Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dikke drachtige merrie, merriebrok?

 
Profiel   

Spenk schreef
Pavo vital is melasse en graan vrij en bevat 4,5% suiker en 0,24% zetmeel wat is daar precies veel toevoegingen aan?


De Pavo Vital is inderdaad prima qua waarden.
Alleen als ik dan kijk naar bijvoorbeeld de Pavo Podo Care is dit 8,5% suiker en 6% zetmeel.
En bij de Pavo Daily Fit 7,5% suiker en 4,5% zetmeel. En dat vind ik dan jammer, al is het niet heel hoog.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 13:53 



 
Profiel   

De equifit pre active is 6,73% zetmeer en 4,72% suiker dat scheelt dan toch helemaal niets? Of zie jij dat anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 14:10 



 
Profiel   

Hooi bevat gemiddeld 10% suiker, dus alles onder de 10% zetmeel + suiker is zeer laag, alles tussen de 10-15% is al laag.

Een paard kan prima 300g (een kwart schep) van een product van 25% suiker+zetmeel hebben, bevat dus 75g suiker, oftewel hetzelfde als gemiddel 750g hooi (uitgezonderd heftig insulineresistente paarden, maar daar gaat het hier niet over. Die paarden kunnen ook absoluut niet op de wei en hebben ook altijd analyses van het hooi nodig zodat het zo laag mogelijk zit).

Gras dat in de stress zit door de droogte heeft op drogestof-basis ook rustig 20% suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 14:19 



 
Profiel   

Tja, hooi zit gemiddeld rond de 10% suiker. Dus alles daaronder is toch OK?

*edit crosspost, gezien maar zo gelaten*

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 14:26 



 
Profiel   

Spenk schreef
De equifit pre active is 6,73% zetmeer en 4,72% suiker dat scheelt dan toch helemaal niets? Of zie jij dat anders?


Nee daar heb je helemaal gelijk in, heb de waardes vergeleken en verschilt nauwelijks.

Mizora schreef
Hooi bevat gemiddeld 10% suiker, dus alles onder de 10% zetmeel + suiker is zeer laag, alles tussen de 10-15% is al laag.

Een paard kan prima 300g (een kwart schep) van een product van 25% suiker+zetmeel hebben, bevat dus 75g suiker, oftewel hetzelfde als gemiddel 750g hooi (uitgezonderd heftig insulineresistente paarden, maar daar gaat het hier niet over. Die paarden kunnen ook absoluut niet op de wei en hebben ook altijd analyses van het hooi nodig zodat het zo laag mogelijk zit).

Gras dat in de stress zit door de droogte heeft op drogestof-basis ook rustig 20% suiker.


Oh dat interessant om te weten, ik dacht dat hooi echt veel minder suiker bevatte, is dit vergelijkbaar met voordroog qua suikers? Of is dit weer een ander verhaal?

LaDonna75 schreef
Tja, hooi zit gemiddeld rond de 10% suiker. Dus alles daaronder is toch OK?

*edit crosspost, gezien maar zo gelaten*


Ja je hebt helemaal gelijk, ik had waarschijnlijk een beetje stress om niks. Ik sta op een plek waar de paarden bijna niks aanvullend krijgen en ik één van de weinigen ben die wel iets wil bijvoeren aan merrie en veulen. (De andere paarden zien er overigens gewoon gezond uit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 21:48 



 
Profiel   

Voordroog is ook wel eens hoger in suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 21:54 



 
Profiel   

Volgens Pavo, die veel analyses verrichten va ruwvoer, is het ongeveer gelijk:
Citaat
Tussen het suikergehalte van hooi, gras en kuil zitten verschillen. Gemiddeld zit er in hooi en voordroogkuil 100 gram suiker per kilo droge stof. Oftewel 10 procent van de droge stof in hooi of kuil is suiker. Als een paard 10 kg droge stof hooi eet (dat is ongeveer 11,5 kilo hooi), eet hij een kilo suiker. Zet het paard volop in het gras en hij krijgt minstens 2kg suiker per dag binnen!

Het suikergehalte in het hooi of kuil kan ook sterk verschillen. Als gras ‘s ochtends gemaaid is, dan is het suikergehalte beduidend lager dan wanneer het aan het eind van de middag gemaaid is. Het suikergehalte in ruwvoer zou optimaal normaal tussen de 40 en 100 gram per kilo droge stof moeten komen te liggen. Komt het suikergehalte boven de 140 gram, dan is dat te hoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 21:57 



 
Profiel   

Oké soms begrijp ik mijn merrie niet, ineens eet ze al haar voer weer op. De Equifyt GP en PA , Equilin grow en merriebrok. _/-\o_
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 22:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen