Het zoveelste topic over mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:07

Fijn Muze! Gevalletje van less is more lijkt het?

Hier ondanks zware antibiotica kuur ook nog steeds geen mestwater. Waar ik wel heel bang voor was. Geef Audevard Yea Sacc erbij ter ondersteuning. Paard ook op houtkrul gezet en van stro af ivm schimmels in stro. En moet zeggen dat ie daar ook al veel minder buikig en gassig van is. Hopelijk blijft het ondanks de medicatie zo goed gaan.

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:44

Ik weer terug bij af. Tijdens antibiotica kuur echt per direct schoon en droog. 10 dagen later: ellende.
Nieuwe kuur: perfect. 2 dagen later: ellende.

Mestonderzoek in lab: geen bijzonderheden.

11 jaar lang ellende en dan geen bijzonderheden. Ik vind het bijzonder.
Iemand ervaring met lymfedrainage?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:48

Olympia96 schreef:
Ik weer terug bij af. Tijdens antibiotica kuur echt per direct schoon en droog. 10 dagen later: ellende.
Nieuwe kuur: perfect. 2 dagen later: ellende.

Mestonderzoek in lab: geen bijzonderheden.

11 jaar lang ellende en dan geen bijzonderheden. Ik vind het bijzonder.
Iemand ervaring met lymfedrainage?


Lymfe drainage helpt wel maar vooral icm voeding aanpakken/verbeteren.
Anders helpt het enkel tijdelijk

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:50

Lymfedrainage kan zeker ondersteunen en helpen. Maar het geneest niet.
Proberen kan altijd

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:00

belle_boef schreef:
Olympia96 schreef:
Ik weer terug bij af. Tijdens antibiotica kuur echt per direct schoon en droog. 10 dagen later: ellende.
Nieuwe kuur: perfect. 2 dagen later: ellende.

Mestonderzoek in lab: geen bijzonderheden.

11 jaar lang ellende en dan geen bijzonderheden. Ik vind het bijzonder.
Iemand ervaring met lymfedrainage?


Lymfe drainage helpt wel maar vooral icm voeding aanpakken/verbeteren.
Anders helpt het enkel tijdelijk


Stomme is dat ik alles wat aan advies vanuit het lab komt al doe. Zal het even hieronder zetten, heb het zelf vertaald mochten er gekke dingen staan:
Ruw vezelrijk hooi (indien mogelijk 1e snede) moet in voldoende hoeveelheden aan het paard worden aangeboden Vermijd lange voederintervallen.
zeer goed verteerbaar voeder (bv. haverhydrothermisch behandeld graan) moet beperkt worden gevoerd en pas na het aanbieden van ruwvoer.
daarnaast kan 2-3 maal per week mash
worden gegeven. Lijnzaad en voedingsmiddelen die pectine bevatten (bietenpulp) zijn goed voor de spijsvertering. Minerale aarde (b.v. bentoniet) kan gebruikt worden om gifstoffen te binden. Biergist is een goede bron van vitaminen.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:12

Ik zou toch eens kijken naar Transfauneren. Het klinkt als dat er zeer weinig goede bacteriën zijn en je die ook niet zelf opgebouwd krijgt met alles wat je doet

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:16

Grof ruwvoer en pectine kunnen het soms ook juist verergeren.

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:15

Olympiade kijk je ook na hoe het land bemest is waar je hooi vandaan komt.
Kunst mest krijgen sommige ook problemen door of teveel mest

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:33

Chesss schreef:
Ik zou toch eens kijken naar Transfauneren. Het klinkt als dat er zeer weinig goede bacteriën zijn en je die ook niet zelf opgebouwd krijgt met alles wat je doet


Via de sonde transfauneren is wat mij betreft de laatste optie om nog te testen. De DA gaf aan dat dat best heftig is.
ziezoziezo22 schreef:
Olympiade kijk je ook na hoe het land bemest is waar je hooi vandaan komt.
Kunst mest krijgen sommige ook problemen door of teveel mest


Het land is van het Drents Landschap en mag dus arm bemest worden. Zeker geen kunstmest.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:38

Die van mij nog steeds aan de diarree. Maar nu gister ff paar uurtjes op gras en hup goeie mest. Dus toch iets met hooi waar ze niet tegen kan.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:34

dito schreef:
Die van mij nog steeds aan de diarree. Maar nu gister ff paar uurtjes op gras en hup goeie mest. Dus toch iets met hooi waar ze niet tegen kan.


Gras is vaak het beste medicijn. Zie ik bij die van mij ook. Al is het maar mentaal en het hapje stapje effect. Meer beweging ipv enkel stilstaand consumeren.

Soms is de structuur van het hooi ook te grof niet eens de samenstelling er van.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:32

Hier waren ook mensen die kurkuma voeren toch?
Wil het voor een ander doel als mest water maar toch.. dosering zal vast het zelfde zijn..

maidmarry
Berichten: 46
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:40

Na jaren tobben met mestwater, diarree, koliek en talloze supplementen, DA, holistische DA, ander hooi de oplossing voor mijn paard gevonden!!
Hij deed het op gras eigenlijk altijd wel goed, maar op hooi ……ook ander hooi, supplementen alles gaf twee weken verbetering en daarna weer terug bij af
Staken, lelijk doen, stress door gevoelige buik…
Bij m’n opleiding van 2 Moons gaf Petra aan dat staken 9 vd 10 keer lichamelijk was.
Dit bleef in m’n hoofd en besloten alles nog eens goed na te kijken, overdenken en heb toen besloten na een verdere terugval ( t water spoot eruit )
Stappenplan: ander hooi en nu fijn hooi, geen grof maar écht fijn en zacht hooi, dit proberen.
Zo bizar…binnen twee weken een ander paard…
Nu ruim twee maanden verder zijn we meer gegroeid dan de afgelopen twee jaar!
De mest is bijna perfect, schone benen, billen, geen buikpijn meer en een super blij, leergierig, vrolijk paard
Er zijn nog wat pijn herinneringen ( zoals opstappen en voeten geven), maar dat gaat ook al zoveel beter…..
Het bizarre is dat ik altijd heb gezegd ( instinctief) dat zijn darmen gevoelig zijn en zijn darmflora niet helemaal ok is
Al zegt men dat grofstengelig hooi beter is, ik ga elke twee weken mijn eigen hooi halen!

Daarnaast geef ik nog een supplement van Centrum de Zon ( Herbatal) voor de darmflora

Mogelijk kunnen jullie hier ook wat mee
Vragen staan vrij

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:50

Enkele Posts hierboven zei ik dat idd ook al, grof ruwvoer kan t erger maken.
Fijn dat je weer een happy paard hebt!

maidmarry
Berichten: 46
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:08

Idd Muze zag het voorbij komen

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:01

dito schreef:
Die van mij nog steeds aan de diarree. Maar nu gister ff paar uurtjes op gras en hup goeie mest. Dus toch iets met hooi waar ze niet tegen kan.



Nou dit dus. Paarden staan nu een dag of 10 op de wei, nu zo’n 2,5 uur per dag. En weg is het mestwater! Al bij een uurtje per dag merkte ik verbetering. Ook gedacht dat het misschien aan het grove graszaadhooi zou liggen maar dat krijgt hij nu nog steeds. In de vroege ochtend en in de avond, de middagronde gaat er straks vanaf als ze helemaal zijn opgebouwd op de wei. Ik ben superblij!

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:34

Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde dit toch even laten zien. Na een hele winterperiode tobben met allerlei middelen omdat het mestwater er maar uit bleef lopen. Ziet het er na 2 weken een paar uurtjes per dag op de wei, zo uit. Hooi is hetzelfde, voer is hetzelfde, en ik geef geen supplementen voor de darmen oid. Ik ben superblij maar hoe ga ik dit vasthouden in de winterperiode?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:36

Groen voer is het verschil?
Fodder in de vorm van 7 dagen oude gerst kiemen gaan kweken in de winter misschien?
Zo iets dus :

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:21

Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde dit toch even laten zien. Na een hele winterperiode tobben met allerlei middelen omdat het mestwater er maar uit bleef lopen. Ziet het er na 2 weken een paar uurtjes per dag op de wei, zo uit. Hooi is hetzelfde, voer is hetzelfde, en ik geef geen supplementen voor de darmen oid. Ik ben superblij maar hoe ga ik dit vasthouden in de winterperiode?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:40

geef je grof hooi?
gras nu is fijn en zacht en kan best zijn dat jouw dier reageerd op grof hooi.

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:48

ellepel schreef:
geef je grof hooi?
gras nu is fijn en zacht en kan best zijn dat jouw dier reageerd op grof hooi.



Ja klopt maar dat krijgt hij nog steeds (paarden staan nog niet hele dagen op de wei en nu alweer een hele week alleen in de paddock) Op mijn vorige stal kocht ik mijn eigen onverpakte hooi en dat was veel minder grof maar ook daar had hij in de winter altijd hele vieze billen en benen.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:43

Hier ook de hele winter lopen tobben met slappere mest en heel veel mestwater en gassig. Van alles geprobeerd. Verpakt hooi, onverpakt hooi, grof, fijn. Niks bleek een oplossing te zijn.

Ook verschillende middeltjes geprobeerd, pre en probiotica, bietenpulp, biosponge, darmbalans, curcuma, Hartog Digest.
Soms verbeterde de mest tijdelijk, maar niks blijvends.
Bloedonderzoek / mest onderzoek enz. Gaf ook allemaal geen duidelijkheid die tot een oplossing leiden.

De mest wissels van een dikke brei met veel mestwater tot wat slappere ballen met veel water. Ook veel natte scheten waarbij het water er soms letterlijk uit spuit.

Kwa voeding krijgt ze een balancer met Hartog Digest en onbeperkt (wat fijner) hooi.

Nu sinds 1,5 weken aan het opbouwen met gras. Nu momenteel 2,5 uur per dag. En de mest lijkt zich al een stuk te verbeteren, en ze is een heel stuk minder gassig.

Wat zit er in gras, ten opzichte van hooi?
Wat kan er in de winter gevoerd worden i.v.p gras. Zodat de mest ook in de winter oke blijft

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 17:40

Ik kan je niet helpen. Klinkt een beetje als mijn 11-jaar-durende ellende.

Ik heb nu voedingsadvies van iemand die ook lymfedrainage geeft. Ik voerde ook een balancer en de Hartog Digest, maar besloot het advies op te volgen. Nu geswitcht naar Equilin Balancer en Agrobs muesli. Daarnaast product van Floris Pharma en bijna 1 op 1 contact over de afstemming van hoeveelheden.

Mijn traject duurt langer dan het gemiddelde traject gaf de consulent ook al aan. En het zal altijd een zwakke plek blijven. Maar voor nu: ze is 95% verbeterd.

Zowel de osteopaat als de dierenarts die haar ook van voor dit traject kennen, gaven aan dat ze er veel beter uitziet. Minder pofferig.

Zelf merk ik dat ze haar levenslust terug heeft. En haar energie. Ben er echt zo blij mee. De lymfedrainage behandeling krijgt ze over twee weken voor het eerst.

Ben nog niet klaar met het hele traject maar ben nu ruim 5 weken op weg en erg blij met het resultaat tot nu toe.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:28

flappie2 schreef:
Hier ook de hele winter lopen tobben met slappere mest en heel veel mestwater en gassig. Van alles geprobeerd. Verpakt hooi, onverpakt hooi, grof, fijn. Niks bleek een oplossing te zijn.

Ook verschillende middeltjes geprobeerd, pre en probiotica, bietenpulp, biosponge, darmbalans, curcuma, Hartog Digest.
Soms verbeterde de mest tijdelijk, maar niks blijvends.
Bloedonderzoek / mest onderzoek enz. Gaf ook allemaal geen duidelijkheid die tot een oplossing leiden.

De mest wissels van een dikke brei met veel mestwater tot wat slappere ballen met veel water. Ook veel natte scheten waarbij het water er soms letterlijk uit spuit.

Kwa voeding krijgt ze een balancer met Hartog Digest en onbeperkt (wat fijner) hooi.

Nu sinds 1,5 weken aan het opbouwen met gras. Nu momenteel 2,5 uur per dag. En de mest lijkt zich al een stuk te verbeteren, en ze is een heel stuk minder gassig.

Wat zit er in gras, ten opzichte van hooi?
Wat kan er in de winter gevoerd worden i.v.p gras. Zodat de mest ook in de winter oke blijft


Soms is het ook wat breder kijken. Heeft je paard bijvoorbeeld nu meer ruimte / (vrije) beweging door de 2,5u per dag grazen. Ze eten hapje stapje op het land wat goed is voor de peristaltiek.

Staan ze in de winter meer op stal, minder M2 per paard in de winter op de paddock dan nu op het land enzovoorts enzovoorts. Ook stress en beweging speelt dus een belangrijke rol, maar ook in de voeding die je noemt hierboven zitten flinke verbeterpunten.

Grote kans dat je het met "alleen" goede voeding trouwens niet meer gaat redden als dit al jaren een rol speelt, dan is therapeutische ondersteuning om de darmen weer op de rit te krijgen vaak wel nodig.

Oja en tijd en geduld is ook belangrijk. Als een paard al jaren klachten heeft ga je dat niet oplossen met even een maandje onverpakt hooi uitproberen. Zeg niet dat jij dat doet, maar voor sommige mensen wel een belangrijk realisatie momentje ;)

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:54

Bliksem schreef:
Soms is het ook wat breder kijken. Heeft je paard bijvoorbeeld nu meer ruimte / (vrije) beweging door de 2,5u per dag grazen. Ze eten hapje stapje op het land wat goed is voor de peristaltiek.

Staan ze in de winter meer op stal, minder M2 per paard in de winter op de paddock dan nu op het land enzovoorts enzovoorts. Ook stress en beweging speelt dus een belangrijke rol, maar ook in de voeding die je noemt hierboven zitten flinke verbeterpunten.

Grote kans dat je het met "alleen" goede voeding trouwens niet meer gaat redden als dit al jaren een rol speelt, dan is therapeutische ondersteuning om de darmen weer op de rit te krijgen vaak wel nodig.

Oja en tijd en geduld is ook belangrijk. Als een paard al jaren klachten heeft ga je dat niet oplossen met even een maandje onverpakt hooi uitproberen. Zeg niet dat jij dat doet, maar voor sommige mensen wel een belangrijk realisatie momentje ;)


Ja meer ruimte en dus wat meer vrije beweging is zeker het geval indd.
Wat bedoel je precies met therapeutische ondersteuning naast de voeding?