Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hungry hungry hippo - wat voeren?

 
Profiel   

Ik kom er niet meer uit...

Mijn 4-jarige Arab merrie haalt onvoldoende uit het hooi, en dat uit zich dus vooral in HONGER. Daarnaast komt ze ook wat power/energie tekort in het (minimale) werk.

- buiten 24/7 toegang tot een ronde baal
- van de zomer ook snackgras er bij
- nu nachten op stal goed gevuld hooinet (zonder die extreme honger altijd nog wat over)
- was van de zomer (áltijd onbeperkt eten) ook al
- toen er eenmalig een fijne groene baal stond was het over en had ze ook meer werklust

Quickscan hooi:
[ img ]


Ze krijgt momenteel:
- halve schep marstall gastro
- bekertje marstall force
- 25ml effektri omega3 olie

Als probeersel en met het oog op eiwitten ben ik pavo topsport gaan geven, dat maakt geen verschil. Als ik de gastro ophoog wordt ze nerveuzig, dus kennelijk is dat helaas niet het juiste voer voor haar.

Ze zit verder mooi in haar vacht en is goed op gewicht. Heb wel van de zomer al naar haar staan kijken dat ik dacht...beetje matig bespierd. Maar goed, zo veel doet ze niet, dus ik heb dat suf genoeg niet gelinkt aan die honger :+

Wat ik zoek:
- luzernevrij (krijgt ze enorme jeuk van, dus dat wil ik vermijden in het 'onderhoudsvoer')
- zo laag als realistisch is in z+s
- liever geconcentreerd voer dan kilo's moeten geven
- echt gewoon iets wat ik kan voeren als basis en de gastro kan vervangen. Niet dat ik straks met 6 soorten toppings sta te klooien :')
- ik mag graag wat slobber geven als ik er ben (en in de zomer, als ze 24/7 buiten staan, voert dat ook makkelijker/sneller), dus evt iets wat zowel nat als droog kan of een brok/muesli + een slobber is prima

Ik zoek het nu vooral in de ewpa, en dat blijkt verdraaid lastig icm luzernevrij en laag in s+z |o maar die ewpa is natuurlijk ook maar een gok, misschien is het iets anders wat ik aan moet vullen? Hoor graag jullie suggesties!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 15:26 



 
Profiel   

Soja schroot voor je eiwit. Rest zo laten
En beter hooi iets meer na de rechter kant toe ( of alleen snachts in je net hooi met meer energie ( tanden gekeken goed gekauwd hooi in de mest of grof spul

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 15:29 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Soja schroot voor je eiwit. Rest zo laten
En beter hooi iets meer na de rechter kant toe ( of alleen snachts in je net hooi met meer energie ( tanden gekeken goed gekauwd hooi in de mest of grof spul


Extra eiwit geef ik al, maar ze blijft honger houden dus dat is de oplossing niet.
Ik zal de hooigoden vragen het hooi te tweaken :')
Nee maar daar kan ik dus niks aan veranderen, dat hooi. Tanden zijn goed, is puur een kwestie van 'iets' aanvullen vanuit het krachtvoer. In basis simpel zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:19 



 
Profiel   

Waarom kan je niks veranderen aan het hooi? Of eventueel wat grassmix van Hartog bijvoeren als ruwvoer? Want ik denk dat je hooi te mager is voor je paard, zeker aangezien je zelf zegt dat ze op groener hooi het beter deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:27 



 
Profiel   

Je kan rijker hooi kopen en dat bv alleen savonds in een net geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:28 



 
Profiel   

Ja, ik denk ook dat het hooi te mager is, maar het is wat ze voeren op stal. Hooi bijkopen begin ik echt niet aan. Het hooi wat gevoerd wordt is super mooi spul van eigen land, en dit moet gewoon op te lossen zijn in de vorm van een aanvullend voer. Zelf hooi kopen lijkt me wat omslachtig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:31 



 
Profiel   

Voederbieten, rode bieten , wortelen (werken ook nog om de suikerhuishouding in balans te houden, ja ik weet hoe dit klinkt, ja het is echt waar!). Natuurlijk niet kilo’s, misschien zelfs stro, dit is een vuller met extra vezel. Misschien wilgentakken om op te knagen, beter kauwen zorgt ook voor sneller een verzadigd gevoel. Zomaar even wat opties die ik zou toepassen. Als ik nog wat bedenk zal ik het hier ff neerzetten :) optiform van mijten


Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 14-11-21 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:32 



 
Profiel   

amyz schreef
Ja, ik denk ook dat het hooi te mager is, maar het is wat ze voeren op stal. Hooi bijkopen begin ik echt niet aan. Het hooi wat gevoerd wordt is super mooi spul van eigen land, en dit moet gewoon op te lossen zijn in de vorm van een aanvullend voer. Zelf hooi kopen lijkt me wat omslachtig :+


Dan richting gras brok fibernuggets oid

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:33 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Voederbieten, rode bieten , wortelen (werken ook nog om de suikerhuishouding in balans te houden, ja ik weet hoe dit klinkt, ja het is echt waar!). Natuurlijk niet kilo’s, misschien zelfs stro, dit is een vuller met extra vezel. Misschien wilgentakken om op te knagen, beter kauwen zorgt ook voor sneller een verzadigd gevoel. Zomaar even wat opties die ik zou toepassen. Als ik nog wat bedenk zal ik het hier ff neerzetten :)


Ik heb haar sowieso extra royaal in (vers) stro staan idd zodat ze daar ook van kan knabbelen als ze dat wil. Maar als ze van het voorjaar weer de nachten buiten blijven is stro natuurlijk sowieso geen oplossing meer. En als het hooi volgend jaar ook weer mager is blijft het probleem natuurlijk, dus iets van (een variant op) Krachtvoer lijkt me het meest praktisch...
Ik dacht ook in de richting van bietenpulp, maar zou dat niet te veel aanzetten?

En eigenlijk zoek ik gewoon vooral een vervanger voor de gastro die in de behoeften voorziet waarin de gastro kennelijk niet voorziet... dus de behoefte aan een mooi basisvoer (al is het alleen al maar om de force door te mengen) blijft...

Snorkel ik was eigenlijk bezig met zoiets als carli wafer, maar kwam er achter dat ze haar mega jeuk van luzerne kreeg dus daar ging dat plan weer |o Zou grasbrok het wel oplossen? Dat ze van de zomer op het gras stonden had ze nog steeds honger, dus of een paar scheppen geperst gras dan voldoende zijn?


Laatst bijgewerkt door amyz op 14-11-21 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:40 



 
Profiel   

Ik denk eigenlijk dat je het misschien niet moet zoeken in honger, maar in een tekort. Is er mentaal wat gebeurd? Bv laagste in rang, blijven eten omdat ze anders tekort komt. Misschien een gek idee hoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:44 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Ik denk eigenlijk dat je het misschien niet moet zoeken in honger, maar in een tekort. Is er mentaal wat gebeurd? Bv laagste in rang, blijven eten omdat ze anders tekort komt. Misschien een gek idee hoor..


Dat bedoel ik dus ook juist :D er is wat mij betreft heel duidelijk een tekort aan 'iets', waardoor ze maar blijft eten om aan die behoefte te voldoen. Vandaar ook dat oplossen vanuit het krachtvoer me, bij gebrek aan hooigoden, de meest logische en praktische oplossing lijkt. Eiwit lost niks op, dus is ewpa dénk ik de volgende stap.

Met het 'oude' hooi was dit probleem ook niet. Verder niks veranderd, afgezien van dat ze probeert op te klimmen in rangorde :+ Ze kunnen altijd allemaal tegelijk eten en dat zie ik ze ook eigenlijk altijd doen, nooit dat er eentje er niet bij kan/mag. Hooguit moet Diva wat vaker een nieuw plekje zoeken aan de baal :+ Ik had ook een klein beetje gehoopt dat de nacht op stal en rustig eten wellicht zou helpen, maar mooi niet dus...

Toevoeging: als het aan mentaal/verandering zou liggen zou het denk ik niet zo'n duidelijk verschil geven op die groene baal. Dus ik bedoel echt een fysiek tekort zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:48 



 
Profiel   

amyz schreef
Horseloverl schreef
Ik denk eigenlijk dat je het misschien niet moet zoeken in honger, maar in een tekort. Is er mentaal wat gebeurd? Bv laagste in rang, blijven eten omdat ze anders tekort komt. Misschien een gek idee hoor..


Dat bedoel ik dus ook juist :D er is wat mij betreft heel duidelijk een tekort aan 'iets', waardoor ze maar blijft eten om aan die behoefte te voldoen. Vandaar ook dat oplossen vanuit het krachtvoer me, bij gebrek aan hooigoden, de meest logische en praktische oplossing lijkt. Eiwit lost niks op, dus is ewpa dénk ik de volgende stap.

Met het 'oude' hooi was dit probleem ook niet. Verder niks veranderd, afgezien van dat ze probeert op te klimmen in rangorde :+ Ze kunnen altijd allemaal tegelijk eten en dat zie ik ze ook eigenlijk altijd doen, nooit dat er eentje er niet bij kan/mag. Hooguit moet Diva wat vaker een nieuw plekje zoeken aan de baal :+ Ik had ook een klein beetje gehoopt dat de nacht op stal en rustig eten wellicht zou helpen, maar mooi niet dus...

Toevoeging: als het aan mentaal/verandering zou liggen zou het denk ik niet zo'n duidelijk verschil geven op die groene baal. Dus ik bedoel echt een fysiek tekort zeg maar.



Al eens bloed laten trekken ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:47 



 
Profiel   

Cavalor Endurix? Weet zo even niet of daar wél of géén luzerne in zit, maar heeft een hoog percentage aan oliën en vetten wat voor extra energie zorgt zonder dat ze er heet van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:13 



 
Profiel   

En snachts het hooi niet in een hooinet maar gewoon los geven? Of 1 met heel grote mazen tegen het verlopen in de stal, en dan echt een ruime portie zodat ze het nooit op heeft sochtends, dat ia misschien makkelijker dan andere dingen bijvoeren en lost al wat op

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:20 



 
Profiel   

Pavo Speedibeet, en dan iets erdoor mengen als suikervrije muesli (bijv Muesli Zonder van Subli)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:23 



 
Profiel   

Olie bij voeren of vetten

Of sulbi priores als je weken niet erg vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:27 



 
Profiel   

Je hooi heeft een lage hoeveelheid droge stof. Dat kan een verklaring zijn voor het "maar blijven eten". Van dit hooi moeten ze in verhouding meer eten dan hooi met een hoger droge stof gehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 20:54 



 
Profiel   

Sakvis dat klinkt logisch! Wat zou ik dan in het krachtvoer aan kunnen/moeten vullen als tegenhanger, om dat op te lossen?

Maddy_paola van de zomer kon ze echt onbeperkt (vr)eten en had ze het ook, dus dat zal het verschil niet maken. En vorige winter + op die groene baal hield ze snachts ook gewoon hooi over. Ik vul liever aan wat ze mist zodat ze dat hele hongergevoel niet meer heeft natuurlijk!

Snorkel ze krijgt omega3 olie en in de gastro zit ook energie uit vetten (vandaar dat ik het zulk mooi voer vind). Priores lijkt me te veel aanzetten? Ze heeft echt niet meer kilo's nodig, is mooi op gewicht nu en eerder aan de dikke dan aan de dunne kant :=

Askja zat ook aan zoiets te denken, maar zou dat niet te veel aanzetten? Ze komt denk ik wel iets tekort voor de aanmaak van spieren, maar ik ken bietenpulp vooral voor extra kilo's en die heeft ze niet nodig, dus ik twijfelde daar toch wat over. Kan het wellicht wel geven als tijdelijke buikvulling tot ik heb uitgevonden wat ik aan moet vullen...

Geen bloed getrokken, zie ik nu nog niet een aanleiding voor omdat het zo duidelijk samenhangt met het hooi. Als ik straks 4 voeren verder ben en het nog steeds niet op heb kunnen lossen wordt dat uiteraard de volgende stap.

Ik ga eens kijken naar de cavalor, thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 21:05 



 
Profiel   

GUSTIxBILL schreef
amyz schreef

Dat bedoel ik dus ook juist :D er is wat mij betreft heel duidelijk een tekort aan 'iets', waardoor ze maar blijft eten om aan die behoefte te voldoen. Vandaar ook dat oplossen vanuit het krachtvoer me, bij gebrek aan hooigoden, de meest logische en praktische oplossing lijkt. Eiwit lost niks op, dus is ewpa dénk ik de volgende stap.

Met het 'oude' hooi was dit probleem ook niet. Verder niks veranderd, afgezien van dat ze probeert op te klimmen in rangorde :+ Ze kunnen altijd allemaal tegelijk eten en dat zie ik ze ook eigenlijk altijd doen, nooit dat er eentje er niet bij kan/mag. Hooguit moet Diva wat vaker een nieuw plekje zoeken aan de baal :+ Ik had ook een klein beetje gehoopt dat de nacht op stal en rustig eten wellicht zou helpen, maar mooi niet dus...

Toevoeging: als het aan mentaal/verandering zou liggen zou het denk ik niet zo'n duidelijk verschil geven op die groene baal. Dus ik bedoel echt een fysiek tekort zeg maar.



Al eens bloed laten trekken ?

Precies dit!

Begin eens met een basis aan feiten.

Je hooi is te schraal (laat me raden: onbemeste landen, puur natuur en zo...) en van brokjes gaat ze vooralsnog over de flos. Energie komt ze dus eigenlijk niet te kort; ze gaat scheef in de verhoudingen en dat kan allerlei onhandige reacties geven.

Laat dus eerst eens kijken naar je vitamine/mineralen balans en ga van daaruit kijken wat je bij moet voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 21:30 



 
Profiel   

Vraagje: waarom denk je dat je paard honger heeft? Ik bedoel: ze houdt nog hooi over, lijkt me dat ze dan toch voldaan is? Trouwens, ik kan zo ook een hele zak snoep opvreten, betekent ook niet dat ik honger heb, gewoon dat ik het lekker vind. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:01 



 
Profiel   

Nou, das ook snel geoordeeld :+ Ik heb geen idee of het onbemest is, volgens mij niet. Vorig jaar op hooi van hetzelfde land geen probleem, dus het zal allemaal wel meevallen.

Ze gaat ook niet over de flos van 'brokjes', ze gaat over de flos van de muesli die ik nu voer. Van de topsport gaat ze overigens niet over de flos. Conclusie: de gastro is niet wat ze nodig heeft.

Ik dacht dat, met de quickscan en het gegeven dat ze het op fijn, groen hooi níet had, het wellicht redelijk eenvoudig zou zijn om een idee te krijgen van wat ze mogelijk tekort krijgt met dit hooi.
Blijkbaar verkeerd gedacht :+

Hwn: omdat ze echt duidelijk honger heeft := hooi houdt ze nu dus ook niet over, vorig jaar en op die groene baal wel. Ook op wedstrijd en op de trailer ging er een bizarre hoeveelheid hooi doorheen, zit ineens geen rem meer op zeg maar. Buiten wandelen is ook iedere 3 passen proberen te snacken, dat is ook niet normaal voor haar doen. Dus het is wel een vrij duidelijk signaal wat ze afgeeft :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:08 



 
Profiel   

Er is zeker geen analyse van de mooie groene baal? Even een open deur, het zal wel niet, want dan had je ‘m wel geplaatst :D

In mijn theorie komen ze *iets* te kort als ze door blijven eten. Dat kan DS zijn, energie, eiwit, vitaminen, mineralen, etc. Dat kan dus een hoop gepuzzel zijn, vooral omdat niet alle vitaminen en mineralen goed meetbaar zijn in bloedwaarden.
Ze blijven dan dooreten tot alle vinkjes voldaan zijn, zeg maar. Maar ja, en dan…
Als je de hoeveelheid hooi doorrekent naar wat er per dag binnenkomt (voor zover je dat kan doorrekenen) en hetzelfde voor je vitaminebrok etc, hoe kom je dan uit? En als je dat vergelijkt met de benodigde voedingsstoffen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:22 



 
Profiel   

Voor zover ik begrijp denk je dus dat ze blijft eten omdat ze probeert iets aan te vullen wat ze te kort komt, niet perse omdat ze met een lege maag staat. Een ander soort van honger dus.
Ik denk dat het makkelijkste is om te weten wat het dan is dat ze zoekt in het eten en dat die uitslag het snelst gevonden is door haar waardes te meten.
Voer is zo gecombineerd samen gesteld dat als ze het op een bepaald voer het goed doet, je nooit zeker weet wat het nu is dat daadwerkelijk helpt en dat het best lang kan duren voor je het juiste antwoord hebt.
De marstall force zegt een compleet mineralen en vitamine supplement te zijn, dus op papier zou ze niks te kort moeten komen.

Wat betreft wekers en of dit dikmakers zijn, ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je er van geeft.

Ikzelf zou het verder in een combinatie van ewpa en droge stof zoeken. Wat ze binnen krijgt aan hooi is te weinig massa en te weinig energie. Iets van een pulp helpt met massa, maar niet altijd met energie.. als eens een ewpa en vrep vergelijking gemaakt voor haar ? Eigenlijk hetzelfde wat Hilary aangeeft. Wat heeft ze nodig en wat komt daadwerkelijk binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:23 



 
Profiel   

Ik meen me te herinneren dat Marstall Force wat laag zat in selenium. Maar dat is van een rondje voervergelijken van 6-7 jaar geleden, dus wie weet wat ze in de tussentijd gesleuteld hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:26 



 
Profiel   

amyz schreef
Nou, das ook snel geoordeeld :+ Ik heb geen idee of het onbemest is, volgens mij niet. Vorig jaar op hooi van hetzelfde land geen probleem, dus het zal allemaal wel meevallen.

Ze gaat ook niet over de flos van 'brokjes', ze gaat over de flos van de muesli die ik nu voer. Van de topsport gaat ze overigens niet over de flos. Conclusie: de gastro is niet wat ze nodig heeft.

Ik dacht dat, met de quickscan en het gegeven dat ze het op fijn, groen hooi níet had, het wellicht redelijk eenvoudig zou zijn om een idee te krijgen van wat ze mogelijk tekort krijgt met dit hooi.
Blijkbaar verkeerd gedacht :+

Hwn: omdat ze echt duidelijk honger heeft := hooi houdt ze nu dus ook niet over, vorig jaar en op die groene baal wel. Ook op wedstrijd en op de trailer ging er een bizarre hoeveelheid hooi doorheen, zit ineens geen rem meer op zeg maar. Buiten wandelen is ook iedere 3 passen proberen te snacken, dat is ook niet normaal voor haar doen. Dus het is wel een vrij duidelijk signaal wat ze afgeeft :D

Nou, blijkbaar valt het toch niet mee, anders had je deze post niet aangemaakt.

Zie de drie posts hierboven.

Houdt op met denken en aannames en ga feiten verzamelen. Een deel heb je al, maar het belangrijkste stukje mis je nog: je paard.

En nee, je kunt niet 100% alles terug vinden in het bloed, maar iets beters is er op dit moment ook niet.

Laat dus een bloedje trekken, leg dat naast alle gegevens die je al hebt en kijk waar het fout gaat.
Nee, geen 100% garantie, maar die bundeling van gegevens geeft je voldoende houvast in welke richting je het moet zoeken.

Vervolgens blijf je vooral kijken naar je paard zoals je nu ook al doet.
Doe aanpassingen een-voor-een en in stapjes, zodat helder blijft wat waar vandaan komt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen