Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mineralenbuffet! Wie heeft het al?

 
Profiel   

Ik zie elke keer overal op internet Mineralenbuffet langskomen. Aangezien mijn paard gaat verhuizen naar een 24/7 plekje in eigen beheer kunnen we dit soort dingen ook daadwerkelijk gaan aanbieden.

Nu vroeg ik mij af: wie doet dit al? Hoe heb je dit ingeregeld? Waarin of hoe bied je het aan? Hoe bevalt het je? Maken ze er veel gebruik van?

Nouja je snapt het: ik ben op zoek naar tips en tricks!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 17:59 



 
Profiel   

Niet echt een mineralen buffet, maar heb wel altijd een extra emmer staan met brandnetel of mineralen van heltie horse.

Op het moment drinken de paarden bijna alleen maar brandnetelwater. Erg leuk dus om die voorkeuren bij te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:10 



 
Profiel   

Een emmer water met Zeoliet, één emmer water met veendrab, een emmer met water en wat zout en ook nog een emmer gewoon blanco water. En dan kiezen ze zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:14 



 
Profiel   

Ik heb een poosje 10 emmers gehad.
Met in elke emmer een gedroogd kruid.
En keer of 4 in de week zette ik die emmers neer en liet ik ze om de beurt kiezen wat ze wilde.
Was erg leuk om te zien dat ze ieder hun ding pakte en ook verschillend.
Maar heb verder niet gezien dat ze beter in hun vel kwamen zitten of zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:14 



 
Profiel   

Ik zet af en toe 4 emmers neer. Gewoon los op de grond. Heb geen ruimte om ze mooi op te hangen.
Vooral de zout met zeewier doet het goed. De andere 3 niet echt. Weet niet of ik door ga als mijn poedertjes op zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 10:48 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:53 



 
Profiel   

Wij hebben een liksteenbar ophangen met 6 verschillende likstenen.
- Biotine
- Himalaya
- algemeen mineralen
- Luchtwegen
- Zink
- Knoflook


Je ziet dat de paarden zelf kiezen waar ze behoefte aan hebben. In het begin (enkele weken geleden hebben ze hier mee kennis gemaakt ivm verhuizing) zag ik dat ze alle stenen af gingen, al gelijk merkte ik op dat ze langer of minder lang bij sommige stenen bleven hangen. Nu na enkele weken blijven ze van meerdere helemaal af.
Op dit moment is de algemeen mineralen en de biotine bij mijn paarden geliefd.
Zink en Knoflook laten ze echt liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 04:44 



 
Profiel   

De planning is om er hier 1 te gaan maken met een boomstam. Moet alleen nog even bekijken hoeveel en waar en wat ik precies er in wil doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 07:40 



 
Profiel   

Ja hier ook in liksteenvorm, leuk om te zien dat meer mensen dit doen. Ze krijgen ook bloemen en kruiden :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 08:22 



 
Profiel   

Waar kopen jullie die likstenen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 08:25 



 
Profiel   

Ik wil graag volgen, zouden de mensen die dit hebben misschien fotos willen plaatsen (of pb'en) en idd, waar kopen jullie het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 08:32 



 
Profiel   

Ook ik ben erg nieuwsgierig naar foto’s en verkoopadressen.

Ik ga in elk geval dit volgen.

Merken jullie ook verschil bij de paarden, merk je dat ze zich beter voelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 08:39 



 
Profiel   

Ik koop ze waar ik ze vinden kan
oa kramer, welkoop, ruiterzaken, voerhandelaren

https://www.kramer.nl/Merken/Original-L ... e-Liksteen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 08:40 



 
Profiel   

Naar aanleiding van dit topic wat informatie gevonden:
https://purehorse.nl/2018/05/09/mineralen-buffet/

Ik kende het nog niet zo zeer, hier krijgen ze vooral kruiden/ planten e.d door het voer en de doorsnee likstenen e.d maar het zelf laten kiezen en verschillende dingen aanbieden spreekt mij wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 08:42 



 
Profiel   

Wij hebben sinds een aantal dagen 5 bakken hangen, met daarin verschillende dingen.

Ze moeten er nog wat aan wennen en drinken niet echt, maar likken/slobberen wel wat.

13 liter bakken en daar doe ik nu ong 5 liter water in. Dit is voor 2 paarden.
Elke 3 dagen ververs ik ze.

https://youtube.com/shorts/nlWC8NpxdIA?feature=share

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 09:32 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Heb van de zomer een proefpakketje besteld. Keltisch zeezout, diatomeeenaarde, moeder aarde, ijslandszeewier en appelazijn. Ik had het in hangbakken en om de zoveel dagen verversen. Maar hele bakken vol is niet nodig / zonde merkte ik, want ze deden er toen weinig mee. Alleen de ijslandszeewier was zwaar favoriet van m'n shetje.


[ img ]

Verder heb ik meerdere likstenen maar daar moet ik nog wat voor verzinnen dat die altijd droog liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 09:56 



 
Profiel   

Ik heb op equiday een mini mineralenbuffet gekocht bij Femke Dölle. Krijg je 5 mini zakjes met verschillende mineralen. Helaas nog niet kunnen gebruiken, omdat we nog steeds geen goede wateraansluiting hebben op het land bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 10:01 



 
Profiel   

Wij staan op dezelfde stal als bokker ElisexJoelle.

Op mijn oude stekje hadden mijn andere stalgenoot en ik de houders en stenen al vanaf april hangen en de paarden maakte er graag gebruik van.

Zo hangen ze nu in onze ruime loopstal.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:53 



 
Profiel   

Die ronde van Kramer zijn wel intressant, diekan ik ook wel in de stal hangen. (Helaas paard in de box). Misschien ga ik dat ook eens testen, ben wel in voor een test. Momenteel alleen een witte steen hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:02 



 
Profiel   

Nu nog standaard likstenen en ook geen handige plek. We hadden ene heuvel met diverse kruiden, maar die is verplaatst en nu weer kaal.

Wil wat van deze likstenen aan gaan schaffen; https://www.boomlooszadelbecidor.nl/search/liksteen/

Wel overdekt ophangen, maar moet ik over nadenken. Wil ook niet dat ze die gaan gebruiken om tegen te schuren of eraf lopen, lomp als ze soms zijn.

Was van plan om te nemen wat ik denk dat bij ze past.

De mineralen in water vind ik zelf niet zo fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:06 



 
Profiel   

Dat ziet er leuk uit calice.
En die van kramer ook nog wel grappige prijzen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:10 



 
Profiel   

Ik denk juist dat ik mineralen in water wil gaan aanbieden. Likstenen gebruikt mijn paard namelijk niet. Heb haar er verschillende aangeboden maar ze raakt ze niet aan. Ben nog op zoek naar een low budget maar het oog wil ook wat manier om mineralen in water aan te gaan bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:16 



 
Profiel   

Ik vraag me eigenlijk ook af of een paard juist niet te veel kan binnenkrijgen? Stel dat bv. een bepaald blok of bepaald water heel erg lekker smaakt en het paard een grote voorkeur daarvoor ontwikkelt. De eigenaar gaat dat dan waarschijnlijk ook vaker aanbieden, want het is de favoriet van mijn paard. Maar in hoeverre kan dit kwaad wanneer dit dus niet geconsumeerd wordt uit een nood, maar uit een soort lekkernij? Kan een te veel opname van het één het andere blokkeren? Of is het met dit echt een 'baat het niet, dan schaadt het niet'?

Het is een beetje een hype nu natuurlijk. Dus ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Effectief doeltreffend of goede marketing? Waarbij dat laatste natuurlijk niet per definitie negatief moet zijn als er geen negatieve gevolgen aan vast handen. Soms mag iets ook gewoon leuk zijn. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:24 



 
Profiel   

In water aanbieden is best wat werk. Mensen bieden het vaak aan in gewone emmers, dus je maakt meerdere emmers klaar en dan kunnen ze kiezen.
Maar er zijn inmiddels ook al mensen tegen water aanbieden uit plastic emmers, dus tja.......

De rest kan je weggooien, wat niet gekozen wordt. En als je meerdere paarden hebt, heb je er geen zicht op. Dat vind ik wel een bezwaar. Als ik 1 emmer van 10L neerzet met bijv zout en 1 drinkt daar flink van, hebben de andere niks. Dan kan ik gemist hebben wie dat doet.

Als het op is weet je ook niet of het voldoende was of de behoefte er nog steeds is, dus moet je aanvullen op tijd.

De kwaliteit van je water is ook bepalend. Wij hebben leidingwater, maar ze kiezen vaak voor de poel. De honden trouwens ook.

Als je weet wat je wil geven, kan je dat gewoon kopen en in je water doen. Ze verkopen het in mooie zakjes, maar je kan het zelf ook overal kopen in principe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:26 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik vraag me eigenlijk ook af of een paard juist niet te veel kan binnenkrijgen? Stel dat bv. een bepaald blok of bepaald water heel erg lekker smaakt en het paard een grote voorkeur daarvoor ontwikkelt. De eigenaar gaat dat dan waarschijnlijk ook vaker aanbieden, want het is de favoriet van mijn paard. Maar in hoeverre kan dit kwaad wanneer dit dus niet geconsumeerd wordt uit een nood, maar uit een soort lekkernij? Kan een te veel opname van het één het andere blokkeren? Of is het met dit echt een 'baat het niet, dan schaadt het niet'?

Het is een beetje een hype nu natuurlijk. Dus ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Effectief doeltreffend of goede marketing? Waarbij dat laatste natuurlijk niet per definitie negatief moet zijn als er geen negatieve gevolgen aan vast handen. Soms mag iets ook gewoon leuk zijn. :D

dat is ook wel een beetje wat ik ook heb met de likstenen (of water)

Ik gaf dan ongeveer om de dag een rij emmers met gedroogde kruiden om uit te kiezen, maar niet meer dan 1 eetlepel er in. En daarna ook weer weg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen