of elk topic) onder de gebruikersnaam op “geplaatst” klikt, krijg je alle berichten van die gebruiker in dat topic.

Hier de mijne:
Hilary @ [VS] Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:02 



 
Profiel   

Hilary schreef
Als je in dat topic (of elk topic) onder de gebruikersnaam op “geplaatst” klikt, krijg je alle berichten van die gebruiker in dat topic.

Hier de mijne:
Hilary @ [VS] Weer zo'n psyllium-topic



Ah wow!! Weer wat geleerd. Ga ik zo even voor zitten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:09 



 
Profiel   

Wat je nu geeft werkt totaal niet. Zie deze post van dierenarts https://www.instagram.com/p/CVI1KS_Iw5w/

Je moet echt veeeel meer geven anders kun je net zo goed niks geven want dit doet niks. Je zou kunnen kijken of geweekte grasbrok of bietenpulp werkt om het door te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:12 



 
Profiel   

Spenk schreef
Wat je nu geeft werkt totaal niet. Zie deze post van dierenarts https://www.instagram.com/p/CVI1KS_Iw5w/

Je moet echt veeeel meer geven anders kun je net zo goed niks geven want dit doet niks. Je zou kunnen kijken of geweekte grasbrok of bietenpulp werkt om het door te doen.


Ik wil wel meer geven maar dat eet ze niet, dat is het hele punt van het topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:19 



 
Profiel   

Je zou ook (gekookt) lijnzaad kunnen proberen. Dat vinden veel paarden wel lekker (door voer mengen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:25 



 
Profiel   

Ik ga een borrel plankje morgen maken met alle gegeven suggesties en een zak psyllium toch maar halen. Je zult net zien dat ze het toch wel eet… _O-
Beste advies krijgt haar eerste zandloze mest als bedankje

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:41 



 
Profiel   

Stroop door je slobber mix/ of droge brokken voeren gewoon ouderwetse keuken stroop plakt goed zoet en ruikt lekker.. en voor die paar dagen ( ik geef een week) lekker veel suikers

Inmiddels vreet die van mij kale zaadjes _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:50 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Ah oke, ik zal dat morgen met de da overleggen. Dit is wel op aanraden van de da en met hoeveelheden aangeraden door de da. Het is een 21 daagse kuur. Dus Hilary kun je enigszins aangeven waar het staat want ik blader nu enkele pagina’s maar kan geen recepten of voertips vinden? Daarnaast zijn dit brokken. Het is niet dat ik psyllium advies niet waardeer integendeel. Maar ik zoek meer advies over hoe het door dr strot te krijgen. Ik vrees dat als ik psyllium koop ze dat ook niet gaat eten


Ja deze kuren worden vaker aangeraden, dus ik dacht ook dat ik goed zat met dit als onderhoud geven.

Puntje bij paaltje zat mijn paard vol zand, werd vanuit een fanatieke springles in een paar uur niet lekker, nog een paar uur verder was ze bijna dood en heb ik met spoed haar laten open maken. Een paar bijna dood ervaringen en gigantische rekeningen verder gaat het nu weer goed. Maar op de kliniek gaven ze aan dat zulke kuren echt niks doen. :n

Gewoon vlozaad bestellen, 100 gram per 100 kilo, minimaal een week en het liefst 2 weken bij zand.

Edit; volgens mij was mijn operatie topic zelfs de aanleiding van het topic dat hierboven is genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:55 



 
Profiel   

Vanochtend direct gebeld met de da.
Ten eerste over het feit dat ze het niet eet. We gaan nog even doorzetten ook omdat ze op deze leeftijd gewoon niet zo veel kent
Daarnaast de dosering psyllium(zaad). Mijn vraag: “Hoeveel moet ze concreet hebben. Als ik nu +/- 70 gram voer krijgt ze ongeveer de helft aan massa psyllium binnen. Is dat afdoende? Ik lees elder 1 gr/kg lichaamsgewicht/dag.”
Antwoord: ze bleef vaag en ze mocht inderdaad meer.
Ik stelde voor pure psyllium te voeren met luzerne en olie. Ze was het er mee eens dat dat wellicht werkte. Hoeveel concreet gaf ze geen antwoord op.
Het gesprek In een notendop. Maar vooral frustrerend dat je in goed vertrouwen een dure pot aanschaft en blijkt dat dit niet toereikend is. En dan gaat het me niet direct om geld maar vooral het stukje vertrouwen.

Zojuist psyllium en middelen aangeschaft. Tot ik het ontvang probeer ik nog zoveel mogelijk synovium er doorheen te krijgen. Voor de gemoedsrust in ieder geval dan.

Wat triest Kaitlyn… is inmiddels alles genezen en beter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:18 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Stroop door je slobber mix/ of droge brokken voeren gewoon ouderwetse keuken stroop plakt goed zoet en ruikt lekker.. en voor die paar dagen ( ik geef een week) lekker veel suikers

Inmiddels vreet die van mij kale zaadjes _O-


Hoe heb je die van jou zo ver gekregen kale zaadjes te eten?

Even een update. Ik heb dagelijks haar bijna gedwongen 2 uur lang om te eten. Oke laat ik het zo zeggen: overgehaald. Ik heb andere paarden een klein beetje gegeven en daardoor kreeg ze wat interesse. Inmiddels eet ze het zelfstandig en krijgt ze ongeveer 300 gram binnen aan vlozaad (ze weegt 411) en ongeveer 60 gram husk. Ik maak een mengsel met een lekkere kruiden luzerne, vlozaad en 150 gram zandweg brokjes. Ze eet wel de lekkerste beetjes eruit. Het laatste beetje voer ik met de hand met een beetje van haar vitamine korrels. Deze vind ze enorm lekkers, zelfs met veel vlozaad :Y)

Ben wel blij dat ze sinds gisteren eindelijk wat makkelijker eet. De afgelopen dagen heb ik uren op stal gespendeerd om haar aan het eten te krijgen. Steeds met kleine beetjes en pauzes lukte dat redelijk.

Ze poept een hele boel en veel. Volgende week wil ik dagelijks kijken of er zand in haar mest zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 17:56 



 
Profiel   

Tja is ze gewoon gaan doen...gooi wel eens de bak zaad gewoon boven op of eerst in de voer bak kom ik weer met de rest zijn de zaadjes bijna op .. maar verder niks aan gedaan
Ze krijgt wel 500 gram per keer
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 20:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen