HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 17:17

Dag mede paardenliefhebbers. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb mijn paard iets minder lief op het moment namelijk :+

Verhaal zit zo;
Ik heb een paard met gevoelig maag/darm stelsel. Krijgt mooi droog hooi wat geanalyseerd is en wat perfect bij hem past.
Abrobs naturmineral icm groot handje Agrobs naturmuesli. Daarnaast nog Agrobs myo protein flakes.
Paard heeft met vlagen, soms volledig uit het niets, last van mestwater.

Op de site van Pharmahorse zag ik het Probio product met biergist, gemberwortelpoeder en psyllium. Nou dacht ik slim te zijn en gewoon los die producten te kopen zodat ik, in dezelfde verhouding alles kon geven. Zelf natuurlijk nog ingelezen en hier en daar wat aan de dosering gedaan.

Het probleem is; HIJ VREET HET NIET :')
Geprobeerd te voeren met muesli, protein flakes, appelmoes… hij mot ‘t niet. Enig idee wat ik nog kan geven waar niet meteen bergen suikers in zit?

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:20

Ik geef de supplementen hier met wat bietenpulp (fibrebeet). Dat gaat eigenlijk heel goed, voor een kieskeurige eter.

FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 17:24

ual_95 schreef:
Ik geef de supplementen hier met wat bietenpulp (fibrebeet). Dat gaat eigenlijk heel goed, voor een kieskeurige eter.


Bedankt voor het idee, bietenpulp wil ik hem niet geven daar hij eerder niet helemaal lekker erop reageerde en het echt met lange tanden at..
Zelfde geldt voor alles met lucerne erin.

Normaal valt het mee hoe kieskeurige eter hij is maar ik gok dat hij niet echt fan is van gember :+

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:26

Hier was onze kieskeurige eter wel fan van Subli slobber, maar dat zal wel een persoonlijke voorkeur zijn. En geen idee hoeveel suiker er in zit.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:28

Kleine hoeveelheden geven om te laten wennen aan de smaak kan helpen. Ik heb ook zo'n kieskeurige merrie. Dus de dosis steeds een beetje opbouwen.

De pavo slobber gaat er vaak ook bij ieder paard wel in, maar met gevoelige darmen wil je natuurlijk juist wegblijven van dat soort voer..

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:29

Ik geef ongeveer alles door slobber van geweekt grasbrok met een beetje speedibeet. Mijn enorm kieskeurige pony eet dan zelfs de meeste vieze poeders.

FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 17:34

Bedankt voor jullie snelle reactie!

Ik probeer ivm zijn darmen inderdaad wel wat gerichter te zoeken naar welk voer ik hem geef. Helaas heb ik het geluk dat hij vrij snel reageert als het voer niet helemaal bij ‘m past..

De tip van rustig opbouwen is nog wel een goeie. Ik merk dat hij die protein flakes sowieso niet heeel denderend eet. Het gaat op maar hij vakt er niet zozeer op aan. Mijn idee was om dat die slobber van Agrobs erbij/ter vervanging te doen eventueel. Misschien fop ik hem daarmee wel. Je moet wat he

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:35

Met een spuitje in zijn mond spuiten? Even oplossen in water of met wat appelmoes?

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:37

Hier gaat er een klodder appelmoes over heen en dan eet ze het wel.
Maar vandaag was de appelmoes op en meteen eet ze het niet.

Dus appelmoes werkt goed hier

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:41

Verstoppen in een stukje wortel of appel?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:55

Heb je het gemengd gegeven of ‘los’? Met los bedoel ik één van de ingrediënten toevoegen, maar niet allemaal. Dit om even uit te zoeken welk onderdeel het probleem vormt.

Verder: staat als goed voor darmen te boek en mijn merrie vindt het erg lekker: Marstall Bergwiesen Mash. Laag in suiker en zetmeel, iets hoger in eiwitten.

FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 18:01

Met een spuitje is zeker nog een optie. Dat zal wel een spuit van 100/200ml moeten zijn denk ik?

Ik heb het nog niet los gegeven, dit kan ik idd nog doen om goed uit te zoeken wat hij nou niet wilt eten. Al is die vieze gemberwortelpoeder geur wel écht overheersend haha.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:26

Ik heb een pony gehad die ook zo lastig was, daar deed appelsap de truc. Appelmoes niet, sap wel..

FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 19:15

Muze schreef:
Ik heb een pony gehad die ook zo lastig was, daar deed appelsap de truc. Appelmoes niet, sap wel..



Oeh, hier heb ik nog niet aan gedacht! Thanks!!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:28

Helemaal iets anders, maar mijn paard heeft ook last van mestwater en ik geef dan 1,5 schep fiberforce van Cavalor bij per dag. En dan is het binnen de 2 dagen weer zoals het moet zijn. Je hebt ook nog de gastro plus maar dat is echt gericht op de maag. De gewone fiber force werkt bij mijn paard echt heel goed tegen mestwater! Dat is gewoon voer dus mss eet jouw paard dat dan wel?

FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 19:41

Heleennn schreef:
Helemaal iets anders, maar mijn paard heeft ook last van mestwater en ik geef dan 1,5 schep fiberforce van Cavalor bij per dag. En dan is het binnen de 2 dagen weer zoals het moet zijn. Je hebt ook nog de gastro plus maar dat is echt gericht op de maag. De gewone fiber force werkt bij mijn paard echt heel goed tegen mestwater! Dat is gewoon voer dus mss eet jouw paard dat dan wel?


Fijn dat je mee denkt!
Helaas is deze man heel complex. We hebben echt allerlei verschillende soorten voer geprobeerd. Supplementen ook. Verschillende soorten hooi, grassen etc. Heb nu qua voer wel een goede combinatie gevonden. Hij is ook net verhuisd dus dat zal heus mee spelen maar ik dacht slim te zijn en hem te ondersteunen in deze periode

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:12

Opbouwen wil nog wel eens helpen. Dus echt even beginnen met een heel klein beetje zodat ze aan de smaak wennen. Als er echt iets in moet en ze willen het niet eten dan maak ik het ook lekker met zoetigheid. Maar opbouwen lukt tegenwoordig erg goed en dan is het niet nodig.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:37

Mijn paard eet ook bepaalde supplementen niet, wat ik ook probeer, het gaat er niet in.

Ik ga er ook vanuit dat paarden zelf ook wel weten waar ze geen of wel behoefte aan hebben, ik geef die dingen dan ook niet meer.
Dat wat ze echt nodig heeft eet ze namelijk wel op.

Kwestie van ingrediënten los van elkaar geven, als het echt de gember is daarmee stoppen. Het is een supplement, geen essentieel onderdeel van het dieet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:42

Grappig dat je dat zegt :) Mijn merrie is helemaal verzot op brandnetel. Plukt de blaadjes / topjes zelf van de plant en knabbelt ze lekker op. Rond deze tijd van het jaar is er geen verse brandnetel meer te bekennen en elk jaar trap ik er weer in: ik bestel gedroogde brandnetel bij de Paardendrogist, die mijn merrie vervolgens niet eet en ik dus maar aan mijn ruin voer. Hetzelfde geldt voor kleefkruid. Vers? :9 Gedroogd uit een zakje :n

FredjeKroket
Berichten: 13
Geregistreerd: 15-12-21

Re: HELP.. paard wilt geen supplementen eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 19:48

Even een update; hij is vanzelf gaan eten raar genoeg. Ik heb het in de bak laten liggen onder het mom van.. misschien komt het vanzelf op en jawel jawel haha.

Hopelijk blijft ie het eten =:)