Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 13:29

Hoi allemaal,

Ik ben mijn wat dikkere pony (al een heel stuk afgevallen) aan het opbouwen qua spier en conditie. Voor spieropbouw (heb ik begrepen) is luzerne goed om bij te voeren, omdat die eiwitten nodig zijn. Is dit ook goed bij een wat dikkere pony? En is het echt nodig om het bij te voeren voor zijn spieropbouw? Of heeft hij genoeg aan zijn voer nu? Hij krijgt nu hooi en Pavo Vital.
Laatst bijgewerkt door laranoelle op 02-01-22 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:43

Luzerne bevat van nature (heel) weinig suiker, wel even opletten hoeveel melasse er bij in zit.
Dit hoeft geen probleem te zijn hoor, want ook met melasse is het suikergehalte laag.

Het bevat veel eiwitten dus niet teveel voeren en je kan beginnen met een paar handjes per dag te voeren.
Een emmer vol is ca 2 kilo, dus je kan het best wat opvoeren voordat je te veel geeft.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 13:54

Dankjewel dan lijkt het me slim om het bij te gaan voeren! Ik heb nu even mijn bericht gewijzigd, want ik vraag me af of het noodzakelijk is voor zijn spieropbouw?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:59

laranoelle schreef:
Dankjewel dan lijkt het me slim om het bij te gaan voeren! Ik heb nu even mijn bericht gewijzigd, want ik vraag me af of het noodzakelijk is voor zijn spieropbouw?


Als je spieren wil kweken zijn eiwitten altijd nodig. Dus het antwoord is ja.
Bij te weinig eiwitten kunnen er geen spiercellen aangemaakt worden.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:02

Dankje, duidelijk. Welke luzerne is het best dan? Qua laag suiker- en zetmeelgehalte

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:14

vitalbix luzerne bijvoorbeeld

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:15

Ik ben overgestapt op grasbrok voor eiwitten, van luzerne gingen ze hier overal kabouters zien.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:15

Bij een dik paard zou ik gericht een aminozuursupplement geven en niet lucerne. Je moet daar best flink veel van bijvoeren voordat het echt wat gaat opleveren aan eiwit en dat zou ik zelf dan enkel doen als ik het hooi evenredig kan verminderen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:17

Ik voer hier geen luzerne ivm gevoelig paard, hij krijgt bulten van luzerne,

https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015

Ik voer deze, samen met pavo vital en hij loopt er 80 km wedstrijden zonder problemen mee :).
Mijn vorige kreeg luzerne van de plaatselijke voerboer. Gewoon puur

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:22

Die bodybuilder ziet er wel goed uit! Is deze wel
laag in suiker en zetmeel? In verband met zijn zomereczeem is dit erg belangrijk. En zitten er niet teveel vetzuren in voor een dikkere pony?

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:23

Je weet toch helemaal niet of er een tekort aan eiwitten zou zijn? waarom dan willen bijvoeren?

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:24

Sizzle schreef:
Bij een dik paard zou ik gericht een aminozuursupplement geven en niet lucerne. Je moet daar best flink veel van bijvoeren voordat het echt wat gaat opleveren aan eiwit en dat zou ik zelf dan enkel doen als ik het hooi evenredig kan verminderen.

Dus jij zou eerder zeggen een musclebuild supplement over zijn voer heen ipv luzerne of die brokjes?

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:24

josien_m_ schreef:
Je weet toch helemaal niet of er een tekort aan eiwitten zou zijn? waarom dan willen bijvoeren?


Omdat hij toch eiwitten nodig heeft voor zijn spieropbouw? (neem ik aan)

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:26

laranoelle schreef:
josien_m_ schreef:
Je weet toch helemaal niet of er een tekort aan eiwitten zou zijn? waarom dan willen bijvoeren?


Omdat hij toch eiwitten nodig heeft voor zijn spieropbouw? (neem ik aan)


Dat zit toch ook in zijn hooi en in het gras. Hoe denk je dat de (wilde) paarden het anders redden?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:27

laranoelle schreef:
Sizzle schreef:
Bij een dik paard zou ik gericht een aminozuursupplement geven en niet lucerne. Je moet daar best flink veel van bijvoeren voordat het echt wat gaat opleveren aan eiwit en dat zou ik zelf dan enkel doen als ik het hooi evenredig kan verminderen.

Dus jij zou eerder zeggen een musclebuild supplement over zijn voer heen ipv luzerne of die brokjes?


Alleen als je ook echt serieus fors werkt met een opbouwprogramma en het paard ook gericht aan het afvallen is.
Met wat recreatief rijden is het pure geld verspilling.

Zinvoller is het om eerst nu aan afvallen te gaan werken, dan kun je daarna beter zien of er bespiering mist.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 02-01-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:29

Alleen als je ook echt serieus fors werkt met een opbouwprogramma en het paard ook gericht aan het afvallen is.
Met wat recreatief rijden is het pure geld verspilling.[/quote]

Ik ben wel serieus bezig met hem laten afvallen en spieropbouwen, zodat we weer intensief kunnen gaan trainen en lessen.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:30

Omdat hij toch eiwitten nodig heeft voor zijn spieropbouw? (neem ik aan)[/quote]

Dat zit toch ook in zijn hooi en in het gras. Hoe denk je dat de (wilde) paarden het anders redden?[/quote]

Ja het zit voor een deel in zijn hooi en gras, maar wilde paarden worden toch niet gericht getraint en hoeven niet elke dag oefeningen te doen zodat ze meer spieren krijgen.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:31

Misschien kun je dan beter Pavo Inshape programma gaan volgen en voeren. Die is heel hoog in eiwitten zodat ze wel afvallen maar ook spieren kunnen opbouwen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:31

Als je nu eerst toe werkt naar intensiever trainen, dan nu eerst afvallen.
Aminozuren bij weinig werk plassen ze gewoon weer uit. Pas als hij in de lichte spierpijn fase komt kan het zinvol gaan worden.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:32

Ik voerde vd zomer subli atleet. Dat is een amino en eiwit brokje.

Ik heb ook een pony die gauw aanzet.

Nu voer ik florian ruwvoermix. Ze zit goed in haar spieren.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:35

Ik denk dat wilde paarden meer doen en bewegen dan jouw dier. Maar dat wilde ik niet zeggen. Er is niet zo snel een extra eiwittoevoeging nodig bij de normale training van een pony. Tenzij die heel erg zwaar is natuurlijk! Spieropbouw komt door langzame training en duurt langere tijd. Natuurlijk zijn daar eiwitten voor nodig maar veel belangrijker is de rustige opbouw.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:40

Hij werkt niet "weinig", we werken nu 5x per week 45-60 minuten, maar wel rustiger dan normaal in verband met dat die dus een nog wat mindere conditie heeft en nog niet voldoende spieren. Is dit dan te weinig om hem eiwitten bij te voeren?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:41

laranoelle schreef:
Hij werkt niet "weinig", we werken nu 5x per week 45-60 minuten, maar wel rustiger dan normaal in verband met dat die dus een nog wat mindere conditie heeft en nog niet voldoende spieren. Is dit dan te weinig om hem eiwitten bij te voeren?

Wat doe je er mee? 45 minuten rondhobbelen is wat anders dan wanneer je ze op M/Z niveau aan het trainen bent.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:45

Niet op hoog niveau nee, we zijn nu aan het focussen op afvallen en spieropbouw. Dus veel buitenritjes (heuvel op en af etc), balkjes en lage sprongetjes, dressuur (B/L) en lang laag op rustigere dagen.

laranoelle
Berichten: 24
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 14:46

En ook longeren natuurlijk met en zonder balkjes