Mineralen/vitamine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snnah
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-01-20

Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 23:15

Hallo iedereen, wellicht dat iemand hier mij kan helpen.

Ik zoek iets om de mineralen/vitamine aan te vullen voor mijn paard (tinker merrie 4 jaar)

Alleen het lastige is, ze heeft CPL. Voor nu heb ik het qua voeding onder controle.

Ze mag alleen absoluut geen luzerne. Het liefst zo min mogelijk suikers en zetmeel. Ik weet dat ze op vitalbix niet goed reageert, ook de nieuwe op thimothee basis zorgt voor dikkere benen.

Momenteel krijgt ze 1x per dag:

- 25 gram goudsbloem/calendulan
- 25 gram kleefkruid
- metazoa esscapette
- lijnzaadolie
- brandnetel vloeibaar van Heltie Horse
- kurkuma
- af en toe wat bietenpulp

Verder krijgt ze af en toe banaan (appel of wortel geeft reactie op de benen) en fruities van cavalor als beloning.

Ze staat 24/7 buiten met uitloop zowel hard als zacht. En onbeperkt voordroog hooi (extreem droog hooi, wel verpakt). Ik ben ermee bekend dat onverpakt vele malen beter zal zijn, alleen dit is niet mogelijk. Daarnaast als de wei het toelaat, staan ze in de wei.

Ik zal vast en zeker informatie zijn vergeten neer te zetten, dus hoor het graag als iemand extra vragen heeft.

Kortom heeft iemand hier voor mij de tip om haar wat extra te ondersteunen?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:30

Ik zou stoppen met kurkuma en daar een “kouder” kruid voor in de plaats zoeken. Kurkuma maakt heet, dit kan ontstekingen opwekken, dus daar is misschien wat te winnen. Dit zou ook een snellere reactie kunnen geven op de suikers en zetmelen. Je kan als je het geeft voor gewrichten bv kijken naar groenlipmossel. Qua vitamine mineralen extra misschien rode bieten? Dit ontgift en zitten enorm veel vitamines en mineralen in en werkt op de huid. Ik merk hier met een maaneczemer heel veel verschil mee. Ook zou ik kamille bijgeven, zoveel als ze wil eten om ontstekingen te voorkomen en de darmen te ondersteunen

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:39

Marshall force, de nieuwe is zonder suiker en zetmeel

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 00:28

Sluit ik me bij aan: Marstall Force. Hoog geconcentreerd en maar klein beetje van nodig.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:15

De mineralen van heltie proberen?

Of metazoa brokje, die is er ook zonder luzerne.

Stop wel regelmatig een weekje met de kruiden, deze kunnen namelijk averechts gaan werken. Dus elke 6 tot 8 weken een stopweek is aanbevolen

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:31

Bietenpulp bevat echt niets waar je paard wat aan heeft, zeker op deze leeftijd niet. Als je iets zoekt om alles te binden/ een papje van te maken kun je beter wat grasbrok weken :)

Lijnzaadolie zou ik vervangen door puur lijnzaad (in hele vorm). Olie kunnen paarden niet verwerken, ze hebben geen galblaas waardoor ze maar zeer minimaal gal kunnen produceren om olie af te breken. De olie blijft dus onafgebroken in het lijf, het kan voor problemen zorgen in de darm, het bemoeilijkt het opnemen van mineralen en vitamines.

Ik zou wat coloprotect bijgeven om de darmen te beschermen tegen de melkzuurbacteriën van het voordroeg en daarnaast de kruiden die je nu geeft niet langer dan 6 weken aan 1 stuk. Die werken bloedzuiverend, dus alleen in kuurvorm.
Je kunt ze eventueel afwisselen met iedere dag kruiden. Kruidenmixen verhogen de diversiteit en daarmee ondersteun je de algehele weerstand ook!

Fijne balancers;

Puur P van okapi
Equilin
Vitalbix
Metazoa (kan ook op esparcette basis)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:44

Ik vind de Agrobs Naturmineral een hele fijne balancer. Graanvrij, melassevrij, laag in suiker en zetmeel, vrij van luzerne, esparcette en timothee.
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/naturmineral.html
En je hoeft er maar 10 - 15 g per 100 kg per dag van te geven.
Marstall Force is ook fijn, zit alleen wat hoger in ijzer. En als je hooi dat ook is, of je bodem (gras) of je grondwater geeft, is dat niet zo handig.

Snnah
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 08:54

MTinker schreef:
De mineralen van heltie proberen?

Of metazoa brokje, die is er ook zonder luzerne.

Stop wel regelmatig een weekje met de kruiden, deze kunnen namelijk averechts gaan werken. Dus elke 6 tot 8 weken een stopweek is aanbevolen


Heb er toevallig net een stopwerk opzitten. En de brandnetel is zelfs maar een kuur van 2 weken.

Metazoa krijgt ze dus al, alleen ging kijken naar wat er nou precies in zit en vind eigenlijk dat er maar weinig mineralen/vitamine in zitten. Zeker als ik vergelijk met vitalbix. Alleen daar kan ze dus niet tegen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:17

Dat er weinig in zit zegt niets. Het kan alsnog het beste passen bij je hooi. Het beste is om je hooi te laten testen, zodat je op basis van berekening de beste balancer erbij kunt zoeken.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:23

ik zou advies geen inwinnen bij een onafhankelijk voer adviseur die zich echt verdiept en 'opleiding' heeft gedaan over voeding.

want ja ik kan ook advies geven maar dat is puur basis op mijn eigen ervaringen met voer en koudbloeden.

en ind wat dailhyo zegt het ruwvoer analyseren dan heb je en indicatie.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:57

Mallow schreef:
Lijnzaadolie zou ik vervangen door puur lijnzaad (in hele vorm). Olie kunnen paarden niet verwerken, ze hebben geen galblaas waardoor ze maar zeer minimaal gal kunnen produceren om olie af te breken. De olie blijft dus onafgebroken in het lijf, het kan voor problemen zorgen in de darm, het bemoeilijkt het opnemen van mineralen en vitamines.


Dit is wat Equilin zegt over het voeren van olie.
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:08

Wat naar dat je tinker met 4 jaar al zo veel last heeft van CPL. Wat goed dat je direct zo veel aanpassingen hebt gedaan qua voer.

Is het niet mogelijk om voor korte tijd zelf wat gewoon onverpakt hooi te kopen en voeren, zodat je kan zien of dat verschil maakt? Mijn CPL'er kreeg ook altijd direct dikke benen van verpakt hooi, ook al was dat heel droog.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:09

Een paard heeft geen aparte galblaas omdat het van nature amper olie tegen komt om te verwerken. Dus het heeft de galblaas niet nodig.
Wanneer de lever (veel) meer gal moet gaan produceren is de kans dat deze overbelast raakt groot waardoor het de dingen die het ‘moet’ doen minder goed kan. Zoals het verwerken van afvalstoffen. Dit geeft verschillende klachten zoals jeuk, CPL etc.

Ik weet dat er verschillende verhalen de rondte gaan hier over, zeker van producenten van lijnzaadolie ;) maar dit heb ik geleerd, het resoneert voor mij in wat ik tegen kom. Maar uiteraard, het was maar een tip. Uiteindelijk moet je/de TS doen wat het best voelt.

Snnah
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 16:30

8nnemiek schreef:
Wat naar dat je tinker met 4 jaar al zo veel last heeft van CPL. Wat goed dat je direct zo veel aanpassingen hebt gedaan qua voer.

Is het niet mogelijk om voor korte tijd zelf wat gewoon onverpakt hooi te kopen en voeren, zodat je kan zien of dat verschil maakt? Mijn CPL'er kreeg ook altijd direct dikke benen van verpakt hooi, ook al was dat heel droog.


Ik baal er ook enorm van, zeker omdat ze al van mij is sinds de geboorte. Helaas kan ik de tijd niet terug draaien en het is gelukkig stabiel nu, met genoeg beweging en scheren van de benen hou ik het goed bij.

Als ik onverpakt hooi zelf koop, moet ik dit ook voeren aan de andere 2 paarden. En dan zit ik nog met het probleem dat er geen hooi kan worden opgeslagen op de stal. En elke dag een baaltje kopen en naar stal brengen is voor mij dan weer geen optie. En verhuizen van stal is ook geen optie, aangezien ze nu bij mijn ouders staat.

Snnah
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 16:35

plutolover schreef:
ik zou advies geen inwinnen bij een onafhankelijk voer adviseur die zich echt verdiept en 'opleiding' heeft gedaan over voeding.

want ja ik kan ook advies geven maar dat is puur basis op mijn eigen ervaringen met voer en koudbloeden.

en ind wat dailhyo zegt het ruwvoer analyseren dan heb je en indicatie.


Heb jij toevallig een idee waar ik een onafhankelijk voer adviseur kan vinden? Degene die ik tot nu toe mee in contact ben geweest blijven hameren op vitalbix. Terwijl dit voor haar echt geen optie is.

Ruwvoer analyse is idd een goed idee. Zou ik dit dan moeten doen bij elke baal die geopend wordt? Of per partij? Ik heb dit nog nooit laten doen dus totaal geen ervaring mee.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:59

Snnah schreef:
plutolover schreef:
ik zou advies geen inwinnen bij een onafhankelijk voer adviseur die zich echt verdiept en 'opleiding' heeft gedaan over voeding.

want ja ik kan ook advies geven maar dat is puur basis op mijn eigen ervaringen met voer en koudbloeden.

en ind wat dailhyo zegt het ruwvoer analyseren dan heb je en indicatie.


Heb jij toevallig een idee waar ik een onafhankelijk voer adviseur kan vinden? Degene die ik tot nu toe mee in contact ben geweest blijven hameren op vitalbix. Terwijl dit voor haar echt geen optie is.

Ruwvoer analyse is idd een goed idee. Zou ik dit dan moeten doen bij elke baal die geopend wordt? Of per partij? Ik heb dit nog nooit laten doen dus totaal geen ervaring mee.


Ik wil wel met je meekijken. Geef voedingsadvies met verschillende merken en studeer natuurgeneeskunde :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:42

Ik heb voor mijn ruwvoeranalyse een monster genomen van 4 balen van onze partij van 10 balen die we hadden. Dat doe je bij elkaar in een zak en stuur je op. Maar dat werkt alleen als je partij van hetzelfde land is en op hetzelfde moment gehooid.
Dus per partij en niet per baal. Dan wordt het een duur grapje :j

Ik geef ook voeradvies, onafhankelijk. Mocht je meer info willen, stuur me maar een pb :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:05

Mallow schreef:
Een paard heeft geen aparte galblaas omdat het van nature amper olie tegen komt om te verwerken. Dus het heeft de galblaas niet nodig.
Wanneer de lever (veel) meer gal moet gaan produceren is de kans dat deze overbelast raakt groot waardoor het de dingen die het ‘moet’ doen minder goed kan. Zoals het verwerken van afvalstoffen. Dit geeft verschillende klachten zoals jeuk, CPL etc.

Ik weet dat er verschillende verhalen de rondte gaan hier over, zeker van producenten van lijnzaadolie ;) maar dit heb ik geleerd, het resoneert voor mij in wat ik tegen kom. Maar uiteraard, het was maar een tip. Uiteindelijk moet je/de TS doen wat het best voelt.


Heel herkenbaar verhaal. Mijn paarden kregen eerder in de verharingsperiode altijd lijnzaadolie door hun voer. Nooit geen problemen. Tot ze in 2011 vergiftigd werden en een chronische leverschade daar aan over hielden. Hun lever heeft het sindsdien dus moeilijk en als ik lijnzaadolie bij geef is dat teveel van het goede voor de lever. Ze verdragen absoluut geen olie meer. Ze krijgen dan jeukklachten en een dikke nek. Ze krijgen nu gewoon lijnzaad door het voer en dat gaat wel goed.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:28

henny_w schreef:
Mallow schreef:
Een paard heeft geen aparte galblaas omdat het van nature amper olie tegen komt om te verwerken. Dus het heeft de galblaas niet nodig.
Wanneer de lever (veel) meer gal moet gaan produceren is de kans dat deze overbelast raakt groot waardoor het de dingen die het ‘moet’ doen minder goed kan. Zoals het verwerken van afvalstoffen. Dit geeft verschillende klachten zoals jeuk, CPL etc.

Ik weet dat er verschillende verhalen de rondte gaan hier over, zeker van producenten van lijnzaadolie ;) maar dit heb ik geleerd, het resoneert voor mij in wat ik tegen kom. Maar uiteraard, het was maar een tip. Uiteindelijk moet je/de TS doen wat het best voelt.


Heel herkenbaar verhaal. Mijn paarden kregen eerder in de verharingsperiode altijd lijnzaadolie door hun voer. Nooit geen problemen. Tot ze in 2011 vergiftigd werden en een chronische leverschade daar aan over hielden. Hun lever heeft het sindsdien dus moeilijk en als ik lijnzaadolie bij geef is dat teveel van het goede voor de lever. Ze verdragen absoluut geen olie meer. Ze krijgen dan jeukklachten en een dikke nek. Ze krijgen nu gewoon lijnzaad door het voer en dat gaat wel goed.


Hoe geef jij dan gewone lijnzaad ik dacht juist dat dat ‘slecht’ was. Kan ik verkeerd begrepen hebben

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:44

plutolover schreef:
Hoe geef jij dan gewone lijnzaad ik dacht juist dat dat ‘slecht’ was. Kan ik verkeerd begrepen hebben


Ik weet niet wat je precies bedoeld maar ik neem aan vanwege het blauwzuur wat in gewoon lijnzaad zit?
100 tot 150 gram per dag kan je veilig voeren.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Mineralen/vitamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:58

Mijn Friese merrie heeft CPL. Tot eind Juli had ze een kostadres met voorverpakt hooi, sportbrok en brood :(

Daarna kwam ze aan huis te staan.
Haar benen zagen er slecht uit. Veel verdikkingen en heel veel kleine wondjes en korstjes.

Hier krijgt ze onverpakt hooi, balancer (Victorious secret), 1/2 schep Agrobs Muesli. En in de begintijd kreeg ze brandnetels en kleefkruid erbij.

Benen zijn boven verwachting mooi geworden. Een paar minimale plekjes nog.