Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Kun je ook luzerne geven aan een dik paard voor spieropbouw?

 
Profiel   

Ik zie wel voordelen van een eiwitbron voeren aan een paard dat aan het afvallen is, veel paarden hebben namelijk sowieso een eiwitkrapte, al helemaal op arm hooi.

Ik gebruik zelf gewoon sojaschroot, bij een paard van 500kg 200g. Zelfs zonder werken (maar wel een aantal uur vrije beweging) zie ik veel paarden daar spieren op aanzetten, namelijk de basisbespiering die bij veel paarden gedeeltelijk ontbreekt omdat ze eigenlijk te weinig eiwit binnen krijgen.

https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 13:47 



 
Profiel   

Jahoor, dat kan.


[ img ]
[ img ]


Mijn pony kwam van pensionstal, moddervet, ook al voor de bovenste foto trouwens. Dat was op een andere stal en heeft ze alleen bij aankomst even op dat groene gras gestaan. Onderste foto is nu ze in eigen beheer staat en ik voer luzerne. Daarnaast trainen, maar het is niet dat ze niet afvallen als je luzerne voert.
Op de onderste foto is ze trouwens al 200+ dagen drachtig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 13:50 



 

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ard/12429/

met goede voeding alleen om je er niet, de juiste trainingsarbeid is heel belangrijk om conditie en spieren op te bouwen

gewicht neemt af door goede training

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 13:52 



 
Profiel   

Bedankt voor je artikel, ik ben ook zeker bezig met zijn spieropbouw en training om af te vallen! Dankjulliewel, ik denk dat ik dan maar gewoon luzerna ga bijvoeren voor zijn spieropbouw! En wauw wat een verschil, gaat hopelijk ook bij die van mij werken. Maar waarom dan luzerne ipv een spieropbouw supplement?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:00 



 
Profiel   

Afhankelijk van hoe veel overgewicht het paard heeft is ts prima bezig. Ook het hart van een paard net overgewicht kan overbelast raken.

En mensen die roepen : wilde paarden redden zich ook.. Mogen per direct even opduvelen naar het wilde paarden topic. Want wilde paarden hebben compleet ander dieet dan onze gedomesticeerde paarden.


Ja voor spier opbouw heb je altijd voldoende eiwitten nodig. Maar niet veel suiker. Je moet dus zo veel mogelijk suiker arm gaan voeren. En heel veel schakelen.Bijna belachelijk veel schakelen tussen draf galop en stap met af en toe korte stukjes stappen tussendoor. En here is why.

Paarden beschikken over twee typen spiercellen. De spiercellen voor explosieve kracht (zijn voornamelijk anaerobe spiercellen deze reageren dus op glycogeen) en de langetermijn spiercellen (de aerobe die reageren op zuurstof.) de laatste cellen wil je trainen bij bijvoorbeeld endurence paarden. En de eerste bij bijvoorbeeld quarters die barrelracen om het verhaal simpel te houden.


Een paard wat uit rust komt heeft een klein voorraadje glycogeen klaarstaan om direct aan te spreken als het moet vluchten. Dit zijn suikers in zuivere vorm.

Vet is grof gezegt brandstof in onzuivere vorm het lichaam moet dit eerst omzetten in glycogeen. Dat gebeurd als het aerobe proces geactiveerd word. Maar die heeft enkele minuten nodig om geactiveerd te worden.

Door de belasting steeds langer vol te houden creëer je een bewuste beschadiging aan de spieren. In de rustfase repareert het lichaam dus de spieren met nieuwe spiercellen zodat bij de volgende belasting her lichaam beter voorbereid is. Voor die reparaties zijn extra eiwitten nodig. Het vet van je paard leverd alleen de benodigde energie voor de reparatie maar niet de bouwstenen(eiwitten dus).

Met het constant schakelen zorg je er voor dat de anaerobe spieren dus eigenlijk steeds gedraineerd blijven en het voorraadje steeds opnieuw aangevuld moet worden. En met het blijven draven en galloperen activeer je dus vet verbranding op een effectiever level.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:04 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik zie wel voordelen van een eiwitbron voeren aan een paard dat aan het afvallen is, veel paarden hebben namelijk sowieso een eiwitkrapte, al helemaal op arm hooi.

Ik gebruik zelf gewoon sojaschroot, bij een paard van 500kg 200g. Zelfs zonder werken (maar wel een aantal uur vrije beweging) zie ik veel paarden daar spieren op aanzetten, namelijk de basisbespiering die bij veel paarden gedeeltelijk ontbreekt omdat ze eigenlijk te weinig eiwit binnen krijgen.

https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/


Dit zou ik inderdaad ook gaan opbouwen. Goedkoop en doeltreffend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:07 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik zie wel voordelen van een eiwitbron voeren aan een paard dat aan het afvallen is, veel paarden hebben namelijk sowieso een eiwitkrapte, al helemaal op arm hooi.

Ik gebruik zelf gewoon sojaschroot, bij een paard van 500kg 200g. Zelfs zonder werken (maar wel een aantal uur vrije beweging) zie ik veel paarden daar spieren op aanzetten, namelijk de basisbespiering die bij veel paarden gedeeltelijk ontbreekt omdat ze eigenlijk te weinig eiwit binnen krijgen.

https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/


Ik voer dit ook. Circa 300 gram per dag voor 600kg (bejaarde en sportpaard). Wel opbouwen.

Heel betaalbare vorm van eiwit, zeker om eens te proberen. Lucerne is in verhouding veel duurder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:57 



 
Profiel   

Als je t zeker wilt weten, laat dan eerst je ruwvoer bemonsteren. Eiwittekort komt voor zover ik weet vooral voor bij hooi van onbemest land.
Eiwit zet geen spieren aan, je hebt het nódig voor spieropbouw.

Spieren kweek je door te trainen en dat doe je volgens mij prima. Echt zwaar heeft je paard het nog niet, dus maak je niet teveel zorgen. Iedere dag een uurtje werk brengt haar beter in conditie en maakt dat ze het werk makkelijker aan kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 15:14 



 

laranoelle schreef
Bedankt voor je artikel, ik ben ook zeker bezig met zijn spieropbouw en training om af te vallen! Dankjulliewel, ik denk dat ik dan maar gewoon luzerna ga bijvoeren voor zijn spieropbouw! En wauw wat een verschil, gaat hopelijk ook bij die van mij werken. Maar waarom dan luzerne ipv een spieropbouw supplement?



zitten vaak teveel suikers in

Een teveel aan suikers en zetmeel is echter schadelijk. Een paard kan dit moeilijk verteren. Het verzuurt het lichaam van het paard en verstoort de darmflora. Dit kan o.a. leiden tot spierverzuring, hoefbevangenheid en koliek.

Luzerne als suikerarm alternatief voor krachtvoer
Luzerne bevat relatief veel eiwitten en weinig suiker. Het is een ideale aanvulling van het rantsoen in plaats van krachtvoer, omdat een paard veel moet kauwen op luzerne. Dit bevordert de speekselvorming en daarmee de vertering. Veel paarden, ook (sport)paarden die regelmatig getraind worden en/of die spieren moeten opbouwen en jonge, opgroeiende paarden of zogende merries, hebben baat bij een rantsoen aangevuld met luzerne.
https://www.liquihorse.nl/weinig-suiker-voeren-paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 15:45 



 
Profiel   

laranoelle schreef
Bedankt voor je artikel, ik ben ook zeker bezig met zijn spieropbouw en training om af te vallen! Dankjulliewel, ik denk dat ik dan maar gewoon luzerna ga bijvoeren voor zijn spieropbouw! En wauw wat een verschil, gaat hopelijk ook bij die van mij werken. Maar waarom dan luzerne ipv een spieropbouw supplement?

Wat ik zeg heb je al gekeken naar je voer? Pavo Inshape of Cavalor Silouette is voor paarden die moeten afvallen maar wel spieren opbouwen. Daar zit ontzettend veel eiwit in.

Kan je dan nog aanvullen met bijvoorbeeld soja schroot of iets als erwteneiwitpoeder of bruine rijst eiwitten. Maar ik zou dan eerder een voer als inshape gaan geven + sojaschroot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:41 



 
Profiel   

Ik heb in het verleden lucerne (zonder melasse) bijgevoerd aan paarden die in de winter net te kort kwamen maar geen krachtvoer nodig hadden. Die bleven dan mooi vol, dus zo arm kan het niet zijn.
Ik vind het een mooi product maar zou het bij een dikke enkel in eigen beheer geven en niet naast het hooi dat ze al krijgen, dan geef je gewoon meer voer namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:48 



 
Profiel   

Absolem schreef
Afhankelijk van hoe veel overgewicht het paard heeft is ts prima bezig. Ook het hart van een paard net overgewicht kan overbelast raken.

En mensen die roepen : wilde paarden redden zich ook.. Mogen per direct even opduvelen naar het wilde paarden topic. Want wilde paarden hebben compleet ander dieet dan onze gedomesticeerde paarden.


Dat is wel een erg onaardige uitspraak en je mist mijn punt ook nog!

Wat ik aanhaalde was dat er niet zo snel erg zware arbeid gevraagd wordt door ons rijden. En daarnaast: dat ook zijn natuurlijke voeding enige eiwitten bevatten dus je weet niet echt of extra nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 13:34 



 
Profiel   

Interessant topic! Mijn haf is ook mooi afgevallen deze winter. Gelukkig was daar alleen het kweken van een eigen wintervacht en zonder deken de dagen doorkomen voor nodig. Krijgt hele dag door via slowfeeder zeer arm hooi (zo’n 10-12kg) wat wel helaas laag is in eiwitten. Ik zag hem met name in de bovenlijn schraler worden. Ik ben nu de Amino Muskel Plus van Marstall aan het voeren. Weinig van nodig, ben benieuwd of het gaat helpen. Mocht het onvoldoende bijdragen dan ga ik over op de Cavalor Vitamino: een balancer laag in suiker speciaal voor spieropbouw.
Mijn dierenarts gaf ook aan: pas ervoor op dat ze de spieren niet gaan opeten tijdens het afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:27 



 
Profiel   

Dan zou ik het eerder zoeken in Cavalor Silhouette of Pavo Inshape. Dat is voer dat gericht is op afvallen maar wel spieren opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 20:29 



 
Profiel   

laranoelle schreef
Hoi allemaal,

Ik ben mijn wat dikkere pony (al een heel stuk afgevallen) aan het opbouwen qua spier en conditie. Voor spieropbouw (heb ik begrepen) is luzerne goed om bij te voeren, omdat die eiwitten nodig zijn. Is dit ook goed bij een wat dikkere pony? En is het echt nodig om het bij te voeren voor zijn spieropbouw? Of heeft hij genoeg aan zijn voer nu? Hij krijgt nu hooi en Pavo Vital.


Is dat dezelfde pony die twee jaar geleden ook al te dik was en zomerexceem had?
Ik zou het bij hooi en Pavo Vital houden, hooi laten analyseren en als hij te schraal wordt van het harde werken pas wat gaan bijvoeren. De meeste pony's hebben voldoende aan goed hooi en een vitaminebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:00 



 
Profiel   

Ik voer sinds kort ook sojaschroot bij omdat mijn paard teveel spieren was ingevallen door arm hooi. Ik meng het met fibra (voersoort op basis van luzerne met oa wat lijnzaadolie erbij en vitaminen). Fibra, en misschien ook andere vormen van luzerne zorgen dat ze goed erop kauwen. In soja komen aminozuren zoals Lysine van nature voor, dat is een beter opneembare vorm dan L-Lysine als los supplement. Mijn paard, gevoelig voor zomereczeem, doet het heel goed op deze combi. Iemand noemde hier ook grasmix of grasbrok maar dat is juist relatief laag in eiwit en hoog in suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:47 



 
Profiel   

Mijn pony is ook niet super mager maar ik geef zeker wel eiwit bij in de vorm van Agrobs myo protein flakes https://paardvoeding.nl/product/gezondh ... akes-20kg/

Ik merk echt wel verschil in spieren, en dan krijgt hij echt voldoende (niet super arm) voordroog hooi. Ik vergelijk het maar met de eiwitshake die mensen nemen na het sporten naast het normale dieet (ja, ook amateurs die zelf in de sportschool staan). Voor spier opbouw heb je nou eenmaal meer eiwit nodig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen