Het zoveelste topic over mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 08:58

Afbeelding

Als je de foto’s boven elkaar zet, dan zie je duidelijk dat mijn paard een skippybal was met Marstall Force en Lucerne digest en dat zijn juist de gassen losliet met Equilin. Er zit 5 weken dus ongeveer.

Hét paard bestaat niet. Ieder paard heeft andere behoeften en klachten. Dus wat voor de 1 werkt, hoeft voor de ander niks te doen.

Daarnaast krijgt ze nog meer supplementen die haar darmen resetten. Dus ja, zeg het maar.

Ik wilde het delen, omdat ik hier verhalen lees over paarden waarvan ik denk dat er oorzaken liggen in het management. Mijn merrie heeft haar hele leven lang, jaarrond last. Dat is voor mijn gevoel toch echt anders dan een paard wat van de wei naar stal gaat en door verkeerd hooi last krijgt. Om maar iets willekeurigs te noemen.

Ik wil ook niet heel specifiek delen wat mijn paard precies krijgt, omdat dit traject aansluit op mijn paard (met resultaat). En daar krijg ik hulp bij van iemand die er voor doorgeleerd heeft. Het is onverstandig om dat zomaar te kopiëren naar andere paarden.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:24

Mijn paard krijgt gelijk last van grofstengelig hooi (voordroog/onverpakt maakt niet uit)

Ze verdraagt alleen zeer fijn hooi en gras.... Water spuit er uit zodra het grover is.. ze is 17 jaar oud.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:12

Lienboon schreef:
Mijn paard krijgt gelijk last van grofstengelig hooi (voordroog/onverpakt maakt niet uit)

Ze verdraagt alleen zeer fijn hooi en gras.... Water spuit er uit zodra het grover is.. ze is 17 jaar oud.



Die conclusie heb ik bij de ene van mij ook getrokken. Ondanks dat iedereen grof en stengelig aanraad voor een koudbloed trekken haar darmen dat echt niet. En de ander reageert minder heftig maar doet het ook beter op fijner spul.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 07:57

hier is het toch weer misgegaan -O-
woensdag heeft hij zijn jaarlijkse gebitsbehandeling gehad en donderdag meteen weer slappe mest, mestwater en dus vieze billen. En toen schoot het me vannacht (sja :') ) ineens te binnen dat het vorig jaar eigenlijk ook is begonnen na de tandarts. Heeft iemand dat al eens gehad? Ik ga maandag de DA wel even bellen natuurlijk, als het vandaag en morgen nog hetzelfde is, want ik hoop dat we er dit keer niet weer zolang over doen voor hij er vanaf is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:03

Was dat met sedatie?

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:07

Kan ook door stress komen.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:18

ja, was met sedatie. En stress, kan idd, of een combi. Misschien speelt zijn leeftijd (19) ook een rol. En ik weet dat sedatie en stress zeker zijn invloed heeft, maar driekwart jaar (af en aan, met korte goede periodes tussendoor)? Ik hoop dus alleen wel dat het dit keer wat korter duurt voor het weer normaal is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:44

Na sedatie herken ik wel bij mijn merrie, die had eerst mestwater en een dag erna hele natte mest, als koeienvlaaien. Stonk ook een uur in de wind. Het verbeterde niet binnen een paar dagen. Reguliere dierenartsen kunnen daar niets mee, maar via Den Hoek kreeg ik liver comp en micro cosmic blue. Binnen een paar dagen weer normale mest, mestwater weg duurde iets langer.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:32

Nouja het gekke is, voorheen had hij er nooit last van. Althans niet na sedatie oid. Wel altijd gevoelige darmen gehad, hij kan bijv. geen voordroog hebben. Maar goed, daar kan zijn leeftijd ook mee te maken hebben. Livercomp is idd een goeie, dat heb ik nog staan :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:06

Ik meld me even aan..

Hier ook paard met op en aan mestwater en al veel geprobeerd.. tot nu toe nog geen sucses. Volgens een da moest ik het maar accepteren als hij geen last van heeft.

Oké dacht het zal wel.. maar ik wil er gwn vanaf. Ga nu biosponge proberen

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:19

Mijn paard heeft maanden last van mestwater gehad, werd er moedeloos van. Totdat ik ander hooi nam en was meteen over!

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:12

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil gewoon even laten weten dat mijn paard die dit destijds ook enorm erg had, geholpen was met OptiForm van Mijten. Daar zitten probiotica in. Was dus duidelijk een kwestie van problemen met de darmflora bij hem, want die OptForm sloeg toen direct aan. Yakult heb ik hem ook een poosje gegeven en dat hielp ook. Daar was hij overigens verlekkerd op ;)

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:44

dito schreef:
Mijn paard heeft maanden last van mestwater gehad, werd er moedeloos van. Totdat ik ander hooi nam en was meteen over!


Hier vorig jaar hetzelfde, achteraf bleek dat het gras te zwaar bemest was geweest en het hooi daardoor niet goed was voor consumptie! Eerst ook in de weer geweest met alle supplementen maar na aankoop van beter hooi was het meteen over.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:47

dito schreef:
Mijn paard heeft maanden last van mestwater gehad, werd er moedeloos van. Totdat ik ander hooi nam en was meteen over!


ik ben speciaal voor hem ook beetje verhuisd naar een stal waar ze hooi krijgen. Onbeperkt en dat heeft zeker geholpen maar met vlagen heeft hij weer ineens last van mestwater.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:11

Ik heb allerlei dure spullen gebruikt maar niets werkte. Maar met ander hooi na 2 jaar ineens geen diarree meer

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:34

Heeft er ook iemand ervaring met De Paarden therapeut (Shelley meeuwsen)? Heb laatst een webinar over darmklachten van haar gevolgd. Ze geeft aan dat ze veel paarden van hun darmklachten af heeft geholpen.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:13

Ik heb de webinar ook gevolgd bij haar en had er eigenlijk meer van verwacht.
Ze kwam voor mijn gevoel niet veel verder dan een paard mag uitsluitend gewoon hooi en werkt dat nog niet, zoals bij mijn paard, dan moet je de cursus voor de darmgezonheid volgen.

Maar alleen hooi doen we al en 1 dat werkt niet en twee, ik zal iets extra bij moeten voeren voor de energie op pijl te houden.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:02

cupido1996 schreef:
Ik heb de webinar ook gevolgd bij haar en had er eigenlijk meer van verwacht.
Ze kwam voor mijn gevoel niet veel verder dan een paard mag uitsluitend gewoon hooi en werkt dat nog niet, zoals bij mijn paard, dan moet je de cursus voor de darmgezonheid volgen.

Maar alleen hooi doen we al en 1 dat werkt niet en twee, ik zal iets extra bij moeten voeren voor de energie op pijl te houden.

Eens en daarom ben ik ook wel nieuwsgierig of er iemand ervaring heeft met haar diensten.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 21:49

Even een schopje. Ik voer nu sinds een maand de Triphala van Heltie Horse. In eerste instantie vanwege de harde suikerkam van mijn haf. Ik heb gemerkt dat zijn mest ook steeds beter werd. Nu nagenoeg amper mestwater meer. Het is het enige wat ik heb veranderd in zijn rantsoen laatste tijd.
Droog hooi werkt nog steeds het beste, maar ben nu niet meer in de gelegenheid dat te voeren. Ik ben blij verrast door deze onbedoelde bijwerking. Wilde het toch even als tip delen.
En ook de suikerkam is soepeler. En nee dit is niet gesponsord en ik heb geen aandelen. Ben oprecht blij verrast en wilde de ervaring delen.