Het zoveelste topic over mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 08:46

Ik heb inmiddels een mestmonster laten opsturen naar het laborotorium. Om te kijken of daar gekke dingen uit zouden komen.
Maar helaas niks geks.

Hij heeft nu een kuur van 10 dagen antbiotica gehad en gelijk gestart met chevital live yeast en hij heeft er nu al 3 weken geen last meer van.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 08:57

maar komt dat dan van de antibiotica of van het supplement?
verder is er niks veranderd in voeding?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:00

Hier een paard met alleen gebits problemen en ook last van mest water gehad. Het is uiteindelijk over gegaan met onbeperkt vloeibaar voeren. Dus zorgen dat hij altijd zn hooi kan aanvullen met een slobber die ruwvoer vervangt. Heb je dat al eens geprobeerd?
Zeker als de darmen niet goed opnemen is het belangrijk dat hij voldoende binnen krijgt.
Dit samen met 24/7 vrije beweging zodat ook de darmen in beweging kunnen blijven.
Pas wel op dat je gelijdelijk opbouwd ivm koliek en zoek iets uit wat niet te rijk is aan energie en suikers.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:46

Hier ook had steeds mestwater bij haf. Vd week is dierenarts geweest. Heeft wormenkuur gehad. Maar kreeg ook een bijzondere tip. Ik moest de mest van mijn andere haf door de slobber doen. Zodat de darmen via die mest de juiste boost krijgen. Hij gaf aan dat hij hier goede verhalen over heeft.
Eergister ermee begonnen. Lijkt al iets dikker en minder te worden. Ik moet het paar dagen doen zodat darmen zich goed kunnen herstellen.
Bizarre tip maar neem het graag aan daar ik wel klaar ben met het gemodder met van alles.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:50

nee is helemaal niet bizar.
veulens eten de mest van de moeder ( en ook wel andere paarden uit hun kudde)om zo belangrijke stoffen voor de darmflora aan te vullen.
neem je wat mest van een gezond paard en meng je dat door wat voer van het dier met slechte mest dan kan dit dus ondersteunend werken.
er zijn ook volwassen paarden die mest van andere paarden eten.
het kan wel, is wel iets dat je niet zomaar moet gaan doen,maar het kan zeker wel wat helpen.

er is wel wat onderzoek gedaan naar transfauneren, maar het schijnt wel dat je voor blijvend resultaat het wel over langere periode zult moeten doen.
en soms helpt het ook niet.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:10

miereneter schreef:
Heb de NAF Hay Balancer nu een tijd gegeven en het lijkt te helpen. Of hij is gewend aan het steeds wisselende hooi, dat kan ook. In ieder geval een betaalbaar product en hij vindt het overheerlijk (terwijl hij wel eens kieskeurig kan zijn, psyllium krijg ik er in geen vorm of soort in, zelfs niet in slobber of met appelmoes.)


Helaas allemaal ingrediënten waar mijn paard slecht tegen kan zoals maïs, soja, wei, tarwe. Dat gaat hem ook niet worden :(

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:12

dito schreef:
Hier ook had steeds mestwater bij haf. Vd week is dierenarts geweest. Heeft wormenkuur gehad. Maar kreeg ook een bijzondere tip. Ik moest de mest van mijn andere haf door de slobber doen. Zodat de darmen via die mest de juiste boost krijgen. Hij gaf aan dat hij hier goede verhalen over heeft.
Eergister ermee begonnen. Lijkt al iets dikker en minder te worden. Ik moet het paar dagen doen zodat darmen zich goed kunnen herstellen.
Bizarre tip maar neem het graag aan daar ik wel klaar ben met het gemodder met van alles.


Heb ik ook gehoord, ik had alleen begrepen dat dit door een DA met een sonde moet gebeuren. Een soort van poeptransfusie eigenlijk. Geen idee welke DA ik hiervoor kan vragen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:38

Zei dierenarts ook dat het normaal via sonde gaat maar dat er uiteindelijk is uitgeprobeerd via slobber en dat dat net zo goed werkt.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:41

Bij mijn paard hielp eerst Puur Probiotica totdat de vulstoffen veranderd werden. Sindsdien werkt Moor balans of Darmbalans van Vitalstyle bij haar heel goed.

Blijkt dat ze snel overgevoelige darmen heeft. Verschillende structuur hooi kan al een zetje zijn, maar tot nu toe hersteld het altijd weer.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 15:42

dito schreef:
Zei dierenarts ook dat het normaal via sonde gaat maar dat er uiteindelijk is uitgeprobeerd via slobber en dat dat net zo goed werkt.


Ok mijn paard wordt 21 en ik heb eigenlijk geen zin om hem naar de kliniek te brengen om dit te laten doen ook omdat het kennelijk meerdere keren moet gebeuren. Hoeveel goede mest laat je je paard per keer dan opeten? Zo noem ik het maar even hoor :D

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:48

Je moet minimaal drie tot vijf dagen achter elkaar doen. En dan wel 1 of twee mestvarken in lichaamswarme slobbe. Die van mij at dat niet

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 20:11

ellepel schreef:
maar komt dat dan van de antibiotica of van het supplement?
verder is er niks veranderd in voeding?


Niks veranderd in voeding. Nog steeds dezelfde partij hooi ook.

Mestwater is gestopt door de antbiotica. Daar zijn we per toeval achter gekomen dat dat ook werkt bij zijn mestwater.
Door tijdens de kuur antbiotica al te starten met de darmverbeteraar. Hoopte we dat de antibiotica het mestwater zou stoppen en de darmverbeteraar zijn werk zou gaan doen en het mestwater definitief zou stoppen.

Tot nu toe nog steeds schone billen.

chubster
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:25

Ook lange tijd last van gehad, van alles geprobeerd en bij mij ging het pas over na voeren van ander hooi, nu geef ik Tophay, even googlen op tophay, dat heeft er bij mijn paard voor gezorgd dat mestwater en zelfs het eten van de eigen mest stopte.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:34

felicity schreef:
ellepel schreef:
maar komt dat dan van de antibiotica of van het supplement?
verder is er niks veranderd in voeding?


Niks veranderd in voeding. Nog steeds dezelfde partij hooi ook.

Mestwater is gestopt door de antbiotica. Daar zijn we per toeval achter gekomen dat dat ook werkt bij zijn mestwater.
Door tijdens de kuur antbiotica al te starten met de darmverbeteraar. Hoopte we dat de antibiotica het mestwater zou stoppen en de darmverbeteraar zijn werk zou gaan doen en het mestwater definitief zou stoppen.

Tot nu toe nog steeds schone billen.


Antibiotica?? Bedoel je niet probiotica?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:33

dito schreef:
Zei dierenarts ook dat het normaal via sonde gaat maar dat er uiteindelijk is uitgeprobeerd via slobber en dat dat net zo goed werkt.


Deze tip heb ik ook nog liggen van de DA. Was al begonnen maar toen bleek de Haf met goede mest een lichte wormbesmetting te hebben. Dus accuut mee gestopt want de merrie was juist schoon.

Die twee keer die ze heeft gehad met slobber was een klein drama. Ze vond het niet te vreten. En dus moest ik er 1,5 liter warme appelsap bij doen.

Was heel gedoe want moest wachten op een verse drol van de haf, daarna in een vergiet. Warme appelsap er overheen en daar slobber van maken. En dan nog keek de merrie me aan of ik haar wilde vermoorden.

Hebben jullie nog tips waarmee ik het opnieuw kan proberen? Iets wat de geur van het mest water weghaalt?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:36

Dat is ook de reden dat ze het via een sonde toedienen. Paarden eten het niet graag en dat is zacht uitgedrukt.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:57

nou ja via een sonde krijgt een paard ook een pond poep in totaal toegediend, en dan nog met water verdunt.
wat je zelf mengt is vele malen minder.
en je moet echt mest hebben van een gezond paard, via een kliniek word dat uitgezocht en dan pas de mest toegediend.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 16:32

Muze schreef:
Antibiotica?? Bedoel je niet probiotica?


Nee ik bedoel echt antbiotica.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:02

Heb het hier ook wel eens gedaan 2 tot 3 keuteltjes per dag door de bietenpulp ging prima en werkte ook goed probleem ging daarna weg en jaar later of zo pas weer moeten toepassen ik doe dan wel een week lang

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:05

Interessant om te lezen. Ik zou het toch eng vinden om mijn paard mest te voeren. Op de kliniek via een sonde alla, maar zelf? Kan best zijn dat het echt werkt en niet slecht voor ze is, maar zouden ze het dan zelf niet eten?

Paard is nu verhuisd naar een stal met ander hooi en ander voerbeleid. In twee dagen is zijn dikke buik zichtbaar kleiner geworden en het mestwater zo goed als weg. Oorzaak was dus waarschijnlijk toch het hooi op oude stal (en zijn dikke buik ook - darmen overhoop). In ons geval lijkt de oplossing dus heel simpel: goed ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 19-12-21 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:16

Ik neem ook aan dat goed ruwvoer al na gekeken is.. dat is vaak stap 1 toch..
Maar een gezond ander paard wat netjes ontwormt is had ik geen moeite mee

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:28

miereneter schreef:
Interessant om te lezen. Ik zou het toch eng vinden om mijn paard mest te voeren. Op de kliniek via een sonde alla, maar zelf? Kan best zijn dat het echt werkt en niet slecht voor ze is, maar zouden ze het dan zelf niet eten?

Paard is nu verhuisd naar een stal met ander hooi en ander voerbeleid. In twee dagen is zijn dikke buik zichtbaar kleiner geworden en het mestwater zo goed als weg. Oorzaak was dus waarschijnlijk toch het hooi op oude stal (en zijn dikke buik ook - darmen overhoop). In dit geval lijkt de oplossing dus heel simpel: goed ruwvoer.


Snap ik, ik vind het ook heel spannend. Ik loop leeg op al die middelen en therapieën die zouden moeten helpen. In mijn zoektocht naar het zoveelste pre/probiotica kwam ik het volgende artikel tegen.

https://purehorse.nl/2021/06/21/waarom- ... t-idee-is/

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:55

Ja heel leuk maar is ook wel een stukje “ wij van wc eend”. En hooi. Tsja. Leuk als je fijne plekken met hooi kn vinden, maar die zijn zeldzaam.

Anoniem

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:32

Hier ook een oude ruin met mestwater. Heb ook van alles geprobeerd. Nu met elke dag wat bietenpulp (hooguit 1 grote beker) gaat het prima. Soms is het echt zoeken naar iets wat helpt.

Het geven van mest heb ik ook over gelezen, maar dat zou ik persoonlijk alleen in een kliniek met goed onderzochte mest laten doen, via een sonde.

Ben er intussen ook achter dat voor pre/probiotica GEEN sluitend wetenschappelijk bewijs is.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:39

salamaleque schreef:
Snap ik, ik vind het ook heel spannend. Ik loop leeg op al die middelen en therapieën die zouden moeten helpen. In mijn zoektocht naar het zoveelste pre/probiotica kwam ik het volgende artikel tegen.

https://purehorse.nl/2021/06/21/waarom- ... t-idee-is/


Ja, dat is het een beetje. Iedereen beweert iets anders, en dan moet je ook nog uitzoeken of iemand echt objectief is, of je graag een product wil verkopen. Wel interessant dat de probiotica voor paarden eigenlijk mensen-probiotica zijn. Dat is iets om over na te denken. Overigens las ik meerdere artikelen van wetenschappers dat alle pre- en probiotica die voor ons op de markt zijn, ook niets meer zijn dan volksverlakkerij. De theorie klopt wel en de bacteriën zitten er wel in, maar bij lange (lange) na niet in de hoeveelheden die ook maar in de richting van werkzaam zouden komen.

Ik hoop in ieder geval dat het bij mij echt de kwaliteit van het hooi blijkt te zijn, dan is het nu opgelost.