Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dikke drachtige merrie, merriebrok?

 
Profiel   

Hoihoi,

Mijn merrie is drachtig en te dik.. Ribben zijn te voelen, maar makkelijk is het niet :Y) Momenteel krijgt zij pavo vital en een handje brok 's ochtends en 's avonds een kwartje basisbrok geweekt.. Ze is gek op slobber en zo heeft ze bijna een schep vol, maar merendeels water :+ Verder onbeperkt hooi.

[ img ]


Van de Cavalor Pro breed moet ze 1.5 kilo per dag hebben. Flink meer dan nu dus.

Ik zit nu dus een beetje in dubio.. Haar veulen heeft natuurlijk vanalles nodig om te groeien etc, maar het is voor de merrie en daarmee ook het veulen, niet gezond om te dik te zijn. Ze is 16 April uitgerekend.

Wat te doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:08 



 
Profiel   

Kun je het hooi minderen en/of anders aanbieden zodat ze er langer over doet?
Loopt ze nog onder het zadel of aan de longe?
Ik ga nooit uit van voeradvies op de zak, dat zegt ook 2kg bij een Shetlander nl }:0
Hier krijgt de quarter straks een kilo merriebrok naast haar andere voer opbouwend naar 2 kilo pd in de laatste maand. De pony's krijgen een halve tot een kilo pd, naast goed ruwvoer.
Maargoed, voeren blijf je op het oog doen imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:14 



 
Profiel   

Ze staat nu 14 uur per dag buiten en daar krijgt ze het hooi in een slowfeeder en nog wat los in een houten bak. Maar ze staat samen met onze andere drachtige merrie en haar veulen en ze mag niet altijd mee eten met hun, dus zij eet eigenlijk altijd uit de slowfeeder. De andere drachtige merrie heeft het wel echt nodig flink hooi te kunnen eten, dus dat is wat lastig, maargoed omdat ze zo bitcherig zijn lost het probleem zich wel meteen zelf op haha.
Op stal heeft ze een hooizak, maar die is 's ochtends maar half leeg.. Heb de pony's altijd onder de camera en zie haar ook weinig hooi eten. Meestal staat ze te doezelen, of ligt te slapen :+
Onbeperkt is dus niet echt het goede woord zie ik nu. Ze moet er dus wel moeite voor doen en kleine plukjes per keer, maar ik stop wel de netten bomvol.. Die zijn echt nooit leeg.


Zo dik was ze %) Heb haar nu in eigen beheer, gelukkig nu niet zó vet meer, maar nog wel te dik.
[ img ]


Advies op de zak volgen doe ik eigenlijk ook nooit. Meestal pavo vital en dan te dun krijgt meer brok/muesli, te dik krijgt minder.. Maar nu met de dracht twijfel ik of bijv pavo vital met totaal bijv 3 kwart pro breed goed genoeg is.. Of krijgt ze dan juist weer teveel door de vital erbij.


Momenteel word ze nog gereden en gelongeerd.. Niet heel erg intensief, meestal 3 kwartier actief, maar niet erg buiten adem of nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:47 



 
Profiel   

Zeker geen Cavalor Po Breed of andere merriebrok voeren! Ik zou ook zeker stoppen met de slobber. Het doet meer kwaad dan goed als je drachtige merrie te dik is en is ook niet heel gezond voor het veulen (geeft oa een verhoogd risico op OCD bij het veulen). Ik gaf mijn drachtige merrie die te dik was een alternatief in de vorm van vloeibare vitaminen mineralen speciaal voor (te dikke, suikergevoelige) drachtige merries: Liquihorse Fok. Ze krijgen dan alles binnen wat ze binnen moeten krijgen voor een gezond veulen.
Hier kan je meer lezen over drachtige merries en suiker:
https://www.liquihorse.nl/blog/insuline ... ige-merrie

En hier tips voor wat te voeren aan (te dikke) drachtige merries:
https://www.liquihorse.nl/blog/voeren-drachtige-merrie

Dit is de Liquihorse fok:
https://www.liquihorse.nl/liquihorse-fok

Een ander alternatief is de Vitalbix Breed en Grow. Die zit ook laag in de suikers en zetmeel. Maar als je merrie echt te dik is dan zou ik kiezen voor de Liquihorsefok.


Laatst bijgewerkt door AstridJ op 16-01-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:54 



 
Profiel   

Hier krijgen de drachtige merries enkel hooi. Pas als ze 's nachts op stal komen (een maand voor uitgerekende datum) krijgen ze (gewone) brok. Doen het al jaren zo en elk jaar allemaal gezonde veulens die later ook zonder opmerkingen door de rx keuring komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:56 



 
Profiel   

Ze is niet suikergevoelig of insulineresistent, ze is gewoon vet gevoerd op de stal waar ze stond.
Dit is dezelfde pony, voor ik ziek werd en haar toevertrouwde aan mensen die brok als hoofdvoer zien, ipv hooi..
[ img ]

Ze krijgt overigens geen kant en klare slobber, ik week een kwartje basisbrok tot het vla dun is en dat vul ik dan nog iets aan met water tot de schep vol is. Maar dat blijft kwa voedingswaarde gewoon een kwartje. Haar geluk is me ook wat waard en als onze andere merrie bakken fiberbeet naar binnen staat te kauwen, dan geef ik haar liever ''slobber'' dan dat ze constant rondjes loopt in haar stal en onrustig is. Nu staat ze rustig de voerbak af te likken en de tralies etc.
Ik heb haar nu een jaar in eigen beheer en zonder keihard trainen is ze met deze manier van voeren flink afgevallen.. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Maar bedankt voor de tips! :j Ik ga er naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:38 



 
Profiel   

Als ik mijn dierenarts mag citeren.

"Voer je te veel en te vet, krijg je een vet veulen. Dat is voor de merrie niet fijn tijdens de bevalling, maar ook voor het opgroeiende veulen ongezond"

Eigenlijk alles wat er op een zak staat, is bedoeld als complete vitamines en mineralen in een brok.

Om daar aan te komen, moet je er veel val geven. Met uitzondering van de balancers.
Echter zit in veel voer, veel te veel suiker en zetmeel voor de meeste paarden en is eigenlijk niet zo gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:46 



 
Profiel   

Daphne__ schreef
Ze is niet suikergevoelig of insulineresistent, ze is gewoon vet gevoerd op de stal waar ze stond.
Dit is dezelfde pony, voor ik ziek werd en haar toevertrouwde aan mensen die brok als hoofdvoer zien, ipv hooi..
[ [url=m/7bXp4u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze krijgt overigens geen kant en klare slobber, ik week een kwartje basisbrok tot het vla dun is en dat vul ik dan nog iets aan met water tot de schep vol is. Maar dat blijft kwa voedingswaarde gewoon een kwartje. Haar geluk is me ook wat waard en als onze andere merrie bakken fiberbeet naar binnen staat te kauwen, dan geef ik haar liever ''slobber'' dan dat ze constant rondjes loopt in haar stal en onrustig is. Nu staat ze rustig de voerbak af te likken en de tralies etc.
Ik heb haar nu een jaar in eigen beheer en zonder keihard trainen is ze met deze manier van voeren flink afgevallen.. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

Maar bedankt voor de tips! :j Ik ga er naar kijken.


Als je merrie te dik is dan wordt ze wel gevoelig voor suikers. En omdat ze te dik is is het belangrijk om zo min mogelijk suikers en zetmeel te voeren. In basisbrok zit heel veel suiker en zetmeel, dat zou ik echt niet geven, zelfs geen kwartje. Er zijn ook alternatieven (laag in suikers) waardoor ze langer blijft eten, zoals bv speedibeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:18 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft haar hele dracht op de laatste 1,5 maand op alleen vitaminebrok met een handje luzerne gestaan. Zij was ook te dik. De laatste 2/1,5 maand begon ze flink af te vallen en heeft ze wel op merriebrok gestaan. Daarna helaas haar er te laat weer afgehaald wat resulteerde op jeuk van te veel eiwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:42 



 
Profiel   

Voor merries die al voldoende energie en eiwitten uit het voer halen heeft Cavalor de Nutri Grow ipv Probreed. Deze bevat geen extra energie en eiwit, maar wel alle vitaminen, mineralen en sporenelementen. Dit is wel belangrijk ivm de botontwikkeling etc. Ik geef dit ook aan mijn jonge fjord van 2,5 die al vol genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:25 



 
Profiel   

Dat kwartje basisbrok is al een suikerbom.. niet bepaald handig om te voeren....

Er zijn ook balancers voor drachtige merries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:32 



 
Profiel   

Mijn drachtige merrie krijgt helemaal geen krachtvoer. Onbeperkt onbemest 1ste/2e snee hooi krijgt ze en mijn merrie is ook echt heel erg dik, zij is 15 april uitgerekend.

Vorig jaar mijn andere 2 merries kregen vanaf een half jaar dracht een handje merriebrok en een maand voor de uitgerekende datum opgevoerd naar max 1 kilo per dag...toen had ik de paarden nog op stal en nog niet op onbeperkt ruwvoer...inmiddels lopen mijn paarden 24/7 in vrijheid met onbeperkt kwalitatief heel goed voer en krijgt deze merrie dus eigenlijk niks bijgevoerd qua krachtvoer...haar veulen groeit heel goed en de merrie zelf groeit ook (misschien een beetje te) goed

Ik zou haar lekker op ruwvoer zetten en voorlopig nog niet aan krachtvoer beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:04 



 
Profiel   

Ik heb contact gehad met pavo omdat ik hetzelfde probleem had met mijn merrie.

Die kreeg dus ook alleen pavo vital en ruwvoer. De vital heb ik toen op advies in de laatste 3 maanden van de dracht van pavo vital gewisseld naar het pavo podo care supplement. Dit wordt normaal gesproken aan de veulens gevoerd voor extra vitamines en mineralen maar het bevat ook de juiste extra bouwstoffen voor de merrie tijdens de dracht zonder toegevoegde extra voedingswaarden die wel in de merriebrok zitten

https://www.pavo.nl/paardenvoer/fokkerij/pavo-podocare/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:24 



 
Profiel   

Die 1,5 kg is in jou geval geen best advies :') . Ik zou denk ik kijken naar een vitamine brok (zoals vital biks), waarvan je weinig hoeft te geven, in combinatie met een lage dosering merrie brok. Die laatste kun je natuurlijk ook aanbieden als slobber.

Edit: ik bedoel vitalbix (autocorrect) dus niet die van de pavo. Dan zit je met een kleine hoeveelheid snel op de basis behoefte, beetje merriebrok is dan puur voor het veulen.


Laatst bijgewerkt door Rytir op 17-01-22 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:33 



 
Profiel   

Geen merriebrok geven, wel de Pavo Vital vervangen door Pavo Podo Care.
Daar zitten dezelfde vitaminen en mineralen in als in de merriebrok, maar niet de dikmakers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:39 



 
Profiel   

Ik heb ook een merrie die van nature al dik is, zij krijgt nu tijdens het laatste gedeelte van de dracht (22 april uitgerekend) Sure Grow van Dodson & Horrel. Als ze straks aan het eind van de dracht is en tijdens lactatie hoef ik maar 1 schep per dag te voeren (verdeeld over 2x). Nu staat ze op een halve schep per dag.
Ik hoor ook goede verhalen van Vitalbox Breed & Grow.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 09:57 



 
Profiel   

Kwalitatief goed hooi is je basis en je geeft al een vitamine/mineralenkorrel. Van dit laatste kan je eventueel wel iets meer geven, gezien de behoefte verhoogt is door de dracht.
Alleen vitamine E gehalte is iets dat je moet bekijken omdat een paard dit niet zelf aanmaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:07 



 
Profiel   

Mijn drachtige merrie (nu op gewicht, maar als ik met mijn ogen knipper is ze vet) krijgt Equilin Grow, 75 gram voor een grote shet. Een fokkerij vitamine brokje.
Ze ziet er super uit en begint een mooi bolletje op pootjes te worden. Ze heeft nog steeds ruim voldoende energie om nog lekker gereden te worden.
Straks op het eind van haar dracht krijgt ze meer hooi en eventueel wat lucerne er bij ipv krachtvoer. Want ik verwacht dat ze niet heel veel extra nodig gaat hebben voor haar energie en conditie.

Normaal krijg ze de Balancer en Basic waar ze vrolijk ZZ en mendurance op loopt.
Hier dus zeker een Equilin fan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:57 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Geen merriebrok geven, wel de Pavo Vital vervangen door Pavo Podo Care.
Daar zitten dezelfde vitaminen en mineralen in als in de merriebrok, maar niet de dikmakers.

Precies, dit doen. Weinig brok, enkel goed ruwvoer en een handje brok met balancer voor drachtige merries. Mijn Welsh A kreeg vorig jaar ook een handje muesli en PavoPodoCare balancer ipv de vital. ALs ik haar merriebrok zou voeren, zou ze ontploffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:11 



 
Profiel   

Hier misschien mensen die raad weten…3 mei is mijn merrie bevallen van een prachtig gezond hengstveulen.

Ik voerde haar Equifyt pre active, Equifyt green power aangevuld met equilin grow en een handje luzerne erdoor. Alleen eet ze de luzerne ertussen uit en laat de rest zo goed als liggen. Dit alles samen was ongeveer 1- 1,5 schep per dag) al geminderd tot 3/4 schep.

Nu eet ze het voer helemaal niet meer en echt alleen de luzerne, als tijdelijke oplossing heb ik pavo koeken en die eet ze goed. Pavo vital getest en dat eet ze ook. Alleen persoonlijk ben ik niet echt pavo fan.

Equifyt Zupa geprobeerd en dat was ook na twee dagen niet meer interessant.

Ze is in iets te goede conditie krijgt kwalitatief goed ruwvoer en veulen doet het goed alleen ben ik bang dat het veulen te weinig bouwstoffen binnenkrijgt.

Mijn merrie is dus een kieskeurige eter en wil vanwege de suikers/zetmeel liever geen merriebrok geven.

Wie o wie heeft er een tip? Of lekker zo laten en heeft ze geen extra’s nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 10:08 



 
Profiel   

Wat is je probleem met Pavo? Als ze dat wel eet en je iets wilt om een beetje evenwicht te hebben, het is geen gif.
Je veulen gaat ook al snel mee-eten, geef hem een handje veulenbrokjes onder toezicht en je merrie Pavokoek of Vital naar gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 12:10 



 
Profiel   

Mijn merrie krijgt Equilin Grow, een vitamine brokje voor merries en veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 12:25 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Wat is je probleem met Pavo? Als ze dat wel eet en je iets wilt om een beetje evenwicht te hebben, het is geen gif.
Je veulen gaat ook al snel mee-eten, geef hem een handje veulenbrokjes onder toezicht en je merrie Pavokoek of Vital naar gewicht.


Zou graag een beetje meer natuurlijke voeding geven, alleen wel als het gegeten word. En pavo zitten best veel toevoegingen als suiker etc in.


Dennis schreef
Mijn merrie krijgt Equilin Grow, een vitamine brokje voor merries en veulens.


Ik ben Equilin fan en voerde mijn merrie dit vanaf maand 8 van de dracht. Alleen de laatste weken voor de bevalling tot nu eet ze de Equilin dus niet meer. Ze vist de luzerne eruit en laat alle brokjes liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 12:36 



 
Profiel   

Ik voer mijn dikke, drachtige merrie de pavo podo care nu in de laatste maanden van de dracht. Inclusief onbeperkt ruwvoer. Hiermee blijft ze op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 12:44 



 
Profiel   

Pavo vital is melasse en graan vrij en bevat 4,5% suiker en 0,24% zetmeel wat is daar precies veel toevoegingen aan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 12:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen