Koliek door graszaadhooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolientje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Oudewater

Koliek door graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 07:54

Eerst een stukje achtergrond. Sinds juni heb ik twee mini’s. Eerst stonden ze 24/7 op het land en sinds twee weken overdag in de paddock en ‘s nachts op stal. Ze staan op stro en ben maandag overgegaan op graszaadhooi zodat ik ze onbeperkt ruwvoer kan voeren (neiging tot overgewicht).

Gister trof ik een van de twee met koliek aan. De dierenarts is geweest en gelukkig lijkt hij goed op te knappen. Hij staat inmiddels op houtkrullen ipv stro. De dierenarts dacht dat het waarschijnlijker was dat het door het stro kwam dan door het hooi. Toch ben ik ergens bang dat hij weer koliek krijgt door het hooi.

Kortom; kan een paard (verstoppings)koliek krijgen door graszaadhooi?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:06

ik heb het vroeger wel gevoerd en het niet mee gemaakt.
je zegt dat ze nu op de paddock staan, bewegen ze wel voldoende of staan ze de hele dag wat te eten?
in mijn ervaring komt de koliek dan juist eerder doordat dieren niet voldoende bewegen.
stappen,wandelen.longeren,naast de fiets, maar zoveel mogelijk bewegen helpt vaak al enorm.
en kijk even of ze voldoende drinken :j

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Koliek door graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:39

De overgang gras naar stro en hooi is wel enorm. Kans dat het van stro komt, is aannemelijk. Sommigen voeren dat zelfs bij als ruwvoer, maar ik durf dat toch niet hoor.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:40

En het kan niet zijn dat ze zand binnen gekregen hebben?

Ik voer hier probleemloos graszaadhooi.
Maar, wel met mate.
3/4 normaal hooi, 1/4 graszaadhooi en dan nog stro voor de knabbel.

Wel alles in slowfeeders.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Koliek door graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:49

Het zou ongetwijfeld kunnen, maar dan is er denk ik wel meer aan de hand dan alleen graszaadhooi eten. Was het onbespoten? Veel graszaadhooi is bespoten. Zijn de pony's gezond? Hoe krijgen ze het hooi aangeboden (slowfeeder, los, etc). Bewegen ze genoeg?

Hier krijgen ze gerstestro bijgevoerd, ongeveer 1/3 van hun rantsoen en dat geeft totaal geen problemen. Ook niet bij de paarden die gevoelig zijn op de darmen. Dus ik vraag me af of het alleen door het graszaadhooi komt.

Petunia27

Berichten: 205
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Koliek door graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:31

Ik herken dit wel, ook koliek (verstopping) door graszaadhooi. Niet ieder paard kan er tegen. Graszaadhooi is zeer grof en moeilijker te verteren vergeleken met zacht hooi of voordroog, dan kan de overgang naar alleen graszaadhooi zeker wel voor problemen zorgen. Ik raad het aan om altijd gemengd te voeren in combinatie met gras of normaal hooi.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Koliek door graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:36

24/7 gras
Gras is nat, totaal andere structuur, nu in de herfst vaak minder vezels heb ik het idee.

Nu, alleen maar enorm stengelig eten. Zowel het stro als het hooi.
En droog, niet automatisch bij elke hap vocht erbij. Dat moeten ze dus echt erbij drinken.

De overgang zou ik persoonlijk zo niet durven maken.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:37

DuoPenotti schreef:
24/7 gras
Gras is nat, totaal andere structuur, nu in de herfst vaak minder vezels heb ik het idee.

Nu, alleen maar enorm stengelig eten. Zowel het stro als het hooi.
En droog, niet automatisch bij elke hap vocht erbij. Dat moeten ze dus echt erbij drinken.

De overgang zou ik persoonlijk zo niet durven maken.

Dit is wel een goeie. Dat is best een heftige overgang inderdaad.
TS: heb je een optie om eerst te mengen met fijn hooi, dat wat minder vezels bevat?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Koliek door graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:42

Paarden kunnen best op graszaadhooi staan of een mengsel. Ik denk echter dat jij nu te rap heb gewisseld waardoor er koliek klachten zijn ontstaan en niet dat het perse de ‘schuld’ is van het graszaadhooi. Ik had ze langzaam afgebouwd op het weiland en opgebouwd op de paddock ipv 1 op de andere dag.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:55

Bralindy schreef:
Paarden kunnen best op graszaadhooi staan of een mengsel. Ik denk echter dat jij nu te rap heb gewisseld waardoor er koliek klachten zijn ontstaan en niet dat het perse de ‘schuld’ is van het graszaadhooi. Ik had ze langzaam afgebouwd op het weiland en opgebouwd op de paddock ipv 1 op de andere dag.


Hier sluit ik mij bij aan.

nicolientje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 13:37

Dank voor jullie reacties!! Ik ga het mengen met gewoon hooi om het risico te beperken. Ik ben het met jullie eens dat het een flinke overhang is.

Voor de nuance moet ik wel zeggen dat het grasland helemaal kaal gegeten was en kregen afgelopen maand daar hooi bijgevoerd. Omdat ze regelmatig zonder stonden wilde ik dus armer hooi geven zodat is ze onbeperkt ruwvoer kan aanbieden.

Hoewel het kaalgegeten was zullen altijd nog een paar sprietjes gevonden hebben.

Het land was in korte tijd een ontzettende blubber (veengrond), vandaar naast de stallen een paddock gemaakt zodat ze droge voeten hielden. Zal dit volgend jaar afbouwen ipv in 1x.

Wat betreft beweging; dank voor de tip, komende tijd meer aan de wandel, ook goed voor mij ;)

Edit; ze krijgen hooi uit een slowfeeder en zijn verder gezond

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:18

Ik zou in deze toch wel erg bang zijn voor zandkoliek. Zeker met het verhaal van de kale weide erbij. Ik zou dit zeker even met je veearts bespreken, want zand in de darmen is echt een sluipmoordenaar.

Regelmatig een kuurtje zandweg kan sowieso geen kwaad, mijn shetje krijgt dit ook regelmatig (elke 2 maanden) omdat hij in zijn paddock ook grassprietjes loopt te zoeken, ondanks altijd hooi ter beschikking. Ik voer overigens ook graszaadhooi en gewoon hooi gemengd.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Koliek door graszaadhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:23

Geef je alleen maar graszaadhooi als hooi? Of meng je met 'gewoon' hooi?

Want alleen graszaadhooi is te arm/eenzijdig en bevat niet genoeg bouwstoffen.