Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rantsoen voor opgroeiende 3,5-jarige met zomereczeem.

 
Profiel   

Hoi,

Binnenkort komt mijn jonkie naar huis, ze staat nu tijdelijk bij haar zadelmakmaak-adres. Voordat ze daar naartoe ging kreeg ze enkel ruwvoer. Ik heb haar vorig jaar mei/juni gekocht, toen was het eczeem natuurlijk al in volle gang. (stond ook op zeer groen en vol gras, en had een dikke speknek. :+ ) Dat probeer ik dit jaar zoveel mogelijk te voorkomen en voer is daarin natuurlijk heel belangrijk. Inmiddels is ze op gezond gewicht.

Graag hoor ik voor haar tips voor het rantsoen, het is een 3,5 jarige KWPN'er met zomereczeem.
De merrie is inmiddels net zadelmak, loopt ongeveer 3x per week 20 minuten. Ze krijgt nu ca. 1,5 kilo basisbrok per dag en staat bij haar tijdelijke adres 's nachts binnen.
Ze staat straks bij thuiskomst 24/7 buiten op verhard en onverharde paddock. Er zit max. 3 uur tussen ruwvoerbeurten.
Ze heeft nu "veel" nodig om op gewicht te blijven i.v.m. groei, zowel in stokmaat als bespiering.
Het voer moet geschikt zijn om met name de zomereczeem zoveel mogelijk te minimaliseren en natuurlijk te zorgen dat er een geschikte balans is tussen energie en bespiering.

Alvast heel erg bedankt voor de tips! :j :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:20 



 
Profiel   

Zomereczeem komt van een mugje. Contact met het musje voorkomen us stap 1. Eczeemdeken om dus. Een goede die het paard helemaal bedekt. En vervolgens de gevoeligheid van je paard voor de steken minimaliseren bij veel paarden helpt een suiker/ zetmeelarm voer. Je kan extra eiwit, voor de spierbouw, en extra calorieën via ruwvoer of olie geven. Bijv dmv fibrebeet en een scheut lijnzaadolie . En de benodigde vitaminen/ mineralen via een vitaminekorrel.

Ik zou in elk geval van de brok en muesli afgaan. Veel teveel koolhydraten!

Wel de overstap rustig aanpakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 15:40 



 
Profiel   

Vooral kijken dat je zo weinig mogelijk suiker voert.
Zoals je zelf al zegt dat ze met een speknek stond, dan zijn suikers mede een probleem bij de exceem

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 15:47 



 
Profiel   

Hier ook een 3,5 jarige met zomereczeem/jeuk. Hij had vooral jeuk toen het gras korter werd = meer suikers. Ook voordroog deed niet veel goeds voor hem.

Vooral suikers hebben een grote invloed. Ik denk dat je de basisbrok beter kunt vervangen voor iets anders.
Hier geef ik nu een muesli van Agrobs (is meer kruiden) en een balancer van Equilin, zodat hij wel genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt.
Verder krijgt hij nu onverpakt hooi in plaats van voordroog, hier doet hij het meteen veel beter op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 16:02 



 
Profiel   

Ik zou haar sowieso meteen van de 1,5 kg brok afhalen en overstappen op een vitamine brok eventueel voor jonge paarden.
Onze Arabier met zomer eczeem deed het ook goed op Finecto wat ik in de zomer door het voer gaf. En zorgen voor een fijne stal waar de mugjes niet goed in kunnen. Wij hebben pvc flappen in de deuropening en dit werkt erg goed.
https://www.strokengordijn.shop/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 16:20 



 
Profiel   

Mijn paard had ook veel jeuk, voer nu Vitalbix en het is echt nagenoeg weg. Ze kan helaas niet onbeperkt op gras, suikers zijn een trigger, maar het gaat echt serieus beter nu ze geen normale brok meer krijgt. Vitalbix geeft ook echt heel erg fijn advies, je kan de website even checken.

Ik dacht ook dat het zomereczeem was, maar met het indammen van de suikeropname is het een stuk rustiger. Ik gebruik wel een vliegendeken, bij jeuk Derfenlotion of Leovet.

Succes!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 16:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen