Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 23:03

Ik ben heel erg aan het oriënteren op voeding, hoe ik mijn merrie het beste kan ondersteunen.

Paard:
- Belgisch trekpaard
- Merrie, afgelopen jaar nog een veulen gehad
- 18 jaar
- CPL beentjes, niet heftig, maar wel aanwezig!
- mijten gevoelig
- mag in gewicht aankomen, is niet veels te mager, maar mag zeker forser (ook op aanraden van veearts).
- kauwen is geen probleem
- Artrose

Activiteit:
Momenteel vooral wandelen, 3 a 5x per week afwisselt tussen de 1 en 4km. Wil dit wel echt gaan uitbreiden in de loop van der tijd. En uiteindelijk ook onder het zadel. Dan zullen er 1 a 3x per week buitenritten gemaakt worden. Zullen geen wilde ritten worden, vooral stap en sporadisch een drafje.

Huidig voer:
- Voordroog (haast onbeperkt)
- Pavo 18+, 1kg per dag (over 2 voerbeurten). Niet dagelijks maar soms maak ik 0,5kg aan met water zodat het een slobberpapje wordt als extraatje naast de standaard 1kg.
- Glucosemine poeder
- Omega olie, dagelijks 25/30ml ongeveer (lijnzaad, soja en hennep zit erin)
- Hymalaya zoutsteen hangt in de stal

Mijn vraag:
- Knoflookvlokken, ik hoor hier goede dingen over, vooral dat het een goede ondersteunende werking heeft tegen mijten (en luisen/muggen etc). Maar is dit een verkooppraatje of werkt het echt? Ik weet vanuit de dierenwinkel dat knoflookbonbons als ondersteunend werden gevoerd aan honden die snel last hebben van vlooien. Maar (in meerdere dierenwinkels) was altijd een soort tweestrijd of het een oud fabeltje van vroeger is of oprecht helpt.
Vandaar dus ook een beetje mijn vraag of het wel oprecht een toevoeging heeft?

- Rozenbottels, hoor ik ook vele goede dingen over. Alleen je kunt ze vers hebben of gedroogd. Maar zijn de gedroogde ook zo gezond of zijn de gedroogde hun mineralen en vitamines voor een groot deel verloren? En zijn ze vers niet te zoet? Maar zijn ze ook echt zo goed of is het momenteel een hype om ze te voeren? En moet je deze dan structureel voeren of in bepaalde periodes zoals tijdens de rui?

Ik wil ook niet direct aankomen zetten met 3 kilo krachtvoer per dag want ze komt van een handje muesli per dag… en zo veel te mager is ze ook weer niet!!
Ik wil alleen maar goed doen voor mijn merrie, ik doe alles met de beste intenties, doe ik iets grandioos fout in de huidige voeding, val mij dan niet aan! Ik plaats dit ook alleen maar om beter te leren weten.
Laatst bijgewerkt door Montgri op 29-12-21 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:07

Voor een cpl paard heb je haar flink hoog in de koolhydraten staan (pavo 18+) en voordroog is ook niet heel goed. Ik zou haar aan het hooi zetten icm vitaminebrok en pulp voor de kilo's (of iets als fibrebeet).

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 23:12

troi schreef:
Voor een cpl paard heb je haar flink hoog in de koolhydraten staan (pavo 18+) en voordroog is ook niet heel goed. Ik zou haar aan het hooi zetten icm vitaminebrok en pulp voor de kilo's (of iets als fibrebeet).


Maar in bietenpulp zit toch ook juist veel suikers?
Ik dacht altijd dat dat juist super slecht is om te voeren aan een paard dat gevoelig is voor suikers.

LiannePuthzy

Berichten: 6952
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:15

Montgri schreef:
troi schreef:
Voor een cpl paard heb je haar flink hoog in de koolhydraten staan (pavo 18+) en voordroog is ook niet heel goed. Ik zou haar aan het hooi zetten icm vitaminebrok en pulp voor de kilo's (of iets als fibrebeet).


Maar in bietenpulp zit toch ook juist veel suikers?
Ik dacht altijd dat dat juist super slecht is om te voeren aan een paard dat gevoelig is voor suikers.


Nee bieten pulp is een restproduct van de suikerproductie, bijna alle suikers zijn eruit

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:16


tamary

Berichten: 29167
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:21

Knoflook behoort tot de uienfamilie en die is giftig voor paarden.
Qua anti mug/mijt/enz. doet het niet zoveel en tegen wormen 0, niks (bleek uit bloedtest van mijn 1e pony destijds).
Rozenbottel lusten paarden graag en is o.a. goed voor de hoeven. Gedroogd kunnen ze door iets als slobber, vers als snoepje/beloning.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:22

Ik heb altijd begrepen dat de veilig te voeren hoeveelheid knoflook niet helpt tegen beestjes en de hoeveelheid die wel helpt niet gezond is voor paarden (kans op oa bloedarmoede)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 23:26

Nou dan ga ik maar opzoek naar een alternatief. Had maar 1 zak gekocht, dus is wel snel op.
Kan ik der ook nog even laten wennen aan het nieuwe.

@tamary: als je het in te grote hoeveelheden voert is het giftig. Maar er zijn zat merken en vormen die voor paarden bedoelt zijn… dat het tegen wormen niets doet is ergens begrijpelijk, omdat het gaat om de geur die uit de huid komt waar muggen en mijten niet zo van gecharmeerd zijn. Zo had ik het begrepen even heel simpel gezegd.

@Kaatje_S: oke dus een veilige hoeveelheid knoflookvlokken bijvoeren heeft toch niet zo veel nut, als ik het zo begrijp. Je gaat immers niet bewust je paard te veel geven.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:38

Stoppen met de pavo, en ook geen knoflook geven.
Hooi, veel beweging, en een goede vitaminenkorrel.
Eventueel aanvullen met grasbrok en wat olie of coolstance copra.

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:48

Ik geef mijn tinkerruin van 14 rozenbottels als beloningssnoepje, vind hij heerlijk!

Ik koop ze bij Kramer in Duitsland, stukken goedkoper

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:07

Hoe lang heb je haar?
Voordroog is erg slecht voor paarden met Cpl, ik zou overstappen op hooi.
Verder geen pavo meer voeren, een kilo is sowieso erg veel.
Probeer subli senior priores eens, dat is laag in suiker en ze komen er snel van aan. Ik heb dat een tijd gevoerd aan ons trekpaard na een operatie, werkte perfect! Daarnaast wat vitamine brok als marstall force is een goed idee.

Als ondersteunende kruiden zou ik eerder kijken naar brandnetel (bloedzuiverend en vochtafdrijvend) en kleefkruid (vochtafdrijvend en ondersteund de lymfeklieren).

En verder is veel beweging inderdaad belangrijk, 24/7 buiten en de beweging stimuleren door hooi en water op verschillende plekken aan te bieden.

Daihyo

Berichten: 88040
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 16:31

Voordroog kan, maar alleen als het suikergehalte laag is. Goed om dit te laten onderzoeken (ruwvoeranalyse) en anders liever hooi voeren. Maar ook dan wel laag in suikers.
Verder stoppen met de Pavo, inderdaad vanwege de suikers.
Ik zou eerst je basis op orde brengen. Een balancer, passend bij je ruwvoer. En dan een dikmaker erbij, maar wel laag in suikers. Fibrebeet vind ik zeker een goede optie. Maar 8% suiker+zemeel en zet prima aan. Verder zou je ook een grasbrok bij kunnen geven, zoals Myo Protein Flakes. Seniores Priores ben ik zelf minder fan van vanwege de toevoeging van granen. Suiker+zetmeel ligt ook iets hoger (12,1%).
Ook Esparcette zou nog wel eens interessant kunnen zijn voor jouw paard.
En als je een gezonde slobber zoekt: Agrobs Alpengrün mash, Marstall Bergwiesen mash, Vitalstyle Slueslimix. De laatste kun je ook als muesli geven. Heel handig als je geen tijd hebt om te weken bijvoorbeeld.

Van teveel knoflook kunnen paarden bloedarmoede krijgen, het voegt niets toe. Rozenbottel is wel heel gezond en kun je prima geven.

Hoe is de huisvesting van je paard? Beweging is voor een paard met CPL heel belangrijk.
En iets totaal anders, niet voergerelateerd: heb je wel eens gedacht aan manuele lymfedrainage?

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 18:42

Mld is zeker een optie, maar als de rest niet op orde is/ verbeterd wordt, is dat niet perse heel zinvol

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 19:00

Ik heb haar net een weekje, eerste paard, dus helemaal vanaf de bodem beginnen.
Ik ga overstappen op hooi, echter moet ik wachten tot de levering hiervan. Dus tot die tijd blijft het bij voordroog, helaas, maar beter komt er spoedig aan!
Ik heb ook fibrebeet gehaald voor haar en de pavo gaat eruit.

Bedankt voor het advies over de knooflookvlokken. De rozenbottels ga ik echt eens naar kijken, want heb er wel een goed gevoel over, lijkt mij ook een goede voor der hoeven vanwege de biotine.

Kleefkruid ga ik volgende bestelling bij de Paardendrogist ook bij bestellen. Heb mij daar verder over ingelezen. Bedankt voor het advies daarvan @8nnemiek!

Momenteel is haar huisvesting niet ideaal. Dit is een harde feit, ben ik mee bezig, gaat verandering in komen. Maar het was dit of 3 uur per dag naar buiten… (iets met 4 stallen in de omgeving die er mee gestopt zijn en alles staat vol in de omgeving). Ze gaat nu 8 uur naar buiten en krijgt buiten die 8uur om nog beweging im de vorm van wandelen (op voorwaards tempo). Weide voor 24/7 heeft nu groot onderhoud dus ze kan nu niet daarin. Maar ben ook in de omgeving aan het zoeken naar 24/7 mogelijkheden binnen korter termijn.

Bedankt voor de nuttige adviezen @8nnemiek & @Daihyo! Ben ik erg dankbaar voor.
Ik wil het gewoon goed doen, maar het voelde als in het duister tasten en wist even niet waar te beginnen. Ik dacht goed te doen met voordroog en pavo, bleek mijn gevoel niet goed te zijn.
Nu bezig met algehele verbetering. Heeft der eerste enting achter de rug (eerste in 18 jaar…). Volgende maand direct bij de booster ook der tanden aanpakken. Volgende week jachtpatroon scheren. Sokken bijgeknipt. Spuit tegen mijten en wassen tegen mijten. Heb der net een klein weekje, dus wil haar ook niet direct helemaal overdonderen.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 19:02

Muze schreef:
Mld is zeker een optie, maar als de rest niet op orde is/ verbeterd wordt, is dat niet perse heel zinvol



Graag wat nuttigere informatie… als ik zoek op MLD kom ik uit mij de MaagLeverDarm stichting voor mensen… en erfelijke stofwisselingsziektes.

Wat is Mld? Is het een afkorting voor iets waar ik nog niet achter ben?

———
Edit:
Lymfe drainage dus.
Ja hier wil ik ook werk van gaan maken. Maar ik wil der niet overdonderen binnen 1 week. Als zij verder is gesetteld ga ik zeker een afspraak maken. Was ik al van plan.
Even als een osteopaat en fysio naar haar laten kijken. Maar ook hier wacht ik nog even 2 weekjes mee.
Laatst bijgewerkt door Montgri op 31-12-21 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88040
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:04

Mld is manuele lymfedrainage.
Pittig als eerste paard. Maar goed bezig zo +:)+
Hopelijk zie je snel resultaat :j

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 19:10

Daihyo schreef:
Mld is manuele lymfedrainage.
Pittig als eerste paard. Maar goed bezig zo +:)+
Hopelijk zie je snel resultaat :j


Liefde voor het ras en gevallen voor der lieve hoofdje :+ :$
Ik doe me best en meer dan dat kan ik ook niet hou ik mij ook voor. Er zijn echt zat trekpaarden die er slechter bij staan en dan denk ik wel al dat zij van geluk mag spreken nu bij mij te staan.
Ik zal me best doen haar een zo goed mogelijke laatste jaren te bieden en geven.

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:18

Top dat je je goed inleest en waar nodig aanpassingen maakt +:)+

Als ze veel open wondjes of korsten op de benen heeft dan zou je eenmalig de sokken eens helemaal eraf kunnen scheren, bijvoorbeeld in het voorjaar als het een tijdje droog is, om eens echt goed te kunnen zien wat eronder zit. Maak dan ook wat duidelijke foto's zodat je later kan vergelijken of de rimpels en knobbels erger zijn geworden. Zo kun je vaak goed bekijken of je op de goede weg bent.
Injecties tegen mijten werken vaak slecht, ik hoor veel wisselende ervaringen. Dus als ze jeuk blijft houden dan kun je eens vragen of je Cydectin Pour On van de dierenarts kan krijgen. Dat druppel je op de huid, vergelijkbaar met vlooienmiddel voor honden/katten, dus daar hoef je niet voor te wassen of scheren en het is veiliger en werkt beter dan de injecties.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:23

TS, geen advies qua voer, wel een tip: kijk voor aangeraden producten (zoals het verschil tussen de door jou gegeven 18Plus en de Seniores Priores die bijv. ook genoemd wordt) even op voervergelijk voordat je klakkeloos overschakelt op een ander voer wat onder de streep eigenlijk niet zoveel slechter of beter is als je het hebt over bijv. suiker, zetmeel of vitaminegehaltes.

Succes met je puzzel!

Ineke2

Berichten: 33100
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:27

Waarom als ik vragen mag ga je der in een jachtpatroon scheren?

Ze doet niks aan werk, hoofdzakelijk stappen.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 19:31

8nnemiek schreef:
Top dat je je goed inleest en waar nodig aanpassingen maakt +:)+

Als ze veel open wondjes of korsten op de benen heeft dan zou je eenmalig de sokken eens helemaal eraf kunnen scheren, bijvoorbeeld in het voorjaar als het een tijdje droog is, om eens echt goed te kunnen zien wat eronder zit. Maak dan ook wat duidelijke foto's zodat je later kan vergelijken of de rimpels en knobbels erger zijn geworden. Zo kun je vaak goed bekijken of je op de goede weg bent.
Injecties tegen mijten werken vaak slecht, ik hoor veel wisselende ervaringen. Dus als ze jeuk blijft houden dan kun je eens vragen of je Cydectin Pour On van de dierenarts kan krijgen. Dat druppel je op de huid, vergelijkbaar met vlooienmiddel voor honden/katten, dus daar hoef je niet voor te wassen of scheren en het is veiliger en werkt beter dan de injecties.


Ik heb ook byemite meegekregen om haar helemaal mee te wassen. Ik las ook dat tea tree oil shampoo ook fijn en rustgevend kan werken op der huid. Ik heb (nog) geen wondjes ontdekt, heb laatst wel echt grondig gezocht ernaar. Droge schilverhuid wel, maar geen korsten ofzo.

Ze heeft momenteel geen jeuk, loopt niet te bijten of schuren met der benen. Ook helemaal niet stampen. Dus of ze er nu ook echt last van heeft is de vraag. Maar op aanraden van de dierenarts, nu even flink behandelen. Omdat er gewoon onbekend is hoe het gegaan is voor mij. Zelfde geldt voor ontworming, is wel gedaan, maar de vraag is of ze genoeg heeft gekregen (gezien ze ook nooit een tandarts heeft gezien of geënt is, van het slechtste uitgaan). Dus die over twee weken ook even goed starten met pramox.

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:37

Fijn dat ze verder geen jeuk of wondjes heeft! Dan gewoon goed in de gaten houden, vooral in het voorjaar wilde het bij mijn paard steeds wat opspelen, maar zo lang de huid rustig is zou ik het ook lekker met rust laten en ook niet te vaak wassen en kammen enz.

Zo te lezen is ze in ieder geval op een goede plek terecht gekomen :)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 19:39

Ineke2 schreef:
Waarom als ik vragen mag ga je der in een jachtpatroon scheren?

Ze doet niks aan werk, hoofdzakelijk stappen.


In de hoop dat dat zorgt voor wat verkoeling, staat nu na 10 minuten lopen als zwetend. Ook als ze s’ochtends op stal staat is ze klam van warmte. Ze heeft het nu gewoon te warm. Dus nu beginnen met een beetje scheren. Mocht meer nodig zijn kan dat er altijd nog vanaf. Maar ik wil der eigenlijk ook niet met deken zetten, mocht het over 2 weken wel weer -10 snachts worden… vooral omdat ze dus inderdaad (nog) niet veel doet, lijkt helemaal mij niet nodig. Maar dit is ook iets waar ik achter moet komen door het te doen. Elk paard reageert anders en zij is volkomen nieuw voor mij, dus we gaan kijken hoe het gaat uitpakken. Maar het is een feit dat ze het nu echt veels te warm heeft, nu ik niet de mogelijkheid heb om der 24/7 buiten te hebben.

En mocht helemaal scheren en wel een deken op nodig zijn is dat ook oke :)

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Knoflookvlokken en rozenbottels, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:47

Op zich is dat niet gek met deze temperaturen. 15 graden met nieuwjaar is ook echt absurt haha := Ik denk dat elk paard dat een dikke wintervacht heeft aangemaakt nu staat te zweten.
Zweet ze ook als ze rustig op stal staat, of echt alleen tijdens het werk?

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:51

Knoflook is juist erg gezond en is goed te gebruiken bij paarden.
Even wat info over knoflook:
Voor paarden treden negatieve effecten op bij 0,2 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Een paard van 400 kilo zou je dan zo’n 80 gram moeten voeren, dit is zo’n 20 teentjes per dag!!
Dat doet natuurlijk niemand zijn paard aan.