Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

paard blíjft dik

 
Profiel   

Hoi! Ik las hier veel over te dikke paarden, maar alle antwoorden verwezen naar de soort en hoeveelheid voer.
Mijn haflingermerrie staat 24/7 in een grote paddock met onbeperkt kuil. Ze staat in een grote kudde dus ik heb geen mogelijk om haar ander of minder voer te geven. Naast het kuil krijgt ze vitalbix met wat magnesium.
Ze heeft een graasmasker op en krijgt bijna dagelijks beweging, ook buitenritten etc, maar ze blijft ontzettend dik. Dikke vetkwab op haar manenkam, en opgezette buik.
Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand tips? :))
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 15:37 



 
Profiel   

Wat doet ze aan beweging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 15:44 



 
Profiel   

onbeperkt kuilvoer is denk ik het probleem. Als daar niets aan te doen is dan ben ik bang dat het niet gaat lukken om haar te laten afslanken. Kijk uit voor hoefbevangenheid!!
Mijn pony voer ik gluco balance bij, dat helpt wel tegen de harde manenkam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 16:03 



 
Profiel   

Kuil is wel erg rijk voor onbeperkt...

Komt het wel uit een slowfeeder?
Misschien daar eens naar kijken, misschien kunnen er wel wat aanpassingen worden gedaan. Eventueel samen met stalgenoten/stalhouder bespreken?
Meer bewegen kan sowieso helpen, bovendien is ze die tijd ook niet aan het eten...
Een paar uurtjes per dag even apart zetten/uit de kudde halen zou een optie kunnen zijn. Of een deel van de dag een graasmasker aandoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 16:12 



 
Profiel   

Ben bang dat je echt van de kuil afmoet of het onbeperkt. Als je pech hebt heb je hem straks flink bevangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 16:21 



 
Profiel   

manna01 schreef
Hoi! Ik las hier veel over te dikke paarden, maar alle antwoorden verwezen naar de soort en hoeveelheid voer.
Mijn haflingermerrie staat 24/7 in een grote paddock met onbeperkt kuil. Ze staat in een grote kudde dus ik heb geen mogelijk om haar ander of minder voer te geven. Naast het kuil krijgt ze vitalbix met wat magnesium.
Ze heeft een graasmasker op en krijgt bijna dagelijks beweging, ook buitenritten etc, maar ze blijft ontzettend dik. Dikke vetkwab op haar manenkam, en opgezette buik.
Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand tips? :))


Heeft ze deze ook 24/7 in de paddock om? zo niet, dan kan je dat nog doen. Uit ervaring weet ik dat ze ook prima ruwvoer kunnen eten met een graasmasker.

En daarnaast welk model graasmasker gebruik je? Daar is wellicht ook winst te behalen. Het ene model beperkt meer dan de andere

Hoeveel werkt ze per dag/week? Want bv 45min in de stapmolen of 30min recreatief dressuren zet geen zoden aan de dijk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 16:31 



 
Profiel   

Mijn Haflinger heeft 24/7 een graasmasker om.Hij kan er prima hooi mee eten.Zonder propt hij zich vol.Alleen met de slobber gaat het even af.Ik heb het Shires Deluxe comfort met bont.


Laatst bijgewerkt door Britta31 op 11-12-21 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 16:36 



 
Profiel   

Onbeperkt weg laten en het probleem zal zich oplossen.

Jaren terug ook onbeperkt gaan voeren (tinkers), maar ging niet, ze stonden moddervet op de duur.
(In de zomer komen ze hier altijd aan van het gras, maar in de winter moet er dan wat af)

Nu krijgen ze hun porties en daarnaast kunnen ze onbeperkt stro knabbelen en dat werkt nu wel, zo staan ze nooit zonder knabbelwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 16:38 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!
Ze heeft al 24 uur per dag een graasmasker om, en het kuil zit in slowfeeders.
Qua beweging doet ze ong. 6x in de week, minimaal een uur, veel verschillende dingen zoals springen, intensief dressuren/les, lang longeren, en we maken vaak buitenritten van soms wel drie uur. (Maar ik ben ook een beetje bang om haar gewrichten te overbelasten vanwege haar gewicht...)

Ik heb haar twee jaar geleden een jaartje op een stal gehad waar ze apart stond zodat we haar eten goed konden doseren, maar voordat ze een beetje af begon te vallen moet ze echt héél weinig eten (waar ze echt wel ongelukkig, en naar mijn idee ook niet veel gezonder, van werd). En als ze zonder eten staat, begint ze rustig aan alles wat ze kan vinden; hekken, zand, stro, dat paard is echt niet te doen. Ben zo ongeveer ten einde raad :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 17:08 



 
Profiel   

Persoonlijk denk ik dat het kuil toch de grootste boosdoener is, zeker van bemest land. Dan moet je inderdaad super weinig voeren. Ik zou ook glucobalance bij voeren of NAF Slim.
Wat je ook kan doen als het mag, is stro in de netten doen. Dus een mengsel van kuil en stro. Dan moet ze en beter hun best doen, en kunnen ze knabbelen op stro waar vrijwel niks in zit.
Qua verstopping: dat is alleen een gevaar als je alleen maar stro geeft.. met gewone darm perilastiek hoef jij je geen zorgen te maken.
Het allerbeste zou droog hooi zijn, van onbemest land en langstengelig…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 17:40 



 
Profiel   

Kuil, onbeperkt voeren, weinig beweging.... Het is áltijd een optelsom. Als je dat niet kunt veranderen, wat best begrijpelijk is, maar geen reden om er niets aan te doen. Hoefbevangenheid, insuline resistentie, écht, dat wil je niet. Want dan móet je wel een andere weg inslaan. Dan heb je echt geen keuze meer.

I have been there, ooit, lang geleden, dus alsjeblieft, probeer een oplossing te vinden. Voor het welzijn van je paard.

Voor mij was dat verhuizen naar een andere plek. Met nog een heel verhaal, maar dat zal ik jou besparen. Heb nu twee kerngezonde, slanke, happy paarden op hooi en stro als extra knabbel. Veel werk, maar alles beter dan ziekte, vetzucht en hoge dierenartsrekeningen. Sterkte, hoor!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 17:50 



 
Profiel   

Zou ze niet insuline resistent zijn?

Hoe dan ook op deze manier kan ze niet door gaan natuurlijk. Je zal toch moeten zorgen dat ze minder voordroog binnen krijgt, eventueel vervangen door stro of iets anders met minder voedingswaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 18:17 



 
Profiel   

Wat een lastig probleem. Je lijkt eigenlijk geen andere keus te hebben dan van stal te veranderen. Onbeperkt kuilvoer is absoluut het probleem voor jou pony.


Heb je op die andere stal het hooi ook gewogen? Wat is heel erg weinig dan precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:18 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! Ik mag geen stro in de netten doen, dit is gewoon wat ze krijgen. Van stal wisselen is, behalve ook jammer, nog knap lastig omdat ik haar niet in een stal wil, en ze ivm bevangenheid niet op gras kan.. En ik woon in amsterdam dus weinig keuze hahah.
Ik ga proberen te regelen dat ze een aantal uurtjes per dag apart kan staan, dat zou al veel schelen denk ik!
Insuline resistent, dat zou goed kunnen, daar ga ik ook achteraan! Bedankt.

(monsera; nee, niet gewogen helaas, ze kreeg drie keer per dag ongeveer een half hooinetje. Vet op haar nek bleef, ook al kon ik haar ribben tellen... en we waren allebei niet gelukkig daar...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:55 



 
Profiel   

Vet/Verharding van de hals duidt meer op insuline problemen dan op wat anders. In dat geval is het al goed dat jullie zoveel met haar doen qua beweging en dat ze daarnaast ook voldoende vrije bewegingsruimte heeft. Als IR/EMS het geval is, is kuil vaak niet echt aan te bevelen. Is het echt kuil kuil of goed voordroog?

Dit is wel interessant om eens door te lezen denk ik: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/i ... -syndroom/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 22:04 



 
Profiel   

Azmay schreef
Zou ze niet insuline resistent zijn?

Hoe dan ook op deze manier kan ze niet door gaan natuurlijk. Je zal toch moeten zorgen dat ze minder voordroog binnen krijgt, eventueel vervangen door stro of iets anders met minder voedingswaarde.


Dat wilde ik net ook zeggen! Onze shetlander is insuline resistent. Dit kunnen ze testen doormiddel van bloedafname. Onze pony mocht een nacht niet eten en moest in een kale box en dan werd het bloed afgenomen. Wij geven haar glucobalance van Phytonics en daar is ze onwijs van opgeknapt!! Zo'n pot is niet goedkoop, maar je doet er onwijs lang mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 00:48 



 
Profiel   

Ohja en wat nog zou kunnen helpen is oud hooi voeren. Daar zitten minder suikers in als je dat tot je beschikking hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 00:49 



 
Profiel   

Staat ze met of zonder deken? Ik heb mijn haf die gevoelig is voor harde kam deze winter zonder deken staan en hij is echt mooi geleidelijk gewicht kwijt. Als je paard verder goed gezond is en in de 24/7 een optie is om te schuilen, zou ik dat volgend jaar proberen (als ze nu met deken staat). En anders even wat minder gram opleggen op droge dagen. Even die motor van binnen laten werken. Is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. En echt bewezen dat dikkerdjes het beste gebaat zijn bij het verliezen van gewicht in de winter door geen dekens (nogmaals als je paardje dit fysiek trekt en aankan).

Verder is het verstandig het hooi te laten analyseren. Dan weet je wat je voert. En kun je op basis daarvan een plan maken.

Qua beweging heb ik mij door mijn dierenarts laten vertellen dat 45 minuten draven het insulinegehalte ongeveer 24 uur op orde houdt. Dus lekker opbouwen naar duurtraining.

Laatste tip: geef maandelijks vlozaadkuren als je dit nog niet doet. Vlozaad (psyllium) verlaagt insuline level. Tijdens een kuur week smelt de manenkam van mijn haf. Ik heb gebruik het voor het zand, maar dit is wel een heel fijne 2e bijkomstigheid. Remco Sikkel (hoefsmid) beveelt het ook aan bij paardjes die stofwisselingsproblemen hebben. En daar lijkt het wel op, op basis van wat je beschrijft.

Het blijft lastig soms met die paardjes die van lucht nog dik worden. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 05:09 



 
Profiel   

Die van mij heb ik flink laten afvallen door stro, meerdere porties hooi over de dag voeren, en heel veel bewegen. Een uur is voor ons een klein rondje. Als ik het hooi onbeperkt voer, zou hij 2-4 keer zoveel eten dan hij nodig heeft. Hij eet op den duur ook alleen maar meer en meer per dag i.p.v minder. Slowfeeder maakt dan echt niet meer uit. Als ik hem onbeperkt hooi zou voeren, zou ik waarschijnlijk elke dag meer dan 6 uur onderweg moeten zijn met hem. Die tijd en energie heb ik helaas niet. :+

Het eerste jaar stond hij helemaal niet op gras, dit jaar heeft hij wel op het gras gestaan. Eerst een uur met masker en uiteindelijk 4 uur met masker. Op den duur ook een tijdje 6-7 uur met masker, maar daar werd hij weer dikker van. Het nieuwe hooi bleek ook iets hoger te zijn in energie dan het vorige hooi.

[ img ]

Hij heeft nog steeds vet te veel, maar we zijn er bijna. Hij moet ook iets overhouden ivm dat ik naar de balans moet zoeken naar het op hetzelfde gewicht houden. En mocht hij ziek worden is een paar kg ook wel fijn. Maarja, dat is een paar kg, geen tientallen of 100+ kg. :')

De vetbulten zijn ook enorm minder geworden tijdens het afvallen. Net als zijn manenkam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 07:18 



 
Profiel   

Zolang je kuilvoer blijft geven, zal je paard niet beter worden. Zo te horen heeft hij insuline resistentie/ems en dan moet je echt wat aan zijn voerbeleid gaan doen. Oningepakt hooi is véél beter. En niet onbeperkt, maar bv in porties met stro als extra knabbel. En zeker geen gras meer, ook niet met grasmasker. Plus kijken wat supplementen als magnesium etc. doen..... En natuurlijk veel beweging. Het is geen feestje, een paard met deze problemen. Veel mensen denken dat je ze dan maar weinig moet voeren, maar daar moet je ook mee oppassen.

Ik heb er zelf één, die gelukkig super gaat, maar doe daar ook heel erg veel voor. Zandpaddock met track naar de schuilstal, maatje erbij gekocht om ze apart van de anderen te zetten (met onbeperkt voerbeleid), 4x daags hooiporties (van kleine oningepakte baaltjes), verder ligt er stro en eventueel takken, eetbare meidoornheg. Verder goede training, hij loopt sowieso vrij veel door die track en een aantal speciale suiker- en chemische
toevoegingenvrije supplementen, naast een vitaminebrokje met amper suikers. Momenteel eet hij aardig wat hooi om op gewicht te blijven zelfs. Geen deken, wel een goede vacht. Ben goed voorbereid op aanvallen van HB, wat helaas toch om de zoveel jaar voor komt. Wij puzzelen er al jaren mee, blijft opletten, elke dag weer. Beter voorkomen, dan genezen, hoor. Nogmaals succes met je paard!! Zit er in Ouderkerk geen PP? Of in Broek in Waterland? Wel in Assendelft, dacht ik, of is dat te ver? Ik roep maar wat....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 09:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen