Pony blijft aan de magere kant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Pony blijft aan de magere kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 14:37

Hallo bokkers,
Ik zou graag wat tips willen omtrent de voeding van mijn pony.

Pony loopt 24/7 buiten, heeft onbeperkt toegang tot hooi, staat nog een aantal uur op gras (al zitten daar nu niet veel voedingstoffen meer in), is 18 jaar oud, word 3 tot 4 x gereden / gelongeerd. Mest onderzoek gaf aan dat hij geen wormen heeft.

Hij is van zichzelf rondgeribt wat hem extra "dik" laat lijken. Hij heeft een hooibuik maar zijn ribben zijn voelbaar. Voor zijn ribben zit wel wat vet.
Qua bespiering ziet hij er oke uit voor het werk wat hij doet. Ik rij buiten en in de bak alleen recreatief. Verder staat hij buiten zonder deken en word dit jaar niet geschoren (vorig jaar wel nog).

Vorig jaar is hij in de winter erg afgevallen zonder verklarbare reden.

De tandarts komt in november weer voor een check up. Hij lijkt geen last te hebben van zijn tanden.

Hij krijgt qua voer 3 handjes luzerne met pavo vitamine/mineralen brok ongeveer 70 gram, daarover heen krijgt hij 15 ml lijnzaad olie.
Ik vul dit soms aan met pavo fibrenuggets maar dit eet hij niet van harte. (Lees met pijn en moeite 5 happen en dan loopt hij er van weg).

Ik zoek een aanvulling op het voer wat ik geef voor hem wat extra te laten aan komen en wat extra energie tijdens het werk. Zou de pavo 18+ muesli uitkomst bieden?

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pony blijft aan de magere kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:45

als eens op cushing/ ppid getest?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 14:47

Lynn_Nikita schreef:
als eens op cushing/ ppid getest?

Nee nooit getest omdat hij geen echte klachte vertoont.. kan nooit kwaad natuurlijk

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Pony blijft aan de magere kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:51

Mijn oudste blijft mooi op gewicht dankzij Hippalgo Bodybuilder wat ik alleen in de winter bijgeef

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Pony blijft aan de magere kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:15

Als de pony afvalt en er zijn geen gezondheids of gebidsproblemen krijgt het teweinig energie binnen.
Dit moet je dus aanvullen in de vorm van krachtvoer .Laat de fibernuggets achterwegen dat is een ruwvoer
vervanger.Je kunt proberen met pavo 18+ muesli of een goede basisbrok.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Pony blijft aan de magere kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:58

Paarden zijn juist heel efficiƫnt in energie uit ruwvoer halen (daar zijn ze voor gemaakt) mits hun darmflora niet over hoop is, dus de Fibrenuggets zou ik niet weglaten. 18+ bevat juist veel granen (net als het meeste andere krachtvoer) en hoewel dat weliswaar energie geeft verstoort het ook de darmen en de opname van voedingsstoffen uit ruwvoer.

Heb je al eens een ruwvoeranalyse laten doen? Hoeveel energie zit er in je ruwvoer, en is dit verpakt of onverpakt? Je zou naar esparcettebrok kunnen kijken en dan zou ik dat aanvullen met hele zaden die je van te voren plet ipv olie

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony blijft aan de magere kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:01

Mestonderzoek toont enkel aan of er wel/geen wormen in de ei-uitscheidende levensfase van de cyclus in het dier zitten. Waneer is er voor het laatst ontwormt?
Buik is volle darmen, ongetrainde buikspieren en eventueel zand, wormen. Vet wordt opgeslagen langs de bovenlijn.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 16:27

tamary schreef:
Mestonderzoek toont enkel aan of er wel/geen wormen in de ei-uitscheidende levensfase van de cyclus in het dier zitten. Waneer is er voor het laatst ontwormt?
Buik is volle darmen, ongetrainde buikspieren en eventueel zand, wormen. Vet wordt opgeslagen langs de bovenlijn.

Paard is toevallig 3 weken geleden ontwormt omdat de stalgenoten gingen ontwormen heb ik hem ook laten ontwormen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:37

Yenni schreef:
Lynn_Nikita schreef:
als eens op cushing/ ppid getest?

Nee nooit getest omdat hij geen echte klachte vertoont.. kan nooit kwaad natuurlijk


Wel een hooibuik maar toch ribben kunnen zien en 18jr, dan denk ik ook gelijk aan ppid. Ik zou hem ook eens laten testen..

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:19

Hoe groot is de pony? Vind dat je weinig voer extra geeft. Onze oude van 28 en 1.50 krijgt slobber van 1kg bietenpulp, 1kg maismeel, 1kg lucernebrok. Verdeelt over 2 keer. Dan gaat daar per keer nog 1 kilo merrie brok over en 1 keer per dag half bekertje lijnzaad. Hij knabbelt nog hooi. Staat met kouder weer goed ingepakt om energieverlies te voorkomen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony blijft aan de magere kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 07:34

Pony is 138 groot. Ik zal hem eens laten testen op ppid