Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 18:51

Vraagje, als je een ruwvoer vervanger zoekt, is dan het percentage ruwe celstof het meest belangrijk?

In andere woorden; Is het zo dat elk voer met een X percentage ruwe celstof kan dienen als ruwvoer vervanger?

Ben benieuwd of ik heel verkeerd zit te denken :-)

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:29

Voor mij wel ja. Dat probeer ik zo hoog mogelijk te krijgen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 15:04

monsera schreef:
Voor mij wel ja. Dat probeer ik zo hoog mogelijk te krijgen.


Ja toch. Maar nu voer ik een muesli waar zo'n 10% ruwe celstof in zit dan in grasbrok oid. Vraag me dus af of ik dat als ruwvoer vervanger kan gebruiken.
Het gaat om de Slueslimix.

Samenstelling

Lijnzaadschilfers, timothee, esparcette (12,5%), gedroogde appel, erwtenvlokken, zonnebloemolie, groene snijhaver (stengels gedroogde plant), cichorei (inuline) (1%), wortelrozetten, gedroogde kruiden (basilicum, rozemarijn, pepermuntblad, brandnetel) (0,4%), biergist, fructo-oligosachariden (0,1%).

Analytische bestanddelen

Ruw eiwit 8,1%, ruw vet 4,2%, ruwe celstof 32,8%, ruwe as 8,7%, zetmeel 4,3%, suiker 3,7%, calcium 0,6%, fosfor 0,3% , natrium 0,3%, magnesium 0,1%, EWpa 0,7.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 14:29

Verder helemaal niemand? Jammer :-)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:33

De slueslimix lijkt me niet geschikt als volledige ruwvoervervanger.
Waarom ben je op zoek naar een ruwvoervervanger, en zoek je iets dat het volledig kan vervangen, of alleen ter aanvulling?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:25

Ruwvoer is voor een paard de belangrijkste bron voor de benodigde RC. Maar of een product geschikt is als vervanger hangt natuurlijk ook af van de rest van de samenstelling (bijv suiker, zetmeel, eiwit om maar eens iets te noemen).

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:27

Deels ja. Maar als je een voer hebt mer én hoog eiwit, én hoog suiker dan kan dat natuurlijk geen ruwvoer vervangen.

Maar voer wat gemiddeld genomen voldoet aan ruwvoer is dat wel. Geloof dat hooi vaak op 8-11% suiker zit aan droge stof per kilo bijvoorbeeld.

En wil je dan totaal hooi vervangen of niet? In landen als Egypte, Griekenland, Tunesië en dergelijke worden paarden erg anders gevoerd aangezien daar geen of nauwelijks hooi te krijgen is. Vaak vervangen ze dat door een soort “chaf” of ruwvoer brokken volgensmij vanuit een mix bietenpulp en haverschil wat er dan in brokjes geperst wordt. Maar dat is erg streek gebonden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 16:49

Bedankt! Het is slechts ter aanvulling dus zal niet heel krap komen als het geen volledig ruwvoer is. Maar voer gewoon het liefste ruwvoer, ook om z'n vitamine brokjes mee te mengen.
Maar de Slueslimix is uiteraard geen ruwvoer maar wel betere gehaltes dan pakweg de gemiddelde grasbrok voor mijn pony dan he:-) Zowel qua ruwe celstof, suiker, etc.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:56

IngridM schreef:
Bedankt! Het is slechts ter aanvulling dus zal niet heel krap komen als het geen volledig ruwvoer is. Maar voer gewoon het liefste ruwvoer, ook om z'n vitamine brokjes mee te mengen.
Maar de Slueslimix is uiteraard geen ruwvoer maar wel betere gehaltes dan pakweg de gemiddelde grasbrok voor mijn pony dan he:-) Zowel qua ruwe celstof, suiker, etc.


En bijvoorbeeld Agrobs Alpengrun Muesli?
https://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-musli/

Eiwitarm, suikerarm, geen toegevoegde granen.
Mijn paarden krijgen dit ook, aangevuld met een balancer.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:16

Oh dan heb je heleboel keuzes!

Denk aan hartog grass mix, voermeesters ruwvoermix royaal, hartog complete care senior, vitalbix fiber mix, paardendrogist wintermix, agrobs alpenheu ….etcetera

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Ruwe celstof gehalte vs ruwvoer vervanging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 10:59

Bedankt voor de opties!

Muze
Berichten: 5269
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:56

Hannanas schreef:
Oh dan heb je heleboel keuzes!

Denk aan hartog grass mix, voermeesters ruwvoermix royaal, hartog complete care senior, vitalbix fiber mix, paardendrogist wintermix, agrobs alpenheu ….etcetera


Paardendrogist wintermix is gewoon een zak kruiden.
Geen volume of ruwvoer. Wel ideaal voor wat extra’s en wat afwisseling.

Ik geef bij m’n vitamine brokje ook wisselend wat “graanvrij extra”. Omdat de paarden buiten gevoerd worden en het nu soms zo waait ben ik nu over op “ horsefood the best graanvrij”. Das meer een soort “ muesli”. Had hiervoor oa de fibremix van Vitalbix maar dat werd zo de bak uit geblazen en dat vind ik nogal zonde.