Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 20:18

8nnemiek schreef:
Op zich is dat niet gek met deze temperaturen. 15 graden met nieuwjaar is ook echt absurt haha := Ik denk dat elk paard dat een dikke wintervacht heeft aangemaakt nu staat te zweten.
Zweet ze ook als ze rustig op stal staat, of echt alleen tijdens het werk?


Klam/broeierig warm is ze als ze rustig staat op stal, met luikje naar buiten toe open.
Nu vanwege oud en nieuw is het luikje naar buiten toe 2 nachten dicht en staat ze wel echt nat van het zweet.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 20:19

Cherdenise schreef:
Knoflook is juist erg gezond en is goed te gebruiken bij paarden.
Even wat info over knoflook:
Voor paarden treden negatieve effecten op bij 0,2 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Een paard van 400 kilo zou je dan zo’n 80 gram moeten voeren, dit is zo’n 20 teentjes per dag!!
Dat doet natuurlijk niemand zijn paard aan.


Maar wat doet knoflook dan? Welke gezonde eigenschap heeft het of welke paarden hebben hier het meeste baat bij?

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:28

Cherdenise schreef:
Knoflook is juist erg gezond en is goed te gebruiken bij paarden.
Even wat info over knoflook:
Voor paarden treden negatieve effecten op bij 0,2 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Een paard van 400 kilo zou je dan zo’n 80 gram moeten voeren, dit is zo’n 20 teentjes per dag!!
Dat doet natuurlijk niemand zijn paard aan.

Voor paarden is knoflook niet gezond. Voor mensen wel.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:31

Als je geen deken op doet, is jachtpatroon wel meteen erg fris. Scheer dan alleen de hals en een stukje buik er uit ( tot net na de singel ) dat deed ik bij mijn IJslander ook.
Ging prima zonder deken.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:45

Veel mensen hebben goede ervaring met de combinatie kleefkruid en goudsbloem ter ondersteuning van het lymfesysteem. :j

Ivm CPL is deze website zeer goed leesvoer: https://chronicprogressivelymphoedema.com/

Veel succes met je nieuwe paard! Je hebt al goede adviezen gekregen dus ik ga er niet verder op in. :)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:15

Montgri schreef:
8nnemiek schreef:
Top dat je je goed inleest en waar nodig aanpassingen maakt +:)+

Als ze veel open wondjes of korsten op de benen heeft dan zou je eenmalig de sokken eens helemaal eraf kunnen scheren, bijvoorbeeld in het voorjaar als het een tijdje droog is, om eens echt goed te kunnen zien wat eronder zit. Maak dan ook wat duidelijke foto's zodat je later kan vergelijken of de rimpels en knobbels erger zijn geworden. Zo kun je vaak goed bekijken of je op de goede weg bent.
Injecties tegen mijten werken vaak slecht, ik hoor veel wisselende ervaringen. Dus als ze jeuk blijft houden dan kun je eens vragen of je Cydectin Pour On van de dierenarts kan krijgen. Dat druppel je op de huid, vergelijkbaar met vlooienmiddel voor honden/katten, dus daar hoef je niet voor te wassen of scheren en het is veiliger en werkt beter dan de injecties.


Ik heb ook byemite meegekregen om haar helemaal mee te wassen. Ik las ook dat tea tree oil shampoo ook fijn en rustgevend kan werken op der huid. Ik heb (nog) geen wondjes ontdekt, heb laatst wel echt grondig gezocht ernaar. Droge schilverhuid wel, maar geen korsten ofzo.

Ze heeft momenteel geen jeuk, loopt niet te bijten of schuren met der benen. Ook helemaal niet stampen. Dus of ze er nu ook echt last van heeft is de vraag. Maar op aanraden van de dierenarts, nu even flink behandelen. Omdat er gewoon onbekend is hoe het gegaan is voor mij. Zelfde geldt voor ontworming, is wel gedaan, maar de vraag is of ze genoeg heeft gekregen (gezien ze ook nooit een tandarts heeft gezien of geënt is, van het slechtste uitgaan). Dus die over twee weken ook even goed starten met pramox.


Er worden echt al hele goede tips gegeven met betrekking tot voeding, dus daar ga ik verder geen tips meer over geven want ik denk dat als je hier mee aan de slag gaat je al heel goed bezig bent. Wel wil ik even op de tea tree ingaan daar heb ik goede ervaring mee en in de winter als ik niet kan wassen dan gebruik ik de tea tree olie van horseflex erg fijn spul ik spuit dat ook wel op de geschoren plekken die het meest aangetast waren bij mijn vorige paardje die last had van mijten.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 12:46

CoRiNa1983 schreef:
8nnemiek schreef:
Top dat je je goed inleest en waar nodig aanpassingen maakt +:)+

Als ze veel open wondjes of korsten op de benen heeft dan zou je eenmalig de sokken eens helemaal eraf kunnen scheren, bijvoorbeeld in het voorjaar als het een tijdje droog is, om eens echt goed te kunnen zien wat eronder zit. Maak dan ook wat duidelijke foto's zodat je later kan vergelijken of de rimpels en knobbels erger zijn geworden. Zo kun je vaak goed bekijken of je op de goede weg bent.
Injecties tegen mijten werken vaak slecht, ik hoor veel wisselende ervaringen. Dus als ze jeuk blijft houden dan kun je eens vragen of je Cydectin Pour On van de dierenarts kan krijgen. Dat druppel je op de huid, vergelijkbaar met vlooienmiddel voor honden/katten, dus daar hoef je niet voor te wassen of scheren en het is veiliger en werkt beter dan de injecties.

Er worden echt al hele goede tips gegeven met betrekking tot voeding, dus daar ga ik verder geen tips meer over geven want ik denk dat als je hier mee aan de slag gaat je al heel goed bezig bent. Wel wil ik even op de tea tree ingaan daar heb ik goede ervaring mee en in de winter als ik niet kan wassen dan gebruik ik de tea tree olie van horseflex erg fijn spul ik spuit dat ook wel op de geschoren plekken die het meest aangetast waren bij mijn vorige paardje die last had van mijten.


Ah dankjewel voor de tip! Ga ik ook eens naar kijken, dat is dan gewoon pure olie die je er op kunt smeren/in masseren?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:50

Het is een tea tree olie met advocado olie dat je erop kunt sluiten. Kun je ook op wondjes ed gebruiken.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:52

Pure tea tree olie kan een allergische reactie geven en helemaal als je er gul mee gaat smeren. Of meng het met een dragerolie of gebruik een druppelaar en dosis van max. 1-2 druppels per been. Doe dus eerst maar 1 been om te kijken hoe de huid reageerd en liefst mengen met een dragerolie voor meer gemak qua opbrengen en minder kans op problemen.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 12:56

Ook hier ga ik even verder in verdiepen

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:27

Ineke2 schreef:
Cherdenise schreef:
Knoflook is juist erg gezond en is goed te gebruiken bij paarden.
Even wat info over knoflook:
Voor paarden treden negatieve effecten op bij 0,2 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Een paard van 400 kilo zou je dan zo’n 80 gram moeten voeren, dit is zo’n 20 teentjes per dag!!
Dat doet natuurlijk niemand zijn paard aan.

Voor paarden is knoflook niet gezond. Voor mensen wel.


Niet waar! Niet zo spastisch doen over knoflook, zie vorige post over de hoeveelheid!

Zoek eens zelf want er is zoveel over te vinden. Knoflook is gewoon een eeuwenoud goed.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:49

Knoflook is erg slecht, kan bij paarden sikkelcel aneamie geven, een vorm van bloedarmoede doordat de vorm van de rode bloedcellen verandert.

Rozenbottels zijn super. Ook bewezen (in ieder geval bij mensen) werkzaam bij klachten van artrose.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 08:58

crow schreef:
Knoflook is erg slecht, kan bij paarden sikkelcel aneamie geven, een vorm van bloedarmoede doordat de vorm van de rode bloedcellen verandert.

Rozenbottels zijn super. Ook bewezen (in ieder geval bij mensen) werkzaam bij klachten van artrose.


Klokken horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt :o

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:20

Dan ben ik benieuwd naar jouw bron?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:22

Maar waar is jouw onderbouwing dan dat het niet zo is? Wat voegt volgens jou (of andere onderzoeken) knoflook dan toe aan een dieet? In welke hoeveelheden?

Ja, het is pas echt toxisch bij grote hoeveelheid. Maar wanneer helpt het dan wel en waar tegen?
Want als ik diverse dierenartsen en onderzoeken moet geloven, heeft het wel effect op de luchtwegen, maar ook op het bloed en wegen de positieve effecten niet op tegen de negatieve. En als je het geeft, je goed naar de vorm moet kijken, de hoeveelheid en als tijdelijk supplement.

En voor de volledigheid een aantal bronnen.
https://www.holistischdierenarts.nl/kno ... n-paarden/
https://paardenvoerplein.nl/supplemente ... d-of-niet/
https://degroeneos.nl/zin-en-onzin-over ... an-dieren/