Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, paarden eten geen hooi meer?

 
Profiel   

Hallo,

2 weken geleden, werd het ineens wat warmer, en merkte dat voor een aantal dagen sochtends nog hooi in de ruiven zat van zowel de shets als de grote paarden. Toen vonden wij het niet zo vreemd, gezien het warmer was en ze het hooi dus niet nodig hadden om zich zelf warm te houden.
Toen het weer wat kouder werd begonnen ze weer te eten, maar sinds een aantal dagen ondanks het vriezen eten de paarden en shets zo goed als geen hooi. Mischien 3 happen per paard.


Wij hebben het hooi nagekeken en met de leverancier gebeld, hooi lijkt top kwaliteit, voor de zekerheid wel een andere baal laten komen van een andere partij, maar dit maakt geen verschil.

De shetlanders en paarden op de grote paarden eten nauwlijks . De paarden op stal daar in tegen eten alles netjes op. (Dit zijn 2 veulens en 2 bejaarde paarden)


Op de shetland paddock staan 9 shetlanders (voornamelijk mini's) zij krijgen in totaal 3 netten oo diverse plekken.

Ik gok bij elkaar een kilo of 30-40

De paarden op de grote paddock, krijgen 2 netten van 35 kilo en dan gaat er nog hooi in de ruif. Zon 50 kilo. Hier staan 8 paarden op de paddock.

Maar wat ik dus zij het lijkt niet alsof er meer als 5 kilo van gegeten is.

Paarden tonen niet hongerig ze zijn lekker rustig en komen niet op mij af als ik de paddock op kom. Als ik kom met kruiwagen komen ze wel ff kijken en lopen dan weer weg.

Deze week door de vries hebben ze wel aantal uur op het land gestaan per dag. Maar ook bij dag niet op het land slecht gegeten.

2 van de 8 paarden zijn iets afgevallen. Maar niet heel erg schrikbarend.


Iemand ideen ? Zijn ze gewoon verzadigd ? Iets anders? Meer mensen die dit herkennen ?

Er ligt nog steeds mest dus ze eten wel wat en niks toont ziek en tich maak ik mij zorgen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 08:54 



 
Profiel   

Ik heb zoiets ook ooit aan de hand gehad. Hooi zag er echt prima.
Verschillende balen van verschillende stukken land geprobeerd, maar helaas....hongerstaking bij alle 3 :+

De boer had al zijn land laten injecteren dat jaar en daar zal de oorzaak gezeten hebben. Al weet je het nooit 100% zeker natuurlijk.
Zijn eigen paarden aten het wel trouwens. Maar toch ook eerder met lange tanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 08:59 



 
Profiel   

Hier eten ze het hooi dit jaar ook heel slecht. Eigen hooi, zeker niets mis mee maar er gaan vele kilo's minder per week doorheen als vorig jaar. Het kuil wordt daardoor weer wel beter gegeten dus de paarden komen niets tekort maar het valt hier ook op

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 08:59 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik heb zoiets ook ooit aan de hand gehad. Hooi zag er echt prima.
Verschillende balen van verschillende stukken land geprobeerd, maar helaas....hongerstaking bij alle 3 :+

De boer had al zijn land laten injecteren dat jaar en daar zal de oorzaak gezeten hebben. Al weet je het nooit 100% zeker natuurlijk.
Zijn eigen paarden aten het wel trouwens. Maar toch ook eerder met lange tanden.


Mmm hier vorige winter schapen op hooiland gehad (en nu weer). Het jaar ervoor niet. Dat kan hier ook verschil maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:00 



 
Profiel   

Kan dat verschil maken? Ik had vorige week een baal waar ze wel en niet van wilden eten. Veel van weggegooid. Die baal komt ook van schapenland

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:03 



 
Profiel   

Ik heb hier jarenlang elke winter schapen gehad.
En de paarden aten dat hooi prima.
Ook enkele vaste klanten die hooi kwamen halen, neem aan dat die paarden het goed aten, anders zouden ze niet terug komen denk ik :P
Nu 2 jaar geen schapen en het is niet zo dat ze het nu nog liever hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:07 



 
Profiel   

Ik heb geen idee ik heb niet geproefd of er verschil in zit haha. Ik kan me wel indenken dat het verschil maakt en als ze die smaak niet gewend zijn dat ze er dan aan moeten wennen.
Wij hadden overjarig hooi dat werd zeer goed gegeten en nu over op het hooi van dit jaar en ze vinden dit duidelijk niet zo aantrekkelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:23 



 
Profiel   

Onze paarden hebben al tijden hooi wat van hetzelfde land af komt en tot 2 weken geleden nergens problemen mee gehad. Andere klanten van hem hebben dit hooi ook en melden het probleem niet.

Vreemde is ook dat de paarden op stal het wel gewoon goed eten. De paarden zelf tonen ook gewoon alsof ze verzadigd zijn. Maar dat vind ik erg gek met de hieveelheid die ze eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:23 



 
Profiel   

Ik ga zo naar de paardjes toe en zal een foto maken van wat er nog aan hoeveelheid ligt. Laatste keer dat er gevoerd is is gister middag geweest rond 14.00 -15.00 uur

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:27 



 
Profiel   

Wij hebben dit afgelopen winter ook gehad.
In eerste instantie dachten we dat het door de brand kwam een stukje verder op en dat de rook erlangs was gegaan.
Maar zit in plastic en in principe moet dat niet kunnen.

Maar de hele partij aten ze echt bar slecht, tot amper. Toen in de 9 jaar dat ik mijn paardje had, nooit meegemaakt dat zij het hooi niet at (tinker x haflinger haha).
Als de baal een paar dagen open was, dan aten ze het mondjes maat. Maar dan moest die niet te veel afgewikkeld worden.
Uiteindelijk is de partij weg gegaan. Pfff toen een partij die ze te lekker vonden, ook niet best.

Maar zag van de week een stukje op facebook voorbij komen over reukgras.
Citaat
Reukgras...daar zit een luchtje aan!
Ken je dat? Je hebt nieuw hooi gekocht. Je wil het beste voor je paard dus je koopt het daarom bij de fouragehandelaar die zegt dat kwaliteit hoog in het vaandel staat. Je bent ook zeker bereid om er meer voor te betalen. Goed hooi speciaal voor paarden mag wat kosten.
Ze komen een vracht brengen en laden het zelfs voor je uit. Het ruikt fantastisch. Die heerlijke geur van gras vult de hele opslag. Maar dan...wanneer je dat nieuwe dure kwaliteitshooi aan je paard geeft haalt hij er zijn neus voor op. En niet alleen hij maar ook zijn drie maatjes. Dat hooi wat voor jou zo fantastisch ruikt weten ze niet te waarderen. Misschien zijn ze verwend of zijn ze suikerrijk hooi gewend en is dit beter maar minder lekker? Misschien heeft er toevallig een beest op deze baaltjes geplast of op gelegen? Het is je een raadsel.
Hooi wat wij mensen lekker vinden ruiken bevat reukgras. Reukgras is GEEN voeder gras en bevat courmarine. Wanneer je een verse stengel zou plukken en je zuigt erop dan smaakt het toffee-achting. Courmarine komt ook voor in kaneel. Een hoge inname is giftig...ook voor paarden. Boeren weten al sinds mensenheugenis dat te veel reukgras voor inwendige bloedingen kan zorgen bij koeien en paarden. Maar deze kennis ontbreekt bij de meeste paarden eigenaren en daar profiteren veel fouragehandelaren van. Er wordt juist gekozen voor hooi met reukgras omdat dit beter verkoopt. In sommige gevallen wordt reukgras aan muf ruikend slecht hooi toegevoegd en vervolgens voor de hoofdprijs verkocht.
Dus drie tips hier vanuit 't Wijland:
1. Laat hooi met een sterke gras geur liggen, koop dat niet.
2. Koop geen zaaigoed voor je weide waar reukgras aan toegevoegd is.
3. Vertrouw je paard wanneer hij aangeeft dat het hooi niet lekker is. Hij is de enige echte deskundige!
Aanvulling naar aanleiding van de reacties:
Dat je paard het hooi niet lekker vindt ligt niet aan de aanwezigheid van reukgras maar heeft een andere oorzaak. Deze kan door de aanwezigheid van reukgras voor ons (mensen) gemaskeerd worden.

Geen idee verder maar zou het wel kunnen verklaren

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:28 



 
Profiel   

Zou er stiekem iemand die paarden voeren ?
Misschien is dit heel gek gedacht hoor, maar bijna niet eten en verzadigd zijn, gaat niet samen vind ik :D

Edit; ik zie nu de post van Kiki. Dat is ook interessant om weten !


Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-12-21 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:28 



 
Profiel   

Eten ze ander hooi wel beter? Of als het hooi los ligt? Is de ruif van ijzer waardoor ze er bij vrieskou niet bij kunnen komen (lik aan bevroren staal idee), of is het hooi te fijn/grof waardoor ze het slecht uit de mazen krijgen? En wat doen ze met ander hooi?

Ik had vorig jaar een aantal balen die ze niet aten. De ene baal wel, de andere baal niet. Echt hongerstaking mar wel dus met veel onrust, boosheid, opgetrokken bukken, koud en shagrijnig. Ze moesten die baal echt niet. Andere paarden aten het wel, maar mijne vonden het echt ranzig om een of andere reden. Ik heb het kort aangekeken en toen die baal weggegeven en andere baal gaan voeren die ze wel goed aten. De reden zal ik nooit weten, maar ze moeten wel blijven eten dus dan maar ander hooi...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 09:28 



 
Profiel   

interessant. Wij hebben dat dit jaar ook. Het ziet er super uit ruikt goed tot t nattig wordt, dan zit er een vreemde geur aan. Wat weeïg. Ik zat te denken, aangezien t van ons bij rivier land vandaan komt dat t misschien overstroomd gebied is geweest waardoor er misschien een vreemd olie of benzine geurtje of zo aan zit. Geen idee. Maar yep paar happen net om niet mager te worden de rest kan je weggooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 10:07 



 
Profiel   

Inleiding
Botulisme bij het paard is reeds lang bekend. Wegens het toenemend gebruik van ingekuild voeder en enkele recente uitbraken van botulisme na het voederen van kuilvoeder, komt botulisme terug meer in de aandacht.

Etiologie
Botulisme wordt veroorzaakt door toxines (=gifstoffen) van clostridium botulinum. Deze naërobe kiemen (= kiem die zich enkel ontwikkelt zonder lucht) worden ingedeeld in zeven types naargelang het toxine dat gevormd wordt (type A, B, C1, D, E, F en G). De toxines zijn min of meer diersoort specifiek en voor het paard zijn B, C1 en D van belang.

Epizoötiologie
De aanwezigheid van de kiem is onvoldoende om tot klinische symptomen te leiden. De kiemen kunnen aanwezig zijn in de bodem, in slib of in afgestorven plantaardig of dierlijk materiaal en kunnen zich daar geruime tijd handhaven, onder meer afhankelijk van temperatuur, pH (= zuurtegraad) en de aanwezigheid van organisch materiaal.

Belangrijk voor het optreden van klinische symptomen door botulisme is de aanwezigheid van een aantal voorwaarden voor de groei en toxineproductie. Die voorwaarden zijn vooral een voldoende eiwitrijk substraat, afwezigheid van zuurstof en tamelijk hoge temperaturen van 25 tot 37°C.

Type B stammen kunnen ook vermeerderen en toxine produceren in plantaardig materiaal (ingekuild voeder, slecht hooi). Natgeworden hooi, kuilvoeder met een te hoog vochtgehalte en te hoge pH, natte bierbostel zijn in dit verband reeds lang berucht. Wegens de grote verpakkingen en het soms trage verbruik en lange stockage van silo voeder op kleine paardenbedrijven verhoogt het risico op toxineproductie in die kuilvoeders.

Pathogenese
De problemen ontstaan in hoofdzaak door opname van toxine en resoptie ervan ter hoogte van de maag en de dunne darm. De aanwezigheid van de kiem is niet nodig om de symptomen uit te lokken. Botulisme is in essentie een neuromusculaire aandoening (=zenuw-spier aandoening). Ook ter hoogte van de parasympatische zenuwuiteinden (bijvoorbeeld in het spijsverteringsstelsel) kunnen symptomen optreden. Herstel van de functie van de zenuwuiteinden duurt vrij lang: gemiddeld mag op een viertal weken gerekend worden.

Symptomen
Voedingsgebonden botulisme: de incubatieduur is afhankelijk van de hoeveelheid opgenomen toxine en varieert van enkele uren tot een achttal dagen! Bij intoxicatie van het type B zien we initieel vooral symptomen ter hoogte van de digestietractus: slikbezwaren, speekselen tot kolieksymptomen. Uiteindeljk kunnen verlammingsverschijnselen optreden. Bij intoxicatie door type C en D toxines is het hoofdsymptoom een progressieve paralyse van de skeletspieren. Initgieel is er een stijve tot wankele gang met veel gaan liggen en moeilijk rechtstaan. Spiertrillingen kunnen eveneens aanwezig zijn. De symptomen beginnen meestal aan de achterhand en klimmen op naar de voorhand en de nek en het hoofd. Wanneer het hoofd aangetast wordt, zien we een verminderde voedselopname en uiteindelijk speekselvloei door slikbezwaren. Sterfte treedt uiteindelijk op door paralyst van de ademhalingsspieren. Terminaal is er dikwijls zweten en sterke afweer bewegingen.

Diagnose
De diagnose is gebaseerd op de klinische symptomen, eventueel de aantasting van meerdere dieren op eenzelfde bedrijf en het aantonen van toxine in het voeder of in het dier. Wegens de hoge toxiciteit van botulisme toxine zijn de circulerende hoeveelheden dermate laag dat valse negatieve resultaten vaak voorkomen. Onderzoek bij het begin van de symptomen is nodig om de kansen op een posities resultaat te verhogen. Het aantonen van de kiem in het aangetaste dier of in het voeder is enkel richtinggevend: contaminatie met de kiem komt veel meer voor dan de aanwezigheid van toxine.

Behandeling
De resultaten van de behandeling van het paard zijn sterk variabel. Acuut verlopende intoxicaties zijn meestal fataal. De beste prognose komt voor bij de subacuut tot chronisch verlopende gevallen. Een vaak beslissende factor in het verloop van de ziekte is de toediening van antitoxine. De relatieve onbeschikbaarheid van het antitoxine en de kostprijs ervan zorgen in europa voor hogere sterftecijfers. Preventief kan zelfs gevaccineerd worden: in de USA worden in dergelijke streken de merries gevaccineerd. Indien geen voorkennis over het type toxine aanwezig is, dient een polyvalent antitoxine toegediend te worden.

TIPS:


Zorg dat kuilvoeder goed gedroogd is;

Controleer het kuilvoeder op kadavers en schimmel;

Bij het stellen van de diagnoses van botulisme, controleer al de andere paarden gedurende 8 dagen op slikbezwaren (geef iets lekkers: appel, wortel, en kijk of ze dit doorslikken of laten vallen);

Bij het stellen van de diagnose, neem zo vlug mogelijk contact op met de universiteit van Gent, zij hebben al positief resultaat met behandelingen;

De kostprijs van het antitoxine alleen is ongeveer 700 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 10:59 



 
Profiel   

In ons geval had het niets met botulisme te maken gelukkig.
Luzerne, vitaminekorrel, slobber etc aten ze allemaal zonder problemen. Van de 8 paarden waren er 7 die het weigerde het te eten. Of tenminste heel mondjes maat.

Een portie waar ze normaal 1 nacht mee deed, had ze nu na 3 nachten nog een deel over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:27 



 
Profiel   

Botulisme lijkt me erg sterk.

Ander hooi hebben wij ook geprobeerd. Het hooi ruIkt ook goed. Niet te sterk en ook niet muf o.i.d het hooi hebben ze ook altijd gegeten. Als ik er nieuw hooi in doe gaan ze dat wel weer ff eten , maar naar een uurtje is dat ook weer klaar.

Ik vind het raar iedergeval. Paarden zijn verder hun normale zelf ook vandaag lag er weer ruimschoots hooi in de ruif. Paarden lagen lekker int zand te rusten en rollen.

Oude hooi maar weer naar de varkens gedaan en er weer nieuw in gedaan, maar naar een uur waren ze daar weer klaar mee. Hooi los of onder het net maakt niet uit.

Ze lijken het slechter te eten met warmer weer en beter als het kouder is. Op 2 dagen na dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:23 



 
Profiel   

Dat hebben we hier ook gehad, en is de leverancier het toch op komen halen en hebben we nieuw gekregen. Het hooi was goed maar ja als het niet gegeten wordt.
Was iets groen hooi.
Met de nieuwe voorraad toen geen problemen meer gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 08:19 



 
Profiel   

Heb ik ook een keer gehad met een baal hooi. Tot dan toe was ik ervan overtuigd dat paarden wel eten als ze honger genoeg hebben. Maar nee hoor, ze weigerden pertinent. Grote baal gewisseld met kleintjes van een andere veld en het was opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 09:01 



 
Profiel   

Wachten totdat ze het wel gingen eten werkte hier ook niet.
Normaal eten ze uit een bak met netten erover heen. Netten er al af, maar ook dat maakte geen verschil.

Tot nu toe hebben we hooi van afgelopen jaar en dit eten ze tot nu toe goed *klopt het even af*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 09:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen