Het zoveelste topic over mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:21

Ook hier gewoon goede mest sinds ze op land staat...bizar eigenlijk. Loop de hele winter te klooien....staat 1 dag op gras en bam...niks meer aan het handje.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:27

dito schreef:
Ook hier gewoon goede mest sinds ze op land staat...bizar eigenlijk. Loop de hele winter te klooien....staat 1 dag op gras en bam...niks meer aan het handje.

Nou precies! Daarom ben ik dus zo benieuwd wat het nou maakt dat zodra ze op het gras staand de spijsvertering problemen als sneeuw voor de zon lijken te verdwijnen.

Wat zit er in het gras dat niet in het hooi zit, of anders om.
In gras zit veel vocht dus het droge stof gehalte maakt het verschil niet.....

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:48

Hier is het vorig jaar begonnen toen hij nog op het gras stond. En nu is het sinds een aantal weken over (afkloppen!!), nog voor hij het gras op ging. Hier kan het dus niet het gras geweest zijn. Grof of fijn hooi heeft niets uitgemaakt, en alles wat ik geprobeerd heb hielp niet, of maar kort. En met kort bedoel ik dan max een week of anderhalf/twee.

Wat het 'm wel heeft gedaan? Geen flauw idee! En ik ben nog elke dag blij als ik weer schone billen en mooie vaste ballen vind. Het enige wat ik anders ben gaan doen is rozenbottels geven. Een klein handje per dag. Ik kan me niet voorstellen dat dat de oplossing is geweest, maar de mest is wel vanaf dat moment heel snel verbeterd tot normaal, en geen water meer.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:04

Sandra_H schreef:
Hier is het vorig jaar begonnen toen hij nog op het gras stond. En nu is het sinds een aantal weken over (afkloppen!!), nog voor hij het gras op ging. Hier kan het dus niet het gras geweest zijn. Grof of fijn hooi heeft niets uitgemaakt, en alles wat ik geprobeerd heb hielp niet, of maar kort. En met kort bedoel ik dan max een week of anderhalf/twee.

Wat het 'm wel heeft gedaan? Geen flauw idee! En ik ben nog elke dag blij als ik weer schone billen en mooie vaste ballen vind. Het enige wat ik anders ben gaan doen is rozenbottels geven. Een klein handje per dag. Ik kan me niet voorstellen dat dat de oplossing is geweest, maar de mest is wel vanaf dat moment heel snel verbeterd tot normaal, en geen water meer.


Rozenbottels doen wel wat voor het immuunsysteem…

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:13

Rozenbottels wat grappig. En plukte je die dan ergens? Of kocht je die?

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:36

Olympia96 schreef:
Rozenbottels doen wel wat voor het immuunsysteem…


Ja, dat is het dan misschien geweest. Al waren er, op de mest na, verder geen aanwijzingen dat er iets mis was.

@dito: nee niet geplukt, maar gekocht. Bij de paardendrogist. Eigenlijk vooral om te kijken of de kieskeurige prins ze lekker vond, en dat vindt ie :)

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:25

Sandra_H schreef:
Olympia96 schreef:
Rozenbottels doen wel wat voor het immuunsysteem…


Ja, dat is het dan misschien geweest. Al waren er, op de mest na, verder geen aanwijzingen dat er iets mis was.

@dito: nee niet geplukt, maar gekocht. Bij de paardendrogist. Eigenlijk vooral om te kijken of de kieskeurige prins ze lekker vond, en dat vindt ie :)



In rozenbottels zit veel vitamine C. Mijn paard spuugt ze uit of laat ze gewoon liggen. Ik vond nog een foto van 9 oktober vorig jaar. Toen stond mijn paard nog op de wei. Het was toen nog heel lekker weer. Twee weken later was het weer omgeslagen en stonden ze in de paddock en niet meer op de wei. Op 9 oktober stond hij nog met brandschone billen en twee weken later liep het mestwater via zijn achterbenen naar beneden. Alles hetzelfde, voer, hooi alleen niet meer op de wei. Het houdt me behoorlijk bezig hoe ik kan voorkomen dat hij straks na het weideseizoen weer zo terugvalt. Gelukkig hebben we nog even :j

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:42

Als iemand het supplement Black Balance wil proberen mag je altijd een pb sturen :)
Ik heb nog meer dan een halve fles over.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:07

Tinkels schreef:
Als iemand het supplement Black Balance wil proberen mag je altijd een pb sturen :)
Ik heb nog meer dan een halve fles over.



Ik ook meer dan een halve jerrycan :(

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:17

En ik 2 kg NAF Thrive :-)

Want dit is mijn merrie nu dit is haar mest nu, na 11 jaar lang ellende.
Afbeelding

Afbeelding

Verandering van voer en een op maat gemaakt voedingsadvies, gerichte supplementen en vanmiddag haar eerste lymfedrainage.

Ze was ook altijd behoorlijk ‘opgezwollen’, denk vanwege onrust in de darm. Dat is ze nu ook niet meer.

Voor behandeling;


Afbeelding

Tijdens (week geleden):

Afbeelding

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:21

Wat een verschil hierboven! Hopelijk blijft het nu aanhouden.

Ik ben ook al jaren aan het tobben, sinds ik mijn pony kocht op 3 jarige leeftijd. Hij heeft altijd mestwater en als er maar iets van stress is, mest hij 10 keer achter elkaar en wordt het steeds dunner. Dan is alles helemaal ontregeld. Sinds ze op het land staan is het weer iets beter, maar mestwater blijft. Ik heb op advies van de DA Audevard Yea Sacc geprobeerd, maar dat heeft niet gewerkt. Er is geen zand in de mest, geen wormen en mijn pony ziet er heel gezond uit, glimt waar je bij staat en zit lekker in zijn vel. Hij krijgt goede kwaliteit hooi. Daarom twijfel ik over transfauneren, ik vind dat wel heel erg heftig als ik hij er zo gezond uit ziet. En zeker als het misschien niet eens helpt weet ik niet of dat gaat helpen…Ik las over mest van een gezond paard door de slobber doen, heeft iemand dat na aanleiding van dit topic nog geprobeerd?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:01

Hai Ballard, ja ik heb het drie weken volgehouden met mest door slobber. Het resultaat was er helaas niet.

Voor mij (en mijn dierenarts) is mest transfauneren via de sonde de allerlaatste optie. Hij bevestigde mijn gevoel dat dat geen prettige aangelegenheid is. Daarom heb ik gekozen voor het traject hierboven. Ze is nu 1,5 maand onderweg en sinds een week of drie enorm verschil en ik denk nu een week of 2 droog. Is nog nooit gebeurd.

En ja, zal altijd een zwakke plek blijven, maar als het zo blijft als nu, dan kunnen we daar heel goed mee leven.

Ik weet zeker dat dit voor mijn paard de voer wijziging een grote rol heeft gespeeld. Ondanks dat ik al laag in suikers en zetmeel voerde en onbeperkt hooi.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:13

Wat voerde jij voorheen en wat voer je nu dan?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:21

Ballard_L schreef:
Wat een verschil hierboven! Hopelijk blijft het nu aanhouden.

Ik ben ook al jaren aan het tobben, sinds ik mijn pony kocht op 3 jarige leeftijd. Hij heeft altijd mestwater en als er maar iets van stress is, mest hij 10 keer achter elkaar en wordt het steeds dunner. Dan is alles helemaal ontregeld. Sinds ze op het land staan is het weer iets beter, maar mestwater blijft. Ik heb op advies van de DA Audevard Yea Sacc geprobeerd, maar dat heeft niet gewerkt. Er is geen zand in de mest, geen wormen en mijn pony ziet er heel gezond uit, glimt waar je bij staat en zit lekker in zijn vel. Hij krijgt goede kwaliteit hooi. Daarom twijfel ik over transfauneren, ik vind dat wel heel erg heftig als ik hij er zo gezond uit ziet. En zeker als het misschien niet eens helpt weet ik niet of dat gaat helpen…Ik las over mest van een gezond paard door de slobber doen, heeft iemand dat na aanleiding van dit topic nog geprobeerd?

Geen zand in de mest zegt helaas niets over wel/geen zand in de darmen, ook niet bij herhaaldelijk testen. Een röntgenfoto geeft helaas de enige zekerheid en die kunnen ze alleen op de kliniek maken (de mobiele apparaten zijn niet sterk genoeg).

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:26

Hoodie schreef:
Wat voerde jij voorheen en wat voer je nu dan?

Vooropgesteld: nu volg ik een advies dat speciaal voor mijn paard is samengesteld. Dat kan voor ieder ander paard anders zijn als je dezelfde vraag bij dezelfde therapeut neerlegt.

Ik voerde Marstall Force en Hartog Lucerne Digest.
Nu Equilin en Agrobs muesli. Daarnaast supplementen van o.a. Floris Pharma. Alles om de paar dagen opnieuw geëvalueerd om de hoeveelheden al dan niet aan te passen.

Met dit nieuwe voer is mijn paard ook veel energieker geworden. Mentaal en fysiek.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:29

Ja ik begrijp inderdaad dat het speciaal is samen gesteld. Toch was ik benieuwd wat de verschillen dan zijn. Mijn paard heeft ook vaak wat onrustige darmen en zat ook al te kijken naar equilin, samen met vitalbix fiber+.. maar dit geeft wel bevestiging dat ik sowieso equilin ga proberen hierna :o

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:15

Hilary schreef:
Ballard_L schreef:
Wat een verschil hierboven! Hopelijk blijft het nu aanhouden.

