Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-22 04:00

Ik overweeg om (tijdelijk) 1 van mijn pony's wat extra bij te voeren, iets anders dan wat ze nu een paar dagen per week soms krijgt (Subli Seniores Priores + basisbrok).
Na een heftige koliek is ze in korte tijd veel afgevallen. Gelukkig is alles nu weer goed, maar zo snel dat ze is afgevallen, krijg ik die kilo's er natuurlijk niet ineens op.

Mijn idee was (i.o.m. DA) om haar tijdelijk wat Fibrebeet bij te voeren. Nu wil ik best een volle zak kopen, maar omdat het een nogal kieskeurige eter betreft, := >;) (dat ze SP goed eet verbaasd me dan ook zeer) zou ik graag een proefzakje/sample willen proberen. Als mevrouw het namelijk niet blieft, is dat natuurlijk zonde. Mijn 2 shetten voer ik dit namelijk liever niet, haha, en ook dat zijn geen "normale, ik-vreet-alles-wat-los-en-vast-zit- shetten".
Zelf ben ik eigenlijk niet bepaald fan van Pavo, maar goed, ik wil dit wel eens een kans geven.

Iemand een idee of, en waar ik zo'n proefzakje zou kunnen bestellen?

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 04:44

Is het misschien ook een idee om in plaats van basisbrok haar merriebrok aan te gaan bieden ? Dit werkt bij ons vaak erg goed wanneer ze invallen, gecombineerd met seniores priores.

Verder ook 18+ muesli zou je kunnen overwegen.

Omdat ze de Seniores goed eet zou ik dit eens proberen. Fibrebeet/Speedybeet aten de kieskeurige eters hier eigenlijk niet graag.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-22 06:21

Heeft ze in het verleden wel eens gehad inderdaad, merriebrok. Maar eigenlijk wil ik wel iets waarvan ik de shetten (oudere merrie van 23 en haar zoon van 17) die sowieso "niets doen" qua werk, ook wel iets kan geven. Die staan in deze periode, of de lente, ook wel ietsje schraal, maar dat heb ik liever dan tonnetje rond/bevangen.

Ik heb 2 voertonnen, een eventuele 3e voersoort zou kunnen als het echt nodig is, maar liever niet.

Diverse soorten slobber at madame in het verleden ook niet graag, of ze at het enkele keren en liet het daarna gewoon staan. Als ik zandweg of psylliumpoeder door haar voer meng, moet ik wel alles uit de kast trekken om te zorgen dat ze er igg iets van eet. Appelmoes, oud bruin biertje, appels/wortels/peren. :')
Vandaar dat het mij echt verbaasd dat ze, inmiddels bijna 1 jaar, de Seniores Priores wel goed eet.

Eigenlijk zoek ik echt iets waarmee ze even een, veilige en verantwoorde, "boost" krijgt. Plat gezegd, een extra dikmakertje. Vandaar mijn gedachte voor de "bietenpulp", Fibrebeet etc.

Gaat om Roos, mijn Welsh A merrie. Staat al enkele jaren niet meer voor de wagen (willen we wel weer erg graag gaan oppakken), is er wel 1 die erg snel kan invallen of met opgetrokken buik kan staan.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:34

Je zou Pavo kunnen mailen natuurlijk voor een proefzakje Speedybeet. Of een stalgenoot een beetje kunnen vragen, als er iemand is die het voert. Daarnaast is het mmissschien een goed idee om eens na te denken over die basisbrok. Mijn eigen ervaring met Welsh pony's is dat een vitaminebrokje met weinig zetmeel en suiker veel beter voor de gezondheid is dan brok.

Mocht de pony de speedybeet niet zo lekker vinden, dan kan je het mengen met wat zemelen. Dat vinden ze meestal wel lekker (zit ook in Seniores Priores). Zemelen bevatten weinig zetmeel en zorgen voor een verbeterde fosfor/calcium balans bij het geven van bietenpulp.
Als je pony gewend is aan suikerrijker voedsel dan zal ze vermoedelijk wat tijd nodig hebben om hieraan te wennen. Maar het is wel beter voor haar. Net als voor mensen trouwens :) .

Fudge

Berichten: 1018
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:52

Via voeradvies@pavo.net kun je een proefverpakking opvragen.

Hier smullen beide paarden ervan, ook mijn kieskeurige eter. Het maakt soms wel verschil hoe nat je het maakt. Mijn paard waardeerd echte soep bijv niet, die wel een 'hap' kunnen nemen.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:56

Het is dat je niet om de hoek woont, anders had ik gezegd joh haal 5 kilo op bij mij en probeer het. Of dat je een zak koopt, eet ze het niet, dat ik de aangebroken zak overkoop. Als het netjes in een ton wordt gehouden zou ik daar zelf geen probleem mee hebben.

Wie weet kun je iemand vinden in de omgeving die dat wilt doen? Ik weet niet of er een paarden groep op Fb ziet, die vooral jou regio dekt? Misschien daar vragen.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:11

Die van ons vraten de speedybeet met lange tanden en de fibrebreet met smaak.

Alleen is mij altijd geleerd dat bietenpulp meer maagvulling is dan voer om bij te komen. Is dat dan niet kloppend?

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:22

Ik zeg, gewoon halen zak fibrebeet. Ik kan me niet voorstellen dat je pony het niet lust.

Bij Meneer Anton eten zelfs zijn oren mee :Y) :Y) zo lekker.

Warm water erbij......laten weken en smullen maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:26

Als het goed is zou je bij verkooppunten van dit voer ook proefzakjes moeten krijgen. Je moet er alleen even om vragen. Ik kon ze hier bij een lokale voerwinkel gewoon krijgen!

Ik heb mijn paard die heel slecht op gewicht te houden is goed kunnen laten aankomen met de fibrebeet.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:39

upendo schreef:
Die van ons vraten de speedybeet met lange tanden en de fibrebreet met smaak.



Zelfde hier :D

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:44

Hier wordt fibrebeet ook goed gegeten. We geven het juist aan 1 van de oudjes om bij te komen en hij doet het hier heel goed op. Ik weet niet waar je woont, maar anders mag je bij mij wel wat komen halen om te proberen :j

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:04

Die van mij krijgt fibrebeet na een wormbesmetting, tegenwoordig gemengd met wat zemelen. Eerst echt om aan te komen, nu vooral als extra (groeit nog hard). In het begin wist hij er niet zo goed wat hij ermee aanmoest (hij is jong dus kende het concept slobber denk ik nog niet, tegelijkertijd was zijn maag denk ik nog wat gevoelig) maar nu komt hij ervoor naar me toe galopperen als ik bij de wei sta :j

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:13

Wat is de reden dat je niet gewoon meer SP wilt voeren, of dagelijks SP wilt voeren? Want dat lijkt me een veel logischere stap dan een extra voersoort toevoegen, zeker bij een paard dat kieskeurig is.

Je mag tot 0.5kg/100kg lichaamsgewicht aan droog gewogen bijvoer/krachtvoer voeren per maaltijd.

Olie toevoegen is ook een optie zonder echt een andere soort voer te geven.

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:37

Ik zou het gewoon bij de SP houden. Je weet dat ze dat goed eet. Maar zou dit dan wel dagelijks gaan geven. Mocht dat niet aanzetten dan de hoeveelheid nog waar opvoeren.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:41

nou ja in de seniores zit onder andere ook bietenpulp en luzerne en dat zit ook in de fibrebeet.
dus op zich kun je ook gewoon wat meer van de seniores priores geven?

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:26

_lauraaa_ schreef:
Als het goed is zou je bij verkooppunten van dit voer ook proefzakjes moeten krijgen. Je moet er alleen even om vragen. Ik kon ze hier bij een lokale voerwinkel gewoon krijgen!

Ik heb mijn paard die heel slecht op gewicht te houden is goed kunnen laten aankomen met de fibrebeet.


Hoeft niet hoor, ik verkoop ongeveer 18 merken maar nergens proefzakjes van. Met name niet omdat dergelijke zakjes dusdanig klein zijn dat het eigenlijk niks zegt, toen wij het nog wel deden ook genoeg mensen gehad dat het trutbeetje van het proefzakje gegeten werd en bij aankoop zak toch niet

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:37

Is er niet een Bokker in de buurt waar je een kilo of wat van over kan kopen? Dan kan je even proberen, heb je niet een hele zak en heb je toch wat meer om te testen dan zo'n proefverpakking

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:40

upendo schreef:
Die van ons vraten de speedybeet met lange tanden en de fibrebreet met smaak.

Alleen is mij altijd geleerd dat bietenpulp meer maagvulling is dan voer om bij te komen. Is dat dan niet kloppend?

Nee alleen in kleine hoeveelheden. Het is zeker een middel om paarden dikker te krijgen. Zeker de fibrebeet die is echt om ze te laten aankomen :)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:43

Bietenpulp bevat, per kg droog product (dus voordat het geweekt wordt) net zoveel ewpa (=paardse kcal) als basisbrok, maar tegelijkertijd maar heel weinig suiker (mits niet gemelasseerd, anders verschilt het). Een paard van 500kg op rust heeft gemiddeld 4.1 ewpa nodig, dit is krap 5kg bietenpulp droog gewogen. Dan heeft het paard voor de energie niets meer nodig. Uiteraard is het niet de bedoeling om enkel bietenpulp te geven, maar qua energiegift geeft het wel een indicatie.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Proefzakje of sample Pavo Fibrebeet/Speedybeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:06

Idd waar om niet meer priores voeren? Dat is de kortste weg en welke regio zoek je .. ik voer zowel gewone bieten pulp als fiber beet ( grasbrok)