Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fijn hooi, septemberhooi, voedingswaarde

 
Profiel   

Gisteren was gepland dat ik eens van het mooie weer zou genieten ipv altijd maar werken.
De realiteit was dat ik een loerdzware dag had, weer ganse dag op pad om goed hooi te kopen.
Balen beschimmeld hooi open doen, en terug voeren naar de boer, vriendelijk van mijn kloten maken, om dan een andere te krijgen die ook niet ok was. Het was aanvankelijk prachtig natuurhooi vol kruiden, maar laatste balen zijn niet meer ok.

Uiteindelijk goed ruikend droog hooi gekocht een 50 km verderop (waar ik veel uitleg gekregen heb over hoe je best hooi maakt maar ik weer enkele kostbare uren kwijt geraakt ben), en na veel tijd verloren te hebben en een ganse dag in de auto gezeten te hebben, eens ik uiteindelijk thuis gekomen ben, ga ik met veel hoop de baal open snijden........
Blijkt fijn gras te zijn van 2e snede, ruikt heel fris en zomers, maar sommige lustten het niet.
Het hooi is gemaaid op 6 september en is kort mals gras. Is wel superdroog en ruikt heerlijk, maar
wellicht arm aan voedingsstoffen, gezien 2e snee.
Ik weet dat beste hooi en ook gras het uitgegroeide juli/augistus gras is..van dat uitgegroeid hooi-gras, met stengel en de aar op. Maar dit jaar was het te nat voor zulk hooi.
Nadat gras 1x gemaaid is, is wat terug groeit minder lekker en smaakloos voor paarden heb ik gemerkt, gras is fijner en slapper, kruiden zijn weg.
Je ruikt ook verschil, goed 1e snee kruidenhooi is lang, met kruiden en ruikt nootachtig, kort mals grashooi, ruikt enkel naar gras.

Momenteel kan ik enkel nog dat krijgen onverpakt. Het goede hooi van in juli zit allemaal in plastiek door de natte zomer en dan nog, 1e snee juli gras, lijkt onvindbaar...wellicht houden ze allemaal voor zichzelf.

Weet iemand wat het effect van dit soort fijn, mals hooi is op paarden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 11:30 



 
Profiel   

Je moet er heel veel van voeren en dan komen ze nog voedingsstoffen tekort. En te weinig vezel eigenlijk. Ik ben er geen fan van, ik heb het vorig jaar als stro gebruikt omdat ze het niet wilden eten. Het rook lekker, maar ze raakten het niet aan.

Ik heb liever hooi van eerder in het jaar :j en het juli-hooi in plastic wat ik heb is gewoon heel goed, is hooi. Plastic is het probleem niet. Ik denk idd dat iedereen het voor zichzelf houdt, heel lastig om in deze tijd van het jaar nog hooi te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 13:54 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Je moet er heel veel van voeren en dan komen ze nog voedingsstoffen tekort. En te weinig vezel eigenlijk. Ik ben er geen fan van, ik heb het vorig jaar als stro gebruikt omdat ze het niet wilden eten. Het rook lekker, maar ze raakten het niet aan.

Ik heb liever hooi van eerder in het jaar :j en het juli-hooi in plastic wat ik heb is gewoon heel goed, is hooi. Plastic is het probleem niet. Ik denk idd dat iedereen het voor zichzelf houdt, heel lastig om in deze tijd van het jaar nog hooi te krijgen.

Dankuwel, beetje bevestiging van wat ik vreesde...heel erg dank.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 14:32 



 
Profiel   

ik heb juist express kort en fijn,mals hooi voor mijn oude merrie gekocht
was ook een late snee.
ze heeft een heel slecht gebit en grof hooi kan ze niet kauwen,en dat fijne en mals dus wel.


en lastig om nu hooi te kopen?
hoe kom je daar bij? op marktplaats staat echt vol met aanbod van goed hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 14:13 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik heb juist express kort en fijn,mals hooi voor mijn oude merrie gekocht
was ook een late snee.
ze heeft een heel slecht gebit en grof hooi kan ze niet kauwen,en dat fijne en mals dus wel.


en lastig om nu hooi te kopen?
hoe kom je daar bij? op marktplaats staat echt vol met aanbod van goed hooi?

Dank voor antwoord.
Ik meng nu 3 soorten hooi, voor meer structuur.

In mijn streek is het moeilijk.
Er is weinig droog hooi van in juli en augustus omdat het te nat was om genoeg te drogen en veel in pakken gegaan is. Het goede hooi is al verkocht. Ik had ook een goede leverancier gevonden, helaas waren laatste 2 balen erg slecht. Ik ben dus op zoek gegaan naar ander.
Meeste hebben begin september gemaaid, vanwege de periode goed weer toen.
Dat resulteert in korter gras met minder structuur.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen