Voeder analyse oefenen voor opleiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Voeder analyse oefenen voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 13:21

Beste bokkers!

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar diergeneeskunde met als afstudeerrichting optie paard. Deze week heb ik een week gericht op diervoeding, meer specifiek hoe je later in de praktijk een goed voeder advies kunt geven aan een eigenaar.

Deze week is het de bedoeling om een casus uit te werken alsof we het zelf in de praktijk zouden doen. Eén eis is dat het paard wel een specifiek probleem of behoefte zou hebben, bijvoorbeeld obesitas/vermageren, slecht gebit, vaak koliek, maagzweren of juist een sportpaard met hoge energiebehoefte.

Aangezien mijn oudje van 30 jaar (gelukkig) geen problemen heeft en daardoor dus een beetje te 'basic' is voor mijn casus, wilde ik hier een oproepje doen om te zien of iemand een leuk paardje voor mij heeft! :D

Dus mocht je misschien een paard hebben en geïnteresseerd zijn om mij hiermee te helpen, dan hoor ik het graag!

Wat ik van de eigenaar zal verwachten is:
- 2 foto's maken: 1 van de zijkant (de kant zonder manen) en 1 van de achterkant waarbij het paard in beiden foto's vierkant moet staan.
- Een aantal vragen beantwoorden over het huidig rantsoen, management en verwachtingen van het paard, alsook het 'probleem'.
- Bonus als de eigenaar ook foto's o.i.d. kan leveren van bijvoorbeeld het gebit, eventueel gastroscopie (mocht je paard maagulcers hebben), bloedonderzoek (mocht je paard eerder onderzocht zijn door een dierenarts voor zijn probleem).

In ruil daarvoor kan ik eind deze week een 'onofficieel' advies die ik dan als presentatie zal geven doorsturen. Wel met de opmerking dat ik dus nog niet afgestudeerd ben en dat dit een oefening is. ;)

Alvast heel erg bedankt mocht je interesse hebben! _/-\o_

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:28

Ik heb een mager paard met een heel slecht gebit. 16 jarige KWPN merrie. Lastig dikker te krijgen. Mocht het wat zijn pb me gerust.

Witje2
Berichten: 156
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Voeder analyse oefenen voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:47

Ik heb een 3 jarige nog niet beleerde ruin die al een jaar lang wisselend last heeft van mestwater.. heb je daar iets aan?

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Voeder analyse oefenen voor opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:16

Ik heb een 16 jarige D pony hengst die de laatste tijd weinig energie heeft en ook 2x zoveel brok krijgt als voorgaande jaren. Donderdag wordt er bloed getrokken, dus als die uitslag op tijd binnen is kan ik die natuurlijk ook sturen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 04:01

Dankjewel aan iedereen die zich hier en via pb hebben aangeboden! Ik heb een hele leuke uitgekozen en ga graag deze week ermee aan het werk. :D