MCT olie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 18:49

Hallo allemaal,

Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen op het voeren van metazoa espacette en Maria distel (kuur) plus verse kamille bloemen.

Ik vind dat hele olie een lastig ding omdat je hoort dat de paarden ivm het niet hebben van een galblaas geen vet kunnen verwerken. Nu las ik veel over Cocos olie in de juiste vorm, MCT olie.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben op kort en op lange termijn?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:51

Waarvoor wil je het voeren?

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 18:55

Ik ben meer op zoek naar de beste samenstelling voor de winter. Ben nogal een researcher maar zie soms door de bomen het bos niet meer omdat de adviezen zo wisselend zijn

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 19:11

Is bv pompoenpit niet wat om bij te voeren? Hoort bij seizoen. Ook oliehoudend. Ik geef dit ook een poosje bij. Bij mij krijgen ze gewone muesli maar wel extra’s erbij zoals die pompoenpitten, wortels, rode bieten en een heel scala aan kruiden, bast en takken

Het beste ga je kort gezegd niet vinden via research. Dat is een kwestie van kijken naar waar je paard het goed op doet en hoe ze in hun vel zitten. Hier glimmen ze met wintervacht als een spiegel terwijl ze alle 3 iets anders te eten krijgen. Dit kan zelfs verschillen per dag. Het is gewoon heel goed observeren en dingen proberen. Hoe mesten ze? Hoe is de urine? Hoe fit zijn ze? Hoeveel spelen ze? Hoe zien de vachten eruit? Hoe zien manen en staart eruit? Etc

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 19:16

Horseloverl schreef:
Is bv pompoenpit niet wat om bij te voeren? Hoort bij seizoen. Ook oliehoudend. Ik geef dit ook een poosje bij. Bij mij krijgen ze gewone muesli maar wel extra’s erbij zoals die pompoenpitten, wortels, rode bieten en een heel scala aan kruiden, bast en takken

Het beste ga je kort gezegd niet vinden via research. Dat is een kwestie van kijken naar waar je paard het goed op doet en hoe ze in hun vel zitten. Hier glimmen ze met wintervacht als een spiegel terwijl ze alle 3 iets anders te eten krijgen. Dit kan zelfs verschillen per dag. Het is gewoon heel goed observeren en dingen proberen. Hoe mesten ze? Hoe is de urine? Hoe fit zijn ze? Hoeveel spelen ze? Hoe zien de vachten eruit? Hoe zien manen en staart eruit? Etc


Ahh super thanks! Daar heb ik wat aan. Ze glimt bij mij ook altijd, is wel wat stijf soms. Hoeveel pompoenpit voer je er bij?

Muesli geef ik niet ivm graan en PRE die dat niet zo goed trekt. Wordt ze hieperdepiep van.

Wel beloon ik inderdaad met cranberry's en rode bieten stukjes. Heel soms een banaan, is ze ook gek op.

Ze is goed op gewicht en gaat straks van voordroog die erg vol was naar onbeperkt arm hooi. We gaan verhuizen morgen. Ze zal meer gaan bewegen omdat de groepspaddock groter is dan nu, waar uiteraard een nieuwe kudde ook energie zal kosten. S nacht staat ze op stal.

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 19:17

ps ze is van heel erg schraal naar mooi vol gegaan in 1,5 jaar

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 19:21

Klein handje.
Er is ook graanvrije muesli op de markt
Waarvoor voer je kamille bloemen?

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 19:31

Horseloverl schreef:
Klein handje.
Er is ook graanvrije muesli op de markt
Waarvoor voer je kamille bloemen?


Ik had inderdaad de Pavo naturel best maar ook die viel niet zo lekker, weet niet wat het is, misschien toch luzerne? Of was dat er nou vrij van.

Ik voer kamille omdat ze soms nog wat angstig kan zijn van onverwachte bewegingen van mensen, niet verbeterd nog niet echt na 10 maanden, ookal wordt haar angst al lange tijd niet meer bevestigd (door mij niet iig)

Ik heb ook een tijdje spirunella gevoerd maar nu we van de bietenpulp af zijn vindt ze dat heel goor :(:)

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:50

Zou eens kijken naar fiberforce van cavalor. Doen ze het hier ook goed op. Spirulina zou ik mee stoppen als ze dat niet lekker vind. Je kan ook ipv kamille magnesium voeren. Vaak gaan angstklachten gepaard met een tekort hieraan.

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 20:52

Horseloverl schreef:
Zou eens kijken naar fiberforce van cavalor. Doen ze het hier ook goed op. Spirulina zou ik mee stoppen als ze dat niet lekker vind. Je kan ook ipv kamille magnesium voeren. Vaak gaan angstklachten gepaard met een tekort hieraan.


Nou je het zegt voer ik dat inderdaad niet meer en dit heb ik wel een tijd gedaan.
Ga ik maar weer eens in huis halen. Weet jij of dat een beetje smaak heeft?

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:54

Paarden kunnen uitstekend vetten verbranden. Het feit dat ze geen galblaas hebben betekent niet dat ze geen gal produceren, dat betekent alleen dat ze de gal die ze continu produceren niet op kunnen slaan. En omdat een paard geacht wordt 24/7 te eten is het gebrek aan een galblaas ook geen enkel probleem, er komt tóch continu voer langs.

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 20:56

Ibbel schreef:
Paarden kunnen uitstekend vetten verbranden. Het feit dat ze geen galblaas hebben betekent niet dat ze geen gal produceren, dat betekent alleen dat ze de gal die ze continu produceren niet op kunnen slaan. En omdat een paard geacht wordt 24/7 te eten is het gebrek aan een galblaas ook geen enkel probleem, er komt tóch continu voer langs.


Die denkwijze ken ik ook inderdaad. Wat voer jij voor een olie en waarom?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 20:58

Ik voer niet gericht olie (1x per week om psyllium te voeren telt voor mij niet), maar wel dagelijks een beetje lijnzaad (gemicroniseerd).

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 22:56

Nomaveliro schreef:
Horseloverl schreef:
Zou eens kijken naar fiberforce van cavalor. Doen ze het hier ook goed op. Spirulina zou ik mee stoppen als ze dat niet lekker vind. Je kan ook ipv kamille magnesium voeren. Vaak gaan angstklachten gepaard met een tekort hieraan.


Nou je het zegt voer ik dat inderdaad niet meer en dit heb ik wel een tijd gedaan.
Ga ik maar weer eens in huis halen. Weet jij of dat een beetje smaak heeft?


Ja vinden ze prima. Je kan ook kijken naar de gastro die is wat zachter en wat smakelijker . Word gebruikt bij maag patiënten maar kan ook geen kwaad

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 23:43

Ik neem het zelf en mijn paard ook, ik vind het ranzig. Ik haal het uit het buitenland is veel goedkoper.

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 11:49

marleen_usar schreef:
Ik neem het zelf en mijn paard ook, ik vind het ranzig. Ik haal het uit het buitenland is veel goedkoper.


De olie of de magnesium?

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:59

De olie, er zijn ook periodes dat ik de pil vorm variant gebruik.

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:46

marleen_usar schreef:
De olie, er zijn ook periodes dat ik de pil vorm variant gebruik.


Ja I know dat is niet te nassen, moet je echt in theelepeltjes opvoeren :Y)

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:50

Nomaveliro schreef:
Hallo allemaal,

Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen op het voeren van metazoa espacette en Maria distel (kuur) plus verse kamille bloemen.

Ik vind dat hele olie een lastig ding omdat je hoort dat de paarden ivm het niet hebben van een galblaas geen vet kunnen verwerken. Nu las ik veel over Cocos olie in de juiste vorm, MCT olie.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben op kort en op lange termijn?

Maar een paard heeft wel gal. Alleen geen galblaas. De gal gaat rechtstreeks van de lever naar de twaalfvingerige darm.

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:55

janderegelaa schreef:
Nomaveliro schreef:
Hallo allemaal,

Na een lange zoektocht ben ik uitgekomen op het voeren van metazoa espacette en Maria distel (kuur) plus verse kamille bloemen.

Ik vind dat hele olie een lastig ding omdat je hoort dat de paarden ivm het niet hebben van een galblaas geen vet kunnen verwerken. Nu las ik veel over Cocos olie in de juiste vorm, MCT olie.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben op kort en op lange termijn?

Maar een paard heeft wel gal. Alleen geen galblaas. De gal gaat rechtstreeks van de lever naar de twaalfvingerige darm.


Ik bedoelde meer dat er mensen zijn die beweren dat ze olie niet goed kunnen verwerken en dat de glans op de vacht komt omdat ze het uit zweten en het dus in de vacht terecht komt.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:03

Maar hoe kun je nu beoordelen wat een paard moet eten als je eigenlijk niet precies weet hoe het paardenlichaam werkt!?

Overigens glimmen mijn paarden ook met al 25 jaar gewoon onderhoudsbrok en goed hooi….

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 22:04

janderegelaa schreef:
Maar hoe kun je nu beoordelen wat een paard moet eten als je eigenlijk niet precies weet hoe het paardenlichaam werkt!?

Overigens glimmen mijn paarden ook met al 25 jaar gewoon onderhoudsbrok en goed hooi….


Dit was dus een mening van sommige dierenartsen, al spraken de minder holistische dat weer tegen.
Dat sommige van zichzelf goed glimmen is ook zo hoor, de mijne glimt ook altijd ergens onder de poepvlekken (leuk joh een schimmel)

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: MCT olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:10

Op Spotify is een podcast genaamd feed room chemist. Het is wel Engels, maar ik vind het prima te doen. Op 5 november heeft zij een podcast gedaan over olie. Is erg interessant, kokosolie bevat bv alleen omega 6 en geen omega 3, tov wat veel mensen denken. Hopelijk heb je er wat aan :)

spaansepeper
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 23:13

__Toverbal schreef:
Op Spotify is een podcast genaamd feed room chemist. Het is wel Engels, maar ik vind het prima te doen. Op 5 november heeft zij een podcast gedaan over olie. Is erg interessant, kokosolie bevat bv alleen omega 6 en geen omega 3, tov wat veel mensen denken. Hopelijk heb je er wat aan :)


Wat cool! Die ga ik eens terug luisteren! :D