Ik ben ook al jaren aan het tobben, sinds ik mijn pony kocht op 3 jarige leeftijd. Hij heeft altijd mestwater en als er maar iets van stress is, mest hij 10 keer achter elkaar en wordt het steeds dunner. Dan is alles helemaal ontregeld. Sinds ze op het land staan is het weer iets beter, maar mestwater blijft. Ik heb op advies van de DA Audevard Yea Sacc geprobeerd, maar dat heeft niet gewerkt. Er is geen zand in de mest, geen wormen en mijn pony ziet er heel gezond uit, glimt waar je bij staat en zit lekker in zijn vel. Hij krijgt goede kwaliteit hooi. Daarom twijfel ik over transfauneren, ik vind dat wel heel erg heftig als ik hij er zo gezond uit ziet. En zeker als het misschien niet eens helpt weet ik niet of dat gaat helpen…Ik las over mest van een gezond paard door de slobber doen, heeft iemand dat na aanleiding van dit topic nog geprobeerd?

Geen zand in de mest zegt helaas niets over wel/geen zand in de darmen, ook niet bij herhaaldelijk testen. Een röntgenfoto geeft helaas de enige zekerheid en die kunnen ze alleen op de kliniek maken (de mobiele apparaten zijn niet sterk genoeg).


Dat snap ik, maar die ga ik ook niet laten maken als daar verder helemaal geen aanleiding voor is. ;)

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:40

Olympia96 schreef:
Hoodie schreef:
Wat voerde jij voorheen en wat voer je nu dan?

Vooropgesteld: nu volg ik een advies dat speciaal voor mijn paard is samengesteld. Dat kan voor ieder ander paard anders zijn als je dezelfde vraag bij dezelfde therapeut neerlegt.

Ik voerde Marstall Force en Hartog Lucerne Digest.
Nu Equilin en Agrobs muesli. Daarnaast supplementen van o.a. Floris Pharma. Alles om de paar dagen opnieuw geëvalueerd om de hoeveelheden al dan niet aan te passen.

Met dit nieuwe voer is mijn paard ook veel energieker geworden. Mentaal en fysiek.



Dit klinkt bijna als het advies van de Blauwe Hengst wat ik kreeg voor mijn paard. Helaas heeft dat bij mij niet geholpen

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:44

Mijne gaat helemaal niet oké op equilin Ookal zijn veel voedingsadviseurs er erg over te spreken.
Ik op zich ook, maar het gaf mijne juist meer darm klachten.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:07

Ballard_L schreef:
Hilary schreef:
Geen zand in de mest zegt helaas niets over wel/geen zand in de darmen, ook niet bij herhaaldelijk testen. Een röntgenfoto geeft helaas de enige zekerheid en die kunnen ze alleen op de kliniek maken (de mobiele apparaten zijn niet sterk genoeg).


Dat snap ik, maar die ga ik ook niet laten maken als daar verder helemaal geen aanleiding voor is. ;)


Röntgenfoto van de darmen hoor ik vaak voorbij komen maar is over het algemeen geen optie voor grote paarden. De röntgen dringen zo diep helemaal niet door in de romp. Er zou misschien wat van de zijkanten zichtbaar zijn maar niet van de gehele ingewanden.

Bron: kliniek Hollands Kroon afgelopen november. Ik was daar met mijn grote Haflinger die een week af en aan met koliek stond. Zand is bekeken via de mest (inderdaad geen 100% conclusies uit te trekken) foto was echt geen optie, alleen bij kleine pony’s wil dat wel eens lukken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:28

Dan is hun röntgenapparaat niet sterk genoeg. Mijn Quarter en de Tinker van een vriendin konden gewoon op de foto (Utrecht), was prima te zien. Paard van bokker MarjanB kon ook op de foto (Lingehoeve), was ook prima te zien.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:38

Muze schreef:
Mijne gaat helemaal niet oké op equilin Ookal zijn veel voedingsadviseurs er erg over te spreken.
Ik op zich ook, maar het gaf mijne juist meer darm klachten.



Ik dacht ook goed te doen aan het voeren van Equilin. Sinds ik daarmee ben gestopt ben ik in ieder geval van de opgeblazen buik van mijn paard af. Wat een verschrikking was dat! Mestwater is ook heel vervelend maar hij heeft iig geen buikpijn meer!

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:42

Mijne blies er ook enorm van op.. net een skippybal.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:14

wat zou er dan in kunnen zitten waar ze op reageren?

ik geef equillin balancer en heb het idee dat mijn merrie daar jeuk van krijgt.
maar kan ook toeval zijn,heb momenteel wat ander hooi voor haar, is wat groffer.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:41

Muze schreef:
Mijne blies er ook enorm van op.. net een skippybal.



Ja precies hier ook een skippybal. Zo erg dat hij soms niet meer wilde lopen. Heel veel mesten en ook winden. Ik gaf de balancer en de basic. In de basic zit luzerne oa en in de balancer bietenpulp. Daar kan mijn paard niet tegen bleek uit het doormeten. Sinds ik dit niet meer voer heb ik geen opgeblazen paard meer. Nu het mestwater nog, wat alleen in de winter lijkt op te spelen als hij niet meer op de wei staat.