Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Diverse merken “ wiesencobs/ grasbrok” verschil?

 
Profiel   

Misschien een gekke vraag maar ik stel hem toch.
Zit er, voor zover jullie weten, verschil in de diverse merken “ wiesencobs”.
Ik ken ze van oa equifyt, Marstall en ook pavo.
Allemaal claimen ze van “ Beierse graslanden “ te komen en daardoor verwacht ik dat ze allemaal wel grofweg hetzelfde zijn….
Maar klopt dat ook?
Of eet jullie paard de ene toch met meer smaak dan de ander bijvoorbeeld of zit er verschil in structuur of iets?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 21:30 



 
Profiel   

ja dat dacht ik laatst toevallig ook,zou dat nou veel verschil maken :j
ik geef de fibrenuggets, maar ook wel de gewone goedkope grasbrok van de boer een stuk verderop.
dat laatste is dan wel gewoon nederlands gras.

ik heb geen ervaring met andere merken.
de fibrenuggets heeft vrij groffe vezels, en valt snel uit elkaar in water.
de gewone grasbrok van de grasdrogerij hier is fijner ,hard geperst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 21:36 



 
Profiel   

Ik voer de Pavo nuggets, die bevallen erg goed. Ze hoeven maar een half uur te weken, mijn paard en de ponies eten het graag en ze doen het er goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 21:47 



 
Profiel   

Agrobs en equifyt is hetzelfde spul alleen andere naam erop. Tenminste agrobs maakt ze voor meerdere andere merken ook. Ik dacht dat Marstall daar ook gemaakt werd destijds.

Ik heb best vaak contact gehad met de fabriek ivm problemen door de allergie van mijn tinker. Daar mocht echt geen brokje anders in zijn. Toen een aardige inkijk gehad in hun productielijnen.

Kwa smaak maakte het mijn tinker niks uit agrobs of equifyt. De enige twee waar niks anders in zat aan brokjes door vervuiling van de productielijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 21:52 



 
Profiel   

Beierse graslanden klinkt natuurlijk ontzettend mooi maar het is maar net waar de boer het mee in zaait toch.

Das net zoals gras van het Groninger klei land. Je hebt geen idee wat voor grassoort het is enkel de streek waar het vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:06 



 
Profiel   

Nee dat is zo, maar t gaat mij er meer om, of er qua structuur en bijvoorbeeld uit elkaar vallen veel verschil in zit. Op volgens mij de meeste van dit soort brok verpakking staat dat het in elk geval van “ Alpen weides” komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:51 



 
Profiel   

Ik geef de nuggets van Pavo. Puur voor de structuur. Zitten echt kleine stukjes gras in. Brokken vallen mooi uit elkaar en houden volume is een beetje lastig uitleggen.
Stalgenoot voerde afgelopen voorjaar ook gewone grasbrok maar na het weken werd dat echt een kleffe prut wat er niet echt smakelijk uitzag. Meer een meelpapje. Die heeft nu ook gewoon de nuggets weer.

Andere merken ken ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 23:06 



 
Profiel   

Sowieso zit er wel verschil in de verschillende manieren van persen inderdaad. De grootte van de brokjes en de fijnheid van het hakselen of zelfs malen.

Daarnaast zit er verschil in oogsttijd en kan er ook verschil in grassoorten zitten. Net zoals dat er in Nederlandse engelse raaiweides (niet dat alle nederlandse weides raaiweides zijn) ook enorm veel verschil qua voedingswaarde tussen de verschillende oogstmomenten zitten en welk ras/type engels raai exact gebruikt is.

Leg je die van Marstall en Pavo naast elkaar, dan valt op dat die van Marstall minder eiwit, maar ook minder ruwe vezel bevat. Maar juist weer meer energie (DE). Dat is dus op een vroeger moment gemaaid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 17:54 



 
Profiel   

Ik ging er een beetje vanuit dat ze allemaal wel van dezelfde leverancier zouden komen alleen andere zakken.
Maar dat is dus niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 18:21 



 
Profiel   

Toevallig heb ik de extra eiwit van Agrobs nu en de bak wordt niet leeg gelikt en bij die van Pavo wel.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 20:09 



 
Profiel   

De fetura? Van die weet ik dat ie wel anders is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 20:52 



 
Profiel   

Nee de extra eiwitten grasbrok van Agrobs vindt hij duidelijk minder lekker dan de Pavo grasbrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 23:00 



 
Profiel   

Ik ben toch stiekem benieuwd of er meer “ fijnproevers” tussen zitten.
Die de ene niet eten en de andere wel?
Fibrenuggets lustte mijn pony enkele maand geleden niet.
De myo flakes at hij wel.( proef handvol).
De marstall ook.
En die van jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 20:18 



 
Profiel   

ohh ja, nou ik weet nog wat!
mijn merrie vind de fibrenuggets zonder iets er bij dus niet te vreten :+

de marstall bergenwiesenfasern vind ze best te doen
wil daar prima zo een paar hapjes van eten.

gewone grasbrok wil ze niet eens proberen, ruikt er aan en loopt weg.
fibermix van vitalbix ook niet.
en optiform van Mijten ook niet.

het is wel echt een oude merrie en alles moet lekker gemengd worden met wat zoete muesli anders blieft mevrouw het niet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 20:35 



 
Profiel   

Mijn merrie (26, PPID met medicatie en ik denk daardoor wat smaakverandering) heeft ook een eigen mening over wat wel en niet lekker is.
- Marstall Bergwiesen Mash is lekker
- Marstall Wiesen Fasern is heel lekker

Bij de varianten van Pavo was er een die ze lekker vond en een waar ze echt haar neus voor optrok. Ik weet niet meer welke de lekkere was, maar ik heb een bakje staan waar ze allebei in zitten (gekregen van iemand) dus nog weer een keer uittesten.

Ik heb in 2019 vanaf Equitana ongeveer alle varianten meegenomen die er waren en die ze zou mogen (ivm de PPID / chronische bevangenheid). Het was nogal onvoorspelbaar wat ze wel en niet lustte toen. Als Equitana dit jaar doorgaat, ga ik weer proefzakjes halen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 21:10 



 
Profiel   

Haha ja de mash vinden de meeste wel lekker. Ik voer alleen zelf kruiden ( wisselend) en die zitten daar al in dus ik zoek echt een losse grasbrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 21:21 



 
Profiel   

Pavo grasbrok (paarse zak) werd hier amper tot niet gegeten. Valt niet uitelkaar zoals Marstall Wiesencobs dat doet welke ik al diverse winters voer en heel goed gegeten wordt door mn Quarters en Mini Paard.
Weet niet meer wat de verschillen tussen de diverse grasbrokken zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 21:37 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Beierse graslanden klinkt natuurlijk ontzettend mooi maar het is maar net waar de boer het mee in zaait toch.

Das net zoals gras van het Groninger klei land. Je hebt geen idee wat voor grassoort het is enkel de streek waar het vandaan komt.


dat is onder andere een factor maar ook op welke grond, de bemesting al dan niet etc. Gaat uiteindelijk om de kwaliteit van het ruwvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 23:24 



 
Profiel   

MissYvette4u schreef
Pavo grasbrok (paarse zak) werd hier amper tot niet gegeten. Valt niet uitelkaar zoals Marstall Wiesencobs dat doet welke ik al diverse winters voer en heel goed gegeten wordt door mn Quarters en Mini Paard.
Weet niet meer wat de verschillen tussen de diverse grasbrokken zijn


in de paarse zak zit de fibrebeet,dat is een combi van luzerne en bietenpulp.
de fibrenuggets zitten in een groene zak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 09:19 



 
Profiel   

Ja in de paarse zak zit inderdaad iets heel anders in.
De fibrenuggets zitten inderdaad in de groene zak.

Ik weet het niet :D
Ik meng alles door elkaar en wordt hier dus super gegeten.

Fibrenuggets
Bietenpulpbrok
Lucernebrok
Subli senior priores
Subli omnia

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:37 



 
Profiel   

Toch nog benieuwd..
Ik zie wiesencobs van marstall, agrobs, equifyt, st. Hippolyt en ook pavo.
Hebben jullie paarden voorkeur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:39 



 
Profiel   

Agrobs is hier favoriet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:40 



 
Profiel   

Mijn paard vindt die van Pavo prima, maar ik moet ze niet te nat maken nét uit elkaar gevallen dat is perfect. Dus ipv 2x water doe ik er 1,5x water bij.
En ik heb een electrolytenslobber, dus als het warm is dan doe ik dat erbij. Blijkbaar maakt dat het nog lekkerder!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:48 



 
Profiel   

Haha ha dat maakt alles lekker denk ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 11:03 



 
Profiel   

Ik heb nu een zak gekregen van hippolyt, mensen daar goede ervaringen mee?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 18:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